KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/január
KÉZDI-KOVÁCS ZSOLT
• Gelencsér Gábor: Director doctus Kézdi-Kovács Zsolt (1936−2014)
• Kézdi-Kovács Zsolt: Nulladik, kiindulási pont Erdély leírása a XX. század végén
• Bilsiczky Balázs: Feledhetetlen múlt Erdély leírása a XX. század végén
VIDÉKI MAGYARORSZÁG
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 1. rész
MAGYAR BÖRTÖNFILMEK
• Soós Tamás Dénes: „Nincs feloldozás” Beszélgetés Gerő Marcellel és Monory-Mész Andrással
• Horeczky Krisztina: Kibukottak Gerő Marcell: Káin gyermekei
• Kolozsi László: Fiatalkorú és bűnöző Magyar börtönfilmek
ZSENIMOZI
• Andorka György: Agyak a tartályban A mindenség elmélete; Kódjátszma
• Huber Zoltán: Az évszázad embere Einstein moziba megy
MIKE NICHOLS
• Baski Sándor: A szerző, aki ott se volt Mike Nichols (1931 – 2014)
• Varró Attila: Két Robinson között Diploma előtt
VETERÁN AKCIÓHŐSÖK
• Szabó Ádám: Halálközelben Az akció öregkora
ANIMÁCIÓ
• Orosz Anna Ida: Rajzceruza és digitális ecset Anilogue 2014
• Varga Zoltán: A jegesmedvéket lelövik, ugye? Bucsi Réka: Symphony No. 42
ÚJ RAJ
• Kránicz Bence: Téli mesék Magyar Filmhét: Generációk
• Sipos Júlia: A távollét elviselhetetlen könnyűsége Menjek/maradjak
• Margitházi Beja: Hozott anyagból Füredi Zoltán: Világpark
KÖNYV
• Kelecsényi László: Vedd könnyedén Makk Károly: Szeretni kell
• Orosdy Dániel: A nevető bohóc szomorúsága Robin Williams
• Kovács Gellért: A világhírű duplőr Itt forgott – Főszerepben Budapest
KRITIKA
• Vajda Judit: Álomlányok Swing
• Vincze Teréz: Csehov Anatóliában Téli álom
MOZI
• Lichter Péter: Shirley – A valóság látomásai
• Jankovics Márton: 20.000 nap a Földön
• Kolozsi László: Sils Maria felhői
• Schreiber András: Keresztút
• Huber Zoltán: Spanyol affér
• Kovács Kata: Büszkeség és bányászélet
• Varró Attila: Hős6os
• Parádi Orsolya: Apropó szerelem
• Vajda Judit: Annie
• Forgács Nóra Kinga: Újrahasznosított szerelem
• Sepsi László: Exodus – Istenek és királyok
• Rusznyák Csaba: A hobbit: Az öt sereg csatája
DVD
• Záhonyi-Ábel Márk: Emberek a havason
• Gelencsér Gábor: Szerelmem, Elektra
• Pápai Zsolt: Az orvosdoktor
• Soós Tamás Dénes: Legénylakás
• Pápai Zsolt: Missouri fejvadász
• Géczi Zoltán: Super
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Újrahasznosított szerelem

Forgács Nóra Kinga

Recycling Lily­ – svájci, 2013. Rendezte: Pierre Monnard. Írta: André Küttel. Kép: Darran Bragg. Zene: Philipp Schweidler. Szereplők: Johanna Bantzer (Lily Frei), Bruno Cathomas (Hansjörg Stähli), Luna Dutli (Emma), Peter Jecklin (Alain Bähler). Gyártó: C-Films AG. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 95 perc.

Hansjörg Stähli Svájc legtisztább kisvárosának szemétinspektora. Sarkos szabályai nem csak a szemétszállítás és újrahasznosítás rendjének betartását szavatolják, hanem egyúttal kiölnek mindenfajta spontenaitást is megalkotójuk életéből. Mígnem a városka kedélyeit egy sorozatszemetelő kezdi borzolni, Stähli lelki egyensúlyát pedig a helyi gyorsétterem felszolgálója, a beszédes nevű Lily Frei billenti ki.

Pierre Monnard filmje zavarba ejtő eklektikával él, élénkzöldben és rózsaszínben pompázó díszletvilágában először a nyomozás tűnik izgalmasnak, a bűntény szálai azonban az első húsz perc után el is varratnak.

A második lépcsőfok annak a felismerése, hogy a színes világ valójában groteszk ábrázolás, filmünk társadalmi szatíra, ami felgöngyölíti az elnyomás mechanizmusait egy hangsúlyosan jóléti közegben. Ahogyan azonban ebben a stilizált környezetben és lakói életében egyre mélyebbre ásunk, egyre több személyes defektus kerül elő; az apja emlékét őrző, megkeseredett, alkoholista anyjával összezárt Stähli éppúgy élethelyzetének foglya, mint a hippi múltja után nosztalgiázó, élete szerelmének emlékét ápoló, gyermekét egyedül nevelő, kényszeres gyűjtögető Lily Frei. Itt válik világossá, hogy ez a kifordított színtér voltaképpen ugyanannak a drámának ágyaz meg, amit már annyiszor láttunk, és amit soha nem nézhetünk végig elégszer, a függőségek, a csonka vagy diszfunkciós családok, a kiszolgáltatottság drámájának.

Hogy kinek is szól ez a film, az talányos, a bűnügy hamar elhal, vígjátékról szó sincs, a bevont romkomos, olykor már revüs zsánerelemek viszont szétbombázzák a drámai, szatirikus, kritikus hatást is, de még így is érdekes próbálkozást látunk, csak azt nem tudni, hogy pontosan mire.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12077