Kecskeméti animációVarga Zoltán: A kecskeméti animációs film Animált időkM. Tóth Éva
Minden,
amit tudni szeretnénk a kecskeméti animációról. Egy nagyszerű filmstúdió
igényes és nagyszabású monográfiája.
„Egy
művészeti ág (az animációs film) és műhely (a Pannónia Filmstúdió kecskeméti műterme,
majd Kecskemétfilm Kft.) közel öt évtizedes működésének és produktumainak
(eredményeinek) a felmérése, valamint beillesztése a magyar és a nemzetközi animációs
film világába, a magyar kultúra egészébe hatalmas vállalkozás, embert próbáló
feladat. Kalapomat emelem Varga Zoltán nem kis bátorságot és kitartást igénylő,
nagyon elmélyült és alapos munkája előtt. Nagyra becsülöm, hogy vállalta és –
az én megítélésem szerint – meg is oldotta e feladat sokrétű kihívásait” – írja egykori tanítványa új könyvének bevezetőjében a magyar
animáció kortárs klasszikusa, Szoboszlay Péter, aki maga is a legendás stúdió meghatározó alakja, így a
tanulmány – s a magyar animációsművészet – fontos fejezete.
Varga
Zoltán korábbi, a magyar animációtörténetet teljességében áttekinteni
megkísérlő monstre vállalkozása után (A magyar animációs film:
intézmény- és formatörténeti közelítések, 2016), a
maholnap ötven éves reprezentatív szakmai műhelyre, a kecskeméti animációsfilm-stúdióra fókuszál, amelynek
inspiráló közelében maga is felnőtt, s
amelynek világhíres produkciói bizonyára hatással voltak mozgóképes érdeklődése
alakulására, kiváltképp az animációs műfaj iránti szenvedélyes elköteleződésére.
S hogy szakíróként a rideg elemzői nézőpont helyett alkotói
aspektusból képes közelíteni tárgyára, az bizonyára az animációs gyakorlatba való személyes beavattatásából ered.
Logikusan
felépített, világosan tagolt elemzésének
elsődleges
szempontja az enciklopédikus igényű feldolgozás és tájékoztatás, a stúdiótörténet tényeinek rögzítése, s a történet szempontjából fontos fő- és
mellékszereplők megnevezése, bemutatása, a fejlődést és kibontakozást segítő vagy éppen hátráltató
társadalmi, gazdasági művészetpolitikai összefüggések felvázolása – csupán
olyan mértékben, amilyen arányban a fejlődéstörténet valamely mozzanatát
befolyásolta az adott „környezeti tényező”. A diszkrét háttérfestés ugyanakkor
jól érzékelteti milyen rendkívüli mértékű elszántságra és kreativitásra volt
szükség ahhoz, hogy a semmiből a közös akarat erejével egykor a stúdió megszülethessen,
először a nagy testvér, a Pannónia kihelyezett tagozataként, majd önállósulva s
túlélve anyavállalatát – és a magyar animáció ilyen-olyan hullámvölgyeit –
stabilizálódjon, kiteljesedjen, s nemzetközileg jegyzett hungarikummá váljon. Ez
a szakmai hőstörténet persze nem feltétlenül a széles közönséget, a Magyar népmesék vagy a Vízipók-Csodapók rajongótáborát érdekli
leginkább, hisz elsősorban a szakmai
olvasóknak, és művészetet tanuló egyetemistáknak kínálhat fontos
információkat Varga Zoltán könyve. Mégis, az impozáns tanulmány tárgyszerűsége
ellenére –
megkockáztatom – a civil olvasó számára is élményt jelenthet, hisz
a szerző, vélhetően a szakterminológiába beavatatlan
földi halandókra is
gondolva, egyszerűen fogalmaz, nem csomagolja
mondandóját kevesek számára érthető szaknyelvi frázisokba. Szövegalkotása mintaszerűen
körültekintő ugyanakkor „szakmatechnikai” vonatkozásban is, hisz tetemes
mennyiségű és
sokféleségű forrásanyagát már-már zavarba ejtően fegyelmezetten és figyelmesen
jeleníti meg, így közvetve
felhívja a
figyelmet mindazon írásokra,
szöveggyűjteményekre, amelyek az
olvasót a még részletesebb információszerzésben segíthetik. Varga Zoltán, ahogy minden tanulmányában, így a Kecskemétfilm
történetét
megéneklő írásában is a művekből indul ki, s lényeges szempontok szerint vizsgálja az animációs
filmeket. Nem élveboncol, hanem megérteni próbál, s olvasói számára is
támpontokat nyújtani a megértéshez, segítséget kínálni az együttgondolkodáshoz.
Attitűdjének bázisa praktikus beavatottsága, az
alkotókat tiszteli, a műveket szereti. Megállapításai sohasem lekezelőek, igyekszik minden alkotásban az értéket meglátni és megláttatni,
az egyedit, a személyest kiemelni.
A három nagy
egységre tagolt könyv első része informatívan és arányérzékkel mesél a Kecskemétfilm
intézménytörténetéről, s
közben az olvasó megismeri az örökifjú, nagy formátumú kreatív idolokat, a sok év múlva majd
Kecskeméten megérdemelten
utca- és intézménynévként is a
halhatatlanságba átlépő alapító atyákat: Mikulás Ferencet, a minőségérzékeny, kitartó
stúdióvezetőt és animációs diplomatát, a
nagy, pannóniás szellemi támogatót, Jankovics Marcellt, s a rendkívüli stratégiai érzékű „szocialista producert”, az idősebb Matolcsy Györgyöt. A szó szoros értelmében „képbe kerülnek”
mindazon munkatársak,
akiknek az elmúlt intenzív évtizedek hazai és nemzetközi sikere köszönhető. A
sikerek között kiemelendő a stúdió talán legnagyobb szabású és hatóerejű
vállalkozása, a várossal, majd egyre több országos és nemzetközi partnerrel
kooperálva létrehozott nemzetközi animációs filmfesztivál, a KAFF, a maga
hiánypótló funkciójával, kulturális missziójával... A közelmúlttól kétévente megrendezett
– kezdetben háromévente került erre sor – filmes és társművészeti eseményekben
gazdag seregszemléből már a tizennegyediket rendezték meg idén nyáron
Kecskeméten! Varga Zoltán könyvéből kitűnik, hogy mindaz, ami a Kecskemétfilm –
animációs innováció és hagyományőrzés, ipar és művészet, szellemiség és praxis,
nemzeti és nemzetközi érvényesség, értékteremtés és átörökítés – egy
elkötelezett, nem múló lelkesedésű közösség céltartó, összehangolt aprómunkáján
alapszik, amely aprómunka összességében immár katedrális-léptékű művet eredményezett.
A
második rész a stabilitást és nemzetközi hírnevet egyaránt hozó közkedvelt
sorozatokról, köztük a méltán világhírű Magyar
Népmesék keletkezés- és sikertörténetéről szól. A további sorozatok
kiemelkedő alkotói közt megismerjük Vízipók atyját, Szabó Szabolcsot, a Mátyás
király történeteit animáló Újváry Lászlót, a hazai 3D animáció majdani úttörőjét,
a Leo és Fred-del debütáló Tóth Pált,
vagy a kiváló grafikusművész-rendezőt, Gyulai Líviuszt, Tinti, a kentaurfiú életre hívóját… A sorozatok napjainkba
vezetnek, Glaser Kati friss szemléletű, szellemes és eredeti vizualitású Városi legendák című papírmeséihez.
Az Egyedi filmek című harmadik rész izgalmas
műfaji terület bemutatásával indul, amelynek hangsúlyos támogatása már a stúdió
létrehozásakor is fontos szempont volt, ez pedig a képzőművészeti és kísérleti filmek
folyamatosan bővülő, a mindenkori jövőbe tekintő, esetenként polgárpukkasztó
darabokkal feltűnést keltő workshopja, olyan határsértőkkel, mint Neuberger
Gizella, Hegedűs
2 László, Molnár Péter,
Ulrich Gábor, vagy éppen nagyformátumú polihisztorokkal, mint Orosz István és
Haris László. De ebben a körben jelennek meg speciális adottságú fiatalok is,
mint Tóth-Pócs Judit és Roland, Szoboszlay Eszter… A további
alfejezetekben a szerző összetett, emberarcú alkotói pályaképeket rajzol az emblematikus mesterekről: a sokoldalúan érzékeny művészetű Horváth Mariról, a magyar rajzfilm nagy
generációjának kimagasló egyéniségéről, Szoboszlay Péterről, valamint a testben-lélekben
tőzsgyökeres kecskemétivé lett nemzetközi profiról, Szilágyi
Varga Zoltánról. Ugyanezen fejezetben Komikum, paródia és groteszk…
gyűjtőnéven jelennek meg a mai középnemzedék
(többek közt Tóth Roland, Weisz Béla) autonóm produkciói, a stúdióhoz
alkalomszerűen csatlakozott mesterek (Buglya Sándor, Gémes József, Keresztes
Dóra, Richly Zsolt), valamint a külhoni vendégrendezők, koprodukciós művek
alkotótársai (Francine Léger, Luc Degryse, Nikolai Ivanov Neikov).
A
könyvet számos esetben muzeális értékű képanyag gazdagítja a már említett
bőséges irodalomjegyzék mellett, portré- és riportfotók, filmképek,
reprodukciók, dokumentumok –, s figyelmesség
a könyvből a későbbiekben tanulni, vizsgázni szándékozó olvasók iránt a több
szempontú filmjegyzék, a név- és címmutató, a tájékozódást támogató élőfej. A
négyszáz oldalt meghaladó terjedelem dacára – köszönhetően a már dicsért, világosan
fogalmazott és szerkesztett szövegnek (Pintér Judit, Fejérvári Gergely), a tiszta
tipográfiának (Bornemissza Ádám) – a könyv nem válik olvasóriasztóvá, éppen
ellenkezőleg, Varga Zoltán speciális animációs enciklopédiájának a családi
könyvtárakba is esélye van bekerülni. Mindenesetre a mozgóképes szakmai
gyűjteményeknek biztosan sokat kölcsönzött darabja lesz A kecskeméti animációs film című Kecskemétfilm/MMA kiadvány.
Kecskemétfilm / MMA, 2019.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|