KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/október
CYBERVILÁG
• Varró Attila: A harmadik törvény Amerikai robotok
• Kubiszyn Viktor: Fémmámor Gép és test
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Illetlen filmek Böszörményi Géza (1924–2004)
• Stőhr Lóránt: A vágy játékai Szindbád és Tamara
• Gelencsér Gábor: Szöges ellentétek Tamara
• Pápai Zsolt: Túlvilágon innen, evilágon túl Dealer

• Forrai Krisztián: Álomgeometria Gondry-klipek
• Révész László László: Szerelem az agyamban, szerelem az agyam Egy makulátlan elme örök ragyogása
• Békés Pál: Metafizikai darázsfészek Charlie Kaufman forgatókönyvei
• Hahner Péter: Az ismeretlen ismerős Howard Hawks
• N. N.: Hawks a Filmvilágban
• Báron György: Két férfi, aki... John Ford: Aki megölte Liberty Valance-t
• Géczi Zoltán: Öt hosszú év a pokolban Üldözők
TELEVÍZÓ
• Schubert Gusztáv: Ötkarikás szemek Sport és televízió
KÖNYV
• Kelecsényi László: Párhuzamosok a végtelenbe Fábry Zoltán; Zolnay Pál
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Veszedelmes éden Álmodozók
• Vaskó Péter: Téglák a Nagy Falban Szigorúan piszkos ügyek-trilógia
• Nevelős Zoltán: Vér, arany és sok füstölgő pisztolycső Argo
• Bori Erzsébet: Titokkal, vonóval Bolondok éneke
LÁTTUK MÉG
• Vajda Judit: Osama
• Ágfalvi Attila: Perlasca
• Vincze Teréz: Fallal szemben
• Köves Gábor: A falu
• Varró Attila: Apja lánya
• Mátyás Péter: Ítélet
• Pápai Zsolt: Monsieur Imbrahim
• Kovács Marcell: A halál záloga
• Hámori Dániel: Pokolfajzat
• Kolozsi László: Schulze gets the Blues

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Apja lánya

Varró Attila

 

Kevin Smith, hasonlóan imádott képregényhőseihez, akik közül párnak legújabban szerzőként is rész vesz pályafutásában (Daredevil; Green Arrow), gyakorlatilag kettős életvitel rabja, legalábbis életműve tanúbizonysága szerint. Karcos, maró humorú low-budget filmjeit, amelyeknek tíz éve töretlen indie-kultuszát köszönheti, immár másodjára ellenpontozza egy érzékenyebb, színdúsabb romantikus darabbal, ami a való élettől távolibbnak tűnik, a rendező magánéletéhez mégis szorosabb szálak fűzik a többinél. Míg a Képtelen képregény Smith ifjúkori románcát örökítette meg intim részletességgel, addig a Jersey Girl lassan ötödik éve tartó apasága élményanyagát dolgozza fel egy szelíd családi film keretében. Főhőse, Ollie Trinke magára marad újszülött leánygyermekével, miután feleségével végez egy alattomos aneurizma: az összetört, állását vesztett férfi idős édesapjához költözik New Jerseybe, majd a kezdeti nehézségek és egy hétéves időugrás után szembekerül élete negnagyobb dilemmájával, midőn döntenie kell arról vajon a Will Smith-istálló leendő sajtóreferense vagy főállású édesapa legyen.

Noha a döntés kimenetele kézenfekvő, miként a cselekmény minden egyéb fordulata, a Jersey Girl nem okoz különösebb csalódást nézőinek – már amennyiben azok a romkomok szerelmeseinek és nem Smith rajongóinak táborát gazdagítják. A rendező ezúttal teljesen kilép eddigi munkái metavilágából (amit mi sem jelez jobban Jay és Néma Bob cseppet sem fájó hiányánál) egy olyan műfaj kedvéért, ami nem kifejezetten igényli a hanyagul világított, kézikamerás rögvaló fésületlen hőseit és párbeszédeit. Smith rokonszenves igyekezettel próbálja kamatoztatni egyéni kvalitásait az ismeretlen terepen, stílusa, hangvétele azonban esetlennek érződik a Zsigmond Vilmos fényképezte bájos klisévilágban. Érzékeny, hiteles kiskomédia helyett szerencsés esetben kedélyes édelgés, rosszabb esetben renyhe kamaszfantáziák kiélése marad (mint mikor a hétéves cölibátusban élő, ámbár roppant sármos Ollie-nak az első randin könyörszexet ajánl a csábos tékáslány, akitől előtte pornóvideóit kölcsönözte). Márpedig kevés kiábrándítóbb dolog van egy felnőtt férfi kamaszfantáziáinál – kivéve, ha a sajátunkról van szó.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1612