KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/július
KRÓNIKA
• Keresztury Dezső: Egy költő-filmes – Gyöngyössy Imre emlékére –
• N. N.: Lohr Ferenc
MÉDIA
• Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel
• Várkonyi Tibor: A látványosság-állam Politikusok a képernyőn
CYBERVILÁG
• Almási Miklós: A néző belép a képbe Digitalizált tévémozi
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: Norsteinről jut eszembe A rajzfilm Mozartja
• Antal István: Változatok sötét húrra ©vankmajer csodaországa

• Dániel Ferenc: Ki alkalmas a megváltásra? Viridiana
• Bikácsy Gergely: El Rey
FESZTIVÁL
• Hegyi Gyula: A kivonulás szomorúsága Portugál filmhét
• Báron György: Fényírók Mediawave

• Hirsch Tibor: Másmozi A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről
• Kovács András Bálint: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Hirsch Tibor: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Bakács Tibor Settenkedő: A nyúl nem is létezik Amatőrfilm
• Lányi András: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
MÉDIA
• Kozma Gy. Uri: A reklám helye Reklám

• Bárdos Judit: Az olasz kapcsolat Római beszélgetés Giacomo Gambettivel
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Adios, companiero! Távol és mégis közel
• Turcsányi Sándor: Sissy Guitar Néha a csajok is úgy vannak vele
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: A hajsza
• Kovács András Bálint: Végzet
• Mockler János: Ments meg, mert ölnöm kell!
• Tamás Amaryllis: A szomszéd nője mindig zöldebb
• Ardai Zoltán: Lángoló jég
• Kuczogi Szilvia: Tőrbe csalva
• Fáber András: Angie
• Tamás Amaryllis: Ruby Cairo

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről

Másmozi

Hirsch Tibor

Az Egocentrum helyén, a Lőrinc pap téren új mozi nyílt – a kisebbségi filmek számára. Interjú a mozi alapítóival; részlet a megnyitó kerekasztal-beszélgetésből.

– Ki az, aki ma úgy érzi, hogy Budapest kulturális életéből éppen egy kisebbségi mozi hiányzik, és meg akarja szüntetni ezt a hiányt?

– Hárman vagyunk: Rózsavölgyi Adél, Kékkői Balassa Péter, Bíró László. Mi hárman volnánk a Másképp Alapítvány. Egy időben mindhárman az esztergomi főiskola filmszakos hallgatói voltunk, Kékkői Balassa Péternek ott jutott eszébe, hogy létre kellene hozni egy különleges tematikájú filmszínházat: egy kisebbségi mozit.

– Mi jutott eszetekbe előbb? Hogy mozit kellene csinálni – kisebbségi tematikával, vagy csinálni valamit – bármit – ami kisebbségi...?

– Egyszerre kellett, hogy eszünkbe jusson. Természetesen mozizni szerettünk volna, amikor pedig sorra vettük a lehetséges kisebbségeket, amelyek ügyének felvállalása a mi mozinkat mássá tehetné, kiderült, hogy külön-külön sem a kisebbségi ügy, sem a kisebbségi filmkínálat nem elegendő egy mozi eltartásához. Kiderült, hogy szervezetünk társadalmi támogatottsága is csak akkor elegendő, ha minden kisebbségi értéket bemutatunk, tágabb értelemben mindent, amit a mai domináns kultúra kivet magából, ami attól eltér.

– Ezek szerint nincs olyan másság, marginalitás, amelyik előnyt élvezne nálatok?

– Törekszünk rá, hogy ne legyen. Nem vagyunk elkötelezve senki és semmi iránt, és olyan támogatókat keresünk, akik nem is követelnek ilyen elkötelezettséget.

– Nem tartotok attól, hogy az „igazi” kisebbségi film – olyan mozgókép, amit kisebbségi ügy demonstrálására militáns kedvű alkotók forgatnak – inkább politikai, kultúrpolitikai akció, és nem szükségszerűen művészet?

– Ennek a félelemnek van alapja, de reménykedünk abban, ha minden másság – minden kisebbségi érték – számára helyet biztosítunk, ezzel egyben azt is jelezzük, hogy ez a hely nem a kifejezetten politikai akciók helye. Mi mindenesetre megpróbáljuk politikamentessé tenni. Hogy ezt a szándékunkat mások is megértették, bizonyítja, hogy pártállástól, politikai érdekektől, feltételezhető kulturális értékrendtől függetlenül igen sokan támogattak.

– Kik voltak a támogatók?

– Mindenekelőtt a Narancs Alapítvány: a mozihelyiséget ők bocsátották rendelkezésünkre. Sokat segített a Friedrich Neumann Alapítvány, támogatást kaptunk több külföldi szervezettől, követségtől: például a franciáktól és a lengyelektől.

– Mivel érveltetek azoknak, akiktől pénzt kértetek? Általában a kisebbségi kultúrák fontosságát emlegettétek, vagy – már elnézést- volt valami taktikátok: meglehet, minden szervezet számára más-más minoritás a fontos, és ti mindenkinek a saját kedvencét hangsúlyoztátok...

– Hát persze. Nincs abban semmi különös, ha mindig azt hangsúlyozzuk, ami a potenciális támogatót érdekli...

– Mi érdekelte például a Francia Intézetet?

– Nekik egyszerűen az volt a fontos, hogy levetítse valaki azokat a filmjeiket, melyeket értékesnek hisznek, de eddig még nem sikerült bemutatniuk Magyarországon. Sok ilyen filmjük van, és a mi értelmezésünk szerint az ilyen más úton be nem mutatható mozgókép maga is „másság”, kulturális marginalitás.

– Hogyan kell érvelni a Friedrich Neumann Alapítványnál?

– A Friedrich Neumann Alapítvány liberális értékek támogatója, annak megfelelően itt nincs szükség semmilyen taktikára: a „másság” ügye egyszerűen az ő ügyük is.

– Hogyan – vagy honnan – tudtátok berendezni a mozit?

– Minden módon, és mindenhonnan. Egyéves munkával sikerült darabonként összegyűjteni azt, amire minimálisan szükség volt. Lezárt mozikból hoztuk el az üléseket, évek óta porosodó vetítőgépeket mentettünk ki egy színházból. A budapesti mozipark teljes elfekvő készletét átvizsgáltuk, és használni is tudtunk belőle szinte mindent.

– Ahhoz, hogy lezárt mozikban, színházakban kutassatok, nyilvánvalóan bizonyos intézményekkel föl kellett venni a kapcsolatot.

– Természetesen. Az intézmények igen segítőkészek voltak, de az különösen érdekes, hogy mennyi – csak számunkra fontos – rejtett kinccsel rendelkeznek az önkormányzatok. Őket is sorban megkerestük, és a legtöbbjüktől kaptunk is valamit.

– Hisztek benne, hogy sikerül a filmutánpótlást folyamatossá tenni?

– Csak ebben hiszünk. És minden energiánkat erre összpontosítjuk. Vagyis nem alkalmi vetítéseket, hanem rendszeres, rögzített időpontban kezdődő film-programot kínálunk. Napi két előadásunk lesz: az első hat órakor, a második fél kilenckor kezdődik.

– Ezek szerint igazi mozit akartok. Állítólag Budapesten húsz éve nem nyitottak meg új mozit, még art-mozit sem, legalábbis nem új épületben...

– Ez ilyen lesz. Art-mozi, új mozi, igazi mozi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1994/07 38-39. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=679