KritikaJöjj el napfény!A társalgás logikájaBarkóczi Janka
Claire Denis újabb
pontos lélekrajza egy női sorsról.
Isabelle frissen elvált,
közepesen sikeres festőművész, aki hirtelen jött szabadságában egyik férfi
karjából a másikba omlik. Érett, ám rendkívül vonzó nőként már pontosan tudja,
hogyan szerezze meg azt, amit akar, de még fogalma sincs arról, hogy kit és
miért kellene megtartania. Előbb egy gazdag bankárral bonyolódik állatiasan
viharos kapcsolatba, majd egy szépreményű színészfiú szomorú tekintete ragadja
meg az érzékeit. Persze mindkét választottja nős, sőt, családos ember, így a
félórás mennyország után Isabelle-nek újra csak az üres lakás és az egyre
súlyosabb depresszió marad. A harmadik férfi jó táncos, de független és
karizmatikus különc, aki tulajdonképpen senkit sem kíván beengedni az életébe,
a negyedik joviális galériás, akit könnyen követhet az ötödik és sorban mind a
többi. Az asszony kétségbeesett kapkodása, mellyel az igaz szerelmet keresi,
oda vezet, hogy félmegoldásokkal is gyorsan kiegyezik, és olyan
kompromisszumokat köt, melyek rövidtávon sem ígéretesek. Miközben elméletben és
gyakorlatban próbálja megfejteni saját végzete és a vonzalom általános törvényszerűségeit,
egyre zavarosabb következtetésekre jut, és a pánik csak nő benne.
Juliette Binoche,
akárcsak Isabelle Huppert nemrég Az
eljövendő napokban, szinte lubickol az életkorára és karakterére szabott
szerepben. Nem elég, hogy pillanatok alatt lejátssza a vászonról az összes
partnerét – ez alól talán csak a bankárt alakító Xavier Beauvois a kivétel – , már-már
megbabonázza a nézőt, ahogy a határozott, de végtelenül magányos felnőtt érzelmi
életének különböző regisztereit bejárja. A női sorsok drámai bemutatásától
amúgy nem idegenkedő veterán rendezőnő, Claire Denis, ezúttal a hétköznapok
romantikájának abszurd humorát is megcsillantja, de összességében mindent
inkább egyfajta könnyű bánat leng be. A hosszú, Agnès Godard operatőr által
gyakran egyetlen snittben felvett, fecsegésnek tűnő beszélgetések a Rohmer-filmek
alakjainak párbeszédeire emlékeztetnek. Történjen az egy bárpultnál, ebéd
közben, a női mosdóban vagy éppen az ágyban, a forma meghatározza a tartalmat.
A társalgás logikája csak akkor működik, ha a társalgók karaktere tökéletesen
ki van dolgozva, amihez az emberi természetet ismerő, a megfigyelésre időt
szánó rendező és színészek kellenek. Mind Denis, mind Binoche rendelkezik az
ehhez szükséges alázattal, ami a Jöjj el
napfény! bölcsességét adja, még akkor is, ha a keresett természetesség
egyes jelenetekben modorossá válik. Az a bátorság, ahogy ezek csevegések a
maguk teljességében megjelennek filmben, közel hozza és el is távolítja a
nézőt, aki komoly energiákat fektet abba, hogy megpróbálja jól érteni azt, amit
eleve lehetetlen. Az elhangzó szövegek a háttérben erős irodalmi anyagot
sejtetnek, mely ízekre szedi egyetlen érzelem, a vágy, megfogalmazási módjait, olyat,
ami különböző nézőpontokból, de egymással egyenértékű módon képes láttatni
ugyanazt.
Ez az anyag Roland
Barthes Beszédtöredékek a szerelemről
című műve, mely inspirálta ugyan a forgatókönyvet, de ez semmiképp sem jelent
klasszikus értelemben vett adaptációt. Barthes szövegének hatása leginkább a
szerkezet mélyebb rétegeiben érvényesül, ahol megteremti azt a töredékességet
és kiszámíthatatlanságot, ami a szerelem kimondott és szavak nélkül beszélt nyelvére
egyaránt jellemző. A helyzetek és párbeszédek látszólagos esetlegessége a
történet végére mégis egységes egésszé alakul, vagyis egy tökéletes, ám
teljesen irracionális rendszer lesz belőle, jól jellemezve az állapotot, ahol a
legbanálisabb dolgok is könnyen megkérdőjeleződnek.
A Jöjj el napfény! csúcspontja kétségtelenül a szintén eléggé
szöveghangsúlyosra megkomponált utolsó jelenet, melyben pár percre Gérard
Depardieu tűnik fel. Depardieu ebben a meghökkentő lezárásban modern vajákost
alakít, aki auralátással és ingalengetéssel mutat utat Binoche-nak. A
tisztánlátó briliáns monológja, ahogy a stáblista lefutása közben, mintegy mellékesen,
megválaszolja, de legalábbis megnyugtatóan semlegesíti az addigra
megszámlálhatatlan mennyiségben feltoluló kérdéseket, olyan végtelenül szabad
és játékos megoldás, mely közvetlenül a legjobb francia filmhagyományhoz
kapcsolódik.
JÖJJ EL NAPFÉNY! (Un
beau soleil intérieur) – francia, 2017. Rendezte és írta: Claire Denis. Kép: Agnès
Godard. Zene: Stuart A. Staples. Szereplők: Juliette Binoche (Isabelle), Xavier
Beauvois (Vincent), Josiane Balasko (Maxime), Philippe Katerine (Mathieu).
Gyártó: Curiosa Films. Forgalmazó: Cinenuovo. Feliratos. 94 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|