KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/február
KRÓNIKA
• N. N.: A 27. Magyar Filmszemle játékfilmjei
MAGYAR FILM
• Forgách András: A későromantika előérzete A Harmadiktól a Woyzeckig
• Székely Gabriella: Mit ér a Hunnia? Beszélgetés Simó Sándorral
• Barna György: Mozibejáró Szúrópróba
• Báron György: Egy nadrágban Szeressük egymást, gyerekek!
• Hirsch Tibor: Vicc az egész Sztracsatella
• Tamás Amaryllis: Érzékek iskolája Beszélgetés Sólyom Andrással
ANIMÁCIÓ
• Antal István: A Bermuda-kör Lengyel animáció
HARTLEY
• Déri Zsolt: A száj bűnhődik Beszélgetés Hal Hartley-val
• Bori Erzsébet: Beomló alkony Flört
LENGYEL FILM
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ahol a szakma él A gdynai fesztiválon
• Pályi András: Szilézia megszállottja Beszélgetés Kazimierz Kutzcal
AKCIÓMOZI
• Nevelős Zoltán: Hongkongi képfegyver Távol-keleti erőszakfilmek
• Speier Dávid: Hongkongi képfegyver Távol-keleti erőszakfilmek
WESTERN
• Turcsányi Sándor: Oh, te drága Clementina... Út a technowesternig
MULTIMÉDIA
• Nyírő András: Fölszeletelve Infománia
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Kapreál Égi manna
KRITIKA
• Fábry Sándor: Mutter angróban Titkos gyilkos mama
LÁTTUK MÉG
• Makai József: Lövések a Broadwayn
• Hegyi Gyula: Don Juan DeMarco
• Déri Zsolt: D’Artagnan lánya
• Vidovszky György: Az igazira várva
• Bíró Péter: Bérgyilkosok
• Takács Ferenc: Az amerikai elnök
• Tamás Amaryllis: Veszélyes kölykök

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Don Juan DeMarco

Hegyi Gyula

Filmdivatok jönnek és mennek, de az ősöreg romantika túlél minden divatot és hullámot. S ha a zord és rosszkedvű idők végképp nem kedveznek a klasszikusan romantikus történeteknek, akkor a romantika látszólag idézőjelében, a nemes és megható érzelmek szelíd-bús paródiájában támad fel. A Don Juan DeMarco iskolapéldája lehetne ez utóbbi trükknek. Pszichiátriai esettanulmány, amelyben a nagymamája nevelte, gátlásos fiú Don Juannak, azaz spanyol arisztokratának és a nők bálványának képzeli magát. Kulisszahasogatóan giccses történeteit a film egyértelműen paródiaként jeleníti meg, a néző fölényes-cinikus mosollyal nyugtázhatja, hogy ő persze józanabb és okosabb a halálos párbajról és hárembeli huncutságokról álmodozó fiúnál. De ez a fintor mégsem nevetés, mégkevésbé röhögés: sokkal inkább elérzékenyült, lágy, netán szipogós mosoly. Mert a romantikus álmodozások paródiájának indult jelenetekbe néhány csepp igazi és hatásos romantikát kever a „Coppola-művek” egyik tehetséges rendezője, Jeremy Leven. Ha kellően elengedjük magunkat, akkor kedves, megható és emberséges mozi hangulatát árasztja a film. Ha kritikusan szemléljük, könnyen kiütközik belőle a nyilvánvaló átejtés. De csak azért verhet át minket, mert mi is becsapjuk magunkat. Látszólag nevetünk a romantikán, közben pedig néhány cseppjét is hálás örömmel fogadjuk.

Marlon Brando a pszichiáter szemlélődő szerepében pontosan ezt a nézői attitűdöt testesíti meg. Az volna a feladata, hogy szakmailag megfigyelje és értékelje a szerelmi szenvedélytől sújtott fiú állapotát. Ehelyett a ritka fenoméntől elkáprázva, nyílt csodálattal bámulja a fiút. S áradozó meséi hatására saját feleségében is felfedezi a régi bútordarabban rejlő vonzó nőt. Az egykori önmaga két és félszeresére hízott és megöregedett Brando egy jelenetben saját ifjúkori fényképével szembesül. Különös filmtörténeti pillanat. Az a régi Brando merész érzelmi és intellektuális kalandokban csillogott, míg a mostani a má sok hazug kalandjait szemléli nosztalgikus áhítattal. Az ifjú Don Juan szerepében Johnny Depp a színészmesterség egyik legősibb trükkjét, az átváltozó-képességet műveli magas fokon. Profi, mint az egész film. De soha sem lesz belőle legenda, mint az ifjú Brandóból hajdanán.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/02 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=200