Magyar MűhelyMagyar gyerekfilmekKiskorúsított hőseinkHirsch Tibor
A
magyar mozgókép legkínosabb adóssága a gyerekmozi, nem a felnőttvilág elvárásai
és közhelyei szerint készült, hanem a gyerekszemmel forgatott valódi
gyerekfilm.
Kinek kell, kinek kellett
valaha, a gyerekhős, ha magyar? Miféle mozinézőnek volt éppen akkor, éppen őrá
szüksége? Nem a magyar gyerekfilmre, ezt a kérdést ne is tegyük föl, mert akkor
belebonyolódunk e filmfajta (nem igazán filmműfaj) lehetséges meghatározásaiba
és e szűkre szabott írás végéig bizonyosan nem keveredünk ki belőle. Amúgy
persze a két kérdés összefügg egymással: a gyerekfilmből valószínűleg nem
hiányozhat a gyerekhős, de legalábbis a kiskorúsított hős, az embergyerek vagy
állatbocs. Tehát egy válaszunk már van is: gyereknézőnek éppenséggel kellhet
gyerekhős. Persze neki sem minden áron: a „gyereknek való” filmeknek töredéke
gyerekfilm, és a „gyereknek való” film „gyereknek tetsző” hősei leginkább nem
gyerekek, hanem különleges képességű felnőttek.
A
Rendszerváltás előtti magyar filmben sem volt ez másképpen. Kosztümös filmek,
Jókai-adaptációk fiatalfelnőtt hősöket kínálnak, Rákóczi hadnagyától Tímár
Mihályon át Berend Ivánig: valakit, aki ifjúként a gyerek számára könnyű
empátiával követhető, ám abban a tekintélyelvű világban, melyben e filmek
moziba kerültek, viszont csakis felnőttként lehet
méltó a követésre: merthogy a gyerek e filmekben ideált keres, távolabbi
mintát áhított felnőttkorához, nem pedig közeli mintát az éppen megélendő
gyermekkorhoz.
Gyerekeknek
eszményt kínáló felnőtt hősök filmjei tehát csupán gyereknek való filmek, és
nem gyerekfilmek. Készültek ilyenek nálunk is, de az ő esélyeik mára még az igazi
gyerekfilmeknél is rosszabbak, minthogy ezt a célt évtizedek óta a világ
legdrágább, leglátványosabb szuperprodukciói szolgálják, ezek mellett ma már
hazai ideál-kínáló mozidarabnak esélye sincs. Ettől még igaz, hogy a
gyereknézők a felnőttségbe őket is átzsilipelő, ide is, oda is tartozó
mentorként néznek minden szuperhősre, huszonéves Szupermantől negyvenes
Vasemberig. Csakhogy ilyen ambíciókkal – hogy tudniillik, gyerekek számára
kultuszfigurává váljon (akár szó szerint is, lefóliázott kartondobozkában) – pillanatnyilag
hazai filmhős nem indul, és belátható időn belül nem is fog.
Gyerekek felnőtt szemmel
Térjünk
vissza a gyerekhősökhöz, azokat is beleértve, akik valaha hazai közönség, de
nem gyerekközönség kedvéért kerültek a vászonra. Ezek sora ígéretesen indul: az
1945 utáni magyar filmgyártás első nemzetközi sikerprodukciójában elsősorban
gyerekszereplők játszanak, de ettől még magától értetődő, hogy a Valahol Európában (1947), Radványi Géza korszaknyitó
filmje felnőtt nézőknek készült. Ez a film sok szempontból kivétel a kor
filmgyártásában, abban viszont szabályt teremt, hogy a következő másfél
évtizedre kijelöli a gyerek helyét a hazai filmben. Innentől kezdve, a nézőnek,
ha a filmben gyereket lát, eszébe kell jusson, amit majd sokkal később Bacsó Tanújában Virág elvtárs fog mondani a
stanicli puffogtatásért verést kapó kisfiúnak: ő „már egy szebb és boldogabb
világban” fog felnőni. A vadóc kölyökcsapat fázik és éhezik, de jön a pillanat,
amikor a felnőtt közönség szemét könny párásítja: világos, hogy a jövő a gyerekeké.
Később persze, a Rákosi-korszak pillanatokra fölbukkanó epizód-kiskorúi már
eleve boldognak látszanak, de ettől még, ha mondjuk, egy szabotázsfilmben
csillogó szemmel a kamerába néznek, éreznünk kell, hogy ők a referenciapont, ők
a jövő, aminek kedvéért van minden: maga a szemünk előtt pergő történet is.
Amikor az 1951-es Gyarmat a föld alatt
agitációs célú filmtákolmányban a munkásfeleség uzsonnával kínál gyerekeket,
akik mindjárt árvák lesznek, mert a sötétben bujkáló ellenség éppen akkor gyilkolja
apjukat, másért akkor sincs szükség jelenlétükre, mint hogy a leleplezés és
bosszú pillanataiban is érezze a közönség: övék a jövő. Nincs több dolga a
hasonló szellemiségű munkaverseny-opusz, az Én
és a nagyapám (1954) gyermekhősének sem: csetlik-botlik Sztálinvárosban,
amiről felnőtt nézőnek kell, hogy eszébe jusson: ez a város éppen ennek a
gyereknek épül, mindenki reménységének, és nem számít, ha most még helyét
keresi, ha nagyapja ma még nem képes bearanyozni gyermekkorát. Vagyis két dolog
biztos: magyar filmben a hatvanas évekig nem azért szerepel gyerek, hogy
gyerekszemmel láttassa a világot, elég, ha a felnőtt látja a gyereket, méghozzá
párás szemmel, vagy szomorú jelenétől, vagy a borítékolhatóan boldog jövőjétől
hatódva meg.
Felnőttek gyerekszemmel
Magától
értetődő, hogy amíg a gyerek tekintetét, ahogy önmagát és a világot nézi – a filmcsináló
nem tartja fontosnak, addig gyerekfilm sem születhet. És amikor végre már a nem
csupán a felnőtt nézi, mutogatja a gyereket, akkor sem jönnek rögtön a
gyerekfilmek: megelőzi őket egy-két átmeneti változat. Ezekben már a gyerek az,
aki néz – de nem mindegy mit, és kinek a kedvéért. Ezekben a filmekben felnőtt
rendező felnőtt nézőnek mutogatja, milyen az, amikor – Vittorio De Sica után
szabadon – „a gyerekek figyelnek bennünket”. A „kölcsön tekintet” eme hatvanas
évekbeli filmszériája legalább olyan darabbal kezdődik, melyben, bár kamaszkor
felé közeledő, de még igazi gyermekhős van: ez volna Révész György 1963-as filmje,
a Hogy állunk, fiatalember? Itt is gyerektekintet
figyeli a felnőttet, a fontos-káder papát, aki más felnőttek dolgában dönthet erkölcsösen
és erkölcstelenül: a gyerektekintet vesébe lát, a gyerektekintet
látni-leleplezni képes – viszont mi felnőtt nézők, felnőtt tekintettel láthatjuk,
ahogy egy másik felnőtt, olyan mint mi, e gyerektekintet hatására meghozza a jó
döntést. Ebből a hatvanas évek eleji kiskamaszból ráadásul a hatvanas évek
végére ifjú lesz, idősödő felnőtt rendezők hozzák divatba, akik megint arra
használják most már a több-mint-gyermek
tekintetét, hogy az segítsen nekik szigorúan látni és láttatni, friss szemmel
nézni a világot, ami viszont, ahogy illik, továbbra is halálosan komoly, felnőtt
világ. Az évtized utolsó évei e szúrós szemű ifjak igazi dömping-korszaka. 1967-ben
Mészáros Márta megcsinálja az Eltávozott
napot, Banovich Tamás az Ezek a
fiatalokat, 68-ban Herskó János következik a Szevasz Verával, Bacsó a Kitöréssel
1970-ben – bár az ő leleplező tekintetű ifjai már a hatvanas évek derekán
fölbukkannak: más dramaturgia foglalatban, de ugyanabból a célból vizsgáztatják
a felnőttek világát a Szerelmes
biciklisták (1965), vagy a Nyár a
hegyen (1967) igazságkereső farmernadrágosai. Lehet mondani: ezek a
filmhősök már nem gyerekek. És persze azt is, hogy az általában éppen
középkorúnak számító filmcsinálók nagyon megtisztelik őket, hogy hosszú
mellőzés után filmhőst csinálnak nemzedékükből, igaz éppen akkor, mikor az
ifjúsági probléma Cseh-Bereményi megénekelte „tetőzése” amúgy is kötelező
hozzászólásra bír minden rendű és rangú kultúraformálót. A figyelem tehát
megtiszteli az ifjakat, csak éppen ugyanúgy, ahogy korábban a gyerekeket: csak
látszólag van róluk szó. Lehet, hogy Mészárosnál, Bacsónál két fiatal néha
egymással is konfliktusba keveredik, de akik igazán érdekesek, továbbra is a
felnőttek, ifjak leleplező tekintete által megmutatva. Hogy saját világuk
miféle, és milyen, amikor tekintetük először erre a világra – tehát önmagukra
és kortársaikra – irányul, ezt majd csak a hetvenes évektől mesélik a korban
hozzájuk közelebb álló, és kevesebb atyáskodó illúzióval dolgozó alkotók:
mondjuk Gazdag Gyula A sípoló macskakőben
(1972), Jeles András A kis Valentinóban (1979). Bizarr gondolat ez utóbbit, a posztmodern
magyar film útjának egyik első formai és szemléleti mérföldkövét, azokhoz a végre
„gyerekeknek való” igazi gyerekfilmekhez kötni, melyek nagyjából ugyanekkor
kapnak igazán zöld utat. Még bizarrabb a feltételezés, hogy Jeles filmjének és
a gyerekfilmnek éppen a világteremtés dinamikája szempontjából volna köze
egymáshoz. Hogy tudniillik, elérkezett az idő, hogy a filmhős – akár életkora
jogán is – hétköznapjait fantasztikusan – mítosz- vagy meselépték szerint
újramérve, újraszámolva – rendezze át, élje át, és a film rendezője így mutassa
meg. Hogy az efféle privátvalóságban a kaland végső mérlege mindenkire
vonatkozó, univerzális zsákutcát, örökös életcsődöt sejtet, vagy egy gyerekhőst
mégiscsak megillető happy endet – ebben a tekintetben részletkérdés.
Gyerekvilág gyerekszemmel
Az
első gyerekeknek való magyar gyerekfilm, melyben a gyerek a maga kedvéért látja
gyerekszemmel a valóságot – azért jóval korábbról való, mint a magyar film
legkorábbi, „még és már” megtűrt hiperpesszimista hétköznap-mítosza. Az 1961-es
Csutak és a szürke ló, Várkonyi
Zoltán rendezésében, majd két évtizeddel megelőzi a Kis Valentinót, a következő világteremtő gyermekdarab viszont
majdnem egykorú vele. E két film – Mándi Iván és Török Sándor irodalmi
mintáihoz igazodva, egy csapásra tökéletesen megfelel a gyermekfilmtől
elvárható szemléletnek, és persze dramaturgiának. Totyi és Öcsi (köztük egy
évtized), ahogy korábbi kiskorú film-epizodisták itthon, megnézi magának a
világot gyerekszemmel, csakhogy immár a saját maga, és nem a felnőttek kedvéért.
E kis filmhősök elég, ha érzik, hogy csodákra, csodás segítségre van szükségük,
azután pedig elég a csodát akarniuk. Innentől kezdve a világ általuk és kedvükért
átalakul. Konkrétan a hétköznapok alakulnak át csodavilággá: fölbukkan bennük a
Szürke Ló, vagy fölbukkan bennük Kököjszi és Bobojsza, a két varázsmanó. Egyetlen
csoda pedig sok csodát tesz: a pesti utcák, bérház és kertváros innentől kezdve,
ahogy illik, akkor is mássá lesz, ha a szürreális történet-katalizátor
kikapcsol éppen, ha a csodás nyitóepizódról, vagy az állati-emberi csodahordozókról
egy-egy közönséges, realista jelenetben már meg is feledkeznénk.
Palásthy
György ekkor fogadtatja el magát a magyar gyerekfilm, majdnem egyetlen, tudatos
mestereként, és Öcsi-filmjét (Hahó,Öcsi!,
1971) – a gyermekközpontú világteremtés szigorú követelményét szem előtt tartva
– a második igazi magyar gyerekfilmként. Más kérdés, hogy egy még szigorúbb
követelmény szerint, ez talán bizony rögtön az utolsó hazai gyerekhős-történet
is – pláne, ha saját folytatásával, a szintén Palásthy-rendezte Hahó, a tengerrel! (1971) együtt,
párban értelmezzük. A Mándy és Török-adaptációk ugyanis először és utoljára kínáltak
a maguk gyerekhősei számára olyan történetkezdő pillanatot, mely amúgy egy
hasonló hollywoodi gyermekfilm számára már akkor is, azóta is rutin-feltétel. Megengedve,
hogy e műfajszerű furcsaságnak, mint amilyen a modern és posztmodern
gyerekfilm, igenis vannak feltételei. Eszerint viszont az Óz Dorothyjától kezdve, a Narnia
testvér-csapatán keresztül Harry Potterig magától értetődő, hogy az a
bizonyos, hétköznapokra rátelepülő fantasztikus világ olyan gyerekhősök kedvéért
születik, akik bajban vannak, merthogy ezeknek a hősöknek éppen gyermeki bajuk elhárítása,
enyhítése, megértése stb. végett – van szükségük fantasztikus világokra. Két
Mándy-adaptációra, vagyis a Csutakra
és A locsolókocsi című 1973-as
második „Totyi-filmre” és persze az Öcsi-történetekre – vagyis a nagyon kicsi
tétel-számú hazai igazi gyermekfilm-korpusz nyitódarabjaira – ez még mind érvényes.
E történetekben ott vannak a lúzerség útján elinduló, magányos, családjukban
helyet hasztalan kereső, magányos kisfiúk,
akiken csak a valóság mesebeli meghekkelése segíthet – és persze segít is. A
későbbi darabok viszont – lehettek ugyan sikeresek, dolgozhattak ugyanúgy
nemes, és persze gyermekeknek szánt irodalmi anyagból – nem óhajtottak
megfelelni ennek a kívánalomnak.
Majdnem igazi gyerekfilm: hétköznap-édesítő
bűnesetek
Több
ilyen film azóta nem készült. Az újabb filmekben is teremtenek világot a
gyerekhősök, de nem azért, hogy boldogtalan, vagy csak megzavart önmagukat a
már meglévőből kiszabadítsák. Na de akkor mi másra használható a hétköznapok
fantasztikussá álmodása, ha nem a szabaduláshoz? A válasz lehangolóan egyszerű:
vagy megint a felnőttek szolgálatára való, vagy, egyszerűen unaloműzőnek. Ez
utóbbi esetekben az unalom, ha nem is mondják ki, az említett nyitókonfliktust
próbálja pótolni: a hétköznapok a gyerekhősök (mert többen vannak) számára
nehezen viselhetőek, ezért a maguk kis valóságát „műfajilag” akkurátusan újragondolják.
Mintha egyenesen az ő vágyaikból születne az „ügy”, ami nálunk csakis bűnügy
lehet, ami pedig olyan gyermek-hétköznapi játékként indul, melybe az erősen
átélt fantáziaábránd hívja be először a bűnt a felnőtt bűnözőkkel, azután
sorban a segítőket, végül esetleg igazi nyomozókat, igazi rendőröket. A
kilenc-tíz hazai gyerekfilm fele ilyen: kötelező benne a krimi-cselekményszál.
E filmek általában hazai gyermekirodalmi adaptációk, melyek éppenséggel mind
Eric Kästner köpönyegéből bújtak elő. Ilyen film a Bácskai Lauró István rendezte
Keménykalap és krumpliorr (1974),
benne az ártatlanul megvádolt nehézsorsú fagylaltossal, az örökemlékezetű Bagamérivel,
ilyen Az öreg bánya titka, az 1973-as, Fejér Tamás rendezte tévésorozat, vagy
címével is a lényegre utaló, kései darab, az 1985-ös Gyerekrablás a Palánk utcában, Mihályfy Sándor rendezésében. Ezekben
a filmekben a hétköznapokat nem azért teszi ünnepnappá bűnügy és leleplezése, mert
egy szomorú szemű, másra vágyó gyerek szeretné ezt, és mert a kötelező nyomozás
volna a próbatétel, aminek sikeres lezárásakor a kirekesztett gyereket végre
befogadják. E történetekben az amúgy is jó fej kölykök a legjobb fej vezetésével
éppen csak annál is teljesebben élik meg első osztályú gyermekkorukat, mint
amennyire az unalom idején – bűnügy előtt, bűnügy után – megélni szokták.
Félig gyerekfilm: mesebeli lichthófok
Beszéltünk
egy harmadik gyerekfilmfajtáról, melyben, bár a kiskorú tekintet teremt külön világot,
szintén nincs boldogságkereső, önmegváltó gyerekhős, nincs bűnügy és
nyomozó-játék sem, előtérbe kerül viszont megint a felnőttek szolgálata. Nem
tévesztendő össze ez mesefajta a gyerek-, avagy tini-tekintetet „felnőtt célból”
kölcsönkérő régi filmekkel. Itt a gyerekek nem „figyelnek minket”, legalábbis
nem ez a fődolguk, itt egészségesen magukat figyelik, de fantasztikus
világukból nyert erejüket, képességüket azért visszaforgathatják a „közös”:
felnőtt- és gyerekhétköznapokba. Ilyen film például Palásthy üde Janikovszky-adaptációja,
az Égi érő fű (1979), benne a
gyerektekintet által vidám-szürreálissá lett bérházzal, ahol e tekintet által, minden
felnőtt baj, öregségtől szegénységig, rossz szomszédságtól magányig megoldást
nyer. Ugyanez a tekintet értelmezi át A
szeleburdi család (1981) kedves famíliájának voltaképpen fájdalmas
megpróbáltatásait bájos kalandsorozattá, melyben például a felnőtt szemmel
igazságtalan sorsot és befejezést – a rosszak álomházba költöznek, a jók
maradnak a gangos bérházban összezsúfolva – csupán gyermektekintettel kell
átkeretezi, és máris teljes értékű happyend lesz belőle. A film folytatásában, Szeleburdi vakációban (Palásthy György, 1987)
– a gyerektekintetre még nagyobb csodatételt terhel rá a történet: a roncshajó,
amit egy nyáron át javítgatnak, végül elsüllyed, ahogy az a felnőttvilág
sültrealizmusában egy hajóroncstól elvárható, vagyis a mese keserű
felnőtt-poénnal kegyetlenül lezárul. De semmi baj, ott a gyerektekintet
szokásos csodája, az képes mindezt „helyén kezelni”, a vakáció csak azért is
szép lesz általa, a munka csak azért is sikeres.
Miért éppen a hetvenes évek?
És
nincs tovább. Sem a felnőttvilágot élhetőbbé varázsoló, sem a rejtélymegoldó
változatnak – a gyerek-krimiknek – nincs folytatása. Az első, és mondjuk ki,
teljes értékű változat, az igazi, Hollywooddal konkuráló gyerekfilm, benne az
önmegváltó gyerekhős kalandjaival, pedig soha nem jött divatba nálunk: igaz, a
hazai gyerekirodalom sem kínált nagy bőségben ilyet, hiszen nem felehetjük, ez
a kisszámú magyar gyermekfilm is mind sikerkönyv-adaptáció: a miértekre részben
Mándynál, Janikovszkynál, Török Sándornál, Bálint Ágnesnél kell keresni a
választ. Részben persze a magyar rendezők természetes ambícióiban is: a többség
filmművészetben gondolkodik, a kisebbség felnőtt-szórakoztatásban. A gyereknézők
pedig azért nem találják magukat két szék között a pad alatt, mert a nyolcvanas
évektől már nem is keresik magukat filmben az ismert lakótelepi házak között, hiszen
a problémás gyerekkort csodával megváltó történet akkor is kínál nekik
használható mintákat, ha a csoda – mondjuk egy E.T. nevű égből pottyant barát
látogatása – soha nem ismerős helyeken, mindig csak egy nagyon távoli
kertvárosban esik meg valamelyik sorstársukkal. Így sem kell túl nagy
fantáziamunka az ön-behelyettesítéshez, megy panel-kulisszák nélkül is, márpedig
az ilyen filmekből az ellátás – bennük a nagyszabású fantasztikus világokkal és
a látványos gyermeki önmegváltásokkal – évről-évre biztosított.
Nincs
több olyan filmműfaj, melynek a magyar film száztíz évén belül külön kiemelt
évtizede –másfél-évtizede – volna. Amelynél nincs igazán előzmény, és – sajnos
– nincs igazán folytatás. A gyerekfilm esélyes erre, ha csak csoda nem
történik, márpedig most megint nincs igény efféle gyártáspolitikai csodára. A
hetvenes évek, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója e tekintetben kivételes
időszak: a magyar film modernista virágkorának, a hatvanas éveknek már utána
vagyunk, a Rendszerváltásra való harcos rákészülésnek részben még előtte, sőt,
mindezek mellett, az évtized elején még az óvatos visszatáncolás-elgyávulás
kellemetlen kultúrpolitikai foglalatában. Ehhez az elgyávuláshoz viszont
furcsamód nagyon is passzolt a „virágozzék száz virág” mindent, tehát ki nem
próbált műfajokat is bátorító nagyvonalúsága. A hazai film történetének három majdnem-sci-fije,
tíz valóságos gyerekfilmje éppen ebben a korszakban született.
És
talán még egy magyarázat is van. Bérház-gangot, lakótelepi játszóteret, gazzal
borított dunai zátonyt akkor volt könnyű varázsvilággá álmodni, amikor, mint
tudjuk, megállt az idő. Akkor már
kivételként, és óvatosan volt esély ábrázolni az álló idő képtelenségét is. És
éppen itt a másképpen-látás rituáléiban, találkozik megint a reménytelenség
fantasztikuma a remény fantasztikumával, Kis Valentino Kököjszivel. Ha egyszer
hetvenes években így állt az idő, így merevedtek csendéletté a hétköznapok.
Nem
mozdult a világ: egy kis ideig még volt mód, volt igény gyerekfilmekkel
dekorálni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1325 átlag: 5.56 |
|
|