AnimációBucsi Réka: Symphony No. 42A jegesmedvéket lelövik, ugye?Varga Zoltán
Animációs Oscar-jelölt szürreália-szimfónia.
A Szellemirtók
2 egyik jelenetében életre kelnek egy szőrmebunda egykori „gazdái”, azaz a
megnyúzott állatok, s visszakövetelvén jogos tulajdonukat, megszöknek a ruha
viselőjétől. Bizarr és többértelmű geg, amely igen közel áll az animációs
gondolkodásmódhoz is. Sokáig váratott magára, hogy valaki ehhez hasonló,
szürrealisztikus és társadalomkritikus ötletek garmadájára építsen komplex
világot – egészen mostanáig. Bucsi Réka Symphony
No. 42 című, digitálisan létrehozott rajzfilmje az animáció több evidenciaként
kezelt motívumát állítja új fénytörésbe, s ember és természet kapcsolataira
rákérdező szatíraként is kiváló. Nem mellesleg a kortárs magyar mozgókép egyik legelismertebb,
számos fesztiváldíjjal kitüntetett darabja; az Oscar-esélyes animációk közé sem
véletlenül került be.
Nemcsak címével utal
Beethovenre a Symphony No. 42, hanem
egy epizódszereplőjeként is fellépteti a zeneszerzőt, sőt legismertebb művéből
is felhasznál egy részletet; ismétlődésekre és variációkra építő szerkezete
pedig inkább a zenei építkezéshez áll közel, mintsem a hagyományos elbeszélő
logikához. Olyan rövidebb-hosszabb szituációk, jelenetek, eseménytöredékek katalógusát
kínálja a film, amelyet nem ok-okozati logika köt össze, hanem a képtartalom
szürreális fantáziája és abszurd hangvétele, illetve ember, állat és – a
legtágabb, azaz a kozmikus dimenzió értelmében vett – természet hármassága fog
egybe.
E negyvenkét tételes
szürreália-szimfónia példátlanul erős felütéssel adja meg az alaphangot:
emberforma rókakezek rajzolják meg az atommodell ábráját – középütt a
visszapislogó-visszanéző mindent látó
szemmel –, majd a fára akasztott séma előtt a róka (megvilágosodván?
végsőkig elkeseredvén?) főbe lövi magát (!). Ha az abszurditásnak ezt a dózisát
nem is éri el valamennyi következő ötlet, a legtöbb jó úton halad efelé; így
láthatunk többek között fenyőket öklendező állatfigurát, horgászás közben
meglőtt jegesmedvét, fűnyíróval szembetalálkozó kalapos delfint, fókával
ölelkező nőt, vagy villanykörteként felfénylő szentjánosbogarakat.
Ha esetlegesnek tűnik is a
képek kapcsolódása, valójában szoros összefüggések létesülnek közöttük:
visszatérő figurák, folytatódó mozgások, továbbszőtt motívumok hálózzák be a Symphony No. 42 sajátos, de nem
előzménytelen elbeszélői módszerét. Bár a Symphony
No. 42 a modern film olyan alkotóira utal direkten, mint Godard (Bolond Pierrot) és Kubrick (2001 - Űrodüsszeia), legközelebbi
élőszereplős rokona mégis inkább Buñuel, s tőle is A szabadság fantomja. A mozaik-
vagy tablószerű elbeszélésmód (lásd Filmvilág
2010/11) frusztráló alkalmazásával, a racionális logika és a mindennapi
konvenciók fejtetőre állításával s nem utolsó sorban az állatszimbolikával
(lásd a struccot) Buñuel filmje értelemvesztett és kiismerhetetlen világba
kalauzol, akárcsak Bucsi Réka animációja – még jeges humoruk is hasonló. A Symphony No. 42 ugyanakkor az
animációban óriási hagyománnyal bíró sorozatelvű elbeszélésmód (melynek alapváltozata
a „variációk egy témára”-típus) eseteként is értelmezhető. Nálunk sok
tekintetben Vajda Béla Moto perpetuója
jutott el a sorozatelvű elbeszélésmód legelvontabb alkalmazásáig, felvetve akár
az ember és a világmindenség viszonyának örök dilemmáit is – e törekvésében a Symphony No. 42 a Moto perpetuo örököse, kérdésfeltevését azonban más élőlényekre is
kiterjeszti.
Bucsi Réka filmje ugyanis
az egyik legalapvetőbb animációs motívum, az emberi tulajdonságokkal
felruházott állat figuratípusával folytat komoly játékot; maszkot öltő,
bicikliző, bulizó számítógépező állatok éppúgy előfordulnak benne, mint
természetes megjelenésükhöz közelebb álló – jórészt áldozatszerepbe kényszerülő
– állatepizodisták. Megjelenítésük a képalkotásban is halmozza a paradoxonokat:
az animáció számára ugyancsak kiemelkedően fontos kétértelmű térhasználat – itt
legkivált a külső és a belső összemosódása – a szürrealista festészetből René
Magritte rejtélyességet favorizáló munkáit idézi. A Symphony No. 42 egyúttal annak is eminens példája, hogy a
legeredetibb animációk hangsávjában – különösen a zene minimalizálásával és a
szavak elhagyásával – a zörej a kreativitás elsődleges közege (Filmvilág 2011/9). A Lukács Péter
Benjámin hangmérnöki munkáját dicsérő szikár és pontos, egyszerre mosolyogtató
és nyugtalanító hangzásvilág kulcsfontosságú része a provokatív és enigmatikus
víziónak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 258 átlag: 5.62 |
|
|