KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/március
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bikácsy Gergely: Maurice Pialat halálára (1925-2003)
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Durva élet – kegyetlen színház Szenvedéstörténetek
• Bakács Tibor Settenkedő: Félrehagyott gyerekek Szép napok

• Szilágyi Ákos: Halálpanoptikum Szokurov, a nekrorealista
• Trosin Alekszandr: A kaukázusi fogoly Ifj. Szergej Bodrov
• Bikácsy Gergely: A köd másik oldalán Amnézia a moziban
• Hungler Tímea: Vírus az emlékezetben Cyber-memória
• N. N.: Cyber emlékezet
• Varró Attila: Kaidan a vásznon Japán kísértetfilmek
• Nevelős Zoltán: Vérfrissítés A kör
• Karátson Gábor: Mosolygó lány hun-lelke a sötétben Kínai kísértethistória
• N. N.: Pu Szung-ling adaptációk
• Schubert Gusztáv: Szellem a fürdőházban Chihiro
• Beregi Tamás: Be vagy a két toronyba zárva… Gyűrűk Ura 2: A Két Torony
• Ardai Zoltán: A király részideje Tolkien és Hollywood
• Zachar Balázs: Filmszínház – függöny nélkül Beszélgetés a pesti mozikról
• Zachar Balázs: Odeon-Lloyd
• Dániel Ferenc: Mozi minden mennyiségben A Regétől a Diadalig
KRITIKA
• Muhi Klára: Aszfaltpréri Rinaldó
• Korcsog Balázs: Titanisz az égben Solaris
DVD
• Pápai Zsolt: A kép csele A láthatatlan ember
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Dina vagyok
• Takács Ferenc: Szövevény
• Köves Gábor: Himalája – Az élet sója
• Jakab Kriszta: Miranda
• Hungler Tímea: Charlotte Gray
• Csillag Márton: Én, a kém
• Mátyás Péter: A muskétás

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Solaris

Titanisz az égben

Korcsog Balázs

Mióta a Csillagok háborúja és az Alien megteremtette multiplex-SF akciódús ideáltípusait, a fantázia ritkán társul a gondolattal. Soderbergh Lemmel és Tarkovszkijjal szövetkezett a trend ellenében.

 

Stanisław Lem tudományos-fantasztikus regénye után negyven, Tarkovszkij filmkölteménye után harminc évvel Steven Soderbergh, az amerikai (félig) független film legújabb fenegyereke elkészítette a maga Solaris-adaptációját: Lemé és Tarkovszkijé után most itt van Soderbergh Solarisa. Óhatatlanul is fölmerül a kérdés: az újabb feldolgozás hogyan viszonyul egyrészt magához a Lem-regényhez, másrészt Tarkovszkijnak a könyv szelleméhez hűtlenül is hű alkotásához. Vajon Lem regényének újabb adaptációjával vagy a Tarkovszkij-film remake-jével van-e dolgunk? Mit tesz Soderbergh? Visszatér Lem hagyományosabb sci-fijéhez, vagy „újracsinálja”, újraforgatja Tarkovszkij a maga nemében egyedülálló alkotását? Tehát adaptáció vagy remake Soderbergh Solarisa? Megítélésem szerint a rendező és a film nemcsak hogy nem dönti el a kérdést, és nem palástolja ezt a problémát, hanem még rá is játszik a Lem-adaptációnak és a Tarkovszkij-remake-nek erre a kettősségére.

Már a film nyitóképe láttán (amikor is csendben hulló eső csorog alá az ablakon) egyértelművé válik, hogy Soderbergh Tarkovszkij filmpoémáján keresztül olvassa és láttatja, „szűri át” a Lem-regényt. Ám a lengyel író könyvének és a nagy orosz filmrendező alkotásának szlávos (Tarkovszkij filmje esetében szinte már rusztikus) jellege elvész: Soderbergh amerikanizálja és (poszt)modernizálja Lem és Tarkovszkij szláv Solarisát. Ha Tarkovszkij Solarisa archaikus, Lemé pedig modern, akkor Soderberghé – a posztmodern Solaris.

A lengyel írót az ember és a Kozmosz, az ember és az Ismeretlen összeütközése érdekelte regényében, Tarkovszkijt viszont a bűn és bűnhődés kérdése, az emberi benső, a lélek és a lelkiismeret problémája foglalkoztatta. Mi ragadta meg Soderberghet a Solarisban? A film alapján a válasz egyértelmű: a nő alakja, a főhős halott feleségének figurája, akit Solaris újrateremt és „visszaad” a férjének. A rendező szándéka az asszony figurájának középpontba állítása, Kelvin és felesége kapcsolatának – Tarkovszkijénál – részletesebb bemutatása volt. Ha Tarkovszkij filmjét (sőt az orosz mester egész munkásságát) antaeuszi küzdelemként, tellurikus rítusként értelmezzük – amit korábban magam is fölvetettem (Földelt sci-film, Filmvilág, 2002/1.) –, ha tehát Tarkovszkij filmje kísérlet a Solaris „földiesítésére”, akkor Soderbergh produkcióját nemigen nevezhetjük másként, mint hogy kísérlet a Solaris „nőiesítésére”. A rendező egyrészt az űrállomáson dolgozó két tudós férfiú közül Sartorius doktor szerepét egy fekete színésznővel játszatja (a mű fausti szálát ezzel is elvágva), másrészt – az amerikai film ifjú titánjaként – egy titaniszt, vagyis női titánt küld a Solarisra. Kelvin feleségét a regényben és Tarkovszkij filmjében is Harey-nak hívják, Soderbergh viszont megváltoztatja a nő nevét: Rheya lesz belőle. Rheia görög istennő, a főistenek anyja, mellesleg – Gaia, a Földanya gyermekeként – a már említett Antaeus féltestvére. Rheya tehát – titanisz a Solarison. Így Soderbergh filmje tulajdonképpen a hősnő istennővé emelése: Chris (!) Kelvin mellett neje is istenül, istennővé lép elő. Míg Tarkovszkijnál a földi, addig Soderbergh filmjében a – hosszú flashbackekben elbeszélt – „női képsorok” a legfontosabb jelenetek. Tarkovszkij földi és férfiúi Solarisával tehát Soderbergh női Solarisa áll szemben. Ha Lem műve a kozmikus emlékezet óceánjának regénye, Tarkovszkij alkotása pedig a Föld filmje, akkor Soderbergh Solarisa a Nő filmje – egy „nőibb” bolygó álomképe.

Az amerikai rendező produkciójának persze egészen más a művészi helyi értéke, filmje egész más szellemi dimenziókban mozog, korántsem olyan mély értelmű, mint az orosz mester műve, sőt a film még Soderbergh saját viszonylatában sem tartozik a legeredetibb alkotások közé. Soderbergh érdeme az, hogy az árral szemben úszik, amikor nem hagyja, hogy elsodorja az amerikai fantasy mainstreamje: a látványos, külsőséges, akciódús fantasztikum világa. Filozófiai kérdéseket feszegető és lélektani drámára épülő, bensőséges kamara-sci-fije inkább gesztusértékű alkotás: tisztelgés, főhajtás a nagy előd, Tarkovszkij Solarisa előtt.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/03 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2119