Magyar fiatalokNemzedéki közérzetfilmekPasszív ellenállásKránicz Bence
A rendszerváltás nem adta vissza a fiatalok illúzióit. Az elmúlt két évtized nemzedéki közérzetfilmjeiben megalázó hatalmi játszmákba keveredő, céltalan figurák lézengenek. Mindazok, akik korukból adódóan nem rendelkeznek saját élményekkel
az 1970-es évek Magyarországáról, betekintést nyerhetnek a múltba az ekkor
készült filmeken keresztül, kiváltképp egy sajátos csoport, a „nemzedéki
közérzetfilmek”segítségével. Adódik a kérdés, hogy miért éppen ebben az
évtizedben értékelődött fel az államszocializmus társadalmába belevetett egyén
helyzetének, kedélyállapotának mozgóképes ábrázolása. A ’70-es évek magyar
filmművészetéről szóló könyvében (A
Titanic zenekara) Gelencsér Gábor a Kelet-Európából nézve kudarcos, magyar
szemszögből szégyenletes 1968-as eseményektől indítja a korszak
feltérképezését, így a fenti kérdésre adott válaszát is. Míg az előző dekád
értelmisége, a filmesekkel együtt, hitt a hatalommal folytatott párbeszéd
lehetőségében, fontosnak, megkerülhetetlennek gondolta saját szerepét a
Kádár-rendszerben (olykor joggal), addig ’68-ban a valódi változás és
változtatás képzete végképp illuzórikusnak bizonyult. Alaktalan, fojtogató,
szürke, ködös masszaként telepedett az országra a ’70-es évek, magával hozva a
tudatot, hogy próbálkozhatunk ugyan, de itt semmi sem lesz jobb. Így váltják
fel az ekkor készülő filmekben a küzdő, tenni vágyó hősöket a lézengő,
kiábrándult, unott antihősök, akiknek – Gelencsér frappáns megfogalmazásában –
cselekvés helyett csellengés az osztályrészük.
A nemzedéki közérzetfilmek
dramaturgiája is gyakran alkalmazkodik a főszereplők irány és cél nélküli
életéhez, létállapotához, felértékelődik az epizódokat sorjázó kóborlástörténetek
(Gábor Pál: Utazás Jakabbal; Jeles
András: A kis Valentinó). A
történetek rendre kiábrándító, katarzis nélküli véget érnek: a szerelmek
beteljesülés helyett elvirágzanak (Elek Judit: Majd holnap; Sós Mária: Boldogtalan
kalap), a fiatalok pedig szembesülnek saját helyzetük kilátástalanságával,
a tudattal, hogy ugyanazokba a kisszerű alkukba fognak belekeseredni, amikbe
szüleik is (Szörény Rezső: BÚÉK!;
Gothár Péter: Megáll az idő). Ezek a
szituációk persze egyetemesek, a nemzedéki közérzetfilmek éppen ezért nem
alkotnak önálló műfajt vagy stílust, noha közelítésmódjuk, atmoszférateremtő
igényük és a nagy ívű drámát általában nélkülöző történeteik okán mégiscsak
összeáll belőlük egy sajátos filmcsoport. Az ide tartozó műveknek alapvető
kérdése, hogy mihez kezd az egyén az őt körülvevő társadalmi valósággal, van-e
lehetősége leválasztania magánéletét a szociális környezetről, tud-e boldog
lenni, egyáltalán boldogulni saját közegében – sejtjük a válaszokat.
A közérzetfilmek divatja,
hulláma ugyan alábbhagyott az évtized elmúltával, de a filmtípus korántsem tűnt
el. A ’80-as években talán az új érzékenység ellenkultúrája épített a
leglátványosabban erre a hagyományra, a közegábrázolást az underground
megmutatkozása még fel is erősítette, immár a filmszöveg szerves részét
képezhette egy-egy előadott betétdal, ami tömören ragadta meg az elkapni kívánt
életérzést (Bódy Gábor: Kutya éji dala;
Xantus János: Eszkimó asszony fázik).
A rendszerváltással pedig egészen új társadalmi körülmények álltak elő, így
magától értetődően fogalmazódhat meg a kérdés, hogy hogyan érzi magát a fiatal
generáció a megváltozott Magyarországon, pontosabban: milyen képet mutatnak
rólunk a nemzedéki közérzetfilmek röviddel a rendszerváltás után, illetve az
azóta eltelt bő két évtized alatt.
Egymondatos történetek
Noha a politikai változásokra
tett közvetlen reflexiókkal ritkán találkozunk, a közérzetfilmek csoportja
ebben az időszakban sem szűkölködik filmekben. Ráadásul itt vannak azok a
témánkkal átfedéseket mutató tablófilmek is, amelyek több generáció tagjait
követik nyomon, így mutatva fel látképüket a kortárs Magyarországról: Gothár
Péter Magyar szépsége, Till Attila
remek Pánikja, Szabó Simon Papírrepülőkje, és persze mindezek előtt
Jancsó Miklós újabb filmjei, ennek a felsorolásnak a legszabálytalanabb,
fiatalokat megszégyenítően frissnek ható tételei. A nemzedéki közérzetfilmek
címkéje alatt viszont olyan, jellemzően egy adott nemzedékre koncentráló
darabokat értünk, amelyekben a hagyományos történetmondás általában a háttérbe
szorul, az elbeszélések egyszerűek, eszköztelenek, vagy éppen szándékoltan
sablonosak, akár banálisak. Gyakran találkozunk meglehetősen együgyű szerelmi
konfliktusokkal (Reich Péter: Rám csaj
még nem volt ilyen hatással; Nemes Gyula: Egyetleneim), az ifjonti illúziók elvesztéséről, vagy műfajtól
függően: „megszüntetve megőrzéséről” szóló coming-of-age drámákkal (Sas Tamás: Kalózok; Török Ferenc: Moszkva tér), esetleg a nagyvárosba
érkező hős alapképletével (Hazai Attila – Pohárnok Gergely: Cukorkékség; Incze Ágnes: I Love Budapest). Az egymondatos
történetek mellett nagyobb teret kap a megjelenített közeg, a valódi
helyszínek, a közönség számára kapcsolódási pontot nyújtó környezet, hol
dokumentarista eszközökkel elővezetve (Rám
csaj…, Cukorkékség), hol
videoklipszerű tálalásban (Kalózok, Egyetleneim). A két, egymással
ellentétes forma egyként a hagyományos játékfilmes dramaturgia kikezdését
eredményezi, ahogy a sodródó, lézengő, céltalan vagy ködös motivációkkal
rendelkező főhősök gyakori felléptetése is, legyen szó a munkanapon átevickélni
igyekvő nihilista kéményseprőkről (Vranik Roland: Fekete kefe), amorális kamaszlányokról (Faur Anna: Lányok) vagy Hazai Attila idegen
testként bolyongó figuráiról. Kevéssé egyénített, tipizált karakterek
mindannyian, e tekintetben nincs különbség önelemző, értelmiségi hősök (Egyetleneim, Rám csaj…) és a szociokulturális periférián élő, reflektálatlan
figurák között (Mundruczó Kornél: Nincsen
nekem vágyam semmi; Lányok). A
felsorolt jellemzők fényében nem véletlen, hogy kisjátékfilmek sokkal
gyakrabban készülnek ebben az áramlatban, olykor szép sikereket aratva, mint
Szimler Bálint Itt vagyokja, ami
tőröl metszett nemzedéki közérzetfilmnek tekinthető, amellett, hogy egy
elveszett lélek bolyongásának lírai szépségű krónikája. Az egész estés
darabokat vizsgálva már sokkal inkább ingadozik a színvonal.
Egy generáció roncsfilmjei
A ’90-es évek jellegzetes
közérzetfilmjei közül kettőt részben ugyanaz a fiatal művészekből (írókból,
filmesekből, zenészekből) álló csapat készített, ugyanazzal a célkitűzéssel: a
rendszerváltás idején felnőtté vált generáció tanácstalanságát kívánták
szándékosan rontott filmekben megörökíteni. Reich Péter Rám csaj még nem volt ilyen hatással (1993) című munkája, az első
lépés ezen az úton, még nagyjából épkézláb történettel rendelkezik: a Magyar Narancs fiatal fotósa (Déri
Miklós majdhogynem önmagát alakította) egy buliban megismerkedik Dórával, és
beleszeret – legalábbis ezt kívánná a hagyományos dramaturgia. Valójában
viszont annál többről nincs szó, mint ami a címben áll, és hogy pontosan miből
is áll ez a hatás, az nem egyértelmű, ugyanis nemcsak Miklós fád, színtelen
monológjaiból következtethetünk arra, hogy ezt a fiút olyan nagyon
tulajdonképpen nem érdekli semmi. Végigjárjuk a kora ’90-es évek ikonikus
szórakozóhelyeit (Hold, Tilos az Á), megjelennek az alternatív színtér kedvenc
zenekarai (Kampec Dolores, Csókolom), de Miklós semmibe nem vonódik be igazán,
elnéző fejcsóválással néz végig valami ebédidőben előadott nevetséges
performanszot, Dórával pedig vagy lesz valami, vagy nem. Pedig mindenki jól van,
a szereplők fiatalok és szabadok, csak éppen semmit nem akarnak az élettől. A
nemrég elhunyt Hazai Attila volt a film társírója, aki a Rám csaj… párját, a Cukorkékséget
(1999) már rendezőként is jegyzi, Pohárnok Gergely operatőrrel közösen. A közeg
és a szereplők változatlanok, a főhősnek viszont végre van célja: minél több
csokoládét szeretne enni. Feri (a Korai Öröm énekese, Vécsi Tibor alakításában)
abszurd vágya nyilván behelyettesíthető bármilyen komolyabb
szenvedélybetegséggel, és máris van tétje a filmnek. Kigyógyul-e Feri az édes
élet iránti függőségéből? A külföldről hazatért, ufóként kóválygó főhős régi-új
ismerősei segítségével szokhatna le a csokiról: egy idősebb férfival kötött,
homoszexuális színezetű barátság, és az anya felbukkanása a néző számára
váratlanul izgalmas kapcsolatoknak bizonyulnak a film drámaiatlan világában.
Folytatva a ’70-es évek néhány
közérzetfilmjének (példáulA kis Valentinó)
filmnyelvi kísérleteit, a két film konzekvensen rontott formanyelvet használ,
így jelezve hősei idegenségét saját környezetükben. A Rám csaj… szürkéskék képei miatt hat távolinak, kísértetiesnek, a
fekete-fehér Cukorkékségben viszont a
plánok, a zörejek is feltűnően zavarosak, rossz helyen vannak, miközben a Korai
Öröm egyszerre ipari zúgásra és szektás feketemisére emlékeztető aláfestő
zenéje illeszti be precízen a drugsploitation-filmek csoportjába a produkciót.
Pohárnok Gergely tudatosan trashfilmet akart forgatni, a szerzők koncepciója
pedig végeredményben érthető és becsülendő: ők valóban az underground minden
játékszabálytól mentes vidékén maradtak, a ’80-as évek amatőr és kísérleti
filmes törekvéseit folytatva. A Buharov testvérekénél kevésbé experimentális,
Szőke Andrásénál komolyabb alkotói karakterük a nemzedéki közérzetfilmek
terepén talált megfelelő témára.
Pohárnok a téma egyik igazi
szerzőjének tekinthető, ő fényképezte Vranik Roland debütáló nagyjátékfilmjét,
a Fekete kefét is. Noha a 2004-es
mozit a Cukorkékség zabolátlan,
rontott operatőri megoldásai helyett látványosan komponált, a fekete-fehér
árnyalatokra, sávokra feltűnő gonddal építő képi világ jellemzi, a harminc
körüli kéményseprők letargiája a Hazai-filmek szereplőinek attitűdjét idézi. A
cselekmény mozgatórugója a munka megúszása, illetve különböző kábítószerek
beszerzése – úgy tűnik, a rendszerváltás utáni nihil ábrázolásában komoly
szerep jut a drogoknak (Novák Erik junkie-gengszterfilmje, a Zuhanórepülés is megfogalmaz generációs
élményeket). A könnyedebb hangvétel, a blazírt karakterek és az abszurditás
határát súroló epizódok miatt a Fekete
kefe leginkább a Shop-stop és az Ananász expressz magyar keverékének
tekinthető stoner vígjáték, ami szintén új színnel gazdagítja a nemzedéki
tematikát.
Kevésbé sikerült próbálkozás
Nemes Gyula Egyetleneimje, amely
címében és témájában is Beregi Tamás generációs regényét idézi, noha az alkotók
a stáblistán szögezik le, hogy nem adaptációt látunk. Kár, mert amíg a könyv
élményanyaga átélt és őszinte, addig a film elnyújtott és semmitmondó. A laza
epizódfüzér tudatosan, verbálisan is lajstromozza az ezredfordulós Pest
jellegzetes szórakozóhelyeit, de a város nevezetes pontjainak számbavétele
mellett nem találunk mást a történetben. A nőtől nőig sodródó, ellenszenves
főhős–a dunai úszó kabin mint lakóhely túlságosan könnyen érthető metafora – egy
csapásra döbben rá az élet komolyságára, mikor megtudja, hogy barátnőjét
régebben megerőszakolták (Tóth Orsi alakítja a figurát, így a bejelentés nem
éri váratlanul a nézőt). Az Egyetleneimben
sajnos bemondásra kell elhinnünk meghatározó élményeket és pillanatokat,
ahelyett, hogy látnánk őket. A vibráló, szaggatott képi világ emlékezetes
marad, videóklipnek azonban túl hosszú a film – ez a közérzetfilmes stratégia
nem bír el egy nagyjátékfilmet.
Közönségbarát vallomások
A közönség visszacsábítása a
mozikba folyamatos kihívást jelentett a magyar filmnek az elmúlt évtizedekben.
Az operatőrből lett rendező, Sas Tamás első filmje, a budapesti tablót nyújtó Presszó után szórakoztató formában
igyekezett foglalkozni általános generációs problémákkal, élményekkel. Az
1999-es Kalózok talán a pálya
leginkább önreflektív filmje, amely már kis utalásaiban (Oldás és kötés textilbolt, Rajhona Ádám a Megáll az idő után ismét iskolaigazgató-szerepben) próbál
kapcsolódni nemes elődeihez. Nem nehéz művészalteregókként látnunk a hősöket,
Maxot és Pípít, akik számára a kalózrádiózás éppen úgy a szabadság és a lázadás
szimbóluma, mint a ’80-as évek Hollywoodjában (Adj rá kakaót!, Jó reggelt,
Vietnam). A döntés a kereskedelmi rádiók jól fizetett népbutítása és a
kalózadások szerzői szabadsága között Sasék nemzedékének saját dilemmáját
tükrözi, igaz, a szórakoztatóipari gépezet fedezete nélkül az alkotás gyorsan
ellehetetlenül, a hivatalos szervek folyamatosan megnehezítik a Kalóz FM
működését. Ez éppen az a belátás, ami Sast az ezredforduló után a
termékelhelyezések köré felhúzott vásári komédiák felé terelte – sajnálatos
módon nem sikerült minőséget produkálnia piaci viszonyok között. A Kalózok viszont még egyáltalán nem
erények nélkül való film. Működik a szerelmi háromszög, amelyben a valódi
művészetet is jelképező muzsikuslány végül azé a fiúé lesz, aki nem volt
hajlandó megkötni a kereskedelmi rádiózás kompromisszumait. Egyébként a könnyed
hangvétel itt is azáltal válik komorabbá, hogy a lány beszámol az őt ért nemi
erőszakról – mintha ez a hangnemváltás vagy a karakterépítés kedvelt eszköze
lenne az újabb közérzetfilmekben. A nemzedéki tematikára jellemzően itt is
fontos szerep jut a zenei betéteknek, rossz nyelvek szerint a Jazz+Az együttes
promóciós filmjéről van szó. Ez túlzás, a Kalózok
igenis értékelhető, Sas következő generációs filmje, a tizenéveseket
középpontba állító Apám beájulna
viszont már csak paródiaként értelmezhető.
Pedig a nagykamaszok jellemző
problémái, érzésvilága hálás témát jelentenek, amint azt egy múltba helyezett
közérzetfilm, a valódi sikert elért, kultkedvenccé vált Moszkva tér is bizonyítja. Török Ferenc „így jöttem” filmjét sokat
elemezték a bemutatása óta eltelt tizenkét évben, most csak arra a
fegyvertényre térnénk ki, hogy a Moszkva
tér úgy tudott hiteles, pontos és személyes lenni, hogy közben valóban
érvényes nemzedéki látképet mutatott fel, nem zárult be önmagába, nem vált
túlságosan helyi érdekűvé, köldöknézővé. Főhősünket és barátait nem érdekli a
politika, a történelem, nekik annál sokkal fontosabb dolguk van (szerelem,
utazás, érettségi, satöbbi). A rendszerváltás körüli események iránti
érdektelenség összeköti őket a Rám csaj
még nem volt ilyen hatással fiataljaival, de Petya legalább a bájos
osztálytárs és a barátaival közös lógás iránt tud lelkesedni, így lehet Török
filmje lehangoló helyzetkép helyett hagyományos vonalvezetésű felnövéstörténet.
A rendező következő filmjével is maradt a közérzetfilmek terepén, a Szezon elődjénél cinikusabb, kevésbé
feszes darab. Érdekessége, hogy csak egy epizód erejéig kerülünk föl Pestre, a
karcagi és balatoni közeg izgalmas színteret biztosít a filmnek, ami a rémes
nyári munkákat elvállaló prolifiúk és az őket kihasználó posztkádári cégvezetők
kisszerű hatalmi játszmáin keresztül mutatja fel egy cseppet sem vonzó
társadalomképét. Török két későbbi nagyjátékfilmjében tovább követte a Moszkva térben kézen fogott generáció
tagjainak sorsát, az Overnight és az Isztambul azonban sokkal inkább épülnek
egyetlen központi figura köré, nemzedéki hangulatjelentés helyett egyéni
sorsdrámákat kapunk – ezzel párhuzamosan a történetek is egyre kevésbé tűnnek
hitelesnek. Pedig egy ügyesen megtalált egyéni konfliktus is tud rezonálni egy
nemzedék általános érzületével, ahogy azt a Boldog
születésnapot is bizonyítja. Senki sem szeret éppen harmincéves lenni, még
szerencse, hogy egy vígjátékban vagyunk, így pánikba esett hősünk minden
elszalasztott lehetőségét bepótolhatja, mire éjfélt üt az óra. Nem kimondottan
nemzedéki közérzetfilmről van szó, annál érdekesebb a történet és kevésbé
fontos a környezetrajz, de a központi generációs élmény miatt Fazekas Csaba
debütfilmjének ebben a felsorolásban is helye van.
Hátrányos helyzetek
Az ezredforduló elején
berobbanó új generáció tagjai közül csak Török forgatott igazi nemzedéki
közérzetfilmet, de Mundruczó Kornél első filmje is közel áll ehhez a
filmcsoporthoz. A Nincsen nekem vágyam
semmi fiataljai szeretik is, gyűlölik is egymást, az biztos, hogy zárt,
számkivetett kis közösségükön kívül másra nem számíthatnak. Noha a film
tragédiákba torkolló végjátékával eltávolodik a közérzetfilmek kiszámítható
eseménytelenségétől, Mundruczó szolidaritása a saját léthelyzetük és
identitásuk bizonytalanságától szenvedő fiúprostituáltak iránt arra enged
következtetni, hogy általános generációs problémákról van szó. Mintha a
szabadság nem megnyugvást, hanem kiszolgáltatottságot és tanácstalanságot szült
volna. A talajvesztés, a morális példák és fogódzók teljes hiánya fokozottabban
érezhető Faur Anna filmjében, a Lányokban,
ami a pesti alvégekről, rossz anyagi és még rosszabb kulturális körülmények
között élő, panelekben szorongó családokról tudósít. A főszereplő kamaszlányok
idézhetnék is Mundruczó első rendezésének címét, ők sem tudják, mit akarnak,
igaz, a mindennapi apró-cseprő ügyekben korántsem olyan élhetetlenek, mint a
fent említett közérzetfilmek férfihősei. Pár ezresért vagy cigiért elszórakoztatják
a taxisokat, a kölcsönös kihasználásnak és megalázásnak ugyanazon a vidékén
vagyunk, mint a Nincsen nekem…-ben
vagy a Szezonban. Ha nemzedéki
filmként nézzük – és ezt az olvasatot támogatják is a címszereplők baráti
körét, bulijait, illetve a taxisofőrök magánéletét bemutató jelenetek–,akkor a Lányoknál nincs kiábrándítóbb generációs
látkép, noha tudjuk, ezeket a bármire képes kamaszokat mélyen meghatározza a
neveltetésük, pontosabban annak teljes hiánya. A taxisok családján látjuk, hogy
milyen szülők között nőttek fel ezek a lányok – a filmvégi gyilkosság így a
gyerekek bosszújának is tekinthető a bukott szülőkön.
A főváros árnyékos oldalával
találkozik Anikó is, az I Love Budapest
hősnője, ő viszont szilárd értékrenddel, otthonról hozott, biztonságot nyújtó
elképzelésekkel rendelkezik. Amíg barátnője aljas gazemberekkel is összeállna
az anyagi előrejutás reményében, Anikó legfőbb feladata éppen az lesz, hogy
távol tartsa elkallódni kész lovagját az alvilágtól. Incze Ágnes filmjében is
érezhető, hogy a női hősök tudatosabbak, talpraesettebbek, figyelmesebbek a
teszetosza férfifiguráknál – ugyanezt látjuk a Moszkva térben vagy a Kalózokban
is. A tiszta szívű, naiv vidéki lány (Hámori Gabriella üdítő jelenség első
főszerepében) ugyan el-eltéveszti a bonyolultabb szavakat nagy igyekezetében,
és a bulvármagazinok giccsnyelvén írja le velejéig cinikus ismerősei viselt
dolgait („kiderült, hogy a fiúnak más is van az életében”), mégis ő az, akit
nem téveszt meg sem a könnyen jött pénz, sem a nagyvárosi csillogás. Az I Love Budapest képein – az operatőr
megint csak a Cukorkékségtől és
társaitól gyökeresen eltérő stílusban dolgozó Pohárnok Gergely – a város
egyszerre tűnik túlszínezett varázsvilágnak és rothadó, élhetetlenné váló
fertőnek. Ebben a közegben, félő, kevés lesz Anikó minden igyekezete, bűnbe
sodródó barátját nem tudja megmenteni. A Lázár Ervin-novellából kölcsönzött,
Kusturica-filmeket is megidéző zárlat a levegőbe emelkedő, az aranyló búzamezők
fölött elröppenő autóval szép és keserű válasz a rendszerváltás után felnőtt,
apáikhoz hasonlóan illúzióit vesztett nemzedék kínzó kérdéseire.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1115 átlag: 5.52 |
|
|