KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
   1997/június
KRÓNIKA
• Csantavéri Júlia: Ferreri halott

• Csejdy András: Egyedül nem egy Lost Highway – Útvesztőben
• Horváth Antal Balázs: Végtelen rosszullét David Lynch-portré
• Báron György: Az örökös háború korában Brigantik – VII. fejezet
• Schubert Gusztáv: Szépen égnek? Délszláv harcművészet
• Bakács Tibor Settenkedő: Utolérni Joszelianit Portrévázlat
• Kemény István: Hogy állunk a Gonosszal? Német filmek
• Landesz Tamás: A valódi humor fekete Beszélgetés George Táborival
LENGYEL FILM
• Pályi András: Másról, másnak, máshonnan Lengyel filmtavasz
• Bori Erzsébet: Nagyok a kispályán Dokumentumfilm: Kieslowski és a többiek
• Kovács István: Mozgóképrombolás Beszélgetés Jerzy Wójcikkal
MAGYAR MŰHELY
• Kövesdy Gábor: Krumplibogár és telehold Független Film- és Videófesztivál
• Bihari Ágnes: Távol Afrikától Beszélgetés El Eini Sonjával
• Muhi Klára: Nosztalgiaműhely, kevés illúzióval Beszélgetés Surányi Andrással és Vészi Jánossal
• Sós B. Péter: Pénzszerzők vagy szerzőtársak? Magyar producerek

• Bikácsy Gergely: Don Bábu és Szenyorita Ordas Egy regény Buñuelig
• Kovács Ilona: Casanova papagája A titokzatos tárgy
• Tillmann József A.: A kartéziánus bazilika Mozi-hatalom
• Almási Miklós: Égi háborúk Szatellit-Monopoly
KRITIKA
• Nádori Péter: Idegen Lucifer Gyilkos kedv
• Schubert Gusztáv: Mennyei békétlenség Az Út
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Mennyei teremtmények
• Simó György: Államérdek
• Hegyi Gyula: Két túsz között
• Tóth András György: Halálos tézis
• Hirsch Tibor: Sorvadj el!
• Ardai Zoltán: A nagy dobás
• Nevelős Zoltán: Balhé Bronxban
• Hungler Tímea: Esthajnalcsillag
• Tamás Amaryllis: Zűrangyalok
• Békés Pál: Egy igaz amerikai
• Takács Ferenc: Változások kora

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Halálos tézis

Tóth András György

 

Snuff-film (to snuff = kiolt, véget vet): valóságos halált bemutató dokumentumfilm, rendszerint amatőr, megvágatlan videofelvétel, melyen az áldozatot előbb megkínozzák, majd kivégzik. A huszonhárom éves spanyol rendező első alkotása immár Magyarországon is terjesztheti a nyugaton nagy sikert aratott ötletet (aki nem hiszi, kukkantson be az alt.sex, snuff.cannibalism, alt.torture és más hasonló internetes levelezőfórumokra) a gyermekpornográfiába beleunt, új, radikálisabb szórakozások felé kacsingató maffiás művészkörökben.

Alejandro Amenábar filmje thriller-krimi: az audiovizuális erőszakról szakdolgozatot író diáklány (a címbéli „tézis” szó igazából erre utal) snuff-film hálózatra bukkan, és elkezdi kibogozni a szálakat. Mindenki gyanúba keveredik, akár egy Agatha Christie-regényben, még a rendező is (olvassuk majd figyelmesen a film közepe táján a gyanúsítottak számítógép-képernyőn végigpergő listáját). És mindenki bűnösnek találtatik, mégpedig a szadista voyerizmus vétkében: senki (legyen áldozat vagy hóhér) nem állja meg, hogy a szörnyülködés álarca mögül vagy nyíltan gyönyörködve végig ne nézze azokat a képsorokat, melyekből mi csak villanásnyi részleteket láthatunk. A film moralizáló nyitó- és zárójelenete az egész társadalomra kiterjeszti ezt az ítéletet. A gond csak az, hogy az izgalmas felütés után az ember több eredetiséget várna el a kidolgozásban. Apróbb részletekben meg is találjuk ezt, többnyire azonban csak hollywoodi thrillerklisék utánzatai sorakoznak egymás után: jön az akarata ellenére belekeveredő áldozat, a jószívű perverz és a rendesnek látszó gonosz, a rémálomszerű valóság és a valódinak tűnő rémálom. Egy ideig el lehet csámcsogni rajta, de a huszadik váratlan lelepleződés és feszült üldözés után a közönségen a B-kategóriás filmnézők kiütéses tünetei jelentkeznek. Hogy ki lesz a végén a mumus, azt azért nem árulom el – Amenábar logikája szerint ezt a filmet úgyis mindenki meg akarja majd nézni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1997/06 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1534