Horror-trendekSlender Man – Az ismeretlen rémNevelő szándékSepsi László
A városi legendák terjedése ma már elképzelhetetlen közösségi oldalak,
digitális képek és mobiltelefonok nélkül.
A tinihorrorok és a városi legendák
lényegében egy tőről fakadnak, erkölcsileg nemesítő rémtörténetek, amelyek a
Grimm-mesék modernizált verzióiként a nagybetűs élet veszélyeire emlékeztetik
az ifjúságot. Témáik a kamaszkorra jellemző testi elváltozásoktól és ezzel
összefüggő higiéniai kötelességektől („a lány, akinek csótányok tenyésztek a
hajában”), a párválasztás („kampós kezű sorozatgyilkos portyázik a szerelmesek
promenádján), szórakozás („AIDS-es tűk a klubokban”) és szexualitás („aktus egy
szűzzel gyógyítja a nemi betegségeket”) szinte minden területét átfogják,
amelyeknek otthonos ismeretére a tizenéves közönségnek – egyben gyakori
terjesztőknek – szükségük lehet. A legtöbb városi legenda, amely a kamaszélet
viszontagságairól szól, ugyanúgy a szabályszegés-büntetés logikáját követi,
mint bármelyik áramvonalas slasherfilm, és az sem véletlen, hogy ezen
szabályszegések jelentős része szexuális jellegű. A szerkezeti és tematikus
hasonlóságok ellenére viszonylag alacsony azoknak a tinihorroroknak a száma,
amelyek a városi legendák folklórkincséhez nyúlnak, és ezt sikeresen teszik.
Függetlenül attól, hogy akár a Péntek 13-sorozat
vagy Freddy Krüger rémtettei is elmesélhetőek városi legendaként (ráadásul
utóbbiban még az elméről elmére költöző mémszörny motívuma is benne van), a Kampókézzel és A körrel fémjelzett legenda-horrorok, illetve a Rémségek könyve-típusú tini-rémségek
közül csak előbbiek értek el számottevő kritikai elismerést és kanonikus
státuszt. Mindemellett az új évezredre a tiniket célzó városi legendák egy
újabb témával és mediális csavarral gazdagodtak: a rémtörténetek már nem csak
szájról szájra terjednek, mint herpesz a házibuliban, de cseten is át lehet
küldeni őket. A legendák terjedése ma már elképzelhetetlen közösségi oldalak,
digitális képek és videók, rezgő okostelefonok nélkül – A kör elátkozott VHS-relikviáját végleg felváltották a gyilkos
internetes mémek.
Ennek a folyamatnak az egyik internetes
ikonja és központi szimbóluma a 2009-ben megalkotott Slender Man, amelyet a
Something Awful fórumának afféle netes horrorversenyére ötölt ki a „Victor
Surge” nevű felhasználó. A Slender Man és Frankenstein szörnyének között nem
csupán születésük körülményei (mindkettő valamiféle kollektív megmérettetés
eredményeképp jött létre) jelentik a párhuzamot: mindkettő alapja egy szinte
végtelen számú jelentéssel felruházható, mégis egyedi szörnytest, amely a
Slender Man esetében egy nyúlánk, öltönyt viselő férfi, akinek koponyáját
zsákvászonszerű anyag borítja, és háta mögött esetenként csápok kavarognak. Ám
szemben Frankenstein szörnyével, a Slender Mannek csak teste van, története
nincs. A különböző, leggyakrabban vizuális interpretációkban visszatérő motívum
a rém vonzalma a kis- és fiatalkorúakhoz, ám ezen kívül afféle üres lap, amely
bármilyen további értelmezésekkel feltölthető. Hol fekete-fehér képeken
álldogál egy játszótér szélén, mint Pennywise az Az archív fotóin, hol magányos Tim Burton-i monstrumként csábít örök
gyermekkorra az erdő sötét mélyén, hol pedig csápokkal ölelt lovecrafti rémként
tör rá áldozataira. A Slender Man tulajdonságainak és jelentésének
rögzítetlenségéből fakad, hogy egyelőre csaknem teljesen életképtelennek
mutatkozott egy olyan történetközpontú médiumban, mint az egészestés film. Míg
gifekben, videójátékokban és pár perces kisvideókra bontott websorozatokban a
szörny hihetetlenül népszerű, egészestés feldolgozásai közül csupán a HBO
elnyújtott és fókusztalan dokumentumfilmje, a Slenderman: Az internet réme életre kel haladta meg a low-budget
horrorok gettóját, nem mellékesen azáltal, hogy a szörny helyett inkább
koncentrált a szörny által előidézett valódi tragédiákra. 2014-ben két tizenkét
éves lány a wisconsini erdőségben tizenkilenc késszúrással próbálta meg
feláldozni közös barátnőjüket a Slender Mannek: a városi legendák effajta
színrevitele és áttüremkedése a valóságba korántsem példátlan, ám a tragédia
körüli hírverést meglovagló idei Slender Man-filmnek, Az ismeretlen rémnek semmi érvényeset vagy izgalmasat nem sikerült
állítania róla.
Ehelyett Sylvain White és David Birke
alacsony költségvetésű horrorja a nyitójelenetek után le is mond arról, hogy a
gyilkos kamaszlányok történetét dolgozza fel, ehelyett az okkult
határátlépésekről szóló klasszikus formulát próbálja adaptálni a mémek és
digitális elmevírusok kontextusába, ahol a mumus ugyan a Slender Man, de
valójában lehetne Samara is A körből.
Az ismeretlen rémben a pedagógia
győzedelmeskedik az esztétika felett: miközben szinte semmit nem örökít át a
Slender Man körül kialakult netes kultusz képanyagainak vizualitásából, hőseit
újra és újra a szabad internet hozzáférés veszélyei fenyegetik. A gyanús
weboldalak, késő éjszakai csetpartnerek és bevérzett szemek között Az ismeretlen rém leginkább azon régi
városi legendák retorikáját követi, amelyek a túl sok tévé veszélyeire hívták
fel a figyelmet. Eszerint mindegy is, milyen rém tanyázik a közeli erdőben, a
filmbeli tiniknek nem miatta kell meghalnia: pusztulásuk elsősorban az ingyenes
wifinek és a korlátlan díjcsomagnak köszönhető.
SLENDER
MAN – AZ ISMERETLEN RÉM (Slender Man) – amerikai, 2018.
Rendezte: Sylvain White. Írta: David Birke. Kép: Luca del Puppo. Szereplők:
Joey King (Wren), Julia Goldani Telles (Hallie), Annalise Basso (Piper), Jaz
Sinclair (Chloe). Gyártó: Madhouse Entertainment / Mythology Entertainment.
Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
93 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|