KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/november
• Jovánovics Miklós: Egyenlő szárú háromszög Örökség
• Zsugán István: Világsiker kontra kritikusok Beszélgetés Mászáros Mártával
• N. N.: Mészáros Márta filmjei külföldön
• Koltai Tamás: Gumipofa Haladék
• Ferge Zsuzsa: Iskolapélda-e az Iskolapélda?
• Zoltai Dénes: A „már nem” és a „még nem” között Don Juan
• Ciment Michel: Melodráma és realizmus Losey a Don Juanról
• N. N.: Joseph Losey filmjei
• Molnár Gál Péter: A brechti filmelbeszélő Joseph Losey portréjához
• Szabolcsi Miklós: Interlúdium Zenekari próba
FESZTIVÁL
• Brossard Jean-Pierre: Új természetesség Áramlatok és irányzatok a mai francia filmben
• Molnár Gál Péter: Kultúrhistóriai pikreszk Molière
LÁTTUK MÉG
• Barabás Judit: Revans
• Fekete Ibolya: Lavina
• Tardos János: A varázsló inasa
• Harmat György: Luxusbordély Párizsban
• Loránd Gábor: Istenem, emberek vagyunk!
• Zilahi Judit: Kaliforniai lakosztály
• Józsa György Gábor: A szökött fegyenc
• Szőllősy Judit: Modern Robinson és családja
• Loránd Gábor: Árnyak Dubrovnik felett

• Nemeskürty István: A fogatókönyvírás klasszikusa Bíró Lajos emlékezete
TELEVÍZÓ
• Berkes Erzsébet: Gróf – polgártárs A különc
• Koltai Tamás: A miniszteri autó kereke Doktor Senki
• Csala Károly: A válaszfal döntögetése Riva del Garda: Prix Italia
• Liszkay Tamás: Nemzetközi tévényelv: kulturális eszperantó? DEC '80: Jegyzetek egy televíziós tanácskozásról
• Gambetti Giacomo: A magántévék dzsungelében
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Loius Malle önmagáról
TELEVÍZÓ
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 1.
POSTA
• Veress József: Régi óra lassan jár
• Dominus Péter: A látomás látomása

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Kaliforniai lakosztály

Zilahi Judit

Herbert Rosstól nem várunk a filmnyelvet megújító izgalmas kísérletet, csak elegáns szalondrámát, de ez még az sem. Neil Simontól nem várunk shakespeare-i mélységeket, csak jól kihegyezett poénokat, de itt még azok is csak ritkán csillannak elő. Márpedig Neil Simon poénok nélkül olyan, mint az opera zene nélkül.

Négy történetet fűznek itt fel az alkotók arra a nagyon gyenge kis összekötő szálra, hogy mindegyikük egy Los Angeles-i hotelban, egy-egy „kaliforniai lakosztályban” játszódik. Az egyik – egy elvált házaspár találkozása kilenc esztendő után – kísérletet sem tesz arra, hogy humoros legyen; a másikban becsapott kocsiajtók, kificamított bokák, eltört kölnisüveg, szobát elárasztó WC-tartály, vagyis a legalpáribb helyzetek a komikum forrásai. A harmadikban az öreg férj rajtakapása fiatal, laza erkölcsű nővel; ha egyáltalán van valami, amit erről az utóbbi témáról még nem mondtak el, az továbbra is elmondatlanul marad.

Egyedül a negyedik történet nyújt vígjátéki élményt; az Oscar-díj-osztásra készülő színésznő izgatott kapkodása, lázas recsegése úgy humoros, hogy közben emberi és megindító, s a férj a maga homoszexualitását nem külsődleges pipiskedéssel, hanem néhány frappáns önleleplező megjegyzéssel érzékelteti. A világsztárok jobb ügyhöz méltó buzgalommal fáradoznak, de a három gyenge és egy jó epizód mérlegét ők sem tudják megváltoztatni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/11 40. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7666