KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/július
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: És az óra ketyeg Történelmi filmek, átmeneti idők – 2. rész
• Morsányi Bernadett: Szenvedély a celluloidon Beszélgetés Magyar Dezsővel – 2. rész
• Várkonyi Benedek: A látható történet A nevezetes névtelen
• Várkonyi Benedek: Az élet bölcsésze Beszélgetés Katona Zsuzsával
• Csákvári Géza: „Megmutatjuk a félelmeinket” Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Kránicz Bence: Magyarország szuperhőse Jupiter holdja
CANNES
• Gyenge Zsolt: Kabardok a Croisette-en Cannes
A FANATIZMUS KORA
• Győri Zsolt: Határtalan korlátoltság Fanatizmus a filmvásznon
• Rigely Ádám: Határtalan korlátoltság Fanatizmus a filmvásznon
• Szíjártó Imre: Sevdah Szélső értékek a délszláv filmben
A KÉP MESTEREI
• Alföldi Nóra: Perzsia hercege Darius Khondji
ÚJ RAJ
• Roboz Gábor: Megbízható mesélők Zal Batmanglij és Brit Marling
SZÍNÉSZLEGENDA
• Gervai András: „Ártatlan, mint egy ragadozó” Marlene Dietrich
• Huber Zoltán: Hidegvér és irónia Roger Moore (1927 – 2017)
KÍSÉRLETI MOZI
• Szalay Dorottya: Politika és erotika Testképek
KÖNYV
• Sárközy Réka: A valóság feltérképezői A befogadó kamera
• Szekfü András: Másképp kellett volna Lehet másképp – Szécsényi Ferenc operatőr
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: A kecske árnyéka Michael Hastings: Az operátorok
• Baski Sándor: Szereptévesztés War Machine
KRITIKA
• Buglya Zsófia: A hullámvasút utasai Mérgezett egér
• Stőhr Lóránt: Meglátta Out
• Varró Attila: Szupermodell Wonder Woman
MOZI
• Baski Sándor: Az óra
• Benke Attila: Elválaszthatatlanok
• Vajda Judit: A sóher
• Sepsi László: K.O.
• Alföldi Nóra: Oltári baki
• Kovács Kata: Romazuri
• Varró Attila: Kisvárosi gyilkosok
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy Venice
• Tüske Zsuzsanna: Baywatch
• Margitházi Beja: Swingerklub
• Kovács Gellért: Élesítve
• Andorka György: A múmia
DVD
• Pápai Zsolt: Álmatlanság
• Géczi Zoltán: Gyalog galopp / Brian élete
• Pápai Zsolt: A kék lagúna
• Varga Zoltán: Hudson Hawk

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Swingerklub

Margitházi Beja

Swinger – dán, 2016. Rendező: Mikkel Munch-Fals. Kép: Jacob Kusk. Zene: Flemming Nordkorg. Szereplők: Martin Buch (Adam), Mille Dinesen (Iris), Rasmus Botoft (Jörgen), Therese Damsgaard (Ingeborg). Gyártó: Meta Film / FilmFyn / Det Danske Filminstitut. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 99 perc.

Hiába koccannak elegánsan a kék-fehér nemesporcelán teáscsészék és ezüst evőeszközök a tengerparti fogadó emeleti étkezőjében, ha a hétvégéjüket fehér köntösben töltő dán felső középosztály megfáradt polgárai az alagsori, vörösben pompázó swinger-szobában sem találnak gyógyírt házassági- és életproblémáikra. A film író-rendezője, a tévésorozatokban is érdekelt dán Mikkel-Munch Fals ezúttal sem használ más módszert, mint hat évvel korábbi elsőfilmjében, a Kedves szomszédban: szétcsúszott, boldogtalan karakterek sorsainak puzzle-darabjaiból rak ki groteszk humorral átitatott tablót, a Swingerben mindössze a társadalmi osztállyal váltott szintet, illetve a midlife tipikus csapdájában (házasság, jó fizetés, sorház, kert, autó – és dögunalom) vergődő résztvevők problémái lettek nagyon hasonlóak. A régóta összejáró, tökéletesen össze nem illő párokból álló társaság patinássá avasodó víkendjeit ezúttal egy fiatal antropológus lány és zenész barátja váratlan megjelenése hivatott felforgatni, akik ugyan elsősorban megfigyelni jöttek, de beindított láncreakciók hatása alól természetesen ők sem vonhatják ki magukat.

Ebben a tisztességes iparos munkában gondosan adagoltak a fordulatok, működik a narratív és párkapcsolati dinamika, egyben vannak a karakterek, a jelenetek biztosan állnak a lábukon, ívelt a cselekmény, és jól megírtak a dialógusok – az összkép viszont, a vígjátéki helyzet mögött felsejlő drámai vonal ellenére, éppolyan halálosan unalmas, akár a szereplők élete. Hiába a skadináv mozi fajsúlyos alkotóinak (Bergman, Trier, Kaurismäki) halvány árnyéka, az amerikai független filmes (lásd Solondz) utánérzések, a festői környezet, a korrekt színészi alakítások, valamint az idézőjeles happy end, ha mindez együtt is kevés ahhoz, hogy valami többé vagy mássá álljon össze, mint ismerős klisék teljességgel érdektelen gyűjteménye.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/07 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13288