KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Új idők vagy vidéki Hollywood Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel

• Takács Ferenc: Véres játékok Joseph Losey
• N. N.: Joseph Losey (1909-1984)
• Baski Sándor: Pamflet mozgóképre Brit politikai utópiák
• Varró Attila: Feltételes mód Háborús játék
• Géczi Zoltán: Angol hidegvérfürdő Brit horrorfilmek újhulláma
• Földényi F. László: A gyanakvás tükrei NDK – visszanézve
• Turcsányi Sándor: Fal adja a másikat Szemrevaló – Új német filmek
• Németh György: Antik mozi Ókor a filmeken
• N. N.: Antik mozi
• Kovács Marcell: Csatazaj 300
• Molnár Gál Péter: Egy kövér ember meséi Huszár Pufi élete és halála
• Huszár Károly: Pufi Amerikában
FESZTIVÁL
• Bársony Éva: Angyalok és kísértetek Berlinale
• N. N.: Berlinale 2007
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Új kvíz, régi örömök Magyar plazma
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: Össznemzeti kánon 303 magyar film…
KRITIKA
• Lengyel Nagy Anna: Privát királynő Miss Universe, 1929
• Reményi József Tamás: A fősodor Minden másképp van
• Vajda Judit: Bírák és vamzerek Nincs kegyelem
• Schubert Gusztáv: Magyar zagyva Az öszödik pecsét
LÁTTUK MÉG
• Kolozsi László: Az álom tudománya
• Vincze Teréz: A 13-as
• Ardai Zoltán: Bajnokok
• Vízer Balázs: 56 csepp vér
• Herpai Gergely: Az utolsó jelentés
• Vajda Judit: Felforgatókönyv
• Mátyás Péter: Vadidegen
• Vízer Balázs: Orvlövész
DVD
• Kovács Marcell: Lucio Fulci horrorfilmjei
• Csillag Márton: Marie-Antoinette
• Tosoki Gyula: Bobby Long
• Pápai Zsolt: Különleges történetek

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Marie-Antoinette

Csillag Márton

Marie-Antoinette – amerikai, 2006. Rendezte: Sofia Coppola. Szereplők: Kirsten Dunst, Marianne Faithfull, Steve Coogan. Forgalmazó: FHE Hungary. 123 perc.

 

Sofia Coppola harmadik nagyjátékfilmje kettős „remake”: egyrészt (a kosztümös életrajzi dráma definíciójából eredően) a történelmi eseményeket játssza újra sajátos szemszögből, másrészt pedig a rendezői életmű korábbi darabjaiban (Öngyilkos szüzek, Elveszett jelentés) felvezetett nőfigurát helyezi új díszletek közé. A Habsburg-házból származó, tizenkilenc évesen francia királynővé koronázott Mária Antónia az író-rendező Coppola olvasatában nem a gyermekeitől megfosztott, fél Párizson végighurcolt, majd a Place de la Révolutionon lenyakazott arisztokrata, hanem egy tinilány, aki a gimnázium helyett Versailles-ban szerzett érettségit – intrikából, hedonizmusból, dekadenciából, etikettből, szeretetből és szerelemből. Hősnőnk a tokiói hotelben unatkozó Charlotte-hoz (Scarlett Johansson) hasonlóan idegen világba csöppen, melynek törvényeit nem ismeri, s melyben ennek ellenére kitüntetett helye van: akárcsak a felhőkarcolókat a szállodai ablakból vizsgáló lány, ő is felülről néz le birodalmára.

Coppola filmje látványában pazar, de nem a kortárs kosztümös filmek modorában készült. A jelmezek, díszletek és egyéb kiegészítők nem a történet valószerűségét emelik, hanem éppen ellenkezőleg: a címszereplő életérzését kifejezni hivatott poszt-punk zenei betétekkel színesítve mind a nézőt, mind a Mária Antóniát alakító Kirsten Dunstot elidegenítik a kortól. Ha Paris Hiltont bezárnánk egy plazmatévékkel zsúfolt luxuslakosztályba, és a képernyők segítségével középkori udvari pompát varázsolnánk a szobába, miközben az örökös lány vérkeringését vizsgáló érzékelők lelkiállapotának megfelelő slágert választanának háttérzenének, hasonló hatást érnénk el. A „világba zárt lány” figurája ugyanis jóval túlmutat környezetén, Sofia Coppola filmjeiben – a történet az emberből ered, még akkor is, ha az egyik legvéresebb történelmi kor szolgáltatja a díszletet.

A Marie-Antoinette nem más, mint „privatizált” történelem: Sofia Coppola serdülőkora zenéivel ellensúlyozza az elképzelt udvari pompát, és érzékelteti a dekadencia betörését a toronymagas parókák és cukrászköltemények világába. De lefejezés már nem fér a történetbe, bár akad ennél könnyedebb történelmi privátfilm (VIII. Henrik magánélete), mely több vért bírt el egy szülésnél.

Extrák: kimaradt jelenetek, werkfilm és kisfilm XVI. Lajos világáról.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/05 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8996