KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/augusztus
KRÓNIKA
• Tarr Béla: Balassa Péter (1947-2003)
• (X) : Leni Riefenstahl: Emlékeim 1902-1945

• Szilágyi Ákos: Vidám fickók Sztálin mozija (1. rész)
• Sumjackij Borisz: Sumjackij naplója
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Konnektorból kihúzva Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak

• Ádám Péter: A szorgalom bűne Simenon celluloidszalagon
• Bori Erzsébet: Torony az éjszakában Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Maloin
AKCIÓMOZI
• Vaskó Péter: Acélkoporsók Filmek a tenger alatt
• N. N.: Tengeralattjárók a moziban

• Kiss Ferenc: Színes, szélesvásznú képregény Rajzolt Rejtő
• Tóth András György: Színes, szélesvásznú képregény Rajzolt Rejtő
• Kiss Ferenc: Rejtő Jenő (1905-1943)
• Turcsányi Sándor: Botrány a Szaharában Rejtő Jenő filmen
• Varga Balázs: Háttérvetítés A pesti mozi aranykora
• Molnár Gál Péter: Phoenix mozi Budapesti filmemlékezet
• Dániel Ferenc: Zengő tombolás Mándy-mozi
• Kolozsi László: Az olvasó ember André Kertész képeiről
KRITIKA
• Zoltán Gábor: Elkalandozó tekintet Gerry
• Bikácsy Gergely: Ámor vértengerben Margot királyné
• Bori Erzsébet: Válsághelyzetek Hogy szeretsz?
LÁTTUK MÉG
• Korcsog Balázs: Tíz perc – Cselló
• Takács Ferenc: Claire életre-halálra
• Pápai Zsolt: Ballistic – Robbanásig feltöltve
• Köves Gábor: Novo
• Nevelős Zoltán: A fülke
• Vincze Teréz: Enyém vagy!
• Vaskó Péter: Túl mindenen
• Kovács Marcell: Hulk
• Csillag Márton: Blanche, a bosszúálló angyal

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Claire életre-halálra

Takács Ferenc

 

Krimit látunk, mégpedig igen érdekeset: a film úgy felel meg a műfaj szokványos előírásainak (gondosan), hogy közben hol apróbb, hol nagyobb szabálysértésekkel ezektől az előírásoktól szokatlan irányokban elrugaszkodik, s evvel önmaga ismerős alapsémáját, ha szabad így mondani, derekasan megbuggyantja. Azaz eredeti, karcos, enyhén erjedt, ám mindenképp megkedvelhető ízű koktéllal kínálja meg a nézőt.

Kanadai rendezője, a filmvászonról és tévéből arrafelé jól ismert Bruce McDonald (korábbi filmjeit – Hard Core Logo, Dance Me Outside, Highway 61, Roadkill – a nemzetközi forgalomban és különösen nálunk nemigen játszották eddig) fun noir adventure-nek nevezte egy interjúban a Claire életre-halálrá-t, s valóban, film noir-reprízt látunk, a rendező szeretetteljesen azonosul a régi-régi képlettel, stílussal és hangulattal, bár közben csúfondárosan távolságot is tart, s közben láthatólag minden percét élvezi a dolognak. A kábítószer és gyémántok körül forgó cselekmény tulajdonképpen totális félreértéshalmaz, amelynek jelképe a közeg, amelyben a film játszódik: a kanadai multietnikus világ. Claire, a hősnő Montrealból menekül Torontóba, ahol úgy próbál eligazodni, hogy egy szót sem tud angolul; a gyilkosság, amelybe belecsöppen, egy délkelet-európai bevándorló asszonyság kávézójában történik; a fényképész, aki meghívta Torontóba, és aki éppen a Claire-ről titokban készült fényképeket állítja ki, tömény brit angolságú barátnővel rendelkezik; a fényképeket kiállító galériás pedig egy fekete hölgy. Megpróbálhatnám összefoglalni a cselekményt, de felesleges, ugyanis az a poénja az egésznek, hogy az egymást levadászni, vagy egymás elől menekülni igyekvő figurák maguk sem tudják, hogy kicsoda-micsoda a másik, s mi köze van a dologhoz. Evvel akaratlanul is annyira összekuszálják az ügyet, hogy alkalmasint a rendőrség sem tudja majd kibogozni, hogy ki hol áll, mi is történt valójában és kit kell üldözőbe venni.

De ezt már nem várja meg a film: a fotókon szereplő Claire (ezért Picture Claire az eredeti cím) végül győz, s néhány hullát hátrahagyva (közülük egy az ő keze munkája) győztesként mindent visz, elsősorban persze a gyémántokat, s meg sem áll a déltengerek varázslatos világáig.

Hatásos és intelligens film, szellemes technikai játékokkal (digitális osztott képek), nosztalgikus-parodisztikus elemekkel (van pl. szomorú tekintetű kutya benne, valamint kozmikus-metafizikus vágykép-jelenetek is előfordulnak). Belterjes, rafinált stílusjáték és műfaj-pastiche, de „egy-az-egy” krimi is, a közönség romlatlanabb ízlésű (nagyobbik) részének a szórakoztatására. Jól mondta rendezője: igazi noir mulatság és kaland.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/08 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2279