KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Schubert Gusztáv: Apokalipszis féláron A végítélet filmjei
• N. N.: Apokalipszis-filmek
• Gelencsér Gábor: Világvég-e? Apokalipszis, anno...
• Tillmann József A.: A két(ezer)szeres visszacsatolás keletje Különös nap
• Mihancsik Zsófia: Örökmozgó történelem Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
• Mihancsik Zsófia: Áltörténelmi filmjeim Beszélgetés Jancsó Miklóssal
• Hirsch Tibor: Vér, veríték, kosztüm Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz
• N. N.: Jeanne d’Arc–filmek
• Bikácsy Gergely: Csend a várak alatt Jeanne d’Arc-filmek
• Kovács István: Polonéz A-dúrban Wajda és a lengyel múlt
• Novobáczky Sándor: Költészet és filmvászon Beszélgetés Andrzej Wajdával
• Gervai András: Álmatlan Európa Beszélgetés Krzysztof Zanussival
• Szilágyi Ákos: Bizánci borbély Mihalkov Oroszországa
• Müllner Dóra: Helyfoglalás Beszélgetés Szőke Andrással
• Galambos Attila: A függetlenségi harc vége Ideglelés – a Blair Witch project
• Varró Attila: Kalandjátékfilm Ideglelés – a Blair Witch project
• Bóna László: Felebohócok Stan és Pan
KÖNYV
• Visky András: A szeplőtelen filmművészet Szőts és Erdély
KRITIKA
• Varga Balázs: Érzéstelenítés nélkül Eljövendő szép napok
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: Harcosok klubja
• Hungler Tímea: Stigmata
• Vörös András Csaba: Hatodik érzék
• Tamás Amaryllis: Börtönpalota
• Vidovszky György: Nyomás!
• Beregi Tamás: Kéz őrület
• Kömlődi Ferenc: A 13. emelet
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: A mandíner gyönyörűsége

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Cowboyok és űrlények

Nevelős Zoltán

Cowboys & Aliens – amerikai, 2011. rendezte: Jon Favreau. Írta: Hawk Ostby, Mark Fergus és Damon Lindelof. Kép: Matthew Libatique. Zene: Harry Gregson-Williams. Szereplők: Daniel Craig (Jake Lonergan), Harrison Ford (Woodrow Dolarhyde), Olivia Wilde (Ella), Abigail Spencer (Alice), Sam Rockwell (Doc). Gyártó: Universal Pictures / Dreamworks Pictures / Relativity Media. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 118 perc.

A vadnyugat és a földönkívüli invázió témájának összehozása akár még szellemes ötletnek is tûnhetett volna egy dupla élû paródiához, az azonos címû képregény alapján készült Cowboyok és ûrlények azonban hasonlóan gyenge mûfajkeverék lett, mint az ugyanerre az ötletre épülõ, 2009-es High Plains Invaders, ami ráadásul látványban is olcsó volt – az újabb film legalább a speciális effektusok terén hozza az elvárható színvonalat. A színész Jon Favreau, aki a Vasember óta igazi szupermozi-rendezõ is, teljes komolysággal bonyolítja a rejtélyes történetet a határvidéki Absolution városában, amelynek lakói kénytelenek félretenni korábbi ellentéteiket és egy emberként szembeszállni az ûrbõl érkezett szörnyekkel. A menekülõ embereket lasszószerû berendezésekkel elragadó, repülõ fémszerkezetek támadásai igen látványos képsorokat eredményeznek, a szörnyek hasából elõnyíló végtagok pedig kifejezetten hátborzongatóak, ugyanakkor a mészárlásos és robbanásos jelenetek pusztán brutálisak, és sok a hosszadalmas üresjárat is.

A film vonzerejét kétségkívül a szereposztás adja: James Bond és Indiana Jones csúcstalálkozója. Amennyire szellemesen oldotta meg Steven Spielberg a két mítosz játékos keresztezését a harmadik Indiana Jones-filmben Harrison Ford és Sean Connery részvételével, annyira szegényes a mostani kísérlet (Spielberg itt producerként mûködött közre). Fordot kétségkívül jó westernben látni, ráadásul a kevély marhabáró szerepében alkalma van némi meglepõ karakterárnyalatot is felmutatni, Daniel Craig számára pedig tökéletesen testre szabott az amnéziás revolverhõs alakja, de õk is csak a film papírmasé figuráinak mélység nélküli sorába illeszkednek. A western és az inváziós sci-fi keresztezése kimerült a kelléktárak, a jellegzetes karakterek, helyszínek és szituációk szimpla felvonultatásában és egy sablontörténet lehetõ legsablonosabb megoldásában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/09 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10786