KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/szeptember
MAGYAR FIATALOK
• Bilsiczky Balázs: Ördögi színjáték Beszélgetés Bodzsár Márkkal
A GIALLO KEZDETEI
• Hegedüs Márk Sebestyén: Krimi és giallo A német kapcsolat
• Varga Zoltán: Rokonszenves hüllők Sergio Martino giallói
• Nagy V. Gergő: Periszkóp a nappaliban Giuliano Petrelli: Szemek a fal mögött
CHILE '73
• Lénárt András: A rend tébolya Chile ’73
FILMISKOLA
• Huber Zoltán: Betűhangolás Szinkron vagy felirat?
• Nevelős Zoltán: Magyar hangja Szinkronkészítők régen és most
CINEFEST
• Takács Ferenc: A város szerelmese Trauner Sándor (1906-1993)
• Csiger Ádám: Nincs olyan, hogy fesztiválfilm Beszélgetés Bíró Tiborral
MOZIPEST
• Sipos Júlia: A városi ember művészete Beszélgetés Dévényi Tamással
MAGYAR FIATALOK
• Kránicz Bence: Passzív ellenállás Nemzedéki közérzetfilmek
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Krízisek és újrakezdések Szemrevaló/Sehenswert
• Barkóczi Janka: Minden egész Karlovy Vary
FILM ÉS IRODALOM
• Gelencsér Gábor: Drámai keretek Cézárnak meg kell halnia; Molière két keréken
• Ádám Péter: Mauriac „fekete angyala” Tékozló szív
• Bocsor Péter: Mit tudott Maisie? Henry James: Maisie tudja
• Varró Attila: Tágra nyílt szemek Mcgehee-Siegel: Maisie tudja
KÖNYV
• Zalán Vince: Hazatérőben Ember a havason. Szőts István 100
TELEVÍZÓ
• Szabó Dénes: Kossuthkifli Beszélgetés Rudolf Péterrel
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MAGYAR FIATALOK
• Hirsch Tibor: Kontroll alatt Kádár-kori fiatalok

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Ember a havason. Szőts István 100

Hazatérőben

Zalán Vince

 Szőts életművét a fiatal filmtörténészek is nagyra tartják.

Megszokhattuk idehaza, hogy a centenáriumoknak mindig nagyobb a füstje, mint a lángja. Ki tudja miért, az 1912-ben született Szőts István filmrendező ünneplését elkerülte ez szokásos blamázs. Még tavaly szeptemberben a Jameson Cinefest Miskolci Nemzetközi Fesztivál programjában vetítették filmjeit, nyílt Szőts István kiállítás, Palackposta-bontás címmel konferencián elemezték művészetét, rendezői karakterét s volt Szőts-workshop is. Még ez év júniusában a Károli Gáspár Egyetem rendezett kétnapos emlékülést: Hommage à Szőts István. Szeptemberben pedig az ELTE BTK adott otthont egy emlékkonferenciának, amelyhez kiállítás és retrospektív vetítés kapcsolódott az Uránia Nemzeti Filmszínházban. (Filmjeiből a vetítés-sorozatok – Szőts István nyomában – novemberben, halálának 14. évfordulóján értek véget.) Ezen összejövetelek bőséges és nívós anyagaiból válogattak a közelmúltban megjelent Ember a havason. Szőts István 100 szerkesztői: Pintér Judit és Záhonyi-Ábel Márk.

Szőts István igazi hazatérése (hisz „inkognitóban” járt már egyszer-kétszer, sőt rövidebb ideig élt is Budapesten azóta, hogy 1957-ben a Velencei Fesztiválról nem tért haza) 1989. szeptember elején kezdődött meg az Esztergomban, a Vitéz János Tanítóképzőn rendezett konferenciával, ahol először (!) vetítették le teljes életművét. Szőts személyesen is jelen volt a főiskolai vetítéseken, előadásokon, s itt olvasott fel először hosszabb részleteket önéletírásából, amelyről filmfelvétel is készült. Ezek a feljegyzések, amelyek rendszerezésében, bővítésében, formába öntésében magam is segédkezhettem (az Angelika presszó pincérei regéket tudnának mesélni a szerteszét szálldosó kéziratlapokról) 1989-1990 fordulóján jelentek meg a Filmvilágban, s újabb részekkel kiegészülve képezték a tíz év múlva megjelent, Szőts írásait máig legteljesebben egybegyűjtő kötet, a Szilánkok és gyaluforgácsok alapját. Folyóiratok tematikus számaiban (az 1976-os Filmtudományi Szemlétől – ebben jelent meg 1945 után először a Röpirat – az 1998-as Metropolisig) közreadott újabb és újabb dokumentumokkal, történeti s – a modern magyar filmre gyakorolt hatását – elemző tanulmányokkal tették teljesebbé a magyar filmtörténet egyik legnagyobb, európai rangú rendezőjének alkotói portréját.

S most itt fekszik előttünk ez az igen gazdagon illusztrált kötet – felfedezés számba mennek a néprajzi filmeket készítő Szőtsöt bemutató, Tari János által közölt fotók – mely harminc, rövidebb-hosszabb írást (dokumentumokat, laudációkat, tanulmányokat, emlékezéseket) tartalmaz, tájékoztató adattárral kiegészítve. Az egykori tanítványokból baráttá lett filmrendezők (Sára Sándor, Kósa Ferenc) visszaemlékezései, az egykori beszélgetőpartnerek (Szekfű András, Szilágyi Erzsébet, Péterffy András) dokumentumai, beszámolói, mind-mind értékes adatokkal s olykor új szempontokkal gyarapítják mester-rendezőnkről eddig közreadott ismereteinket. Talán elfogultan, hadd mondjam: számomra e centenáriumi kötet legértékesebb, nem egyszer legérdekesebb hozadéka azoknak a fiatal (negyven év alatti) szerzőknek (Berta János, Szin Karolina, Záhonyi-Ábel Márk és másoknak) az írásai, akik megkísérlik mai szemmel láttatni Szőts István filmjeit s példaértékű magatartását. Külön is kiemelném közülük Bene Bálint és Bakos Gábor felkészült, értő elemzését, akik újszerűen mutatják be Szőts művészetének szerves kapcsolatát a magyar zenei, illetve a magyar képzőművészeti örökséggel. „Ifjú szívekben élek” – mondhatná Adyval s nem kevés büszkeséggel Szőts István, hazatérőben.

Ám igazán hazatérni, mégsem tud. E centenáriumi kötetből is hiányzik egy melléklet. Egy DVD-melléklet, amely mustrával szolgálna Szőts István filmjeiből.

Nevezhetnénk ezt hiányosságnak, esetleg hibának. De átkozottul többről van szó.

Ma Magyarországon hazánk fiai-lányai (de más sem) – kulturális életünk sistergős gyalázatára – Szőts István egyetlen filmjéhez sem tudnak hozzájutni!

 

A kötet főtámogatója a Magyar Művészeti Akadémia.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/09 52-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11543