Magyar MűhelyIfjúságkép a 60-as évek magyar filmjeiben – 1.részApák a fiúkrólHirsch Tibor
A hatvanas évek problémás
ifjúságáról először saját filmcsináló szüleik adtak hírt. Álmukban sem
gondolták róluk, hogy egyszer ők lesznek a híres-neves Nagy Generáció.
kopf:
Pierre: „Sose fogsz meg!”
Rajnák: „Hát mit gondolsz, mit
csinálok én éppen most? Kit fogok éppen most?”
Pierre: „Senkit. Ő nincs
itt…Rajnák.”
*
Pierre a Megáll az idő (Gothár Péter, 1982) című, örökös kultuszfilm
kultikus mellékszereplője, Rajnák ugyanezen mozidarab kultikusan démoni
igazgatóhelyettes figurája.
Pierre ezek szerint nem fogható
meg, sőt, nem keverhető bele – ahogy azt egy kommunista tanárnő és ötvenhatos
priusszal, disszidens apával gyermekeit egyedül nevelő anya ugyanebben a
filmben megfogalmazzák – „az ő régi dolgaikba”. Nem fogható meg, nem keverhető
bele, akármelyikük „dolgáról” (igazáról?) legyen is szó. Aki mégis azt hinné,
megfogta Pierre-t a hatvanas évek kamaszát, hiszen tényszerűen mégiscsak
szorosan markolja a fiú inggallérját, az a valóság egy magasabb szintjén a semmit
fogja.
A film a nyolcvanas években
készült – és a filmcsinálóvá lett hatvanas évekbeli kamaszok – Gothár, Bereményi
– önképét kínálja, saját személyes múltjukból. Minket azonban most nem az ő
emlékeik érdekelnek, bár ők maguk is Kádár-korból Kádár-korba leskelnek vissza,
késeiből a koraiba, puha diktatúrából az éppen csak puhulóba. Minket az ő
emlékeikben is szereplő, mindenféle rossz és jó szándékú rajnákok érdekelnek.
Azok, akik igyekeztek – még akkor
– megragadni a grabancukat.
Merthogy sokszor az is a semmit
fogta, aki ezekben az években – 1963 és 1967 között vagyunk – cikket,
tanulmányt jelentetett meg az „ifjúsági problémáról”, vagy aki, például Király
István, nagyhatalmú irodalomtörténész –, fél évtizeddel később fölülről kínálta
egy aktívnak vélt generációs attitűdhöz a „mindennapok forradalmisága” cselekvési
keretét.
És persze – ez volna igazán mostani
témánk – a semmit fogták azok az idősebb rendezők, akik komolyan reménykedtek a
maguk negyvenes évekből hozott eszményei és fiatal kiválasztottjaik értékvilága
közti találkozásban, akik ezért, és eszerint csináltak róluk filmeket még a
hatvanas években. Merthogy mozgóképes ifjúsági problémamegoldásban ez volt a
trend: középkorú filmrendező apák-anyák – még friss fejjel idézve föl magukban
pezsgő népi kollégista ifjúságuk minden bűnét és erényét – magukból kiindulva,
igyekeznek megfejteni saját gyerekeiket. Bacsó Péter, Herskó János, Kovács
András, Banovits Tamás, Mészáros Márta és részben Jancsó Miklós – ezt a mintát
követve tették le megfejtéseiket az asztalra, nagyjából egy évtizeden
keresztül.
„Ifjúsági probléma”: ennek a
megoldása lett volna a kezdeti kihívás.
Akik ezt a szókapcsolatot
megfogalmazták, immár egységesen „ifjúságról” beszélnek. Vagyis nem valamelyik
– ellenségesnek vagy pártszövetségesnek mondott marxi meghatározottságú
társadalmi osztály ifjú tagjairól, osztályalapon megkülönböztetve ezek között
azokat, akikkel van, és akikkel nincs „probléma”. Azok az idők elmúltak. Immár
a legfelsőbb ideológiai irányítás is hajlandó nemzedékekben gondolkodni,
osztályok helyett.
Nem volt ez mindig így. A Keleti
Márton rendezte 1953-as Ifjú szívvel című
termelési filmben tetten érhető, milyen is az, amikor – sztálinista opuszokban
is ritkaságként – osztály és nemzedék csap össze, legalább egy rövid epizód
erejéig, mégpedig úgy, hogy a nemzedék, akár csupán, mint hang és látvány –
zenei ízlés- és öltözködésbéli azonosság – magának az osztályellenségnek volna
amolyan trójai falova. Ebben a rövidke összecsapásban azonban nagyon fontos,
hogy öreg szaki és a fiatal tanulógyerek még együtt nevessék ki a „generációt”.
Ráadásul éppen ez utóbbi – öntudatos ifjú nebuló – hasonlítja a jazzre táncoló
tarkaruhásokat az állatkerti majmokhoz, ami nyilván éppen azért fontos, hogy
jelezze, az ízléskülönbség sem bocsánatos bűn, az is csak a jó és a rossz
osztálygyökerekből következik. A „generáció” felett tehát egyenesen a kortalan
munkásosztály – de egy ifjú képviselője által – ítél. A hatvanas években nem
találnánk hasonló jelenetet: a „problémát” – ha van probléma az ifjúsággal – a
náluk öregebbeknek kell meglátni, megérteni, esetleg, az utolsó stádiumban,
lelkiismeret furdalással miattuk magukba szállni.
Merthogy nemzedékek – ez volna az
új filmes tanítás – immár, léteznek.
Átmenet alig van: Bacsó Péter 1963-es
filmjében, a Szerelmes biciklistákban
a Balatonhoz kerékpárral érkező barátok rövid szóváltásba keverednek azokkal a
kortársaikkal, akik autóstoppal utaztak ugyanide. Ruházatukban mintha
árnyalatnyi különbség volna, a stopposokénak több köze van a nyugati divathoz,
bár egyelőre még hosszú haj nélkül. Ráadásul
ők hivatkoznak arra, hogy az autóstop modern, a biciklis országjárás
divatjamúlt. A biciklisták viszont bizarr módon a szabadságra hivatkoznak.
Érvek és ellenérvek zavarosak, a történet végső tanulságába nem illeszkednek,
ugyanakkor mintha az író-rendezőnek még szüksége volna egy ilyen, az előző
évtized sémáit idéző beszélgetésre. Mintha az „ifjúsági probléma” belülről,
olyan ifjak összecsapásain keresztül is megmutatható volna, ahol az egyiknek
igaza van, a másiknak nincs, az egyik volna a „probléma”, a másik a „megoldás.”
Ez azonban csak rövid intermezzo. A folytatás nem ez. A generációs beszéd
másról szól. Fiatalokról és öregekről.
Az apáknak nincs rendben a
lelkiismeretük. Az évtizedet gyermekeik problémáinak föltárásával kezdik, saját
felnőtt bölcsességükre hivatkozva, és saját problémáikkal fejezik be,
gyermekeik újmódi okosságát kölcsönkérve.
Az apák természetesen szeretik
fiaikat. Jó tulajdonságokat látnak beléjük. Már rögtön az elejétől.
Fiatalság:
tisztaság
„A hatvanas években nyár felé
tetőzött az ifjúsági probléma” – halljuk
Cseh Tamás dalában.
És a probléma tényleg nyáron
tetőzik. Van az évben két olyan hónap, amikor sem a valóságra egyre kevésbé
vonatkoztatható lózungokat nem kell szajkózni, sem a hiánygazdaság és „hiánykultúra”
feltételei között „okosan” (felnőtt, azaz kispolgári okossággal) eligazodni.
Nyáron tehát ideiglenesen ki lehet vonulni a – téli, őszi, tavaszi – köz- és
magánélet feltételrendszeréből. „Nyáron
egyszerű” – ez Bacsó Péter első fiatalokról készült filmjének (1963) címe.
A filmben a szülők akarata ellenére is összeköltöző, nagyon fiatal párt
ismerünk meg, akik a könnyű bulizások közepette szinte észrevétlenül lépnek át
a házassággal együtt járó felnőtt életbe. A cím többértelmű. Szó szerint értve:
nyáron, huzatos csónakházban meghúzódva is egyszerűen megoldható a télen
megoldhatatlan lakáskérdés. Átvitt értelemben: nyáron, azaz fiatalon, még az is
egyszerű, amitől később – józan, felnőtt korban – az emberek visszariadnak.
Bacsó filmjében az alig tizenhat
éves szerelmes menyasszony, és a huszadik évét éppen csak betöltő vőlegény
gyermekien ártatlanok. A Nyáron egyszerű,
és általában a legkorábbi olyan filmek melyeknek az új generációs ethoszról
mondandójuk van, és a fiatalokat, mint nemzedéket értelmezni kívánják – az erkölcsi
tisztaságról meséltek. Bacsó több nemzedéki tematikájú filmet is csinál, és ezek
közül szinte mindegyik kínál egy többé-kevésbé azonos melléktanulságot: a
fiatal generáció erkölcseiben az idősebb nemzedékek fölött áll, még ha akad is
egy-egy idősebb atyai mentor, akivel a fiatal megtalálja a hangot. Ilyen a Nyár a hegyen (1966) Mensáros László
alakította baloldali humanistája, ilyen a Szerelmes
biciklisták (1965), derék tanárembere, lányos apa, és igazi NÉKOSZ- utód,
ilyen a Kitörésben (1969) Liska Tibor
által önmagát játszó, reform-kommunista közgazdász, az új gazdasági mechanizmus
guruja. Kellenek ilyen alakok: ha egyszer az apák, saját nosztalgiáikat
mozgósítva fiaikról csinálják a filmeket, természetes, hogy önmaguk legszebb arcát
is a háttérbe rajzolják. Ezt az egyszerű ifjúság-indikátort, a „tisztaságot”
Bacsó még a hetvenes évek derekán is fontosnak tartja hangsúlyozni, még akkor
is, amikor már a nemzedéknek saját generációtagjai rendezésében, az első
önleleplező filmjei is megszületnek. A
Zongora a levegőben (1976) fiatal művészről, az Ereszd el a szakállamat! (1975) fiatal mérnök-tudósról szól,
mindenesetre a szokásos – addigra már közhelyes – nemzedéki kontraszt közös a
két filmben: az öregek romlottak, a fiatalok, akik fölött azért szintén múlnak
az évek, még mindig romlatlanok. Csakúgy, mint a rendező több évtizedesre nyúlt
„generációvédő” sorozatának legkésőbbi, 1979-es darabjában, a Ki beszél itt szerelemről? bizarr
meséjében, mely mintha időben bekeretezné a sorozatot. A konfliktusmag ugyanis
hasonló a Nyáron egyszerű témájához:
lány és fiú szerelmét a felnőttek rosszul fogadják. A különbség, hogy míg a
63-as filmben valódi szerelemről van szó, a Ki
beszél itt szerelemről? hősnője csupán véletlenül keveredik „szerelem
hírébe”. Ettől még a következmény azonos: romlott felnőttek szokás szerint
megint romlatlan gyerekek fölött törnek pálcát. De mivel immár a hetvenes évek
végén vagyunk, és mivel számos hasonló filmje után, valószínűleg Bacsó Péter
nemzedékkép-illúziói is megcsappantak, így ebben a többinél jóval groteszkebb
záró történetben a romlott felnőttek manipulációi következményeként a szerelmi
félreértéshez igazodó gyerekek – új generáció, a maga új értékrendjével – immár
maguk is romlottá válnak.
A „fiatalság = tisztaság” terjedő divatját közvetve a hatvanas
évek első felében hirtelen elszaporodó, életkori aránytalanságot hangsúlyozó
szerelmi szálak, párkapcsolati epizódok is jelzik. A középkorú figurák –
kivétel nélkül a kádernemzedék értékrendjét, konfliktus-örökségét cipelő férfiak
mellett fiatal nők tűnnek föl. Cselekménymozgató feladatuk pedig éppen az, hogy
tisztaságukat megmutatva az idősebb férfit önvizsgálatra, majd döntésre
késztessék, és ezzel a történetbe fordulatot hozzanak. Ilyen viszonyra, ahol
nagyon fontos, hogy a nő az új – tehát még tiszta – nemzedékből való, tökéletes
példa a Sarkadi Imre darabjából készült Makk Károly rendezte Elveszett Paradicsom (1962). Tökéletes
annyiban, hogy a középkorú férfihős valóban a bűnt – halált hozó műtét friss
bűnét „viszi be” a kapcsolatba, a fiatal hősnő pedig valóban a maga
bűntelenségét ajánlja fel egy klasszikus megváltástörténetben. De szerelmi
felajánlkozással a fiatalságot, mint tisztaságot kínálják föl az azonos
nemzedéki anyagból gyúrt fiatal szeretők a Nyár
a hegyen (1966), vagy a Próféta voltál,
szívem (1968) középkorú hőseinek
– mégpedig minden esetben a NÉKOSZ-idők lelkifurdalással vagy kételyekkel
küzdő, hajdan lelkes tanúinak.
Fiatalság: szigorúság
Szigorúság, avagy leleplező
tekintet: mindaz, amit világfilmből és világirodalomból az érintetteknek módjuk
van nézni és olvasni itthon, éppen ezt a markáns jegyet dobják ki legsűrűbben a
korabeli nyugat zavaros ifjúsági mintázatából.
Aki fiatal, az szigorú. Két lábon járó szigorúság jellemzi Osborne
Dühöngő ifjúságának hősét, leleplező
tekintetüket hordozzák körül A
hosszútávfutó magányosságának Michaelje,
az Egy csepp méz Jo-ja, és persze
az ifjú amerikai sztárok, „nemzedéki” szerepben. James Dean, vagy Marlon Brando
színészi profilját egyenesen a „leleplező tekintet” saját személyre szabott értelmezése
teremti meg.
Tisztaság és szigorúság megfér a
születő hazai filmekben, a fiatal hősöknél egymást feltételezik. Meg is lehet
osztani őket persze: a Nyár a hegyenben
az egyik fiatal hősnő – a Mari nevezetű tanárnő –, nemzedéke tisztaságát, azaz
szerelmét kínálja a sokat próbált, és talán ezért magányos, hajdani börtön- és
táborlakó Szabó doktornak. A nála fiatalabb Sárinak viszont minden mást elfedő
képessége az a bizonyos figyelő tekintet – nem mellékesen egy fizikus, leendő
tudós tekintete. Eleinte keveset, aztán annál többet észlel, végül „nemzedéki
nézése” – a kor filmes divatja szerint – szigorúra vált, és megtagadja korábban
imádott, de immár erkölcsileg könnyűnek találtatott apját, a hajdani
sztálinista börtönparancsnokot. Lehet tehát így is: két fiatal nő – és általuk
megjelenítve két nemzedéki tulajdonság: tisztaság és szigorúság – részben összecsúsztatva,
részben elkülönítve, más-más figurákhoz rendelve.
Lássunk néhány filmet, melyekben
az új nemzedék elsősorban a szigorú, figyelő tekintettel, és persze a
fiatalosan eredeti, leleplező következtetésekkel azonos. Itt van a legkorábbi –
még nem generáció-értelmező szándékú, csupán a tisztán látó gyermekszem régi
közhelyével operáló film, a Révész György rendezte Hogy állunk, fiatalember? (1963). A történet szerint a kiskamasz
Bálint több mindent lát, amit apja titkolni próbál előle: magánéleti bajokat
éppen úgy, mint egy munkahelyi morális döntés kérdését. A gyerek tekintete
ezeket leleplezi, és az apa, egy rövid maga-mentegető tiltakozás, sőt, pofon
után – fia szigorúságának hatására a jó utat választja. Meglehet, ez még csupán
konkrét szülői vétségekre figyelő gyermeki tekintet, de ezzel nagyjából egy
időben már sorra születnek azok a filmek, melyekben a figyelem egyértelműen egy
új nemzedék erénye, és amire irányul, az a régi nemzedékek bűne.
A „fiatalság = szigorúság” tulajdonságséma egy másik korai példája
a Palásthy György első rendezésében bántóan didaktikusra sikerült Ketten haltak meg (1962). A fiatal
kirakatrendező lány a kisvárosba érkezik, ahol egy kettős szerelmi öngyilkosság
igazi okát, a szülők anyagiasságát, előítéleteit, és velük egykorú közösség
bűnrészességét leplezi le, és teszi nyilvánossá szájbarágós,
látvány-példázatokkal berendezett kirakatokkal, a kisváros lelkiismeretének fölébresztése
céljából. A szigorúság itt még nem általában a felnőttek világát célozza meg:
belekeveredik egy máshonnan származó ellentét is, a kisvárosi bornírtság és a
nagyvilági – konkrétan fővárosi, ahonnan a leleplező érkezik –
szabadszelleműség ugyancsak közhelyes ellentéte.
Ehhez képest már egyértelműen „generációs
tekintetet” birtokolnak a Palásthy-opusszal majdnem egy időben született hazai
filmklasszikus, a Gaál István rendezte Sodrásban (1963) fiatal hősei. Az
érettségi után egy Tisza-menti faluban nyaraló baráti csapat egyik tagja a
folyóba fullad. A többiek, de elsősorban a történet alteregó-hőse, innentől
kezdve néz a „dolgok mögé”, ahol élet és halál, és persze saját személyes
sorsuk kérdései rejtőznek.
Gaál
István filmje részben generációs ősfilm, a „kályha”, ahonnan mások elindulnak, részben
rögtön fontos kivétel is. Először is a hazai filmtermés szinte egyáltalán nem
kínál olyan mozidarabot, melyben generációtagok csakis egymás közt mutatják meg
magukat, és nem kerülnének konfliktusba – új értékrendjük okán – „öregekkel”. A
Sodrásban e tekintetben más. Nem szubkultúrát népszerűsítő derűs
emlékezés ugyan, de egy évtizeddel Lucas American Graffitije előtt
mégiscsak egy nemzedék belvilágáról ad hírt, aminek nyilván nem mond ellent,
hogy bár a filmben fölbukkannak öregebb szereplők, azok az „új” generációs
értékrendet, sem nem üdvözlik, sem nem támadják – mintha észre sem vennék.
A filmet – már csak Gaál olasz
filmes kötődése miatt is – szokás Antonioni Kalandjához (1961) hasonlítani. Ezen az
alapon ugyanakkor a hazai
nemzedék-filmek között a paradigma-nyitó Sodrásban más tekintetben is
kivétel, mégpedig a cenzúra-megkerülő trükk okán, ami éppen Antonioni Kalandjával
való hasonlóságánál fontosabb különbségből következik. Egyfelől a Vasfüggöny
mögött nagypolgári miliőben élet értelmét kereső fiatalok szerepeltetése
nyilvánvaló anakronizmus lett volna, másfelől a puszta kérdések is provokálták
volna a divatos egzisztencializmus filmbéli és irodalmi fölbukkanásaira vadászó
korabeli cenzúrát. Ehhez képest érettségiző fiatalok szájába adni – vagy éppen tekintetébe rejteni – egzisztencialista kulcskérdéseket Kelet-Európában
hiteles dramaturgiai megoldás, hiszen náluk a kozmikus szorongás bármikor
átkonvertálható egyszerű pályaválasztási aggodalommá, a felnőtté válás
traumájává. Fiatal emberek közötti beszédes csendekbe, nyomatékos tekintetváltásokba
ez is, az is belefér.
Akik
pedig ezekhez a csendekhez színészként is értenek, rögtön az évtizedre jellemző
figurát teremtenek, a hosszú hallgatásaival is sokat mondó, szigorú fiatalember
szerepsémáját. Bacsó Péter emlegetett fiatal-tematikájú sorozatában szinte csak
ilyen alakokkal dolgozik. Már a hatvanas években úgy választja ki a hallgatag
hősöket játszó színészeket, nem egyszer fiatal amatőröket, hogy azokat, bár
amúgy nagyon különbözőek, egy fiziognómiai hasonlóság mégis rokonítsa: ez az
átható nézés, az összehúzott, hosszan fókuszáló tekintet. Ilyennel rendelkezik
Kovács Kati a Fejlövésben (1966), a Nyár a hegyen női
főszereplőjét játszó, szép, kezdő színésznő, Gyöngyössy Katalin, vagy a Kitörés
hősét alakító Oszter Sándor.
Hasonló
szempontok szerint, hasonló képességekre – frissességre, tekintetre, a beszédes
hallgatás képességére – választja ki a filmje hősnőjét alakító amatőrt, Neményi
Máriát, Herskó János a Szevasz, Vera (1967) emlékezetes történetében. A
hősnő a figyelmet és szigorúságot ezúttal egy pikareszk-vándorút állomásain,
többé-kevésbé elkülönülő epizódokban, több féle értékrend-hordozó társadalmi
csoport felett gyakorolja, akiket persze összeköt, ha más nem is, „bűnös”
életkoruk. A gimnazista korú Vera először találkozik a „fényes szelek” örököseivel,
a káder-nemzedékkel, melynek két képviselője, az építőtábor s a
termelőszövetkezet vezetői éppen abba a moralizáló veszekedésbe bonyolódnak,
melyet más filmekből jól ismerünk, és amely éppen ennek a generációnak volna,
amolyan mindig egymás közt vívott emblematikus konfliktusa az örökséget szektás-keményvonalasként
és humanista-reformerként ápoló nemzedéktagok között. Ez volna a szigorú
tekintettel megítélendő „felnőttek” egyik csoportja, a mindenkori társadalom és
történelemformálóké. Aztán rögtön jön egy másik találkozás: a hősnő egy falusi
lakodalomba kerül, a „kisvilág” igazi szimbólumhelyszínére, ahol egy rákbeteg
asszonyt vesz körül mindaz a jó és rossz, amit a felnőttek másik csoportjához,
a történelmet csak alulnézetből leső kisemberhez a magyar film és irodalom mindig
is társított. Jó: hiszen egyik oldalon ott a szegény emberek jó szándéka, a
sors iránti bölcs alázata. Rossz: mivel ezen a másik oldalon ott van az
ugyancsak kisvilági – tehát kisszerű-kispolgári
– önzés, lelketlenség.
Mészáros
Márta ezekben az években két filmjében próbálja nála fiatalabbak
generációs-ethoszát megfejteni, az 1968-as Eltávozott napban és az
1970-es Szép lányok, ne sírjatok zenei betétekkel gazdagon ellátott
történetében. Más nemzedéki vonások kiegészítőjeként ugyan, de mindkét film
hősnője, hőse birtokolja és használja ezt a bizonyos figyelő-leleplező
tekintetet, a hosszú hallgatások sokat sejtető szigorúságát. Az első film volt
állami gondozott hősnőjének főkonfliktusa magától értetődő: lelketlen, gyenge,
és bürokrata felnőttek tették tönkre ifjúságát: öregek erkölcsileg alacsonyabb
rendű sokasága – megtalált gyáva szülőanyjától, szélhámos apjától, az
érzéketlen hivatalig. A második filmben a konfliktusok ennél is kisszerűbbek:
az öregek hipokrita világa megfojtaná a náluk jobb fiatalokét – kilakoltató
rendőrtől az albérlőfaló házinéniig –, és ezt a néző a figyelni képes fiatal hősök szemével látja, és a
rendező szándéka szerint, irántuk elfogultan ítéli meg.
*
Azzal
kezdtük, az apáknak végig rossz volt a lelkiismeretük. Fiaikról szóló
filmjeikben végül is csak ezt vallják be, nem egyszerre, csak fokozatosan,
végignyájaskodva tizenévesekkel a hatvanas éveket, finom generációs
téma-módosításokkal próbálkozva.
A
másik irányból közelítve ugyanezt: itt csupán ifjúság-rehabilitáció történt három
lépésben.
Először
volt a „probléma”, amit meg kell oldani. Aztán az „értékrend”, amit meg kell
érteni. Végül jött a „tekintet” amivel nézni – öregedő örökifjaknak is – látni
egyedül érdemes.
És
megérkeztünk az évtized végére.
(Folytatjuk)
Az írás a NKFI által támogatott, 116708-as számú, A
magyar film társadalomtörténete című kutatás része.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|