KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/július
KRÓNIKA
• N. N.: Tisztelt Szerkesztőség!
• N. N.: Hibaigazítás

• Forgách András: A káosz gyémánttengelye Ran
• Schubert Gusztáv: A gyöngédség forradalma Pozsony
• Varga György: A nonkonformizmus lova Beszélgetés Jan Němeccel
• Zalán Vince: Kelet-nyugati átjáró Berlinale
• Birinyi Éva: Drakulák és denevérek Fantasztikus filmek fesztiválja
FORGATÓKÖNYV
• Kornis Mihály: Magyar Rekviem
KRITIKA
• Székely Gabriella: Elfogytak a fotók Napló apámnak, anyámnak
LÁTTUK MÉG
• Kövesdy Gábor: Drágám, a kölykök összementek
• Megyesi Gusztáv: Aszex
• Báron György: Goodbye Emmanuelle
• Koltai Ágnes: Menekülő ember
• Hegyi Gyula: Tango és Cash
• Schubert Gusztáv: A ragadozó
• Tamás Amaryllis: A rendőrsztori folytatódik
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Szigetnapló három lexikonról Lexikon-izgalmak
ELLENFÉNY
• Balassa Péter: Panoráma, avagy a legfőbb érték az ember

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Goodbye Emmanuelle

Báron György

 

Olyanok ezek a langyos kis erotikus filmecskék, mint ama anekdotabeli leányzó, ki egyszerre vágyott kéj hölgy lenni és a szüzességét is megtartani. Pocsék örömlány vált így belőle, ráadásul ártatlansága is elveszett az ügyetlenkedések közepette. Emmanuelle szeretné megdobogtatni a tiszta szerelemre vágyó romantikus szíveket, de ugyanakkor nyújtani kíván valamit a kéjleső szemeknek is. Szív s szem egyaránt kielégítetlen marad a mímelt kielégülések e virágesőjében. Tertium non datur. Pornográfia van és művészet van. Mindkettő – a színéről és a visszájáról – fájdalmasan valóságos: valamit megsejtet a test és a vágyak szédítő mélységeiből. Az Emmanuelle azonban olyan, akár egy pettingezéssel egybekotyvasztott giccses lányregény. Úgy tenni, mintha: igen, a művészet – Osima, Borowczyk, Bergman, Makavejev, Jancsó, sorolhatnánk – tudja ezt. Úgy tenni: a nyers pornó felségterülete. Az Emmanuelle úgy tesz, mintha úgy tenne. S közben szerelmi románcot perget, melyről úgy lógnak le az esedékes és kötelező ágyjelenetek, mint báli ruháról a sebtiben odafércelt, kopott kabátgombok.

Seychelles-szigetek, szerecsen inas, napfény, tengerpart, unatkozó fehér bőrű úr és úrhölgy a zümmögő ventilátor árnyékában. Feleség elhagyja férjet egy harmadikért. Férj mindent megtesz, visszaszerezze elcsábult hitvesét. Végül feleség a szeretővel végleg eltávozik. Goodbye. Ez a lányregény. S közben: mindenki mindenkivel. Finoman, imitálva, aszexuális nyafkasággal. Ez az erotikus film. A színészek rosszak és nem tudják eljátszani a történetet. A színészek rosszak és nem tudják eljátszani a szeretkezés-imitációkat. Nem dönthető el: a gyönge lányregényt kívánják takargatni gyönge erotikával vagy fordítva. Végül a polgár – már aki – jól jár: kap némi kis szexet, anélkül, hogy pornómoziba kéne alázkodnia és szépelgő lektűrt, anélkül, hogy művészettel fájdítaná a fejét.

„Dalol a klitorisz” – írta az erotikus filmekről szóló elemzése címéül Bikácsy Gergely (Filmvilág 90/2.). Nos, e filmben nem dalol; még halk nyekergésre sem futja. Se vonó, se hangszer: nincs mi megszólalhatna. A vászonról frigiditás és impotencia sugárzik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/07 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4386