FilmemlékezetA filmművészet története – Egy odüsszeiaOcsúból a tiszta búzátVajda Judit
A
filmtörténelem 120 évét áttekinteni olyan monumentális vállalkozás, amibe jóformán
csak belebukni lehet.
Miközben
a Thompson–Bordwell-féle A film történetétől
kezdve a Gregor és Patalas által írt A
film világtörténetén át az olyan könnyed olvasmányokig, mint A film krónikája vagy az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt
meghalsz, számos filmtörténeti kötet áll rendelkezésre, amelyet a művészeti
ág szerelmesei bibliaként forgathatnak, nincs olyan tévésorozat, amit
hivatkozási alapként emlegethetnénk. Holott a tájékozódás napjainkban egy széles
réteg számára átkerült az írott médiumok területéről a mozgóképes anyagokéra,
ráadásul egy sorozat még azt a hátrányt is kiküszöbölhetné, hogy a
filmtörténeti munkák néhány év után óhatatlanul elavulnak (az évek múltával egyszerűen
új epizódokat lehetne forgatni hozzá).
Az M5
csatornán futó 15 részes széria, A
filmművészet története – Egy odüsszeia a kritikusként és filmesként
egyaránt tevékeny ír Mark Cousinsnak a Channel4 számára készített munkája,
amely címében is jelzi, milyen monumentális vállalkozásról van szó. És az
alkotónak igaza van: a mozi 1895-ös születésétől a 2011-ben bemutatott
sorozatban említett utolsó filmig, a 2010-es Eredetig eltelt 115 évet nem
túlzás a görög hős látszólag soha véget nem érő utazásaihoz hasonlítani. Amit
az is remekül bizonyít, hogy Odüsszeuszhoz hasonlóan ugyan ő is hazatér, azaz
eljut mondókája végéig, ám ahogy megpróbál végigkalauzolni bő egy évszázadnyi
filmtörténeten, az nem minden vétség nélkül való.
Ráadásul
annak ellenére, hogy a minden részben elhangzó bevezetőben mindössze annyit
ígér, azt ismerteti, milyen csúcsteljesítményeken keresztül jutott el a mozi a
kezdetektől addig a többmilliárd dolláros bizniszig, aminek napjainkban
tekinthető, Cousinsnak kettős a célja. Amellett, hogy le akarja futni a
kötelező köröket, vagyis bemutatni az évtizedek során a filmkánon részévé vált,
sokak által ismert legfontosabb alkotókat és alkotásokat, a posztkoloniális és
feminista szemlélet jegyében egy eddig jórészt láthatatlan és ismeretlen filmtörténetet
is be kíván vezetni, azaz hiánypótlást is végez.
Az Apu vad napjai című 2007-es film egyik
jelenetében azt láthatjuk, hogy a főhős testvérpár idős édesapja levetíti a többieknek
az öregek otthonában kedvenc filmjét, A
dzsesszénekest. És ami 1927-ben még normálisnak számított, az érthető módon
felháborítja az intézet heterogén közönségét: nevezetesen, hogy a fehér
főszereplő egy rasszista gesztussal úgy játszik benne afroamerikait, hogy
feketére festi az arcát. Mivel A
dzsesszénekes volt a filmtörténelem során az első, teljes egészében hangos
egész estés film, nemcsak az Apu vad
napjai idős hősének a kedvence, de minden filmtörténeti kurzuson kötelező
megnézni – Cousins viszont egy radikális húzással kihagyja munkájából. Ahogy
nem hallgatja el azt sem, hogy D.W. Griffith örökbecsű alkotása, az első
történelmi filmeposz, az Egy nemzet
születése 1915-ből szintén mélyen rasszista mű. Habár már A dzsesszénekes mellőzése is beszédes
gesztus, sokkal fontosabb, mi az, amit az alkotó nem kihagy, hanem beletesz
művébe. A már említett bevezetőben röviden felsorolja, pontosan kikről lesz szó
az előttünk álló összesen több mint 900 percben, és a világ minden tájáról
említ filmeseket: az amerikai Stanley Donen, az Ének az esőben direktora mellett minden epizód elején felbukkan az
új-zélandi rendezőnő, Jane Campion, a japán színésznő, Kyôko Kagawa és az
indiai színész, Amitabh Bachchan. Kagawát úgy mutatják be, mint aki szerepelt a
filmtörténelem legjobb filmjében (a Tokiói
történetben), Bachchant pedig mint a világ leghíresebb filmsztárját.
Ez a
szemléletmód pedig nem csupán póz a rendező részéről, hiszen a feminizmust és a
posztkoloniális filmelméletet mindvégig érvényesíti művében. Megtudhatjuk
például, hogy az első forgatókönyvírók nők voltak, sőt az első igazi
filmrendező is (Alice Guy-Blaché), hogy legalább egy Griffith-nek tulajdonított
művet valójában egy filmrendezőnő, Lois Weber rendezett, és hogy az első egész
estés fikciós filmalkotást nem Franciaországban vagy Amerikában mutatták be,
hanem Ausztráliában (az 1906-os A Kelly
banda történetéről szintén nem túl sokat hallani a filmtörténetórákon).
Cousinsnak köszönhetően megismerhetjük azokat a filmeseket, akik ugyan
egzotikus, az eddig a filmtörténetet írók által elmaradottnak tekintett országokban
éltek, mégis nagyban hozzájárultak a világ filmművészetéhez: a Burkina Faso-i
Gaston Kaborét, a szenegáli Ousmane Sembenét, a brazil Mário Peixotót, a
mexikói Fernando Fuentest és számos más, a filmes lexikonokból kimaradt
alkotót.
De ne
legyünk képmutatók! Ezek a nehezen kiejthető nevek nyilván semmit sem mondanak
a legtöbb amerikai és európai nézőnek, így az érdeklődést is nehéz felkelteni
irántuk. Cousins erre is gondolt, így az általa említett alkotókat és
alkotásokat mindig köti valahova. Jellemzően az egész sorozatot egy, a Ryan közlegény megmentéséből származó
jelenettel vezeti fel, amihez aztán tényleg bárki tud kapcsolódni. Ez a
hozzáállás a későbbiekben is jellemző rá: gyakran mutatja meg például, hogyan
néz ki napjainkban az a stúdió, ahol egyes művészek alkottak, és az is
rendszeres, hogy ismert és ismeretlen filmalkotásokat úgy köt egymáshoz, hogy
megmutatja, miként befolyásolta az utóbbi az előbbit. Ennek a kapcsolati
hálónak a felrajzolása során az alkotó néha túllő a célon, hiszen az olyan
titulusok, mint a kínai Greta Garbo, az indiai Orson Welles vagy a hongkongi
Louis B. Mayer, amellett, hogy erőltetettek, éppen ellentétesen hatnak, és a
posztkoloniális nézőpont helyett kifejezetten „gyarmatosító” hozzáállásról
tanúskodnak. Ugyanilyen ellentmondásos húzás, hogy miközben a sorozatban
elvileg a kanonizált filmtörténeti egyéniségek trónfosztása zajlik, Cousins
időnként úgy választ hozzászólókat, hogy azok semmi érdemlegeset nem mondanak a
témáról (például Lars von Trier Ingmar Bergmanról), csupán mindenkinek
ismerősek, és jól hangzik a nevük.
Az
ide-oda utalgatások asszociációs láncát sokszor kifejezetten nehéz is érteni. Az
alkotó ugyan időrendben dolgozik, de a sok kapcsolódás miatt a 70-es években
kerül elő például a Mátrix, a mozi
születésénél a 2001: Űrodüsszeia, az Aranypolgár pedig az 1918 és 1928
közötti időszakot tárgyaló részben. Ezek az ugrások gyakran elég merészek: mire
egyet pislantunk, Leni Riefenstahl után máris Hitchcock műfaji innovációinál
tartunk. Ez az önkényesség, az alkotás saját belső logikája pedig időnként
szakmai hibákat és hiányosságokat is eredményez. Cousinsnál nem hangzik el sem
Új-Hollywood, sem az angol free cinema,
hiszen az alkotókat külön (és meglehetősen hiányosan) említi. Az Érzékek birodalma kapcsán sem merül fel
a szexuális forradalom, mivel a filmet egyszerűen a 60-as évek japán
filmművészeténél sorolják fel, nem pedig az olyan filmeseknél (Pasolini,
Bertolucci), akikhez sokkal inkább tartozik. A sorozat együtt tárgyalja
ezenkívül a négy nagy európai rendezőt, Bergmant, Bressont, Tatit és Fellinit,
ahol már eleve kérdés, miért pont őket együtt emelik ki, de hogy emiatt az
összemosás miatt Bressonnál (aki ars poeticája szerint azt akarta megvalósítani,
mintha egy láthatatlan kéz rendezne) személyességet emlegetnek, az ennél is fájdalmasabb.
Ugyanígy érthetetlen, Hitchcocknál miért éppen hét nagy vívmányról esik szó, de
ezen még viszonylag könnyen túl lehetne lépni – azon már kevésbé, hogy az
általa bevezetett suspense-t ‘fear’-ként (félelem) definiálják.
A filmművészet története – Egy odüsszeia a „sokat markol, keveset fog” tipikus esete. A fent említett
hibák is kiküszöbölhetőek lettek volna, ha az alkotó van annyira bátor, hogy
egyszerűen hagyja a kötelező köröket, a mindenki által ismert filmkánont másra
(hiszen arról ezer másik forrás áll rendelkezésre), és ha már felvállalta a
feminista és posztkoloniális szemléletet, kifejezetten erre koncentrálva egy
alternatív vagy „ellen-filmtörténetet” visz mozgóképre. Ha így dönt, talán nem
lenne olyan érzésünk, hogy a sorozat gyorsvonatként robog át velünk 115 év
filmtörténelmén, miközben egyes részekre csak címszavakban tér ki, más dolgoknál
viszont érthetetlen módon részletez (vannak olyan alkotások, ahol konkrét
jelenetelemzésekbe is belemennek, miközben máskor csak egy név és egy cím
hangzik el – utóbbi esetben elég nehéz a nézőnek átélnie, miért fontos az adott
mű).
Egy
mindent bemutató, a film több mint 120 éves történelméről átfogóan mesélő
mozgóképes alkotásra így továbbra is várnunk kell. Főleg, hogy Cousins Odüsszeiája máris elavult, hiszen a
filmművészetet meghatározó mai trendek nála már nem szerepelnek – márpedig elég
furcsa a 2010-es években egy olyan filmes ismeretterjesztő műsort nézni, ami
nem ejt szót a szuperhősfilmekről és képregény-adaptációkról vagy a folytatások
és remake-ek uralmáról. Addig is itt van nekünk A filmművészet története – Egy odüsszeia, amely elsősorban azoknak
ajánlható, akiknek van idejük 15 órányi anyagból kiválogatni a valóban érdemi
és hasznos tudást.
A FILMMŰVÉSZET TÖRTÉNETE – EGY ODÜSSZEIA (Story of Film – An Odyssey) – brit, 2011. Rendezte és írta: Mark
Cousins. Gyártó: Hopscotch Films. Az M5 csatorna bemutatója. Feliratos. 15x60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|