Német PanteonMurnau és a miliőTájba vetített érzelmekMartin Ferenc
Murnau német filmjeiben az érzelmi viszonyok változásának a tájábrázolás ad kifejező formát. Friedrich Wilhelm Murnaut az expresszionista
film egyik legnagyobb rendezőjének tartják. Kétségtelen, hogy legjobb filmjei
az irányzat kulcsművei közé tartoznak (Nosferatu,
Az utolsó ember, Tartuffe, Faust),
továbbá amerikai filmjeinek stílusa is az expresszionizmus hatásáról árulkodik.
Pályafutásának áttekintését nehezíti, hogy korai, német alkotásai közül több
elveszett, valamint amerikai munkássága alatt készült négy filmjéből egy már
nem látható. A megmaradt művekből körvonalazódnak Murnau stiláris törekvései,
viszont azok összes állomását és árnyalatait nem tudjuk pontosan feltérképezni.
Írásomban a német filmek stílusának változásait tekintem át összefüggésben a
tájábrázolással.
Érzelmek tájképei
A két legkorábbról
megmaradt Murnau film a Der Gang in die
Nacht (1920) és a Schloss Vogelöd (1921) még a korabeli svéd
filmek hatását tükrözi, amely elsősorban a jellemrajz pszichológiai
pontosságában és a realista miliőrajzban figyelhető meg (Thomas Elsaesser). A
skandináv hatás nem csupán azt jelenti, hogy a szereplők közötti konfliktus lélektanilag
motivált, a drámai történéseknek pedig valósághű miliő a helyszíne. Murnaunál a
jellemrajz és a miliőrajz kiegészíti egymást. Mindkét filmben válságba jutott
és tragikusan végződő szerelmi kapcsolatok körül bonyolódik a történet. Murnau
az érzelmi viszonyok változásait a gondos lélekrajz mellett természeti képekkel
hagsúlyozza. A tájképek a lélek vidékeire kalauzolják a nézőt, a természeti
környezet lelkiállapotok hangulatát nagyítja fel. Találóan írja Jutta Brückner
a Der Gang in die Nachtról, hogy ebben a filmben a táj „lelki
tájjá lesz”.
A fenyegető természet
A Nosferatuban (1922) is megfigyelhető az a rendezői törekvés, hogy
az ember belső történéseinek a külső környezet elemeivel és jelenségeivel
kölcsönözzön látványos atmoszférát, de a vámpírfilm komoly változást jelent az előző
alkotások stílusához képest. A tájábrázolásban érvényesülő érzelmi
hangulatfestést háttérbe szorítja Murnau. Transsylvania hegyei, elvadult
vidékei a fenyegető rém kísértetvilágát rejtik. A filmben látható polgári társadalommal
és kultúrával szemben a természet ellenséges, ismeretlen területként jelenik
meg, és utat nyit a természetfelettibe.
Murnau visszafogottan
bánik a korábbi filmjeire jellemző lélektani érzékenységgel, a vámpír
figurájához pedig jelképes tartalmakat társít. Orlock gróf felfogható Hutter
démoni hasonmásának és egy külső, irracionális erő megtestesítőjének. A
szimbolikus utalásoknak köszönhetően a természet sem csak a civilizált világtól
elkülönülő, ragadozó lényekkel és fantomokkal teli szféra, hanem az emberi
bensőben szunnyadó pusztító ösztönök jelképe is. A vámpír az egyetemes fenyegettség
szimbolikus alakja: aktivitása felszabadítja a természetben és az emberekben
azokat a romboló energiákat, amelyek megsemmisíthetik a világot. A rém ott rejtőzik
mindenkiben… A Knockot üldöző polgárok bosszúszomja, dühödt bűnbakkeresése
például riasztóbb, mint az üldözött tébolyult gúnyolódása.
Az általános
veszélyérzetet a Nosferatuban nemcsak
a vámpír természetfeletti hatalma, a különböző létszférákra és lényekre kiterjedő
befolyása jelzi, hanem a látvány expresszionista stilizáltsága is. Ahogy
elindul a vámpír az emberi világ felé, úgy szaporodnak az árnyékok Hutter erdei
útján, gyakoribbak lesznek az éjszakai felvételek a hajón, és Orlock gróf
Wisborgba érkezése után többnyire sötét tónusú kompozíciókat látunk a városi
jelenetekben. A vámpír evilági megjelenésével a sötétség legyűri a világot, a
jeleneteket záró fekete leblende pedig a megsemmisülést sejteti. Murnau nem
deformálja kulisszaszerű, dermedt miliővé a környezetet, mint a Robert Wiene –
féle képzőművészeti expresszionizmus. Meghagyja a környezet realista jellegét,
viszont dinamikus fény-árnyék kompozícióival, a világos és sötét tónusok
arányainak váltakoztatásával formálja eleven élménnyé a félelem légkörét.
A nagyravágyás természete
A Nosferatu után egy hasonló stílusú filmet várnánk a rendezőtől, de
a következő filmben nyoma sincs az expresszinoista stilizációnak. A Der brennende Acker (1922) realista
környezetrajza, árnyalt jellemei, a természet meghatározó szerepe a cselekményben
a megmaradt „első” két film ábrázolásmódjára emlékeztet, azonban a táj már nem
csak az érzelmi állapotok hangulatát visszhangozza.
Murnau becsvágyó főhősének
érdek- és érzelmi viszonyaira, döntéseinek magánéleti következményeire helyezi
a hangsúlyt. A kopár téli táj a viszonzatlan érzelmek, a beteljesületlen
szerelem vigasztalan hangulatát fokozza, viszont a cselekmény középpontjában
álló, olajat rejtő fagyott föld visszatérő látványa már összetettebb jelentést
hordoz. A behavazott, jeges mező jelképezheti a főhős érzelmeinek hiányát és a
gazdasági haszon reményében kialakuló érdekkapcsolatok ridegségét. A természeti
környezetnek itt is szimbolikus jelentése van, akárcsak a Nosferatuban. A különbség annyi a két film tájábrázolása között,
hogy a Der brennende Ackerből
hiányoznak a vámpírfilm metafizikai utalásai és felerősödik benne a társadalomkritika.
A természet szimbolikus
szerepének növelésével Murnau kiteljesítette a korai filmjeinek alkotói
módszerét, s így alkotásaiban a tájak a hangulatteremtésnél gazdagabb
jelentésárnyalattal rendelkeznek. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy a Der brennende Ackerrel a vidéki
környezetben játszódó műveinek stílusa letisztult ugyan, ám formai újdonsággal
nem szolgált.
A szépség fantomja
Noha a Phantom (1922) nem jelent határozott
stílusváltást Murnau életművében, mégis fontos állomás. Egyrészt azért, mert a
természet motívuma már csak a rövid kerettörténetben jelenik meg, és a városi
tér lesz a cselekmény helyszíne, másrészt a film néhány epizódjában újra
hangsúlyt kapnak az expresszionista stíluselemek.
A film főhőse Lorenz
Lubota, aki a valóság helyett az irodalmi ideálok világát szeretné magáénak
tudni. Egy véletlen baleset végleg kiszakítja a valóságból. Ezután már csak az
eszményi szépséget hajszolja, ami a balesetet okozó Veronika Harlan alakjában
testesül meg. Noha Lorenz továbbra is a valóságban él, realitásérzékét és élete
felett a kontrollt elveszti, amit számító környezete kihasznál, majd bűnbe
sodorja.
A Phantomban a város a jellegtelen, kispolgári világ nyomasztó közege
gátolja a főhős vágyainak kiteljesedését. A kanyargó utcák, a sűrű
kereszteződések, a házsorok labirintusszerű miliője a társadalmi méretű
kiszolgáltatottság helyszíne. A város Lorenznek és a többi szereplőnek olyan
csapdahelyzetet teremt, amelyben a hiteles életnek csak a látszata, az
ideáloknak csak a fantomváltozata érhető el. Ehhez képest jelent boldogító
kiutat a rövid kerettörténetben a vidék természeti idillje.
Lorenz vívódását, lelki
válságát Murnau lélektani pontossággal ábrázolja. A vízióiban megjelenő szépség
fantomját, félelmeit a már kipróbált expresszionista stíluseszközökkel
eleveníti meg. Visszatérő látomása, ahogy Veronika fogata után rohan a sötétben.
A háttér kaotikus városképe a Dr. Caligari
(1919) festészeti stilizáltságát idézi. Emlékezetesek a főhős elbizonytalanodó
helyzetét érzékeltető éjszakai jelenetben a házak megnyúló árnyékai és a
Lorenzre dőlő épületek.
A film vége felé látható egyik
epizód képi megoldásai azonban már elmozdulást jeleznek egy újfajta stilizáció
irányába. Lorenz Veronika hasonmásával, Melittával egy mulatóban táncol. Többnyire
a főhős nézőpontjából látjuk a teret. A szubjektív beállítás és a kameramozgás
párosítása dinamikus formában fejezi ki Lorenz végső egyensúlyvesztését,
meghasonlását és belső szédületét. Ami a Phantomban
egy jelenet erejéig újszerű, Az utolsó
emberben már az egész filmforma sajátja.
A lélek vidéke
Az utolsó ember (1924)
látványvilágából Murnau teljesen száműzi a természetet. A főhős mozgásterét a
szálloda, az utca és a bérkaszárnya környékére szűkíti. Ezzel elsősorban nem az
a célja, hogy a modern nagyvárosi élet egyhangúságát, nyomorúságát kritizálja,
bár ilyen felhangjai is vannak a film városképének. Ennél fontosabb, hogy
Murnau az idős portás meghasonlott személyiségére, az életében bekövetkező
drámai fordulat lélektani következményeire összpontosít.
Ennek a belső drámának az
ábrázolásában jut meghatározó szerep a kameramozgásnak. A felvevő akadálytalan
mozgása nemcsak a teret „nyitja meg”, hanem a főhős személyiségét is. A zárt
felületek, épületek mellett behatol a főhős pszichéjébe is, átlendül álmába,
követi lefokozásának, megalázó élethelyzetének érzelmi megrázkodtatásait. A
kameramozgások – miközben érzékenyebb és közvetlenebb formában ragadják meg a
lélektani rezdüléseket –, megkérdőjelezik az egységes, stabil nézőpont
érvényességét az események értelmezésében. Ezt Murnau az objektív és szubjektív
nézőpontok váltakoztatásával, illetve a főhőstől elidegenített személyes
tekintet tudatosításával érzékelteti. Az egyik epizódban az egyenruhájától
megfosztott főportás a gondnoknővel megy a szálloda folyosóján. A képsor elején
a kamera hátulról követi őket, majd elhalad mellettük, a főhős elé kocsizik, s
ekkor azt hisszük, az ő szemszögéből látjuk a teret. Mikor a gondoknő a fehér
szekrény elé ér, megszűnik a kameramozgás és a képbe belép a megtört öregember.
Mégsem az ő szemével láttuk a folyosót? A kamera felkelti egy rövid időre a
szubjektivitás illúzióját, később pedig megfoszt tőle. Murnau ezzel és a
hasonló típusú megoldásaival hangsúlyozza hősei kiszolgáltatottságát valamilyen
rajtuk kívül álló, azonosíthatatlan erőnek.
Az expresszionista film
félelemmel telített világát a deformált miliő, az absztrakt képi motívumok, az
árnyékba boruló felületek ábrázolják. A filmkép keretei többnyire mozdulatlanok
maradnak. A látvány a veszély feloldhatatlan, nyomasztó állapotát hangsúlyozza.
Fritz Lang expresszionista műveiben hatalmas, tablószerű, statikus
kompozíciókban jelenik meg az emberit felemésztő embertelen világ túlereje,
amit a képmezőn túlnyúló díszletek monumentalitása érzékeltet.
Murnau kameramozgásainak
nézőpontváltásai destabilizálják az egyén pozícióját a térben. A felvevő
akadálytalan mozgása elvont, körvonalazhatatlan, mégis mindenütt jelenvaló
élménnyé változtatja a fenyegetettséget és a kiszolgáltatottságot. Lang képet
alkot az irracionális fenyegetettségről, Murnau eleven formát ad neki,
kiszámíthatatlan dinamikáját rajzolja meg.
A képmutatás kulisszái
A következő film, a Tartuffe (1925) sokkal zártabb
cselekménytérben játszódik, mint a rendező bármelyik korábbi filmje. Murnau
lemond Molière művének szöveghű megfilmesítéséről. Csak a legfontosabb négy
szereplőt tartja meg az eredeti vígjátékból, a megrövidített történetet pedig egy
keretes szerkezetbe helyezi. A kerettörténet modernkori környezetben variálja a
képmutatás sztiuációját, amelyben a színész unoka, a nagyapa és a házvezetőnő
hármasa viaskodik. Az unoka, hogy leleplezze a nagyapja örökségére vadászó
házvezetőnő ármánykodását, vándormozisnak öltözik és példázatként levetíti az
álszent Tartuffe történetét. Molière vígjátéka moziváltozatként elevenedik meg
Murnaunál. Ami érdekes a „film a filmben” alaphelyzetben, hogy a kosztümös
történet erőteljesen stilizált miliőben bonyolódik. Az alakoskodás, a
manipuláció manőverei indokolják a kulisszaszerű térábrázolást, valamint a
tárgyak kiemelt szerepét a kompozíciókban. A Tartuffe-ben a látszatteremtés, a megtévesztés helyzeteiben sem a
korábban otthonos tér, sem az ismert tágyi környezet nem nyújt kapaszkodót
Elmire-nek, hanem a színleléssel teremtett csapdahelyzetek díszletei és
kellékei lesznek. Ennek megfelelően Murnau a színházi stilizációt helyezi
előtérbe, filmje mégsem megfilmesített színházi előadás. (Siegfried Kracauer) Jó
érzékkel választja meg azokat a beállításokat és kameramozgásokat, amelyek a
jeleneteket elemelik a teatralitástól és lenyűgöző filmélménnyé formálják a színpadiasnak
tűnő szituációkat.
Már Az utolsó emberben is szembetűnő, hogy Murnau mellőzi a filmből a
természetet; ezt a rendezői döntést magyarázza, hogy a városi térből nem mozdul
ki a cselekmény. A Tartuffe néhány
epizódjának hátterében látható kert nem meghatározó a film stílusa és
ábrázolásmódja szempontjából. A filmből nemcsak a zárt terekben zajló események
miatt marad ki a természet motívuma, hanem a szereplők közötti viszony jellege miatt
is. A szerepjátszás, az identitás leplezése kiiktatja az őszinte gesztusokat, nem
tűri meg a „romlatlan természet” képeit.
Az ördögi rontás világa
A Faustban (1926) az identitáscsere és a látszatteremtés motívumát
nagyszabású létdrámába ágyazza Murnau. A témából adódóan jó néhány jelenetben
újra hangsúlyos szerepet kap a természet, de a korabeli kritikusok azért
fanyalogtak, mert túlzotan kulisszaszerűre, mesterkéltre sikerült a miliő- és
tájábrázolás. Ezt a természetellenes hatást nem pusztán a stúdiófelvételek és a
trükkök alkalmazása vagy a pénzügyi kényszer diktálta. A Faust nem csupán az akkori német filmgyártás technikai bravúrjainak
látványos felvonultatása. A természet és a tér szervetlen életidegensége
kifejezi az ördög által megszállt világ antihumánus karakterét, a főhős
kiábrándulását az érzéki örömökből, amit a Mephistóval kötött szerződése után
élvezett, valamint melankóliáját tartalmatlan élete miatt a látszólagos
szabadság állapotában.
A miliő expresszionista
stilizáltsága, helyenként absztrakt formája az irracionális fenyegetettségen
túl azt is érzékelteti, hogy egy látszatvilág tereit láthatjuk, amit Mephisto
démoni akarata kreált. Sorozatos illúziókeltéseivel csalja csapdába Faustot,
így akarja megkaparintani lelkét. Ennek az ördögi célnak a megvalósításához a
legfontosabb eszköz a fénnyel és árnyékkal történő manipuláció. A Faustot megtévesztő
illúziók mind valamilyen fényforrásból erednek. Mephisto szemfényvesztő
akcióval, varázslataival épp úgy ejti rabul áldozatát, mint a film
lélegzetelállító képeivel a nézőt. A Faustban
a valószerű csak látszat, ami az ördögi rontás hatékonyságát szolgálja.
Murnau lenyűgöző fény-árnyék
kompozícióival nemcsak a gonosz mesterkedéseinek ad formát, hanem a film
kifejezőeszközeire is reflektál. A társadalomból kitaszított Gretchen
gyermekével a szélfútta hómezőn bolyong. A kép fehér felületén rövid ideig egy
imbolygó fekete foltot látunk. Az elviselhetetlen hóviharban a főhősnő teljes
kiszolgáltatottságát az optikai csalódás jelzi. Az egyszerre expresszív és
reflexív megoldások a jó és rossz küzdelme mellett a mozgókép sajátos
illúziókeltő természetéről és határairól is vallanak.
A Fausttal Murnau lezárta pályafutásának első szakaszát. Nagyszabású
filmjével a német filmgyártásban elérhető alkotói lehetőségeket maximálisan és
látványosan kihasználta. A kifinomult, érzékeny lélek- és miliőrajztól eljutott
az expresszionista stilizálás nagyformájáig. Új művészi tervek megvalósításának
reményében a Faust forgatása után
Amerikába szerződött. A lelkes fogadtatás és első amerikai filmje, a Virradat (1927) elmaradt anyagi sikere
után hollywoodi munkássága mostohán alakult. Nem élvezhette azt a rendezői szabadságot,
amit Németországban – de ez már egy másik tanulmány témája volna.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|