KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vicky Cristina Barcelona

Schreiber András

Vicky Cristina Barcelona – amerikai, 2008. Rendezte és írta: Woody Allen. Kép: Javier Aguirresarobe. Szereplők: Scarlett Johansson (Cristina), Rebecca Hall (Vicky), Penélope Cruz (Helena), Javier Bardem (Juan Antonio), Chris Messina (Doug), Patricia Clarkson (Judy Nash). Gyártó: Mediapro / Gravier. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 96 perc.

 

Párizs, Velence, London, Barcelona: New York. Woody Allen az öreg kontinensen forgatott filmjeiben – hiába a városkulissza varázsa – rendre manhattani történetet mesél el. Legújabb opuszában két amerikai turistalány, a szerelemről kétféleképp gondolkodó barátnő érkezik a katalán fővárosba, hogy végül hosszú, forró barcelonai nyaralásukról felemás szerelmi emlékekkel, keserédes tapasztalatokkal gazdagabban térjenek haza. A katalán szokásokat diplomamunkájához kutató Vicky (Rebecca Hall) menyasszonyként a stabil párkapcsolat elkötelezett híve, a művészi önkifejezés újabb és újabb formáit kereső Christina (Scarlett Johansson) sokkal nyitottabb a kapcsolatok terén – mindkettejük életét felforgatja a sorszerű találkozás a festőművész Juan Antonióval (Javier Bardem) és ex-feleségével, a tüzes, ám kissé zavart Maria Helenával (Penélope Cruz).

Woody Allen korábbi noir-kitérője (lásd London-trilógia, különösképp a Kasszandra álma) visszakanyarodott a rá olyannyira jellemző szerelmi komédiához, felvillantva nélkülözhetetlen kellékeit: jómódú, kifinomult értelmiségiek, művészet, neurózis, szerelmi bonyodalmak és a város mágikus atmoszférája. Ami ez utóbbit illeti, Gaudí és Miró városának címbéli szerepeltetése nem csak a két amerikai lány katalán kalandjaira utal. A címválasztás Truffaut-t (Két angol lány és a kontinens) idézi: a Vicky Cristina Barcelona igazi szerelmi kalandora és egyetlen nyertese Juan Antonio, Barcelona a festő életében az állandóságot jelképező bizonytalan pont, a féktelenségben utólérhetetlen Maria Helena. A három sztereotip nőtípust (meleg barna, naiv szőke, tüzes fekete) és egy hamisítatlan machót felvonultató Vicky Cristina Barcelona elsősorban férfiaknak való vérbeli nyári szerelmes film. Bár nem visz közelebb a női lélekhez, sem a szerelem természetének megértéséhez, kellemes élvezet. Fájdalmasan szórakoztató darab, és csak annyira hagy mély nyomot bennünk, mint egy hosszúra nyúlt könnyed nyári kaland.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9598