KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/január
GODARD 80
• Schubert Gusztáv: Descartes kamerával Godard 80
• Ádám Péter: A festő és modellje Godard és Karina
• Báron György: Visszafordítás A Kifulladásig és a Breathless
• Bikácsy Gergely: Könyvek és gengszterkalapok Kalapemelés JLG előtt
KOLUMBIA DÉMONAI
• Vajda Judit: A Márquez-paradoxon Gabriel García Márquez-adaptációk
• Géczi Zoltán: Képeslapok a napfényes pokolból Kolumbiai drogfilmek
BERLINI ISKOLA
• Ruprech Dániel: Hideg falak Christian Petzold
• Schreiber András: A melankólia új hulláma Berlini Iskola
MAGYAR MŰHELY
• Barkóczi Janka: A nehezebb út Beszélgetés Bódis Krisztával
• Zalán Vince: Film-mikrokozmosz Barlang
FILM / ZENE
• Simonyi Balázs: Az öngyújtókorszak vége A rockkoncertek vizualitása
FESZTIVÁL
• Teszár Dávid: Szintén zenész Chungmuro Filmfesztivál
KRITIKA
• Gorácz Anikó: A madeleine hatalma Kocsis Ágnes: Pál Adrienn
• Palotai János: A test angyalai Botero//Kocsis Ágnes
• Radnóti Sándor: Élet/művészet Abbas Kiarostami: Hiteles másolat
• Tornai Szabolcs: Dzsungel és karaoke Apichatpong Weerasethakul: Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire
MOZI
• Vincze Teréz: Fényes csillag
• Vajda Judit: Északi karácsony
• Vörös Adél: Utódomra ütök
KRITIKA
• Szabó Noémi: Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja
MOZI
• Pápai Zsolt: Egy néma kiáltás
• Nevelős Zoltán: Következő három nap
• Sepsi László: Rubber, a gumiabroncs
• Géczi Zoltán: Piranha 3D
• Baski Sándor: Tron: Örökség
• Csillag Márton: Zimmer Feri 2.
• Varró Attila: Rohanás
• Alföldi Nóra: Üvegtigris 3.
DVD
• Varga Balázs: Szabó István filmjei
• Pápai Zsolt: Megáll az idő
• Varga Zoltán: 30 nap éjszaka
• Alföldi Nóra: Adni jó
• Benke Attila: John és Mary
• Tosoki Gyula: Variációk szexre
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

30 nap éjszaka

Varga Zoltán

30 Days of Night – amerikai, 2007. Rendezte: David Slade. Szereplők: Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston. Forgalmazó: SPHE. 113 perc. 30 Days of Night: Dark Days – amerikai, 2010. Rendezte: Ben Ketai. Szereplők: Mia Kirschner, Kiere Sanchez, Rhys Coiro. Forgalmazó: InterCom. 88 perc.

Hiába sütkéreznek a vámpírfilm jelenlegi reneszánszának reflektorfényében olyan mértéktartó vérszívók, mint Cullenék (Alkonyat-széria), a műfaj valódi fölfrissítéséért azok az olvasatok szavatolnak, amelyek a nagy múltú rémek legállatiasabb vonásait pedzegetik. A képregény-minisorozaton alapuló, s az egyik szerző (Steve Niles) közreműködésével készült 30 nap éjszakában egy alaszkai településre vérszívók hordája csap le, amikor kezdetét veszi a címben jelzett egyhavi sötétség, s egy maroknyi túlélő megpróbál kitartani a legközelebbi virradatig. A vámpírok megjelenítésének egy lehetséges végpontját találjuk itt: a vérszívók legfeljebb testfelépítésükben emberiek – bár sajátos szemük és kezük szörny-létükre figyelmeztet –, máskülönben viszont a puszta vérszomj és az irgalmat nem ismerő erő megtestesítői. Nyomukban fröcsög a vér, megnyílnak az ütőerek és szakadnak a testek. A 30 nap éjszaka vérbő effektusai (napjaink horrorfilmjeivel szemben) mégsem öncélúak, s a film hatásának nem is ezek a legfőbb alapjai, hanem a csapdahelyzet fölrajzolása és egyre reménytelenebbé fokozása, valamint a hó, a hideg és a sötétség hármasságával létrehozott tömény atmoszféra. Meglehet, nem a vámpírok ténykedése az igazán dermesztő – inkább a bujkálásra és védekezésre kárhoztatott emberek kiszolgáltatottsága és tűrőképességük teherpróbája, amit nemcsak a rémekkel való összeütközés generál, hanem az egymással és önmagukkal kapcsolatos nehézségeik is súlyosbítanak. Hogyan hull szét egy kisközösség, miként törnek derékba emberi sorsok és életek, ki miképp néz szembe a végzetével egy extrém szituációban – a Romero és Carpenter ostromhelyzetre épített korai munkáira is emlékeztető 30 nap éjszaka a vámpírhorrortól elvonatkoztatva is módfelett izgalmas és kényes kérdésekkel szembesít. Az illúziótlan hangvételt végül a hajnalhasadás sem töri meg, sőt szívszorító záróképet köszönhetünk neki.

Folytatásában, a 30 nap éjszaka – Sötét napokban az első rész hősnője egy vámpírvadász-szövetség üdvöskéjeként a műfaj legelnyűttebb hagyományainak jegyében száll szembe az éjszaka teremtményeivel, de nemcsak velük számol le, hanem azokkal az erényekkel is, amelyek az eredeti filmet kiemelkedő vámpírhorrorrá avatták.

Extrák: 30 nap éjszaka: Semmi. 30 nap éjszaka – Sötét napok: kisfilm, valamint audiokommentár a rendezővel és a producerrel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10473