TelevízóReno 911!Mocskos zsaruk Pernecker Dávid
Tíz éve ért véget a
mai napig elképesztően tabudöntő Reno
911!.
A dokumentumfilmes
formája ellenére erősen manipulált Zsaruk
1989-ben indult proto-valóságshowja bűnben fogant, a csúcspontra ért amerikai
bűnözési hullámot azonban kritika megfogalmazása nélkül, katasztrófaturistaként
lovagolta meg. A bulvárdokumentum-sorozat legnagyobb érdeme nyilván nem az,
hogy manipulatív ostobaságával kikövezte az utat a Big Brother és fattyai számára, hanem hogy többtucatnyi évadon
keresztül sulykolt autoritás-propagandája során olyan irreális képet festett a
bűnüldözésről, hogy önmaga paródiájaként vált szinte kötelezően parodizálandóvá.
Sokan űztek gúnyt a Zsarukból, de
senki nem tette azt olyan öntörvényűen, sokkolóan, vakmerően provokatív és tabudöntögető
módon, mint a Thomas Lennon, Robert Ben Garrant és Kerry Kenney-Silver által megálmodott, kultikussá vált Reno 911! (Zsaruk bevetésen), melynek eddigi utolsó, hatodik évada 10 éve ért
véget. A Reno 911! elképesztően éles humorú
epizódjaiban a Zsaruk tabloidvalósága
a ’90-es évek nagyhatású brit áldokumentarista-sorozatainak (People Like Us, A hivatal, Operation Good
Guys) jól bevált formátumában bűnös röhögőgörcsök közepette kap lángra. A Reno 911! szerzői (akik társaikkal
együtt színészként olykor több idióta szerepben is brillíroznak) az
áldokumentumfilmes stíluskeretek között improvizálva keltik életre „a világ
legnagyobb kisvárosa”, a nevadai Reno leghülyébb seriffjeit, akik rendszeresen
törik át a „negyedik falat”. Kiszólnak az operatőrnek azon háborogva, hogy a
róluk készült sorozatban csak a legbénább megmozdulásaik láthatók, elterelik a
figyelmét, ha épp rájárnak a lefoglalt kokainra, és a Zsaruk akciófétisére reflektálva próbálnak vagánykodni (remek
slapstick lesz belőle). Ahogy a Reno 911!
társulatának tagjai a Zsaruk
struktúrájára rímelő szkeccs-jeleneteikben karaktereik imádni való
retardáltságában lubickolva improvizálnak arcpirítóan trágár, időtlenül
idézhető suttyóságokat, az nem csak a Zsaruk
túl komolyan vett párbeszédeinek mutat be. A rögtönzés több mint a paródia
eszköze a Reno 911!-ben, az
improvizáció világot épít. A jelenetek körvonalai, alapszituációjuk,
elejük-végük volt csak adott, ami köztük történik, az a szerzők és megannyi
komikusbarátjuk egyszeri és megismételhetetlen műve, melynek köszönhetően a
sorozat fiktív-alternatív Renója a tévétörténelem legtaplóbb, legszürreálisabb
városává vált. Mintha kizárólag szivacsagyú crack-függők, beltenyésztett tahók,
szexuális bűnözők, perverzek, eszelős prostik, kisstílű csalók, korrupt
politikusok laknák a várost (melynek polgárai annyira imádták a sorozatot, hogy
megmentésére aláírásgyűjtésbe kezdtek). Visszatérő vendégek ők, akik olykor
egy-egy rövid jelenetben, máskor tartalmasabb cselekményszálak abszurd káoszában
próbálják megúszni büntetésüket. A könnyen megkedvelhető törvényen kívüliek általában
valamilyen röhejes módon lógnak meg a törvény őrei elől vagy épp a rendszer
csődjeként kerülnek újra és újra szabadlábra (a legfrappánsabb jeleneteket a
mai napig vetítik oktató céllal amerikai rendőrkapitányságok). A Reno 911! kitűnően értelmezhető
szatíraként is, hiszen mégis milyen az a fent említett rendszer, melyben olyan
amorális dilettánsok tartják fent a nem létező rendet, akik versenyt szerveznek
maguk között kivégzésre – „ami olyan, mint a NASCAR, csak lehet tudni, hogy ki
fog meghalni” – szóló helyjegyekért. Az nyeri a jegyeket, aki le tud tartóztatni
valakit, aki parókát hord, van nála crack és/vagy van állat-tetoválása. Ha ez a
valaki zsidó is, azért dupla pont jár. Miközben a politikai korrektség hulláma
paralizálja a nagyvászon komédiáinak többségét, üdítő látni, hogy másfél
évtizede készülhetett egy olyan sorozat, melyben mesteri komikusok rasszista,
homofób, vallásokat, időseket és gyerekeket és fogyatékkal élőket nem kímélő éjfekete
poénokkal bombázzák porig a mit sem változott, hipokrita, buta, agresszív,
korlátolt amerikai idiokráciát és az általunk túlságosan is nagyra tartott
úgynevezett „jó ízlést”. Ahogy pedig ezek a csodálatosan nyomorult seriffek
mindenkire bármiért fegyvert fognak (sokszor egymásra is), ahogy próbálják
elsumákolni vétkeiket, és ahogy tök részegen határkerítést húznak fel a mexikói
bevándorlók visszatartására, úgy emelkedik a Reno 911! vérpezsdítően szatirikus paródiája profetikus
magasságokba.
Zsaruk
bevetésen (Reno
911!) – amerikai, 2003-2009. Kreátorok: Robert Ben Garrant, Thomas Lennon,
Kerri Kenney-Silver. Szereplők: Thomas Lennon (Dangle), Robert Ben Garrant
(Travis), Kerry Kenney-Silver (Trudy), Michael Patrick Jann (Rendező). Gyártó:
Jersey Television / Comedy Central. 88 x 22 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|