Szerzői sorozatokRichard Linklater trilógiájaElhull, eliramlikKránicz Bence
Richard Linklater trilógiává
bővülő vállalkozása egy generáció életének mozgóképes lenyomatává vált.
Aligha gondolhatta bárki is tizennyolc évvel ezelőtt a
Budapest-Bécs expresszvonat fiatal utasait figyelve, hogy ők ketten, Celine és
Jesse, még most is velünk lesznek. Ha első találkozásuk megmarad egyéjszakás
kalandnak, most a kilencvenes évek egyik szép, de nem különösebben emlékezetes
szerelmesfilmjére emlékezhetnénk. Richard Linklater trilógiává bővülő
vállalkozása azonban már jó ideje ennél többet jelent: egy generáció életének
mozgóképes lenyomatává vált.
A Mielőtt felkel a Nap újranézve kissé fárasztó film, a két fiatalnak
be nem áll a szája, manírjaik, sznobizmustól nem mentes monológjaik egy óra
után elkezdenek unalmassá válni. Nem véletlen, hogy a film legemlékezetesebb
jelenetében hőseink meg sem szólalnak, csak állnak egymás mellett a bécsi lemezbolt
apró fülkéjében. Kath Bloom Come Here
című dalát hallgatják, ami arról a melankolikus, szinte beletörődő felismerésről
szól, hogy nincs mit tenni, szerelmesek lettünk. Jesse lopva Celine-t figyeli,
aki csendes mosollyal tűri, hogy nézzék, ő is vissza-visszapillant. Két
nagyszerű színészt látunk, akikről készséggel elhinnénk, hogy valóban egy párt
alkotnak, természetességük zavarba ejtő. Pedig fiatalságuk dacára ekkor már
mindketten tapasztalt filmesek. Julie Delpy kilencévesen állt először a kamerák
elé, a Mielőtt felkel a Napot
megelőzően Godard-ral, Kie¶lowskival, Agnieszka Hollanddal forgatott, sőt
Hollywoodban is kipróbálta magát, A három
testőrben D’Artagnan szíve hölgyét alakította. Ethan Hawke is
gyerekszínészként kezdte, Joe Dante varázslatos Űrrandevúkjában – soha rosszabb bemutatkozást. De a folytatásra
többen emlékeznek, ahogy a kamasz Hawke a tanári asztalon állva kiabál a Holt költők társasága elején. 1995-ben
ez a két fiatalember a hollywoodi és az európai film legragyogóbb reménységei
közé tartozott, Linklater kamerája előtt pedig igazolták is az elvárásokat.
A náluk tíz évvel idősebb
író-rendező addigi pályája teljes egészében egy generáció általános
hangulatának megragadására épült. A Henyék
és a Tökéletlen idők nemzedéki
közérzetfilmjei már jelezték, hogy a nyolcvanas években eszmélő
függetlenfilmesek közül Linklater kutatja legkitartóbban saját korosztálya jellemző
életérzését. A Mielőtt felkel a Nap
szereplőit is foglalkoztatja a hétköznapok költőisége, Jesse egy olyan,
folyamatosan vetíthető tévéműsorról beszél Celine-nek öt perccel első
találkozásuk után, amiben 365 ember egy-egy napját követhetnénk nyomon. A lány
a pillanat varázsára utal első mondataiban, mondván, hogy az idős párok csak
azért maradhatnak együtt, mert már rég nem hallják meg egymást, így tehát addig
érdemes kommunikálni a másikkal, amíg nem késő. Percek alatt felvázolják saját
filmjük alapképletét, a rákövetkező másfél órában pedig újra és újra
visszatérnek helyzetük mulandóságára. Gondolatban lefényképezik egymást,
emlékeztetve arra, hogy filmet nézünk: Jesse és Celine útjai elválhatnak, de mi
mindig szépnek és fiatalnak fogjuk látni őket. Hőseink is tudják, hogy a köztük
létrejövő kapcsolat valódiságát az elillanó idő adja, Linklater és Kim Krizan
forgatókönyve pedig meri kétségben hagyni a nézőt szerelmük jövőjét illetően. A
Mielőtt felkel a nap erejét az adja,
hogy nem egyértelmű a happy end, ránk van bízva, hogy Jesse és Celine
találkoznak-e fél év múlva a Westbahnhofon – persze azt gondoltuk, találkoznak.
Hogy nem így történt, arról
kilenc év múlva értesültünk a folytatásban. Linklater kísérleti animációs
filmje, Az élet nyomában kedvéért
hozta össze újra a Hawke-Delpy párost, ekkor született meg a Mielőtt lemegy a Nap ötlete. A rendező az
eltelt idő alatt kipróbálta magát Hollywoodban is, de a szűk időkeret alatt
játszódó, karakter- és párbeszédközpontú kamaradrámákról sem mondott le, ahogy
azt a szintén Ethan Hawke-kal készült, remek Visszajátszás is bizonyítja. Jesse és Celine közös történetének új,
Párizsban játszódó fejezete ezúttal komolyabban épült a két főszereplőre, Hawke
és Delpy a forgatókönyv megírásában is közreműködtek. Linklater – aki maga is
íróként kezdte – színészeinek bevonásával jó döntést hozott. A Mielőtt lemegy a nap rövidebb,
feszesebb, velősebb film az előzménynél. Hősei korukból adódóan
tapasztaltabbak, bölcsebbek, de megőrizték a nyíltságukat és kérlelhetetlen
őszinteségüket. Beszélgetésük tétje még nagyobb, mint első találkozásukkor,
hiszen most hozhatják helyre elrontott – mert egymás nélkül töltött – életüket.
Erősebbek az önreflektív jelzések is, az íróvá vált Jesse saját szerelme
történetét tárja a nyilvánosság elé. A film alkotói tudják, hogy művük már nem
egyszerű romantikus mese: a Celine-nel és Jesse-vel egykorú generációt kell
szembesíteniük az idő könyörtelen múlásával, a megkötött kompromisszumokkal, de
azzal is, hogy sosem késő újrakezdeni. A Mielőtt
lemegy a Nap befejezése is nyitott, de az ismételt szétválás felé épp csak
egy rés marad nyitva, valószínűbb, hogy hőseinek ezúttal együtt maradnak. Mint
ahogy a színészek is elkötelezték magukat a Mielőtt-filmek
sajátos történettípusa és hangvétele mellett. Az előbbire Julie Delpy két saját
rendezése a példa: a Két nap Párizsban és New Yorkban a Linklater-recept ötvözése
a könnyedebb Woody Allen-vígjátékok tónusával. Hawke komolyabban vette az
örökséget, előbb megírta az első szerelem minden örömét és fájdalmát, majd
regényéből filmet is rendezett, a kevéssé ismert, de messzemenően tisztességes The Hottest State-et, ami bizonyítja,
hogy szerzője negyven felé közeledve is ugyanaz a romantikus alkat, mint
fiatalon.
Általában könnyelműség egy
műalkotás hőseiből az alkotók személyiségére következtetni, de Linklater, Hawke
és Delpy újra meg újra bebizonyították (és lenyilatkozták), hogy Jesse és
Celine mennyire közel állnak hozzájuk. Ennek azért örülhetünk, mert így a Mielőtt éjfélt üt az óra sem válhatott
rutinmunkává, a régi sikerek kizsákmányolásává. Nem, Linklaterék szerencsére
nem franchise-ban gondolkodnak, a cél inkább a két szereplő útjának lezárása,
az elbúcsúzás. Csaknem húsz év telt el Bécs óta, most Jesse fia hord ugyanolyan
fekete tornacipőt, mint akkor az apja. A helyszín ezúttal Görögország, valahol
Athén mellett vagyunk, és ismét hálásak lehetünk Linklater csapatának, amiért
Európát ezekben a filmekben a harmónia, az intellektus, az ízlés, az élhető
élet világának mutatják, pedig ők is tudják, hogy például Görögországban ez idő
tájt lehetne jobb is a helyzet (részben ezért is helyezték oda a produkciót). A
trilógia záró darabja a házasságba, tartós párkapcsolatba enyhén belefásult
középkorú hőseink egy estéjét követi nyomon a napfényes, szimbolikus
nyárutóban. A hangvétel közvetlenségén meg sem érződik a legutóbbi közös
délután óta eltelt kilenc év, a főszereplőket rég nem látott barátainkként
üdvözöljük. Tudjuk, hogy csak Jesse tudja ilyen laza eleganciával hordani a
félig betűrt inget, és megállapítjuk, hogy Celine szépsége és humorérzéke mit sem
kopott. Látjuk, hogy a kapcsolatuk nem tökéletes, féltjük őket, nehogy
elveszítsék egymást. Talán most kerülnek hozzánk a legközelebb, minden
rezdülésüket ismerni véljük, ezért juthat idő új szereplők bevonására. A három
nemzedék képviselőit egy asztalhoz ültető vacsorajelenet pont olyan okos,
őszinte és természetes, mint az előzmények legjobb részei. Egyedül két
szereplőnek nem jut hely az asztalnál, és a filmben sem: Celine és Jesse
tüneményes ikerlányainak, akiket hamar szem elől is vesztünk. Érthető, miért
volt szükség rájuk, de a forgatókönyv inkább csak a konfliktus kirobbantásához
használja a gyerekkaraktereket. A gondokat ugyanis Jesse terve okozza, aki
visszaköltözne Amerikába, hogy többet lássa a fiát, akinek anyját Celine miatt
hagyta ott.
A friss darab csupán elégikus
szépségével hoz új színt a trilógiába, egyébiránt ugyanúgy az egyszerre
professzionális és ihletett színészi munka, a csillogó dialógusok és a
következetes karakterépítés filmje, mint a korábbi felvonások. Erről a három
alkotóelemről egyszerre tesz bizonyságot a valóban éjféltájt lezajló utolsó
jelenet, ahol hőseink maguk is szerepet játszanak, ironikusan-játékosan, mégis
komolyan. Megint csak egyértelmű, de nem tolakodó az önreflexió: Hawke és Delpy
a sajátjukén túl Jesse és Celine életét is teljes intenzitással és beleérzéssel
élik. Linklater kamerája előtt egyszerre tudtak a lehető legmélyebben másvalaki
bőrébe bújni, mégis, gyaníthatóan, a legőszintébben önmaguk maradtak. A Mielőtt éjfélt üt az óra a három alkotó
közös teljesítményének méltó betetőzése, de ha egyszer mégis folytatnák, mi ott
leszünk a moziban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1508 átlag: 5.45 |
|
|