KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hazugságok hálója

Sepsi László

Body of Lies – amerikai, 2008. Rendezte: Ridley Scott. Írta: David Ignatius regényéből William Monahan. Kép: Alexander Witt. Zene: Marc Streitenfeld. Szereplők: Leonardo DiCaprio (Roger Ferris), Russell Crowe (Ed Hoffman), Mark Strong (Hani), Golshifteh Farahani (Aisha). Gyártó: De Line / Scott Free Productions. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 128 perc.

 

Míg testvére, Tony – aki hol több, hol kevesebb sikerrel tapogatja ki a klipesztétika és a műfaji filmek lehetséges kapcsolódási pontjait – a Deja vu-vel elkészítette az időgép-tematika talán legönreflektívebb, egyben legtechnikásabb képviselőjét, Ridley Scott az új évezredre betagozódott a rendszerint biztos minőséget produkáló, de újszerűt ritkán felmutató alkotók sorába. Az Amerikai gengszter vagy a Mennyei királyság masszív biztonsági játéka az adott műfajok kedvelőinek ugyan szerezhetett néhány kellemes percet, de aki a Szárnyas fejvadász és az Alien zsenialitását kereste a gyöngyvásznon, az inkább csak száznegyven percnyi csalódásra számíthatott.

Mindez elmondható a Hazugságok hálójáról is: a Leonardo DiCaprio által játszott Ferris ügynök kiábrándulásának története csupán árnyéka Rick Deckard megvilágosodásának, miközben a két megváltástörténet (ha nem is kínosan, de) rímel egymásra. Akik huszonöt éve replikánsok voltak, ma terroristák, ami ködös-füstös cyberpunk nagyváros, ma a veszett kutyákkal és szeméttelepekkel díszített Amman, melynek sötét zugaiban ugyanolyan manipulatív és kétes figurák bujkálnak, mint 2019 Los Angelesében. A feszes kémthriller lehetősége mindezek ellenére hamar elsikkad, Scottot ezúttal jobban érdekli hősének lelkivilága és a tanulságok, mint holmi feszültségkeltés – csak éppen Ferris-nél bármely mellékszereplő izgalmasabb karakter, és a Hazugságok hálója az USA külpolitikáját tekintve sem lep meg sok újdonsággal.

9/11 után egy Sziriánával és egy Redacteddel (valamint négy Ministry-albummal) csak az nem tudja, hogy a „war on terrorism” mocskos játék, akinek még mindig 2002-t írnak a naptárában. A G. I. Jane rendezőjének – hőseiben is tetten érhető – kiábrándulása izgalmas látvány, de a körítésként felbukkanó közhelyek még így is kevés eséllyel pályáznak a néző katartikus megvilágosodására.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9608