KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Holtak naplója

Alföldi Nóra

Diary of the Dead – amerikai, 2007. Rendezte: George A. Romero. Szereplők: Michelle Morgan, Joshua Close, Shawn Roberts. Forgalmazó: Intersonic. 95 perc.

 

A horror-nagymester George A. Romero legalább olyan állhatatossággal támasztja fel zombijait immáron negyven éve, mint amilyen kérlelhetetlenül azok a húsra járnak. A legendás élőhalott-széria ötödik darabja azonban vadonatúj kezdettel kecsegtet: miután a 2005-ös Holtak földjének disztópiáját már nem lehetett tovább ragozni, a 2007-es Holtak naplójában Romero mindent lesöpör az asztalról, és téziseit újracsomagolja.

A Holtak naplója korpuszát egy nyers dokumentumanyag képezi, melyet a pittsburghi egyetem filmszakos diákjai forgattak az apokalipszis kezdetének eseményeiről. A történet arról a pontról indul, amikor az első tudósítások érkeznek bizarr jelenségekről. Bár a kis csapat eleinte bizalmatlan a mainstream médiával szemben, amikor a fiatalok a saját bőrükön érzik a veszélyt, kitör a pánik, ezzel párhuzamosan azonban kalandjaik gondos dokumentálását is küldetésként kezdik felfogni.

A dokumentarizmus, a médiaképek használata Romero 1968-as Az élőholtak éjszakája című munkája óta része a horrorműfajnak, ezért nincs abban semmi meglepő, hogy a dokumentarista technikákat sikeresen alkalmazó kortárs filmek után (Ideglelés – Blair Witch Project, Cloverfield stb.) Romero visszavette a kölcsönt, és az életének minden eseményét kényszeresen képpé konvertáló, saját szenzációját hajhászó technosapiens világképét vizsgálta meg. A már-már végtagnak számító kézi- és webkamerák, mobiltelefonok és egyéb kompakt képrögzítő eszközök korában nem az egyed, sokkal inkább a kép túlélése a cél. Romero annyiban megy a trend ellen, hogy filmjét nem akarja mindenáron talált tárgynak feltüntetni, pedig tehetné, hiszen a szubjektivitás egyszer sem sérül, az ellipszisek hitelesek, a suspense soha nem működött jobban. A Holtak naplója formai bravúrja pusztán arról szól, hogy szerzője megadja, ami a műfajnak jár; ha már új kezdet, akkor készüljön új képfajtákkal. A mester ismét kiváló munkát végzett, és úgy tűnik, az anyagról is végtelenszámú bőr húzható le anélkül, hogy veszítene erejéből.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9718