KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/november
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : 2019 Filmodisszeia Jubileumi Filmvilág-est
• (X) : Emberi jogok fesztiválja Budapest Center for Resource Management
• A szerkesztőség : Nyolcvanöt éves Illés György
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: Az a bizonyos kép ott a falon... Tévé a romokban
• Muhi Klára: Helyzet van Beszélgetés a filmszakmáról
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szentek, szajhák, világvége Velence
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: Romlott húsok Rómája „Élettől duzzadó temető”
• Győrffy Iván: A tükrök városa Velence-filmek
TITANIC
• Varró Attila: Sifré-kódexek
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Bio-monitorok
• Herpai Gergely: Halál játékból Exitus CD ROM-ra

• Schubert Gusztáv: Napóleon a fiókban
• Forgách András: Kubrick karácsonya Tágra zárt szemek
• Takács Ferenc: Életre-halálra: dráma a bíróságon Tárgyalótermi klasszikusok
• Bodolai László: Törvénytől sújtva Tárgyalótermi filmek
• Ludassy Mária: Vérvád Ausztráliában Sikoly a sötétben
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Bölcsészek köve Az Alkimista és a Szűz
LÁTTUK MÉG
• Kömlődi Ferenc: New Rose Hotel
• Harmat György: Csodás álmok jönnek
• Máriássy Vanda: Lottózsonglőrök
• Nevelős Zoltán: Mocskos zsaruk
• Békés Pál: Dilisek vacsorája
• Mátyás Péter: Oltári nő
• Korcsog Balázs: Állj, vagy jövök!
• Köves Gábor: Fergeteges forgatás
• Tamás Amaryllis: Párosban a városban
• Pápai Zsolt: Három évszak
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Szuszinka

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Képmagnó

Szuszinka

Reményi József Tamás

A középosztályt és kommunikátorait a sikeres és a bukott ember érdeklik, értékektől függetlenül.

 

Kora reggel kapcsolgatom a tévét, s a következőket találom.

1. Ha nincs merevedésed, segít az injekció, de legjobb a dolgot hölgyekre bízni, akikhez kreol arcbőr esetén szürke komponensű pirosító illik, stúdiónk sztárvendége, Erika C. viszont stb. stb.

2. A korábbi labdarúgó elnöknek nem volt péksége, de van adóügye, ellenben az újnak vagy van vagy nincs (péksége), és noha az előző napi műsorban a korábbi elnök egy egész ország nyugtalanságára csillapítólag ható nyilatkozatában biztosította az új elnököt együttműködési készségéről, az új elnök miatt az egyik sportlapnak meggyűlt a baja a másik sportlappal, ami roppant aggasztó, de sebaj, mert majd a holnapi adásban erre részletesen s remélhetőleg kielégítőleg visszatérnek stb., stb.

3. Noszvajon a szuszinkát még mindig a hagyományos módon készítik, az idősebb korosztály ismeri a receptjét, sőt a riport végén a néző is megtudja, mi az a szuszinka, igaz, csak egy sommás inzert olvastával, mert e mellékes ismeret átadására addig nem nyílott alkalom.

Kérdés: mely csatornákat láttam? Tapasztalt versenyző azonnal kitalálja, hogy az első nem lehet más, mint a csevegő RTL Klub, a második a TV3, amely szinonima-gyűjtésbe fogott, hogy kinn a padon, kereszttűzben vagy szaunában izzasszon-e meg közéleti szereplőket, az utolsó pedig a Duna TV, amely egyben a reggeli műsorok nézettségi rangsorában is az – minden szakmai sutasága ellenére sem állítható, hogy ez a Duna TV-re nézvést szomorú. Mint ahogy rozoga dicsőség a TV3 több héten át tartó elsősége, s nem azért, mert az átigazolási hullámban a Napkeltével készen vett népszerűséghez jutott. A nézővel van a baj. Már bizonyos, hogy elhülyültünk, és a brechti iniciatívák szerint le kéne váltani bennünket. Évtizedekig koplaltatott jószágokként most bármilyen moslékot behabzsolunk, ha a tányérra az van írva: INFORMÁCIÓ.

Abba már régen beletörődtünk, hogy kényelmes és tájékozatlan médiaszerkesztők a magazinjaikban szakterületenként ugyanazt az egy (esetleg két) szakértőt nyúzták, ennek határt legföljebb a delikvens mértéktartása szabott, ha szabott. Úgy tetszik azonban, e beletörődés mélyén a biztonság vágya munkál: az untig ismert szereplő révén ismertnek érzett világban mozgunk, otthon vagyunk benne, akár egy szappanoperában, amelynek hőseit megunni éppúgy elengedhetetlen, mint esetleges hiányuktól, elmaradásuktól tartani.

Ha tehát egy producer a pénzén kívül csak a sporthoz ért, mi hajlamosak vagyunk műsoraiban a sport közéleti részesedését illetően a legkirívóbb aránytévesztést is folyamatosan elfogadni. Ha politikán azt kell értenünk, hogy egy szélsőséges párt elnökét időről-időre táncoló medveként a pódiumra állítják, más pártok alelnöknőiből pedig érdeklődést mímelve kipréselik az egyetlen lehetséges, „mindent megteszünk a választók megnyeréséért” típusú választ, akkor mi szép lassan elhisszük, hogy a polisz ügyeiben tájékozottak vagyunk. Ha végigasszisztálunk egy beszélgetést, amelyben, úgymond a nevünkben, otrombán arról faggatják Kálid Artúrt, hogyan kerül Ádám szerepébe – mintha furcsállni kéne, amikor egy svéd szoprán a Pillangókisasszonyt énekli, vagy mintha a Madách megálmodta fáraó-Ádám és eszkimó-Ádám csak zsinóros mentében volna lehetséges –, akkor már a művészet dolgaiban is járatos, bennfentes emberekként indulunk munkába, a lakás küszöbén túl és innen. Ez a nap a miénk.

Belátom én, hogy az élet sűrűjét imitáló izgalomban szegény szuszinkának nincs keresnivalója, az etnográfia akkor sem lehet a reggeli sürgölődés témája, ha történetesen egy tepsit töltő öregasszony ezerszer érdekesebb figura parodisztikussá vált sóhivatalok vezetőinél, anakronisztikus kisztitkárnőknél vagy szánalmas diszkótruppoknál. A témát ugyanis az szabja meg, amit a mindenkori középosztály közéletnek és társasági életnek gondol, márpedig az mindig, mindenütt az érvényesülés, a boldogulás körül forog. Ennek fényében érdekes itt a fogápolás és a parlament egyaránt. (Ezért, hogy az úgynevezett nemzeti trend elkötelezettjei – elvileg jelentős közönségréteget alkotnak – szuszinka helyett ugyancsak mást néznek, amikor nem ideológiájukra, hanem ösztöneikre hagyatkoznak, például borotválkozás közben. E jelenséget nem indokolja semmilyen esetleges különbség a műsorok színvonala közt.) E minta aztán országos lesz, a technikának köszönhetően gyorsabban és teljesebben, mint az antiutópiákban valaha is elképzelhető volt.

Nézem a stúdióvendégek közt – RTL Klub – azt a hölgyet, aki szakmányban tízegynéhány éves csitriknek segít elrontani az életüket: menedzseli, koreografálja az önjelölt „szupermodelleket”. A hölgy maga is ifjú, tanult mosolyában, affektáló hanghordozásában ott van még az egykor otthonról csodált tévéműsorok minden ellesett svádája. Ma reggel, hét óra tizennyolckor, már ő a befutott személyiség, s szerte a hazában, Battonyától Szentgotthárdig ezernyi leány indul útjára szívében az ő lenyűgöző példájával.

 

A rovatot a Pannon GSM támogatja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/11 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4642