KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/április
HITCHCOCK
• Benke Attila: Tévedések és áldozatok Hitchcock és hősei
• Hubai Gergely: Halálkeringők Hitchcock filmzenéje
• Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében Stephen Rebello: Alfred Hitchcock Így készült a Psycho
AUDREY HEPBURN
• Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea Audrey Hepburn
ÓZ FÖLDJÉN
• Sepsi László: Lefelé a Sárga úton Óz-filmek
• Ardai Zoltán: A sziluett Óz, a csodák csodája
SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
• Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod Heidegger és a Vasember
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel
• Szalai Györgyi: Felejtés ellen Emlékezés Wilt Pálra
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Vágyak és vezeklések Berlinale 2013
• Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Lakatlanul Beszélgetés Szemerey Samuval
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan Isaac Marion: Eleven testek
• Sepsi László: Fél-élet Jonathan Levine: Eleven testek
JAPÁN REBELLISEK
• Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika Nagisa Ôshima
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró A Mester
• Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája Május után
MOZI
• Baski Sándor: ill Manors – Rázós környék
• Sepsi László: No
• Huber Zoltán: Halálhegy – A Dyatlov-rejtély
• Forgács Nóra Kinga: Tango Libre – Szabad a tánc
• Margitházi Beja: Teddy Bear
• Alföldi Nóra: A csodacsapat
• Kovács Kata: Camille kétszer
• Géczi Zoltán: Likvidálva
• Barkóczi Janka: Egy hölgy Párizsban
• Parádi Orsolya: Tökéletes hang
• Kránicz Bence: Csapda
• Tüske Zsuzsanna: Dől a moné
• Varró Attila: Az óriásölő
DVD
• Szabó Ádám: Ölni kíméletesen
• Pápai Zsolt: Limonádé Joe
• Soós Tamás: Fejbenjáró bűn
• Nagy V. Gergő: Két nap az élet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Az X-Men visszatért
JAPÁN REBELLISEK
• Csiger Ádám: Harcosok klubja Japán radikális rendezői

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Teddy Bear

Margitházi Beja

Teddy Bear – dán, 2012. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Laust Rier-Mork. Zene: Sune Martin. Szereplők: Kim Kold (Dennis), David Winters (Scott), Lamaiporn Hougaard (Toi), Elsebeth Steentoft (Ingrid). Gyártó: SF Film Produktion / Beofilm / Minerva Film. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 92 perc.

Dennis keveset beszél, fehérjedúsan táplálkozik, és mindennap keményen edz. Dennis 38 éves és az anyjával él. Dennis testépítő és reménytelenül magányos. Ha ez a felállás valakinek netán a férfi melodrámák mostanában újraizmosodó vonulatát juttatná eszébe, nem tévedne túl nagyot: Mads Matthiesen elsőfilmje úgy épül erre a címben mackónak becézett figurára, hogy közben hangulatokat erősít és érzelmekre gyúr, annyi különbséggel, hogy míg az utóbbi évek testesebb darabjaiban (például A pankrátor, Bikanyak) a férfiúi és szakmai identitás egyaránt válságba került, Dennisnél szó sincs ez utóbbiról; ő szimplán csak a nőknél sikertelen.

A dán direktor Sundance rendezői díjat nyert, korábbi kisfilmjéből (Dennis) kinövő, tőmondatokban elmesélhető, végtelen egyszerűségével tüntető darabja sokat köszönhet a részben amatőr, részben profi színészeknek. A majd’ kétméteres Kim Kole le se tagadhatná civil foglalkozását, amihez jelen esetben nem kell társulnia különösebb színésztechnikának, amennyiben maníroktól mentesen, többnyire szótlan jelenlétén keresztül ragadja meg a szelíd bumfordiság prototípusát. Az viszont már rendezői és forgatókönyvírói bravúr, ahogyan a bodybuilder-lét sztereotípiáit részben erősítő, egysíkúságot sugalló karakterkoncepció a film során fokozatosan enged rálátást a figura hallgatagságon túli rétegzettségére, a késői, megkínlódott felnőtté válás hol megalázó, hol komikus stációira. És miközben protagonistánk élete legnehezebb gyakorlatára készülve Thaiföldre utazik, megkeresni élete asszonyát, Matthiesen az érzelmek mellé iróniát és kegyetlen éleslátást is adagol, legyen szó a bizarr páros, Dennis és Psychót idéző, zsarnoki, ám pöttöm anyjának koppenhágai hétköznapjairól, vagy a thai bárok megereszkedett testű, izzadt, részeg európai szexturisták és affektáló thai prostik formálta hangulatáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11415