Magyar MűhelyMagyar történelmi filmek: 1848-49Azt üzente… Mit is?Hirsch Tibor
Negyvennyolcas értékek a
magyar film tükrében.
Amióta magyar film létezik
(százhuszonnégy éve), nincs szentebb, azaz a mindenkori politikai kurzus által
megszentelt, ugyanakkor közönségsikerre is esélyes történelmi filmtémája, mint
az 1848-49-es Forradalom és Szabadságharc. Mondhatni, e történelmi pillanat a
hazai kosztümös mozgókép tematikus virágoskertje. Vagyis annak kellene lennie,
és mégsem az.
Már a puszta számok is
gyanút keltenek. 1930 és 2010 közötti nyolcvan évben készült magyar hangos
nagyjátékfilmek száma tart az ezerhez. Ezekből huszonkettőnek van közvetlen
köze a negyvennyolc-negyvenkilences esztendőkhöz. „Közvetlen köze”: ez a
nyakatekert megfogalmazás azért szükséges, mert még ezek a filmek sem
játszódnak feltétlenül a Szabadságharc idején. Ilyen film, tovább szűkítve a
kört, a huszonkettőből öt van. Úgy öt, hogy közben végigpörgethetjük gondolatban
a Horthy-, Rákosi-, és Kádár-korszakok gazdag termését, vészkorszakot és
koalíciós időket, tudván-tudva, hogy a háború végén, szinte az utolsó
pillanatig dolgozott a filmgyár, majd hozzácsapva mindehhez, ami a
rendszerváltás utáni évtizedek változó filmtrendjei, kulturális értékrendjei,
pénzügyi feltételei mellett megszületett. És így kapjuk meg az az összesen öt
filmet, mely arasznyit sem lóg ki abból a tematikus közegből, melyet a Nemzeti dal, Tizenkét pont, Lenkey huszárjai, Gábor Áron rézágyúi – megszentelt
motívumokként kijelölnek. Persze ha kissé megengedőbbek vagyunk e közeg
meghatározásban, akkor nyilván ide tartoznak azok a filmek is, ahol a hős élete
a Reformkorban indul, története metszi negyvennyolcat, Pesten, de legalább
Bécsben, ott hosszabb-rövidebb ideig elidőz, majd a mese megtört, vagy éppen
dacosan emlékező alakokat követ tovább a megtorlás éveinek homályába. Négy
ilyen, korszakokon átívelő mű akad összesen, természetesen még mindig a
huszonkettőn belül, jellemzően életrajzi filmek, és ennyi is csak azért, mert
Semmelweis Ignácról a háború előtt is, után is készült egy-egy emlékező
mozgókép. Amiből viszont a legtöbb van – szám szerint tizenhárom – az olyan
film, melynek úgy van köze a Forradalomhoz, hogy emlékként, igazodási pontként
meghatározza a cselekményt. Azaz beszélnek róla, talán villanásnyi képemlékeket
lát belőle a néző, de azért a történet maga már a Bach-korszakban, esetleg a
Kiegyezés környékén játszódik.
Természetesen az idetartozó
filmek főösszege, a huszonkettő is kevés. Pedig – ezzel kezdtük – az egymást
követő politikai kurzusoknak használható (kihasználható?) lett volna a nagy
történelmi fordulat egyik vagy másik vetülete. A Horthy-korszakban a nemzeti
függetlenségért vívott harc, körös-körül az ellenséges és támadó
nemzetiségekkel tökéletes toposz lett volna. Az ötvenes években a népfelkelés,
jobbágyfelszabadítás, a „világforradalmi kezdemény” lehetett volna (egyetlen
filmben lett is) a történetek főmotívuma. A rendszerváltás után pedig, ha más
nem, értékrendi referenciák jöhettek volna jól egy-egy szép negyvennyolcas
történelmi filmben – akármelyik pártnak, kormánynak: üzenve akár azt, hogy a
hazáért harcolni az utolsó csepp vérig kell, vagy azt, hogy semmi sem szolgálja
jobban a haza üdvét az időben megkötött okos kompromisszumnál.
És a darabszámokból
ítélve, mindez – vagyis egyik sem – kellett.
Ott, és akkor
A forgószél magjában állítólag
szellő se rebben: a vihar belsejéből hatalmas erők kifelé szivattyúzzák, kinn
tartják a levegőt. Suta, és meteorológiai szempontból nyilván tudománytalan
hasonlat, pláne, ha továbbfűzzük: a hazai forradalmainkhoz közelítő
filmművészeket, ha ragaszkodnak hozzá, hogy magukról a jeles napokról mutassanak
történetet, éppen legbelül, éppen az események sűrűjében alkotói légszomj fogja
el – ezért bölcsen kihátrálnak a tematikus epicentrumból, és, ahogy a számok bizonyítják,
kevesen vállalják a hiteltelenség kockázatát, az ábrázolás csapdáit.
Első ilyen csapda:
forradalmainkat – és nem csak a negyvennyolcast – mind vérbe fojtották. Az „epicentrumban”
tehát csakis tragikus, esetleg tragikomikus műfaji foglalatban mutathatók meg
az események, legalábbis, ha a szerző szigorú művészfilmes ambíciókkal érkezik.
Ugyanakkor a közönségfilmes sem találja a happy end fogódzóit, ha itt keresi a diadalmas
témát, de azért a valósággal is jóban akar lenni. Lehetne-e például jó ízléssel
filmet csinálni egyetlen győztes barikádcsatáról, a végén a fejvesztve menekülő
oroszokkal, ávósokkal, ünneplő pesti srácokkal, ahogy a vége felirat alatt a
lyukas nemzeti zászló lobog, így tudósítva ötvenhat októberéről, vagy akár
novemberéről – még ha a történet alapja valamilyen konkrét, dokumentált diadalmas
pillanat volna is? Néhány hét öröm és remény, ami történelmi emlékezetben is
meg van, kevés ahhoz, hogy a nézőnek, egyetlen akciómozi fikciójába
belefeledkezve, ne jusson eszébe, hogyan is végződött az egész. Ahogy persze a 133
nap is kevés, amin belül pedig boldogvéget kreálni nagyon is próbálkoztak több
rendszerváltás előtti darabban, még ha homlokegyenest ellenkező üzenettel is.
Ilyen, Tanácsköztársaságot dicsőítő durva mozidarab például a Harag napja még az ötvenes évekből (Makk
Károly, 1953), melynek végén, győztes
akció után, lelkesen éneklik a munkások az Internacionálét és indulnak frontra.
A cselekmény vélhető idejét összevetve a történelmi kronológiával, mindez néhány
héttel a bukás előtt történik, amire célzás sincs.
Ezekhez képest a
Szabadságharc valóságos története mégis kitesz majd’ két szűk esztendőt: a
Múzeumkert márciusától Világos csatamezejének augusztusáig. 16 hónap már elég
hosszú idő ahhoz, hogy az ekkor játszódó történetekben a győzelmek öröme is
hitelesen mutatható legyen. A kőszívű
ember fiai (1963) a huszárok diadalmas hazatértével, isaszegi ütközettel,
Buda visszavételével rögtön három ilyet is kínál, még ha Várkonyi figyelt is
arra – Jókait követve – hogy a jó, kalandfilmes fordulatok között elhelyezzen
elegendő verbális, vizuális figyelmeztetést: a történet – ahogy el is hangzik –
a vérpad felé halad. Olyan – nem is politikai, inkább csak dramaturgiai – pimaszságra
megint csupán a Rákosi-korszak filmgyártása vetemedett, hogy a Feltámadott a tengert (Nádasdy Kálmán, 1953), úgyis, mint
nagyszabású tablót, diadalmas csataképpel zárja le, Bem seregének ünneplő
győzteseivel, Petőfi boldog premier plánjával, az iskolás gyerekek által is
ismert történelmi évszámok nagyvonalú elhallgatásával. Azaz napokkal a költő
halála előtt mutatva a személyes, hetekkel a fegyverletétel előtt mutatva a
kollektív örömöt, mintha a történet egyénnek, közösségnek győzelemmel végződne.
Ez – mármint a hiteles
boldogvég megoldhatatlansága – persze csak a népszórakoztató filmest, esetleg a
népnevelő-emlékállító filmest zavarja. A filmművész, némi leegyszerűsítéssel, konfliktust
keres ugyanitt. Ezt azonban megint nem az epicentrumban találja, vagy ha mégis,
a Szabadságharc alatti belső feszültségek éppen olyanok, melyeket hitelesebb a
bukás után ábrázolni, a sötét évekből visszatekintve, mint események közepébe
álmodott történetekben, amikor a lelkesedés mindig valószerűbb, tehát
könnyebben igazítható a realista ábrázolás szabályaihoz, mint a kétely.
Hogy a harc majd bukáshoz
vezet, vagy, hogy a bukás titkos jelei bele volnának kódolva a harcba, a
forradalom reményteli perceibe – ennek megmutatásával csak egy kézen
megszámolható, ritka vállalkozások próbálkoznak. Például két nagyon különböző
darab: Kardos Ferenc, dokumentarista játéka, a Petőfi ‘73 (1972), és Sára Sándor festői múltidézése, a 80 huszár (1978). Mindkettő a Kádár-kor talán nem legrosszabb, de leginkább
álló-lelassuló évtizedében készült, a politikai-cenzurális megfeneklés idején,
a hetvenes években. A középiskolás diákok félig rögtönzött dialógusaiból
kibontakozó Petőfi ‘73 úgy értelmezi
az eseményeket, hogy azokban azonnal,
a közös lelkesedés pillanataiban fölsejlenek a törésvonalak, hogy a vezérek
elvei és stratégiai víziói eltérőek. Vagyis a forradalmi cselekvés lendülete
lassul, mert akik csinálják, másképpen értelmezik, ami éppen történik, és ez
fokozatosan derül ki. A Nyolcvan huszár
egy ellenkező irányú mozgásról mesél: a különbségek az elején fontosak, majd amikor
a hősöket már beszippantják a maguk gerjesztette események, fokozatosan
érdektelenné válnak. A császári sereget elhagyó, forradalmi sereghez csatlakozó
huszárcsapat tisztjei közül ugyanúgy kötél vagy golyó vár a
kompromisszumkeresőkre és radikálisokra, közkatonákkal barátkozó demokratákra,
és távolságtartó dzsentrifiúkra. Az elején ez még mind fontos, aztán a harcban
már nincs értelme fölidézni, a számonkérésnél pedig már végképp sem nem
súlyosbít, sem nem enyhít az ítéleteken.
Két más műfajú film, két
ellentétes folyamatot mutat, amit azért mégis rokonít valami nagyon hasonló
elem. Először is, mindkettő ritka tudósítás az „epicentrumból”, a forradalmi
események nehezen ábrázolható, alkotói légszomjat okozó belteréből, másrészt,
hiába a szét és összetartás ellentétes dinamikája, attól még mindkét film
közeghangulatát meghatározza a baljós sejtés: egy elkerülhetetlen végzet felé
lovagolnak a huszárok, rossz, hamis végszavak felé okoskodnak a
világforradalmat, avagy megegyezést követelő diákszónokok. Különösen durvák az
áthallások Kardos Ferenc filmjének fináléjában: Illésék sokat idézett
Petőfi-feldolgozása, az „Európa csendes, újra csendes, elzúgtak forradalmai…”
szöveg minden fellángolásra vonatkoztatható a korban, ami „forradalom”, és aminek
csak múltával mutatkoznak meg belső ellentmondásai. Vonatkoztatható a
hatvannyolcas diáklázadások kudarcára, a nagy balos mozgalmak bűneire és
meghasonlottságára Pekingtől Havannáig, vonatkoztatható arra a vérre, amit
éppen ezekben az években – a hetvenes évek elején értelmetlenül ont Európában az
IRA, a Bader-Meinhof csoport, a Fekete Szeptember, a Vörös Brigádok. És persze
vonatkoztatható arra a fásultságra, ami akkor jön, amikor mindez „elzúgott”:
azaz a szánalmas ideológiai és propagandaötletekre, melyekkel ugyancsak éppen
ezekben az években a tárgy és tartalommentes forradalmiság becsapós színét-szagát
igyekeznek itthon visszacsalogatni, a „mindennapok forradalmisága” mozgalom-indítónak
szánt elméletével, vagy a „Forradalmi ifjúsági napok” március tizenötöt,
huszonegyet, április negyedikét egybegyúró, se hús se hal évforduló-sorozatával
(1967-87).
Nincs ilyen
nagyjátékfilmünk, van ugyanakkor egy kortárs tévésorozatunk, mely minden hibája
mellett nem csupán a hályogkovács bátorságával újraformálja, és szürreális
gyűlölet-panoptikumként mutatja az „események közepét”, vagyis a forradalmi
epicentrumot, hanem, teljesen szorongásmentesen, megenged magának olyan
célzásokat, hogy minden ott és akkor kezdődött: menetelés a hideg polgárháború
felé, Trianonig és a jelenig, tovább. E körülírás százhuszonhárom éves
mozgóképkínálatunkból egyetlen tételre vonatkozhat, a Fehér Béla regényből,
Rudolf Péter rendezte, hat részes Kossuthkiflire
(2015). Itt, és csak itt történik meg, hogy a nemzeti-radikális fiú, és a
radikálisan nemzetietlen császárhű apa egymást gyilkolják, szó szerint. Nincs a
sorozatban utalás arra, hogy a történelmi időfoglalat, melyben az események
játszódnak, csupán pillanat volna, és nem harcias, de akár évszázadosnak is
elképzelhető korszak. Nincs továbbá utalás, nincsenek komor célzások a bukásra,
ahogy pedig vannak a Nyolcvan huszárban,
a Petőfi ‘73-ban, de még A kőszívű
ember fiaiban is. Van viszont utalás a végzetre. És közvetve utalás van
arra is, hogy a hazai forradalmak arra jók, hogy a magyarok ilyenkor
töltekezzenek föl egymás iránt gyűlöletmunícióval. Ami aztán kitart az újabb
tankolást garantáló, hasonló történelmi pillanatig. Erre nálunk – mintha ezt is
kiolvashatnánk a Kossuthkifliből – általában
elég a következő félévszázadig várni.
Másnap és harmadnap
Az emlékező tizenhárom
filmről könnyebb együtt beszélni, mint az epicentrum-opuszokról. Nem mintha
ezek a filmek nem lennének különböző színvonalúak, nem készülhettek volna
változatos stílussal, eltérő üzenettel. Azonban csak itt vannak kötelező
dramaturgia pályák, amit az alkotónak be kell futnia, ha a korhoz és a témához
nyúl, mielőtt megkezdené a maga szabadon választott köreit, filmnyelvben,
mondanivalóban. A Bach-korszakban vergődő hősnek mindenekelőtt kell, hogy emlékei
legyenek a Szabadságharcról, és az sem kérdéses, hogy sorstársaival újra össze
fog különbözni miattuk. És kísérteni fogják a rossz döntései, pártválasztásai
is, melyeket akkor hozott: ezek alapján különbözik össze saját magával.
Végül pedig a megtorlás
jelenében is van élet. Ebben mindkét oldal emberei fölbukkannak. Azaz a hősnek mindig
van módja ezekben a történetekben közvetve vagy közvetlenül találkozni az
ellenféllel: neki behódolni, vagy éppen kitartani a végsőkig. Hogy a behódolást
a történet tényleg behódolásként keretezi-e be – és a mese a maga üzenete
szerint a rendíthetetlenség vagy inkább a jó kompromisszum mellett tör lándzsát,
esetleg a „nincs jó döntés” nemzeti fásultságát átérezve áll fel a néző a
moziban – ezek a lehetőségek adják e filmcsoport gazdagságát.
Szép kitartás-példázat a
Szirmok, virágok koszorúk, Lugossy
László filmje 1984-ből. Emblematikus, és nem véletlenül többször megfilmesített
kompromisszum-példázat a negyvennyolcas Béke-párti Jókai békéltető
regényadaptációja, Az új földesúr
(Gaál Béla, 1935, Lányi András, 1988). És vannak szkeptikus példázatok is,
melyek megmutatják, hogyan csalódik, kételkedik, vagy sározódik be bárki, aki
ezekhez az elátkozott történelmi utóidőkhöz akár így, akár úgy, viszonyulni
próbál. Bódy Gábor Amerikai Anzixjában
(1975) három 48-as emigráns magyar katonatiszt az Amerikai Polgárháború utolsó
ütközete után háromféle döntést hoz. És bár a film írott mottója Pilinszkyt
idézve hirdeti, hogy „el kell indulni minden úton”, ezt az igazságot nem
cáfolva, minden út keserű sorsot ígér: kisszerű otthoni vegetálás következik az
amnesztia elfogadásából, azaz a politikai behódolásból, értelmetlen halál a
jutalma a sors provokálásának, és üresség, magány vár a film központi
figurájára, aki a gyökerek elvágásával próbálkozik. Pedig éppen ezek a „Bach-korszakos”
döntések, amivel Bódy emblematikus katonafigurái próbálkoznak. Ennél több választás
nincs, a kör tehát itt bezárul.
És persze ezek volnának a
jellegzetes „Kádár-korszakos” döntések is: nyilván nem véletlen, hogy éppen a Szabadságharc
utáni kor találtatik parabola-mesékre különösen alkalmas idő-regiszternek a
hetvenes-nyolcvanas évek rendezői számára.
A legfontosabb filmpéldázat
a döntések csapdájáról mégis még a hatvanas évekből való: Jancsó Miklós Szegénylegényekje (1966). Filmtörténetünknek
ez a csúcsteljesítménye olyan történetet kínál, melyben már túl vagyunk a
Kiegyezésen, és ahol éppen a konszolidáció, azaz a langyos és megbocsátó Nagy
Kompromisszum kedvéért kell elkülöníteni azokat, akiknek mégsincs bocsánat, és
akik maguk sem bocsátanak meg: a betyárok nagy köztörvényes sokaságából volna fontos
a hatalom számára kiválogatni Rózsa Sándor 48-as szabadcsapatosait. A történet
végén kiderül, mindegy, milyen döntést hoztak a válogatás alanyai. A gyáva
megalázkodót, az ügyesen trükközőt, és a rendíthetetlent egyaránt bedarálja a
hatalom birtokosainak manipulációs gépezete, és legrosszabbul talán éppen a
rendíthetetlen jár, aki minden ébersége ellenére együtt lesz akaratlan áruló a
többiekkel. A filmről már akkor is mindenki tudta, hogy nem egyszerűen a
koncepciós perek allegóriája, hanem jóval konkrétabban és pontosabban az 56-os
megtorlás ördögi dinamikáját idézi meg, és azt, ahogy mindez beletorkollik a
konszolidációs évtizedekbe, éppen úgy, ahogy a Bach-korszak a Kiegyezés boldog
békeéveibe.
Van persze több,
műfajban is különböző változata ugyanennek. Privatizáló melodrámától, kalandfilm
foglalatig: több formai keret is alkalmas rá, hogy működő Kádár-kor allegória
kerekedjen belőle. Gyávák és a nevetségessé váló rendíthetetlenek, még
nevetségesebb, lelkiismeret furdalásukkal viaskodó kívülállók, ahogy eszelősen,
egymásnak ugorva, egymást vádolva kerülgetik egymást: igazi magyar történelmi
panoptikum a Forradalom utáni évtizedből. És ez a panoptikum filmről-filmre
vándorol. Ott van András Ferenc Vadonjának
(1988) harcos összeesküvés meséjében, mint „kalandváltozatban”. Ám ugyanígy fölbukkan
Elek Judit Mária napjában (1983), egy szomorú Szendrey Júlia
emlékfilmben, mely akár fájdalmas, de „békeidős” csehovi hangulatú is lehetne,
ha nem hallanánk ki belőle az utalásokat egy másik forradalom másképpen
ellentmondásos emlékeire, és a rossz kompromisszumok egy másik korszakára, nem
arra, amiben a film játszódik, hanem amiben megszületett.
Előtte, közben, utána
A magyar történelmi mozi,
ha aktualizálható tanulságot keres (és mikor nem keres?) ehhez a témacsoporthoz
is vonzódik. Olyan nagy emberek életút-filmjeiről van szó, akik átélték,
túlélték a forradalmat. Ezekben a történetekben annyi a közös, hogy valóságos
személyek életük fontos döntéseit nem az emlegetett szűk két esztendőben
hozták, hanem még előtte, és persze – az események hatására, vagy arra is –
utána. 1848-49, mint megfoghatatlan ábrázolhatatlan töréspont van jelen
életükben. Ábrázolhatatlan, tehát ábrázolatlan: a kérdéses filmekben, hiába
fontos a hős életében, néha alig látunk belőle valamit. Annál inkább
előzményeit és következményeit. A Semmelweis filmeket emlegettük (Tóth Endre,
1939, Bán Frigyes, 1952), ezek egy bécsi epizód történetbe ékelésével intézik
el magát az eseményt, de aztán minden, ami innen kezdődik az anyák
megmentőjének életében, fájdalom és kudarc, elutasítás és megszégyenülés – még
a film látványvilága is komorrá válik, külön magyarázat nélkül, ki sem mondva,
mégis sejtetve az összefüggést. Vörösmartyval szólva: „A Föld megőszült”. A nagy ember-történetekben néha magától
értetődő az ok, mitől lett egyszerre rossz minden, néha jelezni kell: akkor, és
éppen akkor, minden megváltozott. Kevesen ismerik ma már a Várkonyi-féle Kőszívű ember fiai előképét, a
Jávor-Karády páros által játszott Jókai ihletésű karakterek meséjét, a Szováthy Évát (Németh Antal, 1943), mely békeidős idillel indul, tehát a késői Reformkorban,
és a megtorlás idejébe torkollik, miután a hősnő igazi Jókaihoz méltó
fordulattal lesz intrikusból önfeláldozó szerelmes, mintha Plankenhorst
Alfonsine verekedné magát át a mese jó oldalára, szívet tépő vívódások után.
A vég azonban, ahová békés időkben
kezdődő, de a Forradalmat érintő életút vezet, csakis tragikus lehet, kitalált
hősök és történelmi személyek számára egyaránt. Bereményi Géza Hídemberének (2002) címe nyilván
sokértelmű metafora: a hídépítő Széchényi a maga hídember-életében elsősorban
egymással ellenséges nemzeti értékrendeket, politikai stratégiákat köt össze,
de talán korszakokat is. Azaz nagy jelentősége van a film meséjében is élete
hármas tagolásának: Reformkor, Forradalom, Megtorlás. Nála természetesen a
negyvennyolcas év nem csupán hangulati mérföldkő, mint a Semmelweis-darabokban:
lehet tudni, hogy miért következménye az akkori eseményeknek minden, ami utána
történik. Mégis talán Bereményi filmje példázza legjobban az „Epicentrum” különleges
helyét, megközelíthetetlenségét éppen az olyan filmekben, melyek kíméletlenül
igazat akarnak róla mondani. Reformkori harcok, döblingi tengődés: ezekre az
időkre a hős döntéseit megerősítő finom lélektani realizmus segíti emlékezni a
történetben. 1848-ra – minden dolgok közepére – egy szimbolikus pillanat: a
Hídember hídja megtörik, a dolgokat összekötő lánc a mélységbe zuhan.
Megint a vihar-paradoxon. Éppen a film
leglátványosabb, jelenetéhez hiányzik a személyes kommentár, hiszen a
Forradalom kudarca a hős kudarca is, de akkor és ott nincs rá reflexió, nincs
hozzá magyarázat. Arra az „után” vagyis a tébolyda való.
Halál a tébolydában: ez amúgy,
legalábbis a korábbi témafeldolgozás szerint, Semmelweis osztályrésze is. De
talán a többiekre is használható metafora. Olyan hely, ahol emlékezni szokás
arra, ami a vihar megmutathatatlan szemében egyszer megtörtént. Tág értelemben minden
tébolyda, ahonnan értékeikbe belezavarodott emberek nem találnak kijáratot. A Mária nap, az Új földesúr udvarháza, de talán a Szegénylegények Sánca is.
Rossz döntések emléke, amivel együtt
kell élni, rossz kompromisszumok kísértése, aminek ellent kell állni – ez az,
ami megbetegít. Egy őszinte, hazai gyártású forradalmi narratíva pedig zárt
helyen végződik, éppen ilyen beteg emberek között.
Barikádtól tébolydáig: hiteles cselekmény,
filmtörténeti hungaricum.
Az írás a NKFI által
támogatott, 116708-as számú, A magyar film társadalomtörténete című
kutatás része.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|