KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Schubert Gusztáv: Apokalipszis féláron A végítélet filmjei
• N. N.: Apokalipszis-filmek
• Gelencsér Gábor: Világvég-e? Apokalipszis, anno...
• Tillmann József A.: A két(ezer)szeres visszacsatolás keletje Különös nap
• Mihancsik Zsófia: Örökmozgó történelem Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
• Mihancsik Zsófia: Áltörténelmi filmjeim Beszélgetés Jancsó Miklóssal
• Hirsch Tibor: Vér, veríték, kosztüm Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz
• N. N.: Jeanne d’Arc–filmek
• Bikácsy Gergely: Csend a várak alatt Jeanne d’Arc-filmek
• Kovács István: Polonéz A-dúrban Wajda és a lengyel múlt
• Novobáczky Sándor: Költészet és filmvászon Beszélgetés Andrzej Wajdával
• Gervai András: Álmatlan Európa Beszélgetés Krzysztof Zanussival
• Szilágyi Ákos: Bizánci borbély Mihalkov Oroszországa
• Müllner Dóra: Helyfoglalás Beszélgetés Szőke Andrással
• Galambos Attila: A függetlenségi harc vége Ideglelés – a Blair Witch project
• Varró Attila: Kalandjátékfilm Ideglelés – a Blair Witch project
• Bóna László: Felebohócok Stan és Pan
KÖNYV
• Visky András: A szeplőtelen filmművészet Szőts és Erdély
KRITIKA
• Varga Balázs: Érzéstelenítés nélkül Eljövendő szép napok
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: Harcosok klubja
• Hungler Tímea: Stigmata
• Vörös András Csaba: Hatodik érzék
• Tamás Amaryllis: Börtönpalota
• Vidovszky György: Nyomás!
• Beregi Tamás: Kéz őrület
• Kömlődi Ferenc: A 13. emelet
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: A mandíner gyönyörűsége

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Kéz őrület

Beregi Tamás

 

A tétlen kéz az Ördög játékszere – hangzik el többször is a kulcsmondat a filmben, melynek főhőse, a tévénézésbe és fűszívásba beletespedt Anton egy nap arra ébred, hogy jobb alkarja önállósította magát, és olyan dolgokat kezd művelni, amelyek teljességgel ellenkeznek az akaratával. A központi idegrendszer parancsainak fittyet hányó zabolátlan végtag eleinte megelégszik még a női fenekek paskolásával és egyéb pajzán tréfákkal, hamarosan azonban megbokrosodik, és gazdáján véreskezű türannoszként uralkodva egyre brutálisabb gyilkosságokra készteti őt. A szülői házat minden igyekezete ellenére kisebbfajta mészárszékké alakító fiú úgy dönt, nem vállal többé kezességet kezelhetetlenné vált keze fölött, és egyszerűen levágja sátáni végtagját. A bajok azonban csak ezután kezdődnek: a lemetélt testrész ugyanis önálló életre kel, s szabadon kezd garázdálkodni a városban.

A humorral, remek ötletekkel és utalásokkal teli film „kezes” horrorok egész sorát tudhatja maga mögött. A műfaj elindítója az 1926-os német Orlac volt, amelynek főhőse, a tehetséges zongorista egy baleset következtében elveszti mindkét alkarját, azonban egy sebészprofesszor jóvoltából új végtagokat kap – arra azonban, hogy az alkarok egykoron egy kivégzett sorozatgyilkosé voltak, csak akkor döbben rá, amikor azok önálló életre kelve gyilkolni kezdenek. A filmnek számos remake-je született, ezek közül a leghíresebb a Karl Freund rendezte Mad Love (1935), az 1960-as, angol–francia koprodukcióban készült Orlac kezei és Oliver Stone első játékfilmje, az 1981-es Kéz (ez utóbbiban a zongoraművész helyett képregényrajzolóval találkozunk). Sam Raimi 1987-es remekművében, a Gonosz halott 2-ben a sötét erők által megszállt főhős úgy dönt, nem jut Freddy és Kampókéz sorsára, hanem ellentámadásba lendül, és a Kéz őrület Antonjához hasonlóan egyszerűen levágja végtagját. Ez a fajta „lemetélősdi” azonban, mondja a film, nem jelenthet megoldást, hiszen a horrorfilmek filozófiája szerint a tétlen kéznél már csak egy kedveltebb játékszere van az Ördögnek: a gazdátlan kéz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2818