KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/január
GODARD 80
• Schubert Gusztáv: Descartes kamerával Godard 80
• Ádám Péter: A festő és modellje Godard és Karina
• Báron György: Visszafordítás A Kifulladásig és a Breathless
• Bikácsy Gergely: Könyvek és gengszterkalapok Kalapemelés JLG előtt
KOLUMBIA DÉMONAI
• Vajda Judit: A Márquez-paradoxon Gabriel García Márquez-adaptációk
• Géczi Zoltán: Képeslapok a napfényes pokolból Kolumbiai drogfilmek
BERLINI ISKOLA
• Ruprech Dániel: Hideg falak Christian Petzold
• Schreiber András: A melankólia új hulláma Berlini Iskola
MAGYAR MŰHELY
• Barkóczi Janka: A nehezebb út Beszélgetés Bódis Krisztával
• Zalán Vince: Film-mikrokozmosz Barlang
FILM / ZENE
• Simonyi Balázs: Az öngyújtókorszak vége A rockkoncertek vizualitása
FESZTIVÁL
• Teszár Dávid: Szintén zenész Chungmuro Filmfesztivál
KRITIKA
• Gorácz Anikó: A madeleine hatalma Kocsis Ágnes: Pál Adrienn
• Palotai János: A test angyalai Botero//Kocsis Ágnes
• Radnóti Sándor: Élet/művészet Abbas Kiarostami: Hiteles másolat
• Tornai Szabolcs: Dzsungel és karaoke Apichatpong Weerasethakul: Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire
MOZI
• Vincze Teréz: Fényes csillag
• Vajda Judit: Északi karácsony
• Vörös Adél: Utódomra ütök
KRITIKA
• Szabó Noémi: Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja
MOZI
• Pápai Zsolt: Egy néma kiáltás
• Nevelős Zoltán: Következő három nap
• Sepsi László: Rubber, a gumiabroncs
• Géczi Zoltán: Piranha 3D
• Baski Sándor: Tron: Örökség
• Csillag Márton: Zimmer Feri 2.
• Varró Attila: Rohanás
• Alföldi Nóra: Üvegtigris 3.
DVD
• Varga Balázs: Szabó István filmjei
• Pápai Zsolt: Megáll az idő
• Varga Zoltán: 30 nap éjszaka
• Alföldi Nóra: Adni jó
• Benke Attila: John és Mary
• Tosoki Gyula: Variációk szexre
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Északi karácsony

Vajda Judit

Hjem til jul­ – norvég-svéd-német, 2010. Rendezte és írta: Bent Hamer. Kép: John Christian Rosenlund. Zene: John Erik Kaada. Szereplők: Nina Andresen Borud (Karin), Trond Fausa Aurvaag (Paul), Arianit Berisha (Goran), Joachim Calmeyer (Simon). Gyártó: Bulbul Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 90 perc.

A karácsony még a legkérgesebb szívet is meglágyítja. A visszafogottságáról híres norvég Bent Hamer rendezett már rezdülésekkel dolgozó, meghökkentően minimalista művet két öreglegényről (Tojások), remek abszurd humorral operáló komédiát (Dalok a konyhából), amerikai kiruccanásként Bukowski-adaptációt, ami majd szétesett a spleentől (Tótumfaktum), legutóbb pedig egy meghatóan szép és édesen keserű masinisztadrámát (O’Horten). Korábbi alkotásai finomságához képest az új opus egyenesen egy földrengés erejével fogalmaz, olyannyira, hogy egyes elemei már-már a giccs határát súrolják: egy igazi szívhezszóló karácsonyi darabot kapunk, érzelgős zenével aláfestve és erős, teli színekkel, tűzpirosokkal, királykékekkel és napsárgákkal megfestve.

A szenteste játszódó, több párhuzamos szálon futó cselekmény Hamer saját munkái helyett Az első éjszakám című spanyol filmét idézi, amely szintén többszálú dramaturgiával vezeti elő nagyszámú hőse szilveszteréji kalandját. Azonban a legtöbb hasonszőrű sokszereplős darabtól eltérően ezúttal a figurák útja alig keresztezi egymást: olyannyira függetlenek egymástól a szívmelengető karácsonyi sztorik, hogy – egy-két momentumot az elején és a végén, illetve a keretet leszámítva – egymás után illesztve akár önálló kisjátékfilmekként is megállnák a helyüket. Ezekben a rövidfilmekben pedig valamilyen formában mégiscsak jelen van a régi ismerős Bent Hamer is: az alkotást egészében és részeiben is ugyanaz a csendes emberség hatja át, ami a lelke mélyén a direktor összes korábbi művét is jellemezte.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy nem mindegyik vonal egyformán erős. Egyszerre abszurd és megható az elvált apa ünnepi ámokfutása Mikulásnak öltözve, és nagyon kedves az iskolásfiú és osztálytársnője kezdődő vonzalma a családi vacsora feláldozásával. A félrelépő férj és szeretője duettje sematikusan kezdődik, ám később kellemes meglepetést okoz, de a karácsonyi születés hétköznapi csodája már átlépi a fent említett giccshatárt. Az üzenet azonban mindegyikből átjön: ahogy egy elvált apa mindent kockára tesz gyerekei kedvéért, ahogy két fiatal bátortalanul beleles egy távcsőbe vagy ahogy két nő összenéz egy piros sál fölött – abban benne van az északi karácsonyok minden fagyosság ellenére is forrón dobogó szíve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 52-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10488