Magyar MűhelyKerekasztal-beszélgetés a videókultúrárólA roncsolódás melankóliájaLichter Péter
Lichter Péter kísérleti
filmes, Nemes Z. Márió esztéta, Sepsi László filmes újságíró és Csizmazia
Gábor, a Volt egyszer egy Odeon című
dokumentumfilm rendezője beszélget a letűnt VHS-kultúráról.
Lichter Péter: Kezdjük a téma személyesebb
vetületével a beszélgetést. Milyen emlékeitek vannak a VHS-kultúráról és a
tékázásról? Mert ma már csak múltidőben beszélhetünk a jelenségről: egy jól körül
határolható időszakról, ami a 80-as évek második felétől a kétezres évek végéig
tartott.
Nemes Z. Márió: Számomra a kazettakultúrából
inkább a másolgatós, kézen-közön járatott cserekeskederelem volt a meghatározó,
persze valószínűleg mindannyiunkkal így történt. Amikor Pápáról feljöttem
Pestre, Újpesten laktam és ott próbáltam egy régi videós emlékemet felkutatni:
egész konkrétan az első Gonosz halott
filmet, amit anno Az erdő szelleme címen
láttam a korai kazettás korszak őslevesében. De nekem igazán fontos a Szabó
Ervin könyvtár volt: az ő audiótárukban egy csomó művészfilm meg egyéb
érdekesség megtalálható volt elég olcsón. Nekem ez volt a videótékázás utolsó,
meghatározó élménye – és persze volt, amiket átmásolgattam. Akkor kezdett el
feljönni a kollégiumokban a DC plusz meg a korai torrentek, akkor ott
gyülekeztek a népek a rekkekkel, hogy szakmányba töltsék a filmeket a sörözések
közben.
Sepsi László: Én eléggé a végén
kerültem bele ebbe a kultúrába. A kilencvenes években nekem nem volt központi
dolog a videózás, egyszerűen azért, mert nem volt lejátszónk: ha a gazdagabb
rokon kölcsönadta a videómagnót, akkor tudtunk videózni a hozzá odapasszolt
kazettákkal, ami egyébként pont a Gonosz
halott filmek egyike volt, és a Manitu.
Mire lett egy négyfejes LG-magnóm, az osztálytársaim már írott Pókember-cédékkel sefteltek. Az
érettségi után nem vettek fel a filmszakra, úgyhogy ekkor lettem videótékás
Szolnokon, mert kellett valami, amivel hasznosan elütöm az időt. A város
leglepattantabb tékájában dolgoztam, egy panelház tövében, ahol a nyoma sem
volt annak a pezsgő szubkultúrának, ami az Odeont jellemezte. Persze némi kurátori
mentalitásra itt is szükség volt: néha győzködni kellett a betérőket, hogy a Femme Fatale-t ugynanaz a fickó
rendezte, mint a Sebhelyesarcút a
Pacinóval, azt tessék kivenni. Közben meg én is jártam a szolnoki könyvtárba
kivenni a Budapest Film kiadványait, a Godard-okat meg a Truffaut-kat, és
délelőttönként ezeket néztem, amíg volt agyam, aztán este a tékában meg a
kung-fu filmeket orrvérzésig. Ebből kezdett kialakulni a hálózatos gondolkodás,
hogy a rendezőket, filmeket, műfajokat összekössem, és emellett kezdtem el
Filmvilágot is olvasni: szisztematikusan végigolvastam a lapszámokat kábé 1989-től
kezdve. Az ott olvasottakat kezdtem el összekapcsolni a VHS-élményekkel. Egyébként
ekkor, 2002-2003 környékén már döglődött a VHS-formátum, legalábbis Szolnokon:
ekkor hozták be a tékákba a DVD-ket, vagyis a kipucolt készleteket nagyon
olcsón meglehetett venni.
Lichter: Emlékszem erre az
átmeneti időszakra, amikor a VHS-nek volt egy látványos hattyúdala. Például
nagyon belém égett, amikor valamelyik Tescóban konkrétan kilóra lehetett
megvenni a VHS-kazettákat, mint a zöldséget. Ráraktad a kazettákat a mérlegre,
ahonnan aztán a megfelelő kód alapján kinyomtattad rá a vonalkódot, mintha dinnyét
vásárolnál vagy káposztát.
Sepsi: Szóval nálam inkább a felhalmozás
dominált, a kölcsönzés nem vált fontossá. Most otthon ott porosodik az 5-600
eredeti kazetta, meg párszáz másolt, persze szívem nincs őket kidobni.
Csizmazia Gábor.: Erről
a felhalmozásról az a srác jut az eszembe, akitől a dokuhoz kaptuk a csévélőt –
azt az eszközt, amivel a videókazettákat visszatekerték. Ő Egerben a mai napig
jár a piacra és veszi fillérekért a régi VHS-kazettákat és halmozza fel a panellakásában,
ami azért nem semmi, hiszen ezek a kazetták egy könyvnyi helyet elfoglalnak,
nem úgy, mint a DVD-lemezek, amiket még annak idején, nem túl szakszerű módon, hengerekbe
összerakva is tároltuk, egy csomó helyet megspórolva.
Sepsi: Igen, én is szeretem
megtartani a dolgokat – ez volt a bajom a kölcsönzős kultúrával. Egyszerűen
szeretem megőrizni a filmeket, könyveket, szinte mindegy is, hogy milyen
hordozón. Amikor beindult a letöltős éra, hatalmas tokokban gyűjtöttem az írott
DVD-ket, persze ezeknek a nagy része már használhatatlan.
Nemes: A régi kazettáim nagy
része, otthon, már teljesen rohadni, penészedni kezdett. Ez is fontos része
ennek a témának: a birtokolt filmek romlandó, lebomló anyagként vannak jelen a
környezetünkben. A korábbi hordozók visszatérése (az audio kazetták és bakelit
lemezek reneszánsza) szorosan összefügg a fizikaisággal és ezzel a
hörcsögtudattal: él az emberekben ez a materialitásban gyökerező birtoklási
vágy, ami persze a könyvekre is igaz – és a könyvek piaca sem halt be a
jóslatok ellenére. Ha már filmes szocializációnál tartunk, akkor nekem az is
nagyon fontos volt, hogy annak idején felvettem a tévéből VHS-re a 100 éves a mozi sorozatot Szabó István
bevezetőivel.
Csizmazia: Pláne azért, mert azok
a filmek elérhetetlenek voltak. Például amikor az Odeonban valaki három hétig
nem hozta vissza A Patyomkin páncélost,
akkor nem hitte el, hogy nekünk ez komoly érvágást jelentett, mert kábé minden
nap ki tudtuk adni azt a filmet: egy csomóan vitték, mert egyszerűen nagyobb
igény volt rá – nyilvánvalóan egyetemisták és vizsgára készülők körében – mint
mondjuk a Bölcsek kövére című Eddie
Murphy-vígjátékra.
Lichter: Az újranézés és a
gyűjteményépítés nagyon fontos része volt ennek az időszaknak. Én például sokszor
azért mentem be a Corvin tékába, hogy csak nézegessem a polcokat és mustráljam
a felhozatalt, ahogyan ezt otthon is tettem a saját VHS és DVD-gyűjteményemmel.
Ma is rá vagyok állva a felhalmozásra, pont ilyen okokból, ami gondolom minden
gyűjtőre igaz: csak már egy külső vincseszterre gyűjtöm őket – és hiányzik a
kazetták vagy akár a DVD-tokok megfoghatósága.
Csizmazia: Volt tétje annak, hogy
milyen filmet választasz a tékában, mert lehet, hogy elszúrtad az estédet –
hiszen nem tehetted meg, hogy egyszerűen letöltesz egy másik filmet. A tékás
szerepkörnek épp az volt a legszórakoztatóbb része, hogy speciális igényekre
ajánlottál filmeket, és az emberek estéjére voltál hatással. Ez mindig sokkal
szórakoztatóbb játék volt, mint amikor a kölcsönzőnek mindössze annyi igénye
volt, hogy „mindegy, csak szinkronos legyen.” Ami persze megint egy másik
területre vezet: a vevők tetemes része utálta a feliratos filmeket, mi persze
próbáltuk mindig azokat nyomni kultúrmisszióképpen. Ehhez kapcsolódik egy
emlékezes sztorim: egyszer egy visszatérő kölcsönző már az ajtóban lobogtatta
idegesen a visszahozott kazettát, és ordította nekem, hogy „csak a pult ment
meg.” Kérdeztem, hogy mi volt a probléma a filmmel, amire azt válaszolta, hogy „írós
volt”…
Nemes: Ez a felirat-szinkron
kérdés amúgy külön érdekes esztétikai problémája ennek az ősvideós korszaknak,
például a hangalámondás technikája, amiről az Odeon dokumentumfilmben is sok
szó esik. Én például annak idején A sógun
orgyilkosát angol hanggal, magyar hangalámondással és holland felirattal
láttam, aminek volt egy felfokozott elidegenítő effektusa. Ha a művészeti
gyakorlat felől nézel rá a hangalámondásra, akkor az már-már egy autonóm
újragondolása volt egy-egy műnek, aminek az összhatása kimondottan weird volt.
Sepsi: A VHS-kultúrának ez
volt az egyik lényegi paradoxona, hogy a technika korlátoltságából fakadóan a
filmnek egy „svédelt” verzióját láttad, nem a filmet. Ez az agyonmásolt,
roncsolt képből és a hangalámondás kisajátítói gesztusából fakadt. És akkor
tegyük hozzá, hogy többnyire a képarány is le volt csonkítva.
Lichter: Nekem az is
meghatározó volt, hogy a kilencvenes évek első felében felvett filmek tetemes
része német nyelven beszélt: például az Amerikai
nindzsát, az Indiana Jones-filmeket és a Rambót a Sat1-ről meg az ORF-ről felvéve láttam, úgy, hogy egy árva
szót sem értettem belőlük. Ezért gyakran utána kellett néznem, hogy pontosan mi
a történet, hogy tulajdonképpen mit is látok – ez a svédelt, rossz minőséghez
hasonlóan egyfajta roncsolt befogadás volt, amitől egészen korán kialakult egy
reflektált filmnézés.
Nemes: Igen, ez
tulajdonképpen a brechti elidegenítés iskolapéldája. Ha a művészetelmélet felől
közelítünk, akkor ezeket a roncsolt ősvideós anyagokat a konceptuális
kisajátítás népi változatának tartom. Amúgy a képminőség vonatkozásában az is
nagyon érdekes, hogy a szétmásolt kazettákon egyre jobban tönkre ment a kép.
Emlékszem, hogy a Tini nindzsa teknőcöket
annyira szétmásolt kazettán láttam, hogy már nem volt színes – tulajdonképpen
átment a film Jarmuschba.
Csizmazia: A hangalámondás
dadaizmusához még az is egy érdekes adalék, amikor például ezek a klasszikus
német erotikus filmek bejöttek, akkor az ominózus jelenetekben a hölgy azt
mondta, hogy „nein, nein, nein” – amit a hangalámondás úgy fordított, hogy „kilenc,
kilenc, kilenc”. Ezek azért plusz komikus tartalommal színesítették a
videózást.
Sepsi: Ha egy kicsit
visszaugrunk a VHS-minőségére, szerintem az is nagyon érdekes kérdés, hogy ha a
minőségi filmnézést egy koordináta rendszerben képzeljük el, akkor a videózás
nagyon a végén helyezkedik el. Azt szoktuk mondani, hogy ideális esetben a
filmet moziban kell látni – ehhez képest az itt felsorolt technikai korlátok és
roncsolt verziók miatt a VHS a lehető legrosszabb módja a filmnézésnek. Mégis van
iránta nosztalgia, illetve az egész VHS-nézés és -gyűjtés nem a klasszikus
értelemben vett filmnézésről fog szólni, hanem valami egészen másról. Ehhez jött
hozzá az a melankólia, amiről a Odeon-filmben is szó esik, hogy a videókazetták
folyamatosan amortizálódtak: vagy nagyon ritkán nézted őket, és szépen
bedobozolva tároltad a polcodon, vagy gyakran betetted a videómagnóba, amitől
viszont egyre romlott az állapotuk. Ha van egy gyűjteményem, akkor
tulajdonképpen szépen folyamatosan messzebb kerülök a birtokolt filmektől, mert
azok lassanként szétroncsolódnak.
Lichter: A másik fontos dolog,
ami a VHS-kazettákkal eltűnt a mindennapi filmtapasztalatunkból, az a filmek
hosszának tudata, vagy tudatosítása. Mert a kazettákat nem lehetett másképpen,
csak lineárisan, elejéről a végéig lejátszani, maximum gyorstekeréssel előre
vagy visszaugrani egy bizonyos részhez. De már maga a tekerés is tudatossá tette
a nézőt, hiszen jobban kellett ismerni a filmet, vagy a film hosszát, hogy
például a kedvenc jelenetemhez ugorjak – ez a mai klikkelgetős, anyagtalan
filmletöltéssel teljesen megszűnt.
Nemes: Ezt nevezhetnénk a
tartam materialitásának is. A zenehallgatás kapcsán általában azt mondják, hogy
azért fontos kazettán hallgatni egy albumot, mert akkor legalább végighallgatod.
Ez segít azon, hogy egészben, struktúrában gondolkozzon a hallgató. A
Youtube-on vagy a Netflixen nem ezt csinálod, rögtön tovább kattintasz egy
újabb lehetőségre, amely megjelenik az oldalsávban. Ez töredékesebb,
felületesebb fogyasztást eredményez.
Sepsi: A VHS-korszak után
mindenki képminőség-tudatos lett: kétezres évek elején nem az volt, hogy az
emberek örültek volna a letölthető filmek végtelen választékának, hanem állandóan
a codec-eket és file-formátumokat figyelte mindenki.
Nemes: Az ekkor kialakult képkultúra
minőségfetisizmusát átalakítja a kortárs posztdigitális nosztalgia, vagyis ezen
keresztül kezdjük el igazán értékelni a glitchet, a trash-minőséget és a
layereket. Felfedezzük, hogy de jó az audiokazetta dobozhangzása, pedig annyira
vágytunk a CD-re, ami úgymond tiszta, de már az is túl sterilnek tűnik. Ez a
digitális sterilitás az, ami táplálja a rothadó, anyagszerű zombimédiumok
iránti nosztalgiát, ami az utóbbi években kialakult, nem csak a zenehallgatás, de
a filmkészítés területén is.
Csizmazia: Az átmeneti
korszakban, vagyis a DVD-ék felbukkanása idején volt egy vicces jelenség: mindenki
elkezdett 5.1-es házimozirendszereket építgetni otthon. Valahogy egyik napról a
másikra mindenkinek kiélesedtek az érzékszervei, hirtelen delfinhallást és
sólyomszemeket növesztettek és ami addig teljesen jó volt VHS-kazettán, az már
csak DVD-én kellett. Ma már ezek a technikai lépcsőfokok nem annyira épültek
be, nem feltétlenül látunk különbséget egy 4K-ás kép meg egy akármilyen szuper
HD-kép között – a képminőség divatja is lecsengett, hiszen természetessé vált.
Nemes: Érdekes, hogy a
CD-éket is elérte ez a roncsolási vágy. Például már a kilencvenes években volt
egy olyan kísérletező zenész csapat, az Oval, akik a CD-ék hordozó felületére
festettek, meg karcoltak és az így keletkező médiumhibákat beleültették a
zenéjükbe.
Lichter: A VHS kamerák
képminősége mostanában kezd visszaszivárogni a professzionális filmkészítésbe
meg a videóklipekbe, mert ez a „videógagyi” textúra, az életlen, fakó színek,
vagyis maga a hibás kép egy ma már különlegesnek mondható minőséget
képviselnek. Ami a kilencvenes években home videós hatású volt, az ma már menő
és szexi. Erre a trash-esztétikára építette Harmony Korine a Trash Humpers című erősen experimentális
filmjét, amit még kazettán is forgalmaztak, persze minimális példányszámban és aranyáron.
Csizmazia: Érdekes, hogy a
VHS-nézésnek eleinte volt egy, a mozizáshoz hasonlítható közösségi hangulata,
ami szintén eltűnt – pont azért, mert hozzátartozott filmnézéshez a hordozótechnika
sajátos bája. Amikor összegyűltünk valamelyik haverunk lakásán videózni, akkor
egyáltalán nem akadtunk fenn azon, hogy a Rambo
németül van, vagy egy cérnahangú csávó mondja alá a hangot, inkább az is egy
sajátságos élménnyé állt össze.
Nemes: A szociológiai,
társadalomtörténeti szempontok nagyon fontosak ezeknél a retrómédiumoknál. A
VHS-kultúrában a forráshiány lényegi tényezőt jelentett, vagyis hogy a filmek,
a kazetták vagy akár a lejátszók egyáltalán nem voltak mindenki számára
elérhetők. Ez összekovácsolta a közösséget. Nemrég láttam egy dokumentumfilmet
a romániai VHS-kultúráról, Chuck Norris vs. Communism a címe – ott talán még markánsabb közösségi élet alakult ki
a videózás körül, hiszen a nyolcvanas években az amerikai filmek fekete
kereskedelmének komoly politikai súlya volt. Például még a filmek hangalámondói
is komoly retorziókra számíthattak, mint „rendszerellenségek”.
Sepsi: A VHS-kultúrát
jellemző korlátozott hozzáférés mai szemmel nézve azért is érdekes, mert
ébreszt bennünk egy komoly nosztalgiát, hogy nem tudtunk bizonyos filmeket
megszerezni – ami manapság a végtelen hozzáférés korában teljesen elképzelhetetlen.
Ráadásul a korlátozottság miatt teljesen véletlenszerűvé vált, hogy a
kulturális fejlődésemre mik voltak hatással. Teljesen szokatlan dolgok kerülhettek
egymás mellé, ami mondjuk egy tankönyvi kánonban nehezen elképzelhető: például
hogy apám felvette a Gonosz halott-kazettámra
Ceaușescu kivégzését. Ez a montázsjelleg a tékákban is érvényesült: gyakran
borító, vagy a rövid leírás alapján választottam és simán kivettem egy este egy
gyakós karate-filmet és a Szakács, a
tolvaj, a feleség és a szeretőjét, hiszen az volt rá írva, hogy „kannibálos”
– amit meg nem lehet otthagyni.
Nemes: Azért azt hozzá kell
ehhez tenni, hogy a filmek korlátozott száma miatt mindennek volt egy kollektív
jellege: az Amerikai nindzsa például
mindenkinek megvolt. Csak az nem volt mindegy, hogy mi került mellé – ebből jöhettek
a meglepő párosítások, asszociációk. Ez a kollektív jelleg mára megszűnt, a totális
hozzáférés révén nincsenek ilyen generációs közös filmek, a kombinációk
lehetősége a végtelenbe tágul. Ezt nagyon észre lehet venni a mostani
húszéveseknél: nincsenek ilyen közös pontok, mint az Amerikai nindzsa.
Sepsi: Nemcsak kisebb szerepe
lett manapság a véletlennek, de a kurátorok, a gatekeeperek is megváltoztak. Egy IMDB vagy egy Netflix viszonylag
kiszámíthatóan fog filmeket ajánlani, és tudjuk, hogy a pontozás sem
feltétlenül segíti a felfedezést. Egy videótékában ha egy fél méterrel arrébb
lévő polchoz nyúlsz, máris találkozhatsz obskúrusabb művekkel.
Nemes: Pont a gatekeeperek kötik össze érdekes módon a
videókorszakot ezzel a digitális korszakkal. Ez akkor is fontos volt, amikor a
hozzáférés korlátozott volt, és most is, amikor totális hozzáférés van.
Sepsi: Az azért egy fontos
különbség, hogy régen a gatekeeper
birtokolta a materiális javakat, vagyis csak nála volt meg az adott film,
fizikailag. A mai gatekeeper sokkal bizalmibb,
szimbolikusabb pozíciót foglal el.
Lichter: Egy online blog,
folyóirat a maga listáival, cikkeivel, ajánlóival ki tudja harcolni magának ezt
a bizalmat, ami aztán a filmkereső közösség számára gatekeeperré teszi.
Csizmazia: Viszont ebből már
hiányzik a személyesség, ami a tékázást meghatározta.
VOLT EGYSZER EGY TÉKA –
magyar, 2018. Rendezte és írta: Csizmazia „Cheese” Gábor. Kép: Polgár András.
Vágó: Bruzsa Gábor és Polgár András. Producer: Kárpáti György, Berta Balázs,
Cseh Norbert. Szereplők: Rudolf Péter, Hajós András, Pálfi György, Simon
Kornél, Orosz Dénes, Mucsi Zoltán, Mátyássy Áron, Puskás Péter, Gigor Attila.
Gyártó: A Hetedik Sor Közepe. Forgalmazó: Vertigo Média. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|