KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/március
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: „A forgalmazási felületek kibővültek” Beszélgetés Káel Csabával
• Soós Tamás Dénes: „Nem kicsi, nem olcsó” Kerekasztal-beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Győri-Drahos Martin: Szorongó ifjúság PÁRHUZAMOS MONTÁZS: Sodrásban // Macerás ügyek
• Kolozsi László: A húsleves muzsikája Jeney Zoltán filmzenéi
• Varga Zoltán: Színköltészet és zenevarázs Richly Zsolt (1941–2020)
MARCO BELLOCCHIO
• Csantavéri Júlia: Remények és ólomévek Marco Bellocchio
• Kovács Patrik: Éjsötét győzelem Az első áruló
JAN HřEBEJK
• Gerencsér Péter: Befejezetlen múlt idők Jan Hřebejk filmjei
ÁLLATI ELMÉK
• Kovács Gellért: Digitális idomárok CGI-meseállatok Hollywoodban
• Nemes Z. Márió: Majomparádé Mit tett Jack?
• Megyeri Dániel: A macska, aki meg sem szólalt Garfield
MŰVÉSZ-ÉLETRAJZOK
• Borbíró András: A tehetség átka A művészportrék közhelyei
• Palotai János: Mű és modelljei A Mű szerző nélkül háttere
FILMEMLÉKEZET
• Gelencsér Gábor: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Pápai Zsolt: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Varga Zoltán: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Murai András: Régi filmek, új lexikon Magyar filmek a kezdetektől napjainkig
• Bakos Gábor: Őskép-kutatás Gaál István: Keralai mozaikok
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Pólik József: Körhinta a viharban Platón barlangmozija
TELEVÍZÓ
• Benke Attila: Szerelmek a magyar ugaron Bátrak földje
• Baski Sándor: Álarccal a traumák ellen Watchmen
KRITIKA
• Kovács Bálint: Azért az oroszlán az úr
• Teszár Dávid: Ember a gépezetben Sajnáljuk, nem találtuk otthon
• Vincze Teréz: Nő a férfiak dzsungelében Isten létezik, és Petrunijának hívják
• Tóth Péter Pál: Túlélések A feltaláló
HATÁRSÁV
• Pethő Réka: Obiectiva Theodora A színésznő élete
MOZI
• Gelencsér Gábor: Világpolgárok
• Kovács Kata: A nevek dala
• Baski Sándor: Swallow
• Kránicz Bence: Inkább lennék özvegy
• Rudolf Dániel: Közel a horizonthoz
• Pazár Sarolta: Tess és én – Életem legfurcsább hete
• Vajda Judit: Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása
• Alföldi Nóra: Mint egy főnök
• Kovács Patrik: Úriemberek
• Huber Zoltán: Talpig fegyverben
• Fekete Tamás: Öngyilkos túra
• Lovas Anna: Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása)
DVD
• Benke Attila: Nincs akadály
• Varga Zoltán: Szellemirtók
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Lubianker Dávid: Talk Show
• Kovács Patrik: Szombat esti láz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Alan Moore tanulóévei

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ailo – Egy kis rénszarvas nagy utazása

Vajda Judit

Aïlo: Une odyssée en Laponie – finn-francia, 2018. Rendezte és írta: Guillaume Maidatchevsky. Kép: Teemu Liakka és Daniel Meyer. Zene: Julien Jaouen. Gyártó: Valdés / Borsalino Productions / MRp / Gaumont. Forgalmazó: Romis Mozi. Feliratos. 86 perc.

 

Amilyen nehéz praktikus értelemben elkészíteni egy természetfilmet, olyan könnyű célt érni vele. Az évekig tartó kitartó, türelmes filmezés meghálálja magát, hiszen nincs még egy olyan műfaj, ami ennyire magától értetődően foglalná magában a szépséget és a költőiséget – anélkül, hogy az alkotóknak bármi pluszt hozzá kéne adniuk. Elég csak letenni a kamerát ebben a hihetetlen, Európa területén (!) található érintetlen vadonban, és a természet teszi a dolgát. Már pusztán az évszakok változásának bemutatása vagy a hó borította jellegzetes lappföldi „faszobrok” megjelenítése lírai, filozofikus aktus – ám az Ailo alkotói nem elégedtek meg ennyivel. Némi fikciót varázsolva a dologba, egy apró, majd egyre nagyobb rénszarvas életének első évét mesélik el, Ailo születésétől kezdve egészen addig, amíg édesanyja vemhes lesz az újabb borjúval – azaz a kisállat „gyerekkorának” végéig. Mindehhez a keretet pedig, hogy még filozofikusabb és bölcsebb legyen a végeredmény, a rénszarvasok állandó vándorlásának kulisszái közé helyezik.

Habár szerepet kap a filmben az ember környezetromboló tevékenysége és a globális felmelegedés hatásai is az Északi-sarkvidék környékére, az alkotók mégsem tolják tolakodóan az arcunkba klímapesszimista üzenetüket. Miközben az olyan mókás mellékszereplőknek köszönhetően, mint a zabagép mókus, a potenciális párjának bohóckodó hősszerelmes rozsomák vagy a hiperaktív, ide-oda ugráló menyét, felsejlik egy északi Sivatagi show lehetősége is, az Ailo mindvégig megmarad az ismeretterjesztés ösvényén, és anélkül tanít meg a nézőnek rengeteg mindent a tundrák faunájáról, hogy túlságosan leterhelné. A film legnagyobb telitalálata mégis a címszerepet hozó Prinssi, a félvad rénszarvas, az Ylitalói Rénszarvasfarm neveltje, aki olyan csodálatosan alakítja a vadon vándorló állatot, hogy egyszerűen öröm nézni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/03 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14471