|
|
MoziExodus – Istenek és királyokSepsi László
Exodus: Gods and Kings – amerikai, 2014. Rendezte: Ridley Scott. Írta: Bill Collage, Adam Cooper, Jeffrey Caine, Steven Zaillian. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Alberto Iglesias. Szereplők: Christian Bale (Mózes), Joel Edgerton (Ramszesz), Aaron Paul (Józsué), Sigourney Weaver (Tuja). Gyártó: Scott Free / Volcano Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 142 perc.
Kérdéses, hogy Ridley
Scott stúdiónyomásra vagy alkotói monománia okán tér vissza minduntalan a
gigászi kosztümös kalandfilmek műfajához, viszont az kétségtelen, hogy a Gladiátor sikere óta kísérletezőbb kedvű
munkáit (Trükkös fiúk, A jogász)
idővel egy újabb felemás hőseposz (Mennyei
királyság, Robin Hood) követte. A Mózes történetét feldolgozó Exodus utóbbiak közé tartozik, de a szintén
egy korábban már bevált receptet továbbgondoló Prometheus bizarr eredettörténetéhez hasonlóan Scott és
forgatókönyvírói ezúttal is próbálták pár szokatlan csavarral feldobni a
forrásanyagot. Az Alien-prequel
túlhabzó new age-es világképével szemben az Exodus
épp a fantasztikumot igyekszik száműzni a bibliai mítoszból, természeti
jelenségekkel indokolva a tíz csapást és hallucinációkkal Mózes látomásait. De
a természettudomány és a pszichológia bevetése mellett az Exodus mégis az Úr ábrázolásával fordítja ki végképp az
alaptörténetet: a Sínai hegyen változásokat szorgalmazó, duzzogó kiskölyök
nyíltan rájátszik a Sátán megfestésének tömegfilmes hagyományaira (különös
tekintettel az Ómen-filmekre), ezzel
megnyitva Mózes történetét egy eddig nagyjából példátlan értelmezés felé. Bár A jogász önparódiába hajló
McCarthy-nyomasztása után nem volna meglepő, ha Scott újfent a gonosz uralta
világegyetem gondolatát variálná, de az Ószövetség revíziója kimerül a fent
leírt, ötletszerű változtatásokban. Az erős színészgárda ellenére is sekélyes
karakterábrázolás hamar rövidre zárja a film pszichologizáló felvetéseit, a két
és fél órás játékidő végére látványosan kivitelezett Biblia-illusztrációvá
laposodó cselekményben pedig csak szétszórt anomáliáknak, nem pedig átgondolt
koncepció eredményének tűnnek az Exodus
újszerű elemei. Ridley Scott rendezéseiben viszont már jó ideje csak az efféle
anomáliák jelentik az elsődleges izgalomforrást.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 71 átlag: 5.2 |
 |
|
|
|