Agnes VardaAgnès Varda 1928–2019Szem, kéz, kamera, AgnèsMargitházi Beja
Varda
lezárult életműve – akár a darabok, akár az összkép felől nézzük – megfejtésre
váró médiakollázs.
Első női
rendezőként begyűjtött cannes-i és amerikai akadémiai életműdíjak után, nemzetközileg
ünnepelt friss dokumentumfilmmel (Arcélek,
útszélek, 2017) a háta mögött, egy újrainduló alkotói korszak reflektorfényében,
néhány héttel 91. születésnapja előtt távozott Agnès Varda. Az évekig Amerikában
is élő, a világot körbeutazó, a környező valóságot mindig aprólékos, intenzív
kíváncsisággal tanulmányozó Varda több mint hat évtizedes életműve sok
szempontból a huszadik század második felének személyes krónikája, melybe
beleíródott az algériai és a vietnami háború, a hippikorszak, a fekete- és
nőjogi mozgalmak, Kennedy halála, az AIDS sokkja, a fogyasztói kapitalizmus és
a digitalizáció ezredforduló utáni társadalmának lenyomata. Dokumentum-,
játék-, rövidfilmek, televíziós sorozatok és installációk alkotta életműve csak
elsőre tűnhet szabálytalan, össze nem illő darabok kollázsának, valójában számtalan
keresztutalás, utazó téma és motívum formálja egységes, következetes alkotói elvek
mentén épülő multimédia univerzummá. Visszanézve, Varda hétköznapi, marginalizált
emberek és történetek iránti empatikus kíváncsisága, állandó kísérletezőkedve,
formakereső szubjektivitása a kezdetektől világos; életműve mégis folyamatos
változás és újrakezdés, melyben az elismert, sikeresebb darabok mellett a
nehezebben megfejthető, szakmai és magánéleti válságokat tematizáló munkák is
megtalálják a helyüket.
Fotográfus-szem
Filmkészítői
identitását a kezdetektől valami egészen más határozta meg, mint az ötvenes
évek végén induló francia rendezőkét. Varda, aki egyszerre volt előfutára és
része az új hullámnak, szinte egyáltalán nem nézett filmeket, és távolról sem
jellemezte az a cinefil tájékozottság, amivel az ekkor már javában kritikákat író
Godard, Truffaut, Rohmer vagy Chabrol határozott ízléssel kijelölte az európai
és hollywoodi rendezők új kánonját. A Belgiumban született, később Párizsban az
École du Louvre-ban művészettörténetet
és esti képzésen fotózást tanuló fiatal lány csak hírből ismerte a Cinémathèque
világát, ennél sokkal jobban érdekelte az irodalom, a klasszikus és kortárs francia,
brit és amerikai regények stílusa, elbeszélésmódja. Huszonévesen már színházi
fotósként dolgozik Jean Vilar rendező mellett a Théâtre National Populaire-ben;
az itt töltött tíz év alatt Varda irodalmi és pszichológiai érdeklődése előadásokon
és próbákon megfigyelt mozdulatok, arcok, gesztusok és terek fényképezésében
teljesedhetett ki, melyet későbbi európai utazásai és sajtófotós munkái csak
tovább mélyítettek.
Bár
látszólag nem volt törvényszerű, hogy filmet rendezzen, a fotózás és dialógusok
iránti érdeklődés íratta meg vele első forgatókönyvét, melyet a gyerekkorából
ismert Sète szigeti helyszín és egy Faulkner regény (Vad pálmák) elbeszéléstechnikája ihletett. A Párbeszéd (La Pointe-Courte,
1955) egyfelől a sokgyerekes, egyszerű életmódú francia halászok mindennapi
problémáinak (fertőzött víz, tiltott halászat, rendőrségi ellenőrzések) olasz
neorealizmust idéző megragadása, másfelől egy párizsi házaspár kapcsolati
válságának filozofikus párbeszédeken keresztüli felfejtése. Az önmagukat játszó
falusiak és a párt alakító profi színházi színészek csak tovább erősítik valóság
és fikció, talált és hozott történet Varda szándékai szerint jól elkülönülő,
párhuzamos jelenlétét. A fekete-fehér film szereplőinek, tárgyainak és tereinek
megjelenítése ugyanakkor egy a világot fotografikusan szemlélő szerzőt
sejtetnek; a szárítókötélen táncoló ruhák, a vödörben vergődő angolna, a
levegőben imbolygó evezők, parton rostokoló korhadt csónakok és egymást metsző
arcok kompozícióba rendeződése ezzel együtt sem öncélú, hanem a forma és téma
egységét felismerő, és mindezt történetmesélő filmmé fogalmazó alkotó
megnyilvánulása. A Párbeszéd ilyen
módon már első perctől jelzi fényképezés és filmkészítés technikájának és
munkamódszerének összeolvadását, a fotós aktív figyelmét a környező világ
iránt, mely nemcsak filmmé alakítható témákban, történetekben és arcokban
gazdag, de ehhez illő formákat, anyagokat és textúrákat kínál.
A fotók
filmmé válásának kevésbé áttételes példái is vannak Varda életművében; az
1964-es Salut les cubains például a Clèo sikere utáni kubai utazás fekete-fehér
fotóit fűzi rövidfilmmé. Szinte etnográfusi rendszerességgel sorakoznak fel a
kubai kultúra, politika, hitvilág, munka, tánc és művészet arcai és hétköznapi
jelenetei, melyeket Varda kommentárja tesz személyessé, a néha csacsacsa
ritmusra mozgóképpé animált fotók és szóbuborékok pedig játékossá. A
fotografikus dokumentálás rendeli egymás mellé a Los Angeles-i
tűzfal-festészetet és graffitiket az alkotóikkal készített interjúkkal
megörökítő Mur murs-t (1981) és párizsi
antropomorf boltíveket és oszlopokat értelmező Az úgynevezett kariatídákat (1984). A saját évizedekkel korábbi
tengerparti fényképének eredettörténetét és utóéletét kibontó Ulysse (1983) sikere nyomán ugyanebben az évben Une minute pour une image címmel 170 epizódot megérő sorozatot
indít a francia televízióban, melyben az egyes fotókat Varda mellett olyan
hírességek kommentálják egy percben, mint Marguerite Duras, Yves Montand vagy
Maurice Pialat. Varda, aki (mindennek tetejébe) Párizsba költözésétől haláláig
a Rue Daguerre-en lakik, önálló filmet szentel az utcájában lakó, munkájukat
lelkiismeretesen végző, de ebbe a szerepükbe belemerevedő kiskereskedők
mozgófényképes portréinak (Daguerreotypes,
1976). A fénykép konkrét és áttételes jelentését ugyanakkor bravúrosan ötvözi
Varda utolsó, JR-al közös filmje, az Arcélek
és útszélek, amelyben a portréfotó egyszerre lesz művészi önkifejezés, közösségi
akció és a hétköznapiság óriásplakátokon való ünneplése.
A nő, a nők
Varda
sokak szemében a női témák feminista rendezőnője, pedig egyértelműen nem a nő,
hanem a nők olyan nagyon is emberi problémái érdekelték, mint a szabadság,
egyenlőség és felelősségvállalás; ilyen perspektívából az abortuszhoz való jog sem
csupán „női kérdés”, hanem összetett társadalmi ügy. Mindezek kibontására egyaránt
alkalmasnak találja az általa olyannyira kedvelt, gyártási szempontból is
függetlenséget biztosító rövidfilmes formát, de a fikciós nagyjáték- és az
esszéfilmet is. Az első terhessége idején forgatott Opera Mouffe (1958) rögtön erős asszociatív montázzsal exponálja a
témát: a meztelen, gömbölyödő várandós has közelképét egy óriási sütőtök
kettészelése, és húsos, magos belsejének kikaparása követi. A ruhátlanul
ölelkező szerelmeseket, zöldségek és gyümölcsök közelképeit, majd idős nők
arcát is egymásravágó rövidfilm egy utcán cipekedő, imbolygó, majd egy csokor virágot
elfogyasztó terhes nő képével zárul. Varda filmjeiben ritkán látni közvetlen
nőjogi agitációt, bár 1971-ben maga is csatlakozott a művi vetélés legalizálásáért
saját abortuszát bevalló 343 francia nő manifesztójához; a kivételek közé
tartozik A nő válaszol (1975), a rövidfilmben
különböző korú és véleményű nők vallanak férfiakról, szexualitásról, gyerekvállalásról,
saját testükhöz való viszonyukról, és a két egykori osztálytársnő többéves
barátságát és párhuzamos élettörténetét elmesélő Az egyik énekel, a másik nem (1977). Pauline, a lázadást és szabad önmegvalósítást megtestesítő
énekesnő és a már fiatalon kétgyerekes özvegy Suzanne nagyon különböző
karakterét és életútját a nők jogaiért, szexuális felvilágosításáért, öntudatra
ébresztéséért folytatott harc köti össze. Talán Vardának ebben a fikciós
filmjében vitáznak, énekelnek és beszélnek a szereplők a legtöbbet egy konkrét
ügy szolgálatában.
Ennél
árnyaltabban, áttételesebben szólnak női sorsokon keresztül emberi problémákról
két legismertebb nagyjátékfilmjének főhősei. Cléo, a párizsi díva, és Mona a vidéket
járó, rejtélyes, hajléktalan csavargó
egymás távoli rokonai, a női flaneur figurájának variációi. „Micsoda nap, azt
sem tudom ki vagyok” – panaszolja a Cléo
5-től 7-ig (1962) énekesnője, aki a rárakódott szerepekből keres kiutat két
óra alatt, élete határhelyzetében, egy orvosi diagnózisra várva; ehhez remekül
illik Varda egyik kedvenc elbeszélésmódja, az epizódikus szerkezetű, véletlen találkozásokat
megengedő road movie struktúra. Ez szervezi a szintén számtalan díjjal elsimert
Sem fedél, sem törvény (1985) narrációs
technikáját is, amelyben a magányosan megfagyó lányra visszaemlékező férfiak és
nők rövid nyilatkozatai szakítják meg Mona utolsó heteinek rekonstrukcióját.
Varda forgatókönyve szándékosan hagyja meghatározatlanul a hajléktalan lány
célját és motivációit, alakja így lesz egy kisléptékű társadalomrajz apropója,
amelyben többek között egy kecskepásztor, egy benzinkutas, egy idősgondozó, egy
strici, egy vendégmunkás és egy professzorasszony próbálja megfogalmazni, hogy
mit váltott ki benne az irodai munkáját hátrahagyó, öntörvényű, szabadságot és
magányt választó fiatal lány és tragédiája.
Hatvanas
évekbeli további két, erősen társadalomkritikus játékfilmjében épp a nők
mellékszerepbe helyezése sokatmondó. A gyakran félreértett A boldogság (1964) Varda első, émelyítően gyönyörű, sárga, türkizkék,
vörös, lila és zöld kompozíciókban tobzódó színesfilmje lényegében a
patriarchális értékrend és a gépiesített női szerepek bizarr kritikája. A fiatal
férj szemszögéből láttatott, boldog, kisgyerekes házasságba belevitt,
tragédiához vezető „új” szerelem történetében a feleség ugyanúgy „hangtalanul” teszi
a dolgát az anya, dolgozó nő és háziasszony szerepében, ahogy halála után utódja
fogja majd – vagy ahogyan a szürreális, disztópikus fekete-fehér Teremtmények (1966) autóbaleset után megnémuló,
várandós felesége (Deneuve), aki inkább csinos díszletelem marad az író férje
(Piccoli) fantáziájában lejátszódó ördögi sakkjátszmában. A saját korában
megbukott filmet Varda sem tartotta sikerültnek, pedig az osztálykülönbségeket,
a tudattalan és az ösztönök hatalmát tematizáló szatíra valószínűleg azért nem kapott
később sem több figyelmet, mert az életmű nehezen besorolható, előzmény és
folytatás nélküli darabja.
Ennél
lényegesen összetettebbek Varda nyolcvanas évekbeli filmjeinek nőkarakterei. A
magánéleti mélyponton, Los Angelesben forgatott Documenteur (1981) Varda egyetlen filozófikus, fiktív esszéfilmje,
melyben a rövidfilmekben már kidolgozott fogalmazásmódot emeli magasabb
szintre. A válása után fiát egyedül nevelő Emilie története tele van
áthallásokkal: a főszereplőt vágója (Sabine Mamou), kisfiát saját fia (Mathieu
Demy) játssza. A tengerre néző ablak előtti gépelés közben a hétköznapi élet
monotonitásáról, testről, szerelemről tűnődő főszereplő Varda hangján
megszólaló gondolatait tőle szokatlan, egzisztencialista melankólia uralja. „Mit
fogunk tenni, ha nem lesz jó? Ha nem fog tetszeni?” – ismétli meg többször is a
kérdést a magát párkapcsolati krízis mélypontján találó Emilie, és ahogy
filmbeli alteregója, Varda számára is a megfigyelés, az arcok, történetek gyűjtögetése,
az alkotómunka jelent majd kiutat.
Az évtized
végén készült különös hangulatú kettősfilm, a Jane B. par Agnès V. és a Kung
Fu mester (1988) már a visszanyert egyensúlyról és Varda új
munkamódszeréről tanúskodik. Az elsőben az áttetsző személyiségű, törékeny Jane
Birkin felváltva beszél egyszerű, ártatlan hangon bonyolult élete epizódjairól,
szerelmeiről, gyerekeiről, házáról, majd játszik el rövid jelmezes helyzetgyakorlatokat
és festmény-élőképeket. A negyvenedik születésnapjára készülő Birkin számvetését
álmaival, vágyaival és a valósággal a hatvanhoz közeledő Varda szűrőjén
keresztül látjuk, aki maga hús-vér, kérdező, a szó konkrét és átvitt értelmében
tükröt tartó rendezőként jelenik meg a filmben, a Birkin portrét néha
önarcképpé komponálva. A Kung Fu mester
a fantázia kiterjesztése: Birkin ötlete alapján, részben saját párizsi házában,
angliai és tengerparti helyszíneken forgatott delejes hangulatú, erős
atmoszférájú fiktív történet egy középkorú nő és egy kamaszfiú szereleméről, az
érzelmek megélésének lehetőségeiről. A több szempontból is ellentmondásos filmet,
a Birkin és Varda gyermekeit is exponáló forgatás ellenére, a transzgresszív
téma és a női szubjektivitás társítása rokonítja az életmű több, sebezhetőségről,
szabálytalanságról, normasértésről, szabadságról szóló darabjával.
Emberfilmek
Varda családtagjainak
is szentel filmet; amerikai tartózkodása alatt San Franciscóban felfedezett művész
rokona (Yanco nagybácsim, 1967) mellett
leginkább az élete legnagyobb szerelmét, egyben legnagyobb csalódását
megtestesítő Jacques Demy-nek, akinek korai, 1990-es halálát évekig nem tudja
kiheverni (Nantes-i Jacquot, 1991; A kisasszonyok 25 évesek, 1993; Jacques Demy világa, 1995). Az ilyen
apropóból született dokumentumfilmekben is jól látszik az, ahogyan ezt a
filmformát a valóság tanulmányozására, az okok felkutatására, ugyanakkor a kérdezés,
kísérletezés anyagaként is használja. Ez köszön vissza a hétköznapi, semmiről
sem híres emberekről készült filmjeiben, találkozzon velük Párizsban,
Kaliforniában vagy francia falvakban. A lakása kilencven méteres körzetében élő
boltosokat számba vevő Daguerreotypes
(1976) a mészáros, a szatócs, a pék, a borbély, a szabó és az illatszerész
üzleteit látogatja sorra, hogy a mindennapjaikat, a vásárlás és eladás koreográfiáját
szemrevételezze, szerelmükről, szokásaikról és álmaikról fagassa őket; a
felvételeket az éppen a közelben fellépő vándormutatványos trükkjeivel és
műsorszámaival találékonyan összevágva rendezi kész filmmé. A Los Angelesben
forgatott Mur murs-ben (1980) a színpompás, óriási tűzfal-festmények nyomán indul
el késztőik felkutatására, hogy aztán saját műveik előtt beszélgessen el a
mexikói bevándorló-, vagy éppen a városban tősgyökeres amatőr művészekkel,
graffitiről, tetoválásokról, utcai erőszakról, személyes és társadalmi
problémákról. Ennek a koncepciónak a logikus folytatása, egyben betetőzése lesz
az Arcélek és útszélek, melyben
egy-egy postást, pincérnőt, földművelőt, bányászt, sógyári munkást megszólítva,
lefényképezve, a fotók óriásplakátjait falakra ragasztva járja be JR-al a
vidéki Franciaországot.
Vardát a hétköznapiságnak
az az elfedett, gyakran kriminalizált vagy tabusított oldala is érdekelte, amit
a marginalizált, nyomorgó, otthontalan emberek testesítenek meg; a sikerességet
hajszoló társadalom antihősei, akik kiestek a szociális hálóból vagy
szándékosan bontották fel a társadalmi szerződést, több filmjében is
felbukkannak (Opera Mouff; Sem fedél, sem törvény; Arcélek, útszélek). A témát a váratlanul
berobbanó Kukázók (2000), Varda utolsó
alkotói korszakának széles kritikai elismerést és közönségsikert kiváltó nyitófilmje
keretezi újra. Mint minden komolyabb munkájában, ezúttal is több megközelítést
és perspektívát ötvöz a központi téma körüljárására. A hulladék, maradék,
gyűjtögetés és guberálás összefüggő jelenségeinek vidéki és nagyvárosi feltérképézését
Varda a szótári definícióval kezdi, majd festmények nyomába eredve tárja fel
képzőművészeti, kulturális beágyazottságát, a kényszerűségből, napi betevőért
vagy ideológiai meggyőződésből élelmiszer-maradékokat guberálók megszólításával
párhuzamosan. Mindez összefonódik az először használt digitális kézikamera lehetőségeinek
felfedezésével, mely lehetővé teszi számára, hogy olyan embereket közelítsen
meg, akiket egy többtagú forgatócsoport joggal ijesztene el. A lecsúszott, hajléktalan
alkoholistákat megszólító érdeklődést Varda nem oltja önjelölt
világmegváltásba; filmkészítői határainak pontos ismeretében, a mindig
újratermelődő felesleg és az éhezés párhuzamának botrányát egy szélesebb
társadalmi látótérbe akarja betolni. A film váratlan sikerét jelzi, hogy két
évvel később, a rengeteg nézői levél hatására, újabb utazások, látogatások
alapján egyes szereplők nyomába eredve elkészíti a film folytatását is, majd a
2003-as Velencei Biennálén installációvá továbbgondolt változattal mutatkozik
be kortárs képzűművészként.
Művésztükör
Ahogyan a Kukázók (pontosabban: Guberálók) eredeti címe (Les glaneurs et la glaneuse, körülbelül ‘A kukázók és én’) is jelzi, filmjének
legizgalmasabb és tulajdonképpen leválaszthatatlan rétege Varda személyes
jelenléte. Nemcsak kérdései, megjelenése, hanem önmagára reflektáló mondatai, saját
kezét, bőrét, őszülő haját lefilmező mozdulata, az utazások közben rögzített
tűnődések, az öregedő test jegyeinek leltározása. Önmaga nyílt exponálása az
elemző, analitikus jelenlét, a szubjektivitás jelzésének szerzői gesztusa, egy
olyan alkotóé, aki tisztában van saját, filmmé váló tekintetének természetével,
és azzal, hogy saját művészi eszközeivel kell jeleznie az etnográfusi vagy szociográfusi
megközelítéstől eltérő pozícióját.
Mindez nem
új, hiszen filmjeinek kommentárjaiban, hangalámondásaiban rendre Varda az író,
a megfigyelő, a filozófus szólal meg, vagy tükrökben, képkeretekben tűnik fel,
emlékezetes Agnès-darabokkal vannak teleszórva korábbi művei is (Lions, Love ... and Lies, 1969; Jane B. par Agnès V., 1988). A Kukázók emblematikus önarcképén Varda egy
Jules Breton festményt imitálva engedi le a vállán tartott gabonaköteget, hogy
a másik kezében tartott digitális kameráját a szeme elé emelve nézzen bele a
másik, filmjét rögzítő kamerába. Az állásfoglalás saját, mindenkori
munkamódszerének, alkotói identitásának összefoglalása: Agnès, mint guberáló,
aki kamerájával gyűjtögetett darabokból készíti filmjeit.
Az utolsó évek
legfontosabb filmje az életét és életművét egybenyitó és összegző, illetve az
egészet egy többszörös tükörrendszerbe helyező Les plages d’Agnès (2008). A 80 éves Varda, a számára oly kedves
tengerpartok érintésével, végigutazza élete és filmjei összes fontos helyszínét,
hogy a múltat és a jelent egymásra vetítse. Emlékezik, filmrészleteket mutat,
kommentál, barátságokat elevenít fel, elérzékenyül, gyászol, vagy egyszerűen
hallgatással utal kibeszélhetetlen traumákra. Azzal, ahogyan minden fontos művét,
munkatársát, barátját és családtagját beemeli a filmjébe, valóság és film
kereteit számolja fel. Jellegzetes, félig ősz, félig festett hajú, gombafrizurás,
színes, bő tunikás alakja úgy jár ki-be utolsó dokumentumfilmjei és a
közszereplések, interjúk, nyilvános megjelenések között, amilyen
közvetlenséggel emeli be ő maga a munkáiba a valóság kiválasztott részleteit.
Agnès
Varda, a restaurátor, művészettörténész, fotós, filozófus, filmes, gyűjtő és
dokumentátor így értelmezte újra a személyes dokumentumfilm formáját. Tudta,
hogy ami filmre kerül, az láthatóvá válik, hangot kap, fennmarad – ezért
nyitotta meg sokak számára a műveibe való belépés lehetőségét. Aki a filmek
mögötti Vardát keresi, egy makacs és derűs túlélőt, a valóságot analitikusan
szemlélő gyűjtögetőt talál, aki pontosan tisztában van vele, hogy kamerát
használni egyszerre hatalom, felelősség – és az egyik legizgalmasabb
intellektuális kaland.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|