TelevízóHomelandA történelemnek nincs végeKránicz Bence
Utolsó évadával a Homeland a modern paranoiathriller elbeszélésmódjához és a hidegháború árnyaihoz került közel. Nyolcadik évadával április végén befejeződött a Showtime csatorna
egyik legsikeresebb sorozata, a Homeland
(amíg vetítették itthon, volt egy videótékás hangulatú magyar alcíme is, A belső ellenség, de azt inkább hagyjuk).
Bár az eltelt évek során elveszítette újdonságértékét, az utolsó szezon
részenként nyolcszázezer fős átlagnézettsége nem számít rossz eredménynek, ha
az első évad nagyjából kétszer ekkora közönségével hasonlítjuk össze. A Homelandet ugyanis már többször leírták
a kritikusok, és a csatorna is mérlegelte, hogy az alkotók terveit
keresztülhúzva leveszi a képernyőről. A hetedik évad után két év szünet
következett, ám végül adásba kerülhetett a lezárás, amely a rajongói félelmeket
eloszlatva egyáltalán nem jutalomjátékot, az eddigi téteket, hangsúlyokat
érintetlenül hagyó epilógust hozott. Úgy tűnik, a készítők határozott koncepciót
dolgoztak ki arra, hová akarják eljuttatni a Homelandet és hősnőjét, Carrie Mathison ügynököt, és ennek
megvalósításához az utolsó évadban is mertek új irányokba elindulni. A
kockázatvállalás pedig nemcsak a megnyugtató happy end elutasításában, hanem az
elbeszélésmód felfrissítésében is megnyilvánult.
A politika lakmuszpapírja
A Homeland producerei és íróstábjának egy része korábban a kétezres
évek egyik legfontosabb sorozatán, a 24-en
dolgoztak, a két szériát pedig előszeretettel kapcsolják össze az ezredforduló
utáni amerikai politika két korszakával. Ebben a felosztásban a 24 a Bush-kormányzat, a Homeland az Obama-éra emblematikus
kémthriller-tükörképe: amíg az első sorozat olyan hőst mozgat, aki minden
személyes, morális megfontolásnál előbbre helyezi az amerikai nemzetbiztonsági
érdekeket, addig a második szembesít azzal, hogy a terror elleni harcot aligha
lehet megkérdőjelezhetetlenül helyes küldetésnek tekinteni. A párhuzam jól
hangzik, de erősen pontatlan. A 24
végére Jack Bauer sem tudott már hinni Amerika igazságában – pláne, hogy a
végjátékra közellenséggé vált hazájában –, míg a Homeland túlélte az Obama-kormányzás éveit, és alkotói a
Trump-korszakban hirtelen azzal szembesültek, hogy a valóság meredekebb
fordulatokat hozhat az amerikai bel- és külpolitikában, mint amit az
írószobában kifundálni szokás.
Az elnökváltás környékén a Homeland egyébként is kreatív mélyponton
volt. Ekkor zárult le a sorozat első nagyobb egysége: Marcus Brody, az al-Káida
fogságából hazatért és rögtön terroristagyanúba keveredett tengerészgyalogos az
első három évadban játszott főszerepet, halálával pedig kérdésessé vált, hogy a
Homelandet egyáltalán van-e értelme
folytatni. Különösen, hogy a harmadik szezonra a hősnő, Carrie Mathison olyan
mértékben ellenszenvessé vált, ami fősodorbeli amerikai sorozatban a mai napig
meglehetősen ritka – bár egyre kevésbé, és ez részben ennek a sorozatnak köszönhető.
Brody haláláért közvetve Carrie volt felelős, aki ekkor már a szíve alatt
hordta a férfi gyermekét. A harmadik évad tragikus románcba illő befejezése
után az alkotók nem kormányoztak nyugodtabb vizekre, ehelyett még labilisabbá,
impulzívabbá és vakmerőbbé tették Carrie-t. A bipoláris depresszióval küzdő
CIA-ügynöknek hol átvitt értelemben, hol sajnos szó szerint elgurul a
gyógyszere, és folyamatosan halálos veszélyt jelent azokra, akik elkövetik azt
a hibát, hogy megbízzanak benne. Brody halála után Carrie viszonyba bonyolódik
egy muszlim tinédzserrel, akit miatta végeznek ki – talán nem kell
hangsúlyozni, hogy a mainstreamben
meglehetősen szokatlannak számít minden történet, amelyben gyerekek halála
szárad a főhős lelkén. Ugyancsak a sorozat szubverzív motívumai közé tartozik,
hogy Carrie következetesen és elkeserítően rossz anya. Brodytól született
kislányát, Frannyt egyszer betegsége miatt majdnem vízbe fojtja, utóbb pedig
egyszerűen otthagyja a nővérének, nevelje fel inkább ő. Amikor az utolsó
évadban újra Washingtonban, nővére házában jár, inkább betör hozzájuk, nehogy találkoznia
kelljen évek óta nem látott lányával. Nem bírná elviselni a szégyent.
Brody halálával egy időre
fókuszát vesztette a sorozat, Carrie szélsőséges és egyre nehezebben
elfogadható tettei miatt pedig a Homeland
egyre rosszabb kritikákat kapott. Az amerikai újságírók szerint a készítők
minden áron legitimálni igyekeztek a terror elleni harcot, és csak az amerikai
szempontot érvényesítik – a muszlimoknak a vadember vagy az áldozat szerepe
jut, semmi egyéb. Trump megválasztása és az újabb amerikai terrorcselekmények,
a Las Vegas-i és a parklandi lövöldözés után egyre többen írtak arról, hogy nem
a közel-keleti öngyilkos merénylők jelentik az igazi veszélyt Amerikára, hanem
a helyi, fehér bőrű, rasszista vagy nőgyűlölő gyilkosok. A kritikát az
aktualitásokra mindig fogékony Homeland
alkotói is meghallották. A hetedik évad a szélsőjobboldali fegyverkezés köré
összpontosul, és fontos szereplővé válik a gyűlöletkeltő műsoraival befolyást
szerzett O’Keefe, akit nyilvánvalóan Sean Hannityről, a Trump elnököt
tűzön-vízen át támogató Fox News sztárriporteréről mintáztak. Az amerikai
militarista szervezeteket és az őket megvadító médiabirodalmat valójában az
oroszok mozgatják: a Homeland dermesztő,
szinte a Fekete tükörbe illő
koncepciót dolgozott ki arra, milyen mélyre hatolt az orosz hírszerzés az
amerikai kiberbiztonság réseibe. Miközben a világra leselkedő veszélyek
gócpontja Európába (5. évad), illetve az Egyesült Államokba helyeződött át
(6-7. évad), a Közel-Keleten a béke lett az elsődleges cél. A nyolcadik
szezonra Carrie volt főnöke és legfőbb bizalmasa, az elnök tanácsosaként
dolgozó Saul Berenson háromoldalú békét dolgoz ki az afgán kormány, a tálibok
és az amerikaiak között, ezzel a sorozat közvetlenül is kapcsolódott az idén
áprilisban valóban megindult régióbeli béketárgyalásokhoz.
A hidegháború öröksége
Ám a békéből, sejthetően, itt nem
lesz semmi, ennek oka pedig egészen formabontó módon nem valamelyik ellenhatalom
aljas mesterkedése vagy a terroristák akciója, hanem – a véletlen. Az amerikai
és az afgán elnökök halálát egyszerű, vétlen baleset okozza. Az újabb
közel-keleti konfliktus kiéleződése, a Pakisztánnal kitörni készülő nukleáris
háború lehetősége így teljesen értelmetlen, sőt a végzetes baleseten túl
további esetleges történések vezetnek a helyzet elfajulásához. A sorozat ezen a
ponton radikálisan szakít a nagyhatalmi politikák általános műfajfilmes
ábrázolásmódjával, amely tudatos tervezés eredményeként, roppant tétekkel bíró
sakkjátszmaként mutatja be a döntési folyamatokat, egyúttal megnyugtatva a
közönséget, hogy ők ott, fent, legyenek bár jók vagy rosszak, ésszel játszanak,
és racionális érdekek mentén cselekszenek. Ehhez képest a döntéshozók ábrázolása
itt inkább Coenék szatírája, az Égető
bizonyíték utolsó jelenetét idézi, amelyben a CIA főnöke mintegy
lételméleti bölcselemként állapítja meg, hogy semmiről nem tudnak semmit.
Miközben az elbeszélés felnagyítja
a véletlen szerepét, Carrie is egyre jobban utat téveszt, és az évad nagy
részében az orosz kémfőnökkel játszik össze, aki különösebben nem is leplezi,
hogy Amerika meggyengítése a célja. Az évad során nem a hősnő gyógyul meg,
hanem a világ őrül meg annyira, mint ő. Pályafutásának újabb mélypontja, amikor
mentorát és védelmezőjét, Sault kiszolgáltatja az orosz titkosszolgálatnak, sőt
kis híján maga végez vele. A Homelandben
eddig sem akadtak bűntelen szereplők, de az utolsó szezonra Carrie vészesen
közel kerül ahhoz, hogy ne a már eddig is legfeljebb idézőjelek között
értelmezhető „jó ügy” képviselőjeként, hanem a sorozat antagonistájaként
azonosítsuk. A hagyományos műfaji konvenciókat részlegesen felülíró motívumok
révén a Homeland a hetvenes évekbeli
amerikai (Magánbeszélgetés, A Parallax-terv) és európai (Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája,
I mint Ikarusz) paranoiathrillerekhez
kerül közel, az elbeszélésmód és a hősábrázolás mellett azonban a történet
hangsúlyos motívuma révén is nemes thrillerelődökhöz kapcsolódik.
Az alkotók ugyanis most először
kötik össze a kiberháború, a digitális hadviselés korszakát a hidegháborús
múlttal. Az évad kulcsfigurája egy olyan informátor lesz, akit Saul 1986-ban,
Kelet-Berlinben szervezett be, és aki a mai napig szivárogtat neki orosz
titkosszolgálati akciókról – a rendkívüli kockázatot vállaló nő haláláért,
mondani sem kell, Carrie a felelős. Azáltal, hogy az utolsó szezon a
hidegháború múltját és jelenét, illetve a thriller műfaj két korszakát hozza
közös nevezőre, az alkotók alkalmasint saját munkájuk klasszicizálódására
utalnak, arra, hogy a Homeland maga
is intézménnyé, a kortárs kémelhárítási manőverekről alkotott képünk
meghatározó mintájává vált. Ám ennél többről is szó van. Az évad végére a kör
bezárul, a nagyhatalmi konfliktusok örökérvényűnek és megoldhatatlannak
mutatkoznak. Mintha csak az elhíresült és untig megcáfolt, fukuyamai
posztmodern gondolat, a „történelem vége” újabb ellenérvét dolgozná ki a
sorozat: egyéni és társadalmi szinten sem tudunk kievickélni a mocsárból,
amelyben fuldoklunk. Az utolsó epizód ezt a közös felismerést vetíti vissza
Carrie figurájára. Kompromisszumos és törékeny, de mégiscsak kiküzdött békéje
helyett a hősnő megint a hazugságot, az alakoskodást, a kettős játékot
választja. Saját magunk elől nincs menekvés.
HOMELAND – The Final Season, amerikai, 2020. Kreátor: Howard Gordon
és Alex Ganda. Írta: Gideon Raff, Nick Leith Baker és Jonathan Redding. Kép:
David Klein. Zene: Sean Callery. Szereplők: Claire Danes (Carrie), Maury
Sterling (Max), Linus Roache (David), Mandy Patinkin (Saul), Costa Ronin
(Gromov), Nimrat Kaur (Tasneem), Numan Acar (Haissam). Gyártó: Showtime. 12x50
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|