A fanatizmus koraFanatizmus a filmvásznonHatártalan korlátoltságGyőri Zsolt
Rigely Ádám
A fanatikusok és a fanatizmus jelensége velünk és bennünk élő probléma, melynek feltérképezésére és pontosabb megértésére a filmkultúrából nyerhetünk ihletet
Fanatikus
világban élünk, fanatizmus egyszerre van jelen látható és láthatatlan módokon,
politikai, vallási és kulturális ideológiákba ágyazva, ezek leple alatt. A fanatizmus
ezerkarú polipként mindenhová beférkőzik, a hívők közösségeitől kezdve a
fogyasztói társadalomig, a családoktól a stadionokon át a koncerttermekig, sokak
számára a legaggasztóbb mégis az, ahogy napjaink politikai diskurzusaiban publicitást
kap, szalonképessé vált. Az idei Oscar-gálán a filmesek is aggodalmuknak adtak
hangot, az öt legjobb idegen nyelvű alkotás rendezője (Asghar Farhadi, Martin
Zandvliet, Hannes Holm, Maren Ade, Martin Butler–Bentley Dean) közös levélben szólalt
fel a fanatizmus ellen: „Függetlenül attól, melyikünk kapja meg a legjobb
idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat,– írják – elutasítjuk a szűklátókörű gondolkodást.
Úgy hisszük nincs legjobb ország, legjobb nem, legjobb vallás vagy legjobb
bőrszín. Szeretnénk, ha ez a díj a nemzetek közötti egységet és a művészeti
szabadságot szimbolizálná […] határozottan elítéljük a fanatikus és
nacionalista gondolkodásmódot” Mire képes a mozi ebben a helyzetben? – teszik
fel a kérdést a levél aláírói. Válaszukban a filmművészetet a kirekesztő fanatizmus
alternatívájaként, más társadalmak megismerésének, a nemzeti és nemzetek
közötti kulturális sokszínűség ábrázolásának lehetőségeként határozzák meg,
olyan művészeti beszédmódként, ami az ismeretlent nem gyűlölni, hanem
megismerni akarja.
A
fentebbi nyilatkozat is egyértelműsíti, hogy a fanatizmus lényeges eleme a
tények helyett előítéleteken alapuló ítélkezés. A vakhit azonban nem nemcsak
másnak okoz kárt, első áldozata maga a fanatikus. Az előítéletes gondolkodás
mellett ugyanis nem fér meg az önismeret sem. A terrorista nem mérlegeli
tetteit, vallási mártírnak, szabadságharcosnak tekinti magát. A fanatizmus
lényegi vonása a relativizmus, akárcsak a benne rejlő értékítéletek
szubjektivitása. A fanatikus nagy magabiztossággal magyarázza el, hogy ő miért
nem fanatikus, hogy miért bírálói az igazi fanatikusok. Ha ez így van,
megnyugodhatunk, vagyis ha nincsenek fanatikusok, akkor fanatizmus sincs.
Márpedig van! Ráadásul objektívan leírható tulajdonságokban, attitűdökben,
identitásstratégiákban, nyelvben, csoportdinamikában ölt testet.
Cikkünkben
angolszász példák alapján vizsgáljuk meg, hogyan ábrázolja a kortárs film
fanatizmust.
Harcban a világgal
Robin
Hardy 1973-as klasszikusa, A vesszőből
font ember a fanatizmus átfogó természetrajzát kínálja. A film egy külvilágtól
elzártan élő észak-skót közösségben játszódik, ide érkezik a vallásos
nyomozótiszt, hogy felderítse egy helybeli lány rejtélyes eltűnésének okait. A
földrajzi elzártság mellett legalább annyira fontos motívum a saját vallási
hitvilágát mindenáron védő közösség kulturális elzártsága és a lépten-nyomon
kérdéseket megfogalmazó rendőrrel szembeni nyílt ellenszenve. Howie őrnagy azzal
párhuzamosan ébred rá a szigetlakók másságára, hogy megismeri a természettel
való szoros együttélésüket magyarázó ideológiát, a keresztényi nézetekkel össze
nem egyeztethető okkultista-pogány rítusokat, a vallási szertartásokat és állatias
párzási táncot, illetve találkozik a zárt és öntörvényű közösség mindenható
különc urával, a Christopher Lee alakította Summerisle lordjával. A film végére,
a földjeik termőképességét garantáló istenek kegyéért bemutatott emberáldozat
rítusában érti meg az őrmester e világot tápláló eszmerendszer alapvető
fanatizmusát. Bár Howie igyekszik felnyitni a helyiek szemét, szavai süket
fülekre találnak: a sziget lakosai nem figyelnek a számukra hitevesztett kívülálló
szavaira, egyszerűbbnek találják a pogány hitük szerint máglyán rituálisan
elégetni a józan ész érveit. A fanatizmus ismérvei és alapvonásai – az
ideológiákkal magát körbebástyázó, azt megkérdőjelezni képtelen közösségi
identitás, az önkritikus gondolkodás hiánya, a vezérkultusz – mind gazdagon
megjelenik a filmben. Hardy klasszikus filmjéhez több szálon is kapcsolódik M.
Night Shyamalan 2004-es filmje, A falu, egy
békés, hívő és egy láthatatlan ellenséggel küzdő közösség története. A film
első félében a rejtélyes idegenektől olyannyira rettegnek a lakók, hogy az
általuk viselt piros szín puszta látványát sem képesek elviselni, sőt, amikor nyelvi
tabuként alkotják meg őket – „azok, akikről nem szólunk” – tulajdonképpen a
félelemkeltő idegenséget olvassák rájuk. A történet második felében, Shyamalan dramaturgiájához
hűen, szertefoszlik a faluról előzetesen megalkotott kép és kiderül, hogy az
idegen szörnyetegek valójában a közösség maszk mögé bújt lakói. Ekkor tudjuk
meg, hogy egy csoportnyi modern civilizációból kiábrándult ember alapította a
falut: mindannyian feldolgozhatatlan traumákat hordoznak korábbi életükből, ezek
miatt vonultak vissza a modern civilizációból. Ebben a momentumban a fanatizmus
alapvető tulajdonságait fogalmazza meg a film. A fanatikus az önnön igazában
való rendíthetetlen és kritikát nem tűrő hitéről ismerszik meg, akinek – ha hite
nem fér össze a valósággal –, a belső, szubjektív világa helyett a külső
valóságot igyekszik megváltoztatni. A
faluban a valóság megváltoztatása csupán egy kisebb közösségben zajlik,
ahol berendezik az igazhitűek vakságon, fedőtörténeteken és önmaguk
bebörtönzöttségét biztosító törvényeken alapuló látszatvalóságát. Az állati
maszkot és vérvörös köpenyt viselő lakók, a modern civilizáció szörnyűségét újra
meg újra szimbolikusan megtestesítve igyekeznek a modernitástól rettegő közösséget
fanatizálni. A tények elfogadása helyett a félelem válik a csoportdinamika
alapjává, amivel Shyamalan a fanatizmus egy újabb fontos aspektusára is
rámutat: a dogmatizmusra, amellyel a vezér akár erőszak által is másokra
erőszakolja a hitét. Bár a vezetők nem demokratikus eszközökkel döntöttek a
modern civilizáció megtagadásáról, utódaikat a választás lehetőségétől
megfosztva zárják a falu archaikus keretei, a szegénység és a babona közé.
Tudományos fanatizmus
A
tudomány kétségtelenül sokat segített a fanatikus viselkedés megértésében, de gyakran
saját morális korlátait átlépve tette ezt. A leghíresebb eset Philip Zimbardo
1971-es stanfordi börtönkísérlete volt, ami két kortárs filmet is megihletett: a
német A kísérletet (Oliver
Hirschbiegel, 2001) és ennek azonos című amerikai feldolgozását (Paul Scheuring,
2010). Zimbardo börtönhelyzetet szimulált, két csoportra, foglárokra és
elítéltekre osztva kísérletben résztvevő embereket. Ám kísérletét idő előtt
kénytelen volt leállítani a szerepeikkel túlzottan azonosuló résztvevők miatt. A kísérlet amerikai változatában a
nonkonformista Travis (Adrien Brody) válik a lázadó „rabok” vezetőjévé, míg az
anyja által elnyomott Barris (Forest Whitaker) az agresszív „börtönőrök”
vezetője lesz. A szerepjátékból élet-halál harccá fajuló konfliktus során mindketten
azzá a vezéregyéniséggé válnak, amellyé a külső társadalomban szerettek volna
válni, de különböző okok miatt erre nem voltak képesek. Mindketten önjelölt vezetőként
emelkednek ki a csoportból és a közösségből merítenek erőt céljaik eléréséhez,
ugyanakkor maguk a célok egy idő után jelentőségüket vesztik és a vak rajongás
maga válik céllá. A csoporttagok számára hasonlóképpen jelentőségét veszti,
hogy mi a közösség célja, a lényeg, hogy biztonságérzetet meríthessenek a nyájszellemből.
Travis
és Barris közös vonása a saját igazukba vetett rendíthetetlen hit, a hűség „szent
ügyhöz”, jelen esetben a kísérlet szervezői által megállapított szabályok
betartásának és betartatásának a fontossága. A Stanley Milgram amerikai szociálpszichológus
munkásságát bemutató Experimenter
(Michael Almereyda, 2015) ez utóbbi vonást emeli ki. A filmben szereplő
kísérletek résztvevőit számukra ismeretlen személyek (a kísérletvezető
beépített embereinek) tesztelésére kértek fel és a rosszul válaszolókat „elektromos
sokkal” kellett büntetniük. A résztvevők túlnyomó többsége kétely nélkül elfogadta
a tudósok utasításait és alárendelte magát a fehér köpenyes kísérletvezető,
mint felettes én akaratának. Milgram kísérlete fontos adalékokat kínált a hatalomnak
minden körülmények között engedelmeskedő ember, a tetteiért felelősséget nem
vállaló fanatikus természetrajzához. Két további film, a német A hullám (Dennis Gansel, 2008) és a dán Eksperimentet (Louise Friedberg, 2015)
iskolai keretek között vizsgálja az idealizmus elfajzásának folyamatát és a
destruktív lelkesedés pszichológiáját. Gansel filmje a náci múltat, míg
Friedberg alkotása a gyarmatosítók atrocitásait megidézve kínál leleplező képet
a fanatizmusról.
Vallási fanatikusok
A
fanatizmus szó hallatán az átlagember manapság terroristákra, iszlám
radikalistákra, vallási fanatikusokra asszociál. Nem véletlenül. A szektáriánus
közösségek melegágyai a fanatizmusnak, annak minden eleme megtalálható bennük:
a biztos útmutatást kínáló „szentírás”, a csoporttagokat összetartó
nyájszellem, és a hitvilág akár erőszakos eszközökkel való terjesztése. A
vallási fanatizmus egyik kultikus ábrázolása Stephen King 1974-es Carrie című regénye, amelyet először két
évvel a nyomtatott kiadás után Brian De Palma, 2013-ban pedig Kimberly Peirce vitt
vászonra. A Sissy Spacek által megelevenített Carrie White (Chloë Grace Moretz
a 2013-as adaptációban) egyedül él hívő keresztény édesanyjával (Piper Laurie,
Julianne Moore), aki a „szentírás” abszolút igazságát rendíthetetlenül hirdeti,
lányát pedig annak szellemében neveli. Míg a kisváros többi tagját csupán
szavakkal próbálja megtéríteni, Carrie-n erőszakosabb módon gyakorolja „az Úr
szeretetét”. A külvilág csábításaitól és a lány naivitásától és nyitottságától
tartva mindkettőjüket a hit börtönébe zárja, melynek fizikai megtestesülése az
oltárként berendezett otthon, valamint a Carrie büntetésére szolgáló kamra.
Hasonlóan erős térbeli metaforák működnek Ulrich Seidl 2012-es filmjében, A hit
paradicsomában, melynek középkorú főszereplőnője a testi vágyait önostorozással
bünteti. A penitencia helyszínéül szolgáló, kulccsal zár szoba zárdacellára
hasonlít, ahol a testtel és a hitetlenekkel egyaránt harcban álló fanatikus
asszony megélheti Isten iránti hódolatát és zavaró tényezők – a külvilág –
hiányában elhiheti, hogy egy szent ügy szolgálatára lett kiválasztva.
Paul
Thomas Anderson 2007-es Vérző olaj
című drámájában is a kiválasztottság-tudat jelenti a vallási fanatizmus
legfontosabb ismérvét. A történetben kulcsszerepet játszó szektaalapító, Eli, magának
Krisztusi képességeket tulajdonítva „az Úr szava” által gyógyít betegségeket. A
„szentírást” hívei felé extatikus rajongással közvetítő vezető fanatikus
meggyőződéssel hirdeti, hogy Isten természetfeletti erővel ruházta fel: puszta
érintése betegeket gyógyít meg, halottakat támaszt fel. A kételkedőket ellenségnek
tekinti, leginkább az olajmágnás Danielt, a minden hájjal megkent, fanatikusan
egoista és bosszúálló üzletembert, aki éppenséggel a képmutató álpróféta Eli
megsemmisítését tekinti „szent ügynek”. Anderson filmje a szektárius vallást hit
nélküli hazug rituáléként ábrázolja, a szekta profitorientált és a hataloméhes
vezetői maguk is üzletemberek, a fanatizmussal kufárkodnak. A Vérző olaj az 1900-as évek első
évtizedeinek vadkapitalista világában játszódik, a rendező The Master (2012) című filmje a második világháború utáni erkölcsi
kiábrándultság éveiben. Ebben a filmben az értékválság és a racionalitás iránti
hit általános meggyengülése kínál gazdag táptalajt a magukat „Az ügy”
harcosainak tekintő, áltudományos tanokat terjesztő szektának és karizmatikus
vezetőjének, Lancaster Doddnak (Philip Seymour Hoffman), akinek a figurája a
szcientológiai egyház alapítójával L. Ron Hubbarddal mutat párhuzamot. Anderson
nem küld nyílt hadüzenetet a szcientológiai egyháznak, mindenesetre
jelzésértékűek a fiktív és a valós személyek/események közötti párhuzamok: Hubbard
és Dodd 1950-ben publikálta tanait és tekintette magát számos tudományág
szakértőjének, szeretteik aktív közreműködésével és gyakori családi botrányok
között terjesztették tanaikat, melyek ugyan tudományos módszereket is alkalmaztak,
ugyanakkor megkérdőjelezték az evolúció tanát és hittek a reinkarnációban. Az önkritika
hiánya, az áltudományos, dogmatikus tanok, a tagoktól megkövetelt jelentős
anyagi áldozat, valamint a diktatórikus szervezeti felépítés és a személyi
kultusz egyaránt a fanatikus elköteleződés jelei.
A politikává tett fanatizmus
A
fanatizmus mára a társadalom szerves részévé vált, annak minden részébe
beférkőzött, a politikai kommunikációba, a tömegek mobilizálási stratégiáiba, a
kormányzati technikákba. Demagóg vezéralakok, dogmatikus valóságértelmezések,
ellenségkép-gyárosok lepik el a politikát a világ minden szegletében és az őket
támadó kritikákra érdemi válaszokat bár nem kínálnak, fanatizált követőiknek
rendre elmagyarázzák azok alaptalanságát. A demokratikus berendezkedésű
társadalmakban a fanatizmus jelenléte különösen súlyos problémát jelent, éppen
mert nyitottak, távol áll tőlük a gyanakvás és az állandó ellenségkeresés. A
fanatizmus és a demokrácia Természetükből kifolyólag nem fér meg egymás mellett;
míg az előbbi egy „szent ügyet” dicsőít megkérdőjelezhetetlenül, az utóbbi az
utópia helyett a mindennapi ügyekre koncentrál, képes meghallgatja a kritikát
és képes önkorrekcióra, és igyekszik megtalálni a többség számára előnyös megoldásokat.
A politikai fanatizmus ábrázolása az életrajzi daraboktól, a diktatúrákban
játszódó filmeken keresztül, a társadalmi-tudományos disztópiákig terjed és
olyan – egymástól nagyon különböző – filmeket foglal magába, mint A diktátor, A mandzsúriai jelölt, Dr.
Strangelove, Taxisőfőr, 1984, A bukás, vagy Az éhezők
diadala. A disztópiák értékeikben hamis, kizökkent világokról szólnak, olyan
valóságokról, melyek létrejöttében, sok más tényező mellett a fanatizmus főszerepet
játszik, még ha ezt a hatalom igyekszik is leplezni. Többek között ez a helyzet
a Mátrix-trilógia, a V mint vérbosszú, a District 9, Mad Max: A harag
útja, vagy éppen a Különvélemény esetében.
Steven Spielberg filmje kapcsán sokan valószínűleg nem a fanatizmusra
asszociálnak, de épp láthatatlan jelenléte miatt válik fontos motívummá. A jövő
Amerikájában játszódó történetben a technológia olyan fejlettségi szintet ért
el, hogy a gyilkosságokról még a bűncselekmény megtörténte előtt tudomás szerez
a rendőrség, és csírájában elfojtja az erőszakot. A látszólag utópiának tűnő,
de valójában disztópikus társadalom teljes egészében a bűnmegelőzési rendszerre
épül, a jövőbelátásra képes orákulumokat pedig istenként imádják az emberek. Az
orákulumok termére szent templomként tekintenek, szavaikat pedig megkérdőjelezhetetlen
kinyilatkoztatásoknak tartják. Az orákulumok apoteózisa és jóslataik
tényszerűsége a vak hiten alapuló technokrata társadalmi berendezkedés fő
tartópillére. Ez egy olyan világ, ahol az ember megszűnik kritikusnak lenni
önmagával és világával szemben, és elhiszi, hogy elérte a tökéletességet. Egy
ilyen világ lakója ugyanakkor a közösség fennmaradása és fejlődése
szempontjából fontos kérdéseket és kételyeket sem tudja már felvetni. A tudományban
hívő falanszterek ideális társadalmi közegét a technikai haladás kételyek
nélküli technokrata polgárok jelentik, akik számára a fanatikus hit
természetessé vált, így már észre sem veszik, hogy a kritikai gondolkodás felfüggesztésével
egy szűk kaszt diktatúráját tartják fent.
A Gattaca (Andrew Niccol, 1997) jövőképe azért
tűnik a disztópiák közül a legsötétebbnek, mert a rendszer elleni lázadás ebben
a világban már senkiben fel nem merül. Az eugenetika ideológiája körül
szerveződő technokrata társadalomban játszódó történet főhősét bár születésekor
genetikai selejtnek minősítették és a kirekesztettek sorsára ítélték, nem mond
le arról, hogy bekerüljön az űrutazók elitjébe. A férfi fanatikus bizonyítási
vágyát végül siker koronázza, a rendszert magát ugyanakkor nem kérdőjelezi meg,
pusztán kijátssza: nem legyőzi a genetikai determinizmus elvét, épphogy annak
hatalmát törvényesíti. A normává tett és önbeteljesedést szolgáló fanatizmust elkendőzött
volta és magától értetődő természetessége teszi ellenállhatatlanná és
mindenhatóvá.
Futballfanatikusok
Eric
Hoffer a század derekán megjelent könyvében, A fanatizmus természetrajzában
a csalhatatlanság képzetét tekinti a fanatikus gondolkodás legfontosabb
jellemzőjének. Az egyéni tapasztalatokat és benyomásokat csírájában elvető, a
csordaszellemet erősítő vak hit a populáris kultúra számos területére rányomja
a bélyegét, legyen szó akár a sport iránti rajongásról, vagy a popzenéről. A
modern versenysport maga sem mentes a sportolói fanatizmustól. A fizikai teljesítmény
tiltott szerekkel és más eszközökkel való fokozásának iskolapéldája Lance
Armstong kerékpáros esete, akinek önfeláldozó odaadását, mint a fanatizmus
biztos tünetét érzékletesen mutatta be A
program: Egy legenda bukása (Stephen Frears, 2015). A labdarúgás és
fanatizmus kapcsolata különösen erős hangsúllyal jelenik meg a brit
filmkultúrában, ahol a brutális szurkolók garázdálkodása nyomán a futballhuligán-film
komoly műfajjá nőtte ki magát. A legfontosabb filmek, úgymint A keménymag (1989), Személyazonosság (1995),
Huligánok (2005), A keménymag
(2009), a Futball faktor (2004), Cass (2008) a futball-huliganizmus
erőszakközpontú és csordaszellemű jelenségét a személyes élethelyzetek szülte
félelmekből eredezteti. A huligánt a nagyvárosok elszegényedő kerületeiben, szétesett
családokban felnőtt, képzetlen fiatal férfiként ábrázolják a filmek, aki a
munkaerőpiac alsó traktusaiban motivációk, elköteleződés és az előrelépés
reménye nélkül lézeng, ha egyáltalán van munkája. A hétköznapok szürke bérrabszolgája
hétvégenként, a meccsnapokon kel új életre és válik az utca királyává. Még csak
nem a foci látványa hozza lázba, hanem a klub iránti megkérdőjelezhetetlen
elköteleződés egyértelmű, fekete-fehér világmagyarázata. A világban csak két
csoport létezik, „mi és ők”, a „jók” és a „rosszak”. Ez a fajta gondolkodás
hatja át például a Bushwackers (Millwall) és az Inter City Firm (West Ham
United) huligáncsapata közötti rivalizálás hosszú történetét, de realistán
nézve a csoportok számára a gyűlölet és a rajongás tárgyánál (a kluboknál)
fontosabb maga a gyűlölet és a rajongás, valamint e két érzelem átélését
biztosító utcai verekedések, szópárbajok, agyat elöntő adrenalin-löketek. A
filmek tanúsága szerint a huligáncsoportok egymásra utaltak, csakis az egymás
elleni erőszakban élhetik meg férfiasságukat, bizonyíthatják rátermettségüket.
A magányos, vagy megromlott házasságban élő férfiak számára a bunyók elégítik
ki az erős érzelmek iránti igényüket: ekkor tudják magukat elfogadni és
másokkal elfogadtatni, legyen az a másik akár egy bunyótárs, vagy a csoport
életét zsarnokian irányító erős apafigura. Reflexió híján a reflexeiknek élő
huligánok fanatikusan követik a maszkulin ideológiákat, ám éppenséggel a
férfiasság-ideálokhoz való megkérdőjelezhetetlen ragaszkodás teszi fanatizmusukat
börtönné. A keménymag (1989, Alan
Clarke) filmjének főhőse, Bex Bissell, meccsnapokon visszatér foci-mauzóleumnak
beillő gyerekszobájába, begyűjti a verekedéshez szükséges eszközöket és
társaival nekivág a rivális huligánbanda levadászásának. Bissell
bizonyítási-kényszere tünetértékű: a férfiasságát kihangsúlyozni hivatott
fanatizmusa valójában identitás-csapda. A film tanúsága szerint a férfias
beavatás-rítusként funkcionáló deviancia megnehezíti, vagy teljesen
lehetetlenné teszi a későbbi attitűdváltást. Clarke a főszereplő kényszeres
visszatérését a gyermekkorához a személyiséget romboló elfojtásként értelmezi.
A fanatizmusban rejlő gyermeteg valóságtagadás és önbebörtönzés a Cass zárójelenetében hangsúlyos
motívumként jelenik meg: „Már nem érdekeltek a gengszterkultúra törvényei, nem
érdekelt a kemény férfiről kialakított kép. Elkezdtem önmagam szeretni. Azon a
napon jöttem rá, hogy ki vagyok. Azon a napon váltam férfivé.”
A fiatalok „szent ügyei”
A önmagukat
kereső proligyerekeket a popzene éppúgy képes fanatizálni, mint a foci. A brit
mozi ez utóbbi területen is maradandót alkotott a generációs lázadás és az
1960-as évektől virágzó szubkultúrák ábrázolásában. A rajongás és elköteleződés
a rockbandák rajongói körében is fontosabb, mint az imádat tárgya. Erre tesz
kissé cinikus utalást Antonioni Nagyításának
(1966) emlékezetes jelenete, melyben a fotóriporter főhős, Thomas betéved a
dallamos tánczenét játszó rockzenekar koncertjére, de a közönség többi tagjához
hasonlóan mozdulatlanul nézi az előadást. A fiatalok közömbösségét egy gitár
széttörése változtatja meg, a reflexszerűen kitörő fanatikus őrjöngésből Thomas
is kiveszi a részét, és miután zsákmányként megszerzi a gitár nyakát, szó
szerint kimenekül a tömegből, majd pár sarokkal arrébb – az érzelmi
túlfűtöttségből kijózanodva – egyszerűen elhajítja a nehezen megszerzett relikviát.
A Tommy (Ken Russel, 1975) a rocksztár
kultuszában és az „isteni” kinyilatkoztatásnak tekintett dalszövegekben véli
felfedezni és ezeken keresztül mutatja be a bálványimádó fanatizmus jelenlétét.
A film kulcsjelenetében hatalmas Marilyn Monroe szobrot hordoznak végig egy
templomban gyógyíthatatlan betegek között, miközben az énekes pap okkult tömeghisztériába
énekli a jelenlévőket. A hívő bálványimádóvá válása a racionális-tudományos
magyarázatok és észérvek sutba vágásával párhuzamosan történik. Felidézett
példánkban a beteg emberek csodavárása élteti a fanatizmus-ipart, mely a
fogyasztói kultúra mintájára azonnali gyógyírt kínál az emberek bajaira,
ugyanakkor leszoktatja őket a frusztrációikkal való szembenézésre. Russel az
sugallja, hogy popkulturális divatok, és ikonikus hősök akkor születnek, amikor
bizonyos értékek már jelentőségüket vesztették, az újak viszont még hiányoznak,
az értékválsággal együtt járó identitásválság a fiatalokat arra ösztönzi, hogy „szent
ügyek” mellett köteleződjenek el. A szubkulturális-devianciát legkövetkeztesebben
bemutató skinhead-filmek, azon belül is a Made
in Britain (Alan Clarke, 1982), az Időközben
(Mike Leigh, 1984), Amerikai história X
(Tony Kaye, 1998) és az Ez itt Anglia
(Shane Meadows, 2006), a „szent ügyek” bűvöletében élő szereplőit a fanatizmus
három újabb vonása jellemzi: az irracionalitás, a türelem hiánya és az
agresszív gyűlölet. Clarke filmjének főhőse, Trevor, az ifjúságvédelmi
intézményekkel folytatott frusztráló konfliktusaiban fanatizálódik és azután
válik a harcos idegengyűlölővé, miután úgy érzi nem kap elég segítséget ahhoz,
hogy racionális döntéseket hozva visszanyerje kallódó élete felett az irányítást.
Meadows filmje szubkultúra-történetbe ágyazva vet fel hasonló kérdéseketegy
skinhead közösség belső ellentmondását, a befogadó mentalitás és az
agresszív-kirekesztő attitűd egyidejű jelenlétét ábrázolja. Két értékrend, a
félelmek és az identitásválság kezelésének két stratégiája ütközik és oltja ki
egymást a filmben. Az egyik lassú és fáradságos folyamat, amivel a kallódó
fiatal főszereplőt a baráti skinheadek kis közösségükbe integrálják és
megtanítják hogyan fogadja el és szeresse önmagát. Ez a személyiség mélységi
átformálásának útja, míg a másik a személyiséget mérgező félelmek robbanásszerű
kivetítése a „szent ügy” által szentesített erőszakba. Mint megannyi más
esetben a fanatizmus itt is pótcselekvés, azonnali, ám illuzórikus
feszültségoldás. A fanatikus szekta pedig álközösség, amit ad azt a következő
pillanatban vissza is veszi.
A fanatizmus mint elveszettség-élmény
A „szent
ügy” magabiztosságot ad a félelmek zaklatta, önelfogadásra képtelen egyénnek
vagy csoportnak, de ez nem valódi segítség, hanem illúzió. Chris Morris a Four Lions-ban (2010) maró humorral mutatja
be a fanatizmust: az Angliában működő terrorista sejt tagjai kiscsoportos
óvodásokat is alulmúló infantilizmussal és szervezetlenséggel szolgálják
ügyüket. Elsősorban az öngyilkos merényletek előkészítésének mikéntjét és
komikus részleteit tárgyaló alkotásban feltűnő, hogy a szereplők egyáltalán nem
beszélnek indítékaikról, vagy csak nagyon homályos összeesküvés elméletekre
utalnak. A rendezés óvatos, de nem felszínes: tisztában van a másod-,
harmadgenerációs bevándorlók körében terjedő terrorista elköteleződés okainak
sokszínűségével, amelyeknek közös nevezője az általános irányvesztettség, a kulturális,
sőt kultúrtörténeti szakadék. A paternalista, közösségi ideológiák iránti
alkalmazkodást megkövetelő, zárt és individualitást leértékelő családokban
szocializálódott bevándorlók nehezen integrálódnak az individualista és demokratikus
nyugati világba és gyakran elszigetelten, elveszetten, saját magukat értéktelennek
érezve léteznek a nyitott társadalomban. Morris nem a válságban lévő
multikulturalizmusról beszél, sokkal inkább az egymással alig kommunikáló
monokultúrák Angliáját jeleníti meg. A film szereplőinek legfontosabb ismérve az
elveszettség, a céltalanság és a kommunikációképtelenség. Valódi motivációk
hiányában önmagukat szuggerálják azzal az infantilis gondolattal, hogy miután felrobbantották
magukat a mohamedán mennyország elnöki lakosztályába kerülnek. A film tanúsága
szerint a terrorizmusból a fanatizmus legtöbb ismérve kiolvasható: a „szent ügy”,
a vakhit és az önfeláldozás szent háromsága, a fekete-fehér világkép, a
paranoiás összeesküvés-elméletek, a tekintélyelvűség, a gyűlölet, az
agresszivitás, és végül az ezek eredményeként megjelenő mindent felperzselő „szent
háború”.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 9 |
|
|