KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/január
GODARD 80
• Schubert Gusztáv: Descartes kamerával Godard 80
• Ádám Péter: A festő és modellje Godard és Karina
• Báron György: Visszafordítás A Kifulladásig és a Breathless
• Bikácsy Gergely: Könyvek és gengszterkalapok Kalapemelés JLG előtt
KOLUMBIA DÉMONAI
• Vajda Judit: A Márquez-paradoxon Gabriel García Márquez-adaptációk
• Géczi Zoltán: Képeslapok a napfényes pokolból Kolumbiai drogfilmek
BERLINI ISKOLA
• Ruprech Dániel: Hideg falak Christian Petzold
• Schreiber András: A melankólia új hulláma Berlini Iskola
MAGYAR MŰHELY
• Barkóczi Janka: A nehezebb út Beszélgetés Bódis Krisztával
• Zalán Vince: Film-mikrokozmosz Barlang
FILM / ZENE
• Simonyi Balázs: Az öngyújtókorszak vége A rockkoncertek vizualitása
FESZTIVÁL
• Teszár Dávid: Szintén zenész Chungmuro Filmfesztivál
KRITIKA
• Gorácz Anikó: A madeleine hatalma Kocsis Ágnes: Pál Adrienn
• Palotai János: A test angyalai Botero//Kocsis Ágnes
• Radnóti Sándor: Élet/művészet Abbas Kiarostami: Hiteles másolat
• Tornai Szabolcs: Dzsungel és karaoke Apichatpong Weerasethakul: Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire
MOZI
• Vincze Teréz: Fényes csillag
• Vajda Judit: Északi karácsony
• Vörös Adél: Utódomra ütök
KRITIKA
• Szabó Noémi: Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja
MOZI
• Pápai Zsolt: Egy néma kiáltás
• Nevelős Zoltán: Következő három nap
• Sepsi László: Rubber, a gumiabroncs
• Géczi Zoltán: Piranha 3D
• Baski Sándor: Tron: Örökség
• Csillag Márton: Zimmer Feri 2.
• Varró Attila: Rohanás
• Alföldi Nóra: Üvegtigris 3.
DVD
• Varga Balázs: Szabó István filmjei
• Pápai Zsolt: Megáll az idő
• Varga Zoltán: 30 nap éjszaka
• Alföldi Nóra: Adni jó
• Benke Attila: John és Mary
• Tosoki Gyula: Variációk szexre
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Rohanás

Varró Attila

Faster – 2010, amerikai. Rendezte: George Tillman Jr. Írta: Tony Gayton és Joe Gayton. Kép: Michael Grady. Zene: Clint Mansell. Szereplők: Dwayne „Szikla” Johnson (Sofőr), Billy Bob Thornton (Zsaru), Oliver Jackson-Cohen (Gyilkos), Carla Gugino (Cicero). Gyártó: Castle Rock Entertainment/TriStar Pictures/CBS Films. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 95 perc.

Az „egzisztencialista akciófilm” kifejezés már önmagában is mázsás oximoronként hangzik, ha pedig a műfajnév elé még hozzátesszük a „Dwayne Johnson”-jelzőt, a végeredmény legjobb esetben furcsa paródiának tűnhet, amelyben az elmúlt öt évben kizárólag vígjátéki szerepeket vállaló ex-pankrátor két lángszórózás közt koponyával kezében mereng a lét értelmén egy tömegsír felett. Pedig a modernizmus fénykorában nem egy akcióspecialista kísérelte meg összeegyeztetni a Semmit az autósüldözésekkel, élen Walter Hillel, akinek Driver (nálunk Gengszterek sofőrje) című 1978-as filmje névtelen hőseivel (Sofőr, Zsaru), közúti hajszáival és minimalista cselekményével az idei Faster (nálunk Rohanás) egyik előképeként szolgált.

Maga a történet azonban egy másik szépemlékű modernista gengszterfilmet, az 1967-es Point Blanket (nálunk A játéknak vége) idézi, sőt akár a Boorman-film főbb motívumainak egyfajta variációjaként is nézhető: zsíros rablást követően – egy árulás folytán – bűnözőhősünk fejlövést kap, félholtan börtönbe kerül, majd szabadulva egy frissen szerzett halállistával kezében sorra járja a régi vétkeseket, nyomában az ellene felbérelt fejvadásszal, valamint egy mindenre elszánt nyomozóval. Noha a filmet jegyző George Tillman Jr-tól eddigi filmjei alapján (Férfibecsület, Notorious BIG) nem állna távol a téma alapvetően drámai feldolgozása, a fekete rendező pontos érzékkel egyensúlyoz az akció és a létkérdések borotvaélén: mindhárom központi figurájának súlyos erkölcsi/érzelmi döntéseket pakol a vállára, de ettől még biztos kézzel markolják a volánt és revolvert, nem csak a nézői szíveket. Különös, még épp működőképes zsánerkísérlet a Rohanás, és meglehetősen koridegen, mintha csak a Száguldás a semmibe kultuszdarabját látnánk viszont magasabb fordulatszámon és több fordulattal – ha más nem is, kiváló ellenméreg a Crank-trendre.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10480