KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/június
NEKROLÓG
• Schubert Gusztáv: Létay Vera (1935-2020)
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „A mozikkal együtt sírunk, együtt nevetünk”
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról – 2. rész
• Báron György: Kortársunk, Voltaire Candide
• Morsányi Bernadett: Idő van Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Stőhr Lóránt: Harcmodor hidegháborúban Békeidő
ÚJ RAJ
• Teszár Dávid: Családban marad Hirokazu Kore-eda
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Sóhajok és sikolyok Dario Argento-portré – 2. rész
• Nemes Z. Márió: A lehetetlen film filozófiája A horror filozófiája
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Varró Attila: Barbárok a tudatküszöbön Richard Corben: Neverwhere
• Baski Sándor: Pszichedelikus mélyfúrások Az éjféli evangélium
LATIN PANORÁMA
• Lénárt András: A Disney-küldetés Amerika-közi filmpolitika
• Barkóczi Janka: Távoli hangok Kleber Mendonça Filho és az új brazil film
• Bácsvári Kornélia: Síkváltások Karanténnapló
NÉMET PANTEON
• Schreiber András: A lefejezett próféta Friedrich Wilhelm Murnau
• Martin Ferenc: Tájba vetített érzelmek Murnau és a miliő
KÖNYV
• Kránicz Bence: Jelmezes rajongók A képregényfilm
VIDEÓJÁTÉK
• Herpai Gergely: Apokalipszis itt és most? Világjárvány a videójátékokban
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: A történelemnek nincs vége Homeland
• Pernecker Dávid: Se isten, se sors Devs
• Kovács Gellért: Megcselekedte, amit megkövetelt Romlott oktatás
• (X) : Rejtett kincsek Az HBO eredeti játékfilmjei
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Batman új arcai Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Batman új arcai

Kránicz Bence

 

Mi a helyzet mostanában Batmannel? A múlhatatlanul népszerű szuperhős tavaly volt 80 éves, és első pillantásra remekül van: jelenleg négy saját sorozata fut, nem beszélve Supermannel közös kalandjairól, helytállásáról az Igazság Ligájában, és vendégszerepléseiről a rokonok, barátok, ellenségek saját lapjaiban, Batgirltől Harley Quinnig. Ám ha közelebbről vizsgáljuk e roppant elfoglalt figurát, úgy tűnik, mintha Batman kutyaszorítóba került volna. Az utóbbi évek sikeresebb történetei és a mozifilmek a borongós, komor szuperhős képét szilárdították meg, így ma igen nehéz fiatalabbaknak szóló, könnyed Batman-kalandot írni. Ilyesmivel próbálkozik Brian Michael Bendis a remekül indult Batman: Universe-ben, a központi Batman sorozat azonban nehezebben találja a megfelelő hangnemet. Legalábbis ez a tanulsága a magyarul olvasható két történetnek, amelyeket most egy másik, önálló kötetben megjelent újdonsággal, a Fehér lovaggal együtt teszünk mérlegre.

A Batman címet viselő sorozatot 2016 óta Tom King írja, az utóbbi évek ünnepelt és többszörösen díjazott szerzője. Annak idején éppen csak elkezdett gyakornokoskodni a Marvelnél, mikor leomlottak az ikertornyok, King pedig az írás helyett belépett a CIA kötelékébe, és csaknem másfél évtizeddel később találta meg újra a helyét a képregényiparban. Múltja mintha a munkáiban is ott kísértene: az Én vagyok Gotham kis híján Batman halálával kezdődik, aki gondolkodás nélkül feláldozná magát egy becsapódni készülő utasszállító repülő utasaiért. Hogy túléli, az két újonc hősnek köszönhető, a folytatás aztán a már nevük alapján is gyanúsnak tűnő Gotham és Gotham Girl hátterét deríti fel. A labilis idegrendszerű testvérpár rákényszeríti Batmant, hogy értékelje újra saját szerepét Gotham városában, ám ezen túl az új szereplők egyszerűen nem elég izgalmasak ahhoz, hogy valóban érdekeljen a sorsuk. Zavarba ejtő, hogy milyen vérszomjasak – az egyik füzetben helyet kapó tömeggyilkosság láttán az edzettebb olvasók is hátrahőkölhetnek.

Sokkal jobban sikerült King és Mikel Janín rajzoló második története, az Én vagyok a halálvágy, amely A sötét lovag – Felemelkedés után újra jelentős Batman-gonosszá avanzsált Bane visszatérését hozza. Bane immár nem Méreg, megszabadult a vérébe csepegtetett vegyi anyagtól, amely emberfeletti erőt kölcsönzött neki, cserébe meg is őrjítette. Most higgadtabb, de nem kevésbé veszélyes terroristának mutatkozik, Batman pedig egész csapatot toboroz, hogy elbánjon vele. A történet főleg az ügyesen összeválogatott szereplőgárda miatt működik – a Hasbeszélőt mindig öröm látni –, és King itt közelít rá először a Macskanőre, akinek kulcsszerepet szán saját Batman-futamában. Apróságnak tűnik, de a rajongókat bizonyára lelkesíti, hogy a füzetes magyar kiadásban helyet kaptak Tim Sale lenyűgöző alternatív borítói is.

A King-féle sorozat hangneme tehát ingadozó, Sean Murphy Fehér lovagja esetében viszont nincs kérdés: a durva és félelmetes Batman-verziót kapjuk, Frank Miller klasszikusa, A sötét lovag visszatér nyomdokain. Egy olyan szuperhőst, aki messzire sodródott a védelemre szoruló kisemberektől, éppen ezért könnyű is ellene fordítani a közhangulatot. Az már annál meglepőbb, hogy Joker lesz az, aki az Arkham elmegyógyintézetbe juttatja Batmant, a pszichopata bűnöző ugyanis gyógyszeres kezelés alatt jó útra tér, sőt képviselői helyre pályázik. Az író-rajzoló dicséretére válik, hogy a hajmeresztő alapötletet hihetően bontja ki, ám kissé túlhangosítja az aktuálpolitikai áthallásokat, társadalomkritikai hevületét az „egy százalék” sűrű emlegetése nélkül is éreznénk. A Fehér lovagnak ugyanakkor sikerül érdemben gazdagítania Batman és Joker agyonelemzett viszonyát, és az is komoly fegyvertény, hogy Murphy kompromisszumok nélkül, teljes szerzői szabadsággal szólhatott hozzá a Batman-mítoszhoz. Mit nem adtak volna egy ilyen lehetőségért a Frank Millert megelőző írónemzedékek!

Tom King – Mikel Janín: Batman 34–39. Színes, irkatűzött, füzetenként 48 oldal. Kiadó: Kingpin.

Sean Murphy: Batman – Fehér lovag. Színes, keményfedeles, 224 oldal. Kiadó: Fumax.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/06 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14569