KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/szeptember
KRÓNIKA
• N. N.: Szellay Alice (1918–1990)
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Lengyel László: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Kovács András Bálint: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Jancsó Miklós: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Bikácsy Gergely: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Schubert Gusztáv: Tabuk és totemek A szabadság csele

• Almási Miklós: Mr. Hákli zsebből forgat Doku-fikció Steve Soderbergh-ről és a videóról
• Bikácsy Gergely: A lenyergelt szamár szex, hazugság, videó
• Sneé Péter: Szagos siker John Waters piszkos gyönyörűsége
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A gazdag keleti rokon Cannes 2.
LENGYEL FILM
• Kovács István: A kegyetlenkedés esztétikája Kihallgatás
• Koltai Ágnes: Lelki vitamin Márciusi mandula

• Várkonyi Tibor: Faulkner kalandja de Gaulle tábornokkal Egy meghiúsult filmterv
KRITIKA
• Dániel Ferenc: A konyharend lovagjai Vattatyúk
• Schéry András: Csodák Milánóban Maurizio Nichettiről
VIDEÓ
• Hirsch Tibor: Fényképezz vissza! Videóvilág
FESZTIVÁL
• Fáber András: Közeledések Strasbourg
LÁTTUK MÉG
• Kovács András Bálint: Homo novus
• Tamás Amaryllis: Csoda Manilában
• Hegyi Gyula: Fekete mágia
• Koltai Ágnes: Az emlékmás
• Kovács András Bálint: Vadászat a Vörös Októberre
• Harmat György: Párjáték
• Fáber András: Lévy és Góliát
• Szemadám György: Űrgolyhók
ELLENFÉNY
• Koltai Ágnes: Katharina Blum meg a tisztesség

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Párjáték

Harmat György

 

Az ilyen ómódi film ritka manapság. Először is fekete-fehér, holott 1985-ben készült. Azután: sztárok nincsenek benne, „csak” remek színészek. Története hétköznapi: Gaston házasember, Victor független. Mindketten a másik szerepére vágynak. Egy időre lakást (és életmódot) cserélnek egymással. Míg rá nem jönnek... Mire is? Hogy így sem jó és úgy semjó? Vagy hogy: így is jó meg úgy is jó? Nehéz választani. Jean Marboeuf író-rendező megértő látásmódja, a groteszk iránti érzéke a csehekével rokon, ugyanakkor összetéveszthetetlenül francia. Indításképpen a füstös szórakozóhelyen a sanzonett Prévert-ről és Cosmáról énekel. A középkoruk felé haladó, önsajnáló és -sajnáltató férfialakok (kiemelkedően szép) jazzes klarinétfutamoktól kísérve, látványos fény-árnyék hatások közepette, libbenő hangulatok, humoros epizódok sodrában gabalyodnak bele próbálkozásaikba, hogy végre úgy éljenek, amint szeretnének. Az új hullámig kell visszahátrálnunk az időben, hogy a Párjáték rokonaira leljünk (Truffaut-t idéző az epilógus alkalmazása: az egyik szereplő szobájában, ott a falon a nouvelle vague „szentjei” közül Hitchcocknak és Monroe-nak – Niagara – a plakátja). Marboeuf stílusa mégis roppant egyéni, beleférnek az olyan tüneményes pillanatok, mint amikor temetésen a feleség sírjába a szerető utánadobja az elhunyt bugyiját, vagy amikor a parányi liftből egymás után – különböző tárgyakkal felszerelve – tömérdek ember masíroz ki.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/09 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4708