Doku-zónaBryan Fogel dokumentumfilmjeiKegyvesztettek ügynökeMargitházi Beja
„A szabadság: szolgaság. A tudatlanság: erő.” – hirdetik Fogel tényfeltáró dokumentumfilmjei, Orwell után szabadon. Karcsú, izmos férfi kerekezik őrült
elszántsággal a hétnapos Haute Route hegyi útvonalán. „440 másik mazochista”
társaságában nemcsak végig akarja tekerni a világ egyik legnehezebb amatőr
országúti versenyét, de az első 100-ban akar befutni. Évek óta edz rá, teljes
erőbedobással, „tisztán”, lelkesedésből. A hetedik nap végére, 22860 méter
mászás és 1600 kilométer bringázás után megsemmisülten hever egy szuvenírbolt
padlóján, üres tekintettel bámulva maga elé. Bár tizennegyedik lett (!),
elégedetlen az eredménnyel; annak az első tíznek a titka izgatja, akik
érezhetően „teljesen más szinten vannak, mint bárki más”.
Az Ikarusz (2017) első néhány perce nemcsak a doppingtémába nyújt
frappáns bevezetést, de Bryan Fogel személyiségébe is. A korábban a stand-uptól
a hollywoodi színészkedésen át a forgatókönyvírásig (Jewtopia) csak nyögvenyelősen evickelő Fogel egy évtizedes
próbálkozás után adja fel játékfilmes álmait, hogy a sokkal nagyobb
szabadsággal kecsegtető, de kockázatosabb dokumentumfilmezést kipróbálja. Első
ötlete rögtön kellőképpen ambiciózus és provokatív: a korábban lebukott,
hétszeres Tour de France bajnok Lance Armstrong módszerét rekonstruálva,
szakértői felügyelet mellett, tiltott serkentőszerekkel készülne fel az újabb
Haute Route-ra, hogy hétről hétre mindezt filmen dokumentálva, egyszerre
tesztelje a testére és a teljesítményére gyakorolt hatást, valamint a
doppingszűrési rendszer kijátszhatóságát.
A Morgan Spurlock McDonald’s-kihívását
idéző (Super Size Me, 2004) emberkísérlethez
Fogel némi keresgélés után, az orosz antidopping labor igazgatóját, Grigorij
Rodcsenkovot nyeri meg, aki hajlandó Moszkvából Skype-on keresztül felügyelni a
vállalkozást. És bár nem érdektelen annak a belülről láttatása sem, hogyan
képes a tesztoszteron és a diéta napról napra kitolni a fizikai
teljesítőképesség határait, a magát injekciózó, vizeletmintáit szorgalmasan
gyűjtő Fogel videós edzésnaplójából az Ikarusz,
az első 40 perc után, valami sokkal korszakosabbra vált át. Az eredeti kísérlet
egy triviális mechnikai probléma miatt elbukik, de mindennek a jelentősége
eltörpül amellett, hogy Rodcsenkovról éppen a projekt ideje alatt derül ki,
hogy az orosz olimpiai sportolók szupertitkos, illegális, ráadásul államilag
finanszírozott doppingolásának fő közreműködője.
Fogel nagy pillanata ez: a
dokumentumfilm-rendező, aki soha nem akart az lenni, első filmjével rögtön egy
óriási horderejű, etikailag és politikailag is kiélesedett helyzetben találja
magát, egy készülődő nemzetközi botrány gyújtópontjában. Ez önmagában persze
nem garantál semmit, Fogelnek azonban, kapcsolatai, megszállottsága és alkotói
érzéke bedobásával sikerül ebből a hajmeresztő felállásból a kortárs dokfilm
egyik csúcsteljesítményét létrehoznia. A történet tragikus hőse kétségtelenül
Rodcsenkov maga, aki körül egyre fogy a levegő az orosz államapparátus és a
Doppingellenes Világszervezet (WADA) kettős szorításában. Mikor lemondását és a
labor bezárását követően közvetlen kollégái közül ketten is szívrohamban „halnak
meg”, illetve az orosz olimpiai csapat riói kizárása lesz a tét, Fogel
segítségével tud nagyjából az utolsó pillanatban kiutazni az Államokba, egész
addigi életét és családját hátrahagyva. A thrillerbe illő fordulatok tetejébe
az Orwell-rajongó Rodcsenkov olyan, mintha egy csapat forgatókönyvíró találta
volna ki: dörzsölt, karizmatikus, szuperintelligens és hiperoptimista személyisége
legalább olyan figyelemreméltó, mint az élettörténete. És az Ikarusz mindkettőre épít ahogyan a
sztori és a karakter rétegeit párhuzamosan felhordja. Rodcsenkov kutatói és
emberi drámája, dopping és antidopping, igazság és hazugság közti több
évtizedes őrlődése a diktatúrák tipikus kísérőjelensége, maga az orwelli
duplagondol; amikor pedig valaki egyszerre próbál a rendszer része és ellensége
lenni, a skizofrén állapot belülről és kívülről párhuzamosan emészti fel. Az
előállt helyzetben a nyilvánosság bevonása nem egy választható opció, hanem az
életben maradás egyetlen lehetősége lesz – és ezt a nyilvánosságot éppen Fogel
szervezi meg Rodcsenkovnak, összeköttetései és nem utolsósorban, filmje által.
*
A Sundance- és
Oscar-díjakkal visszaigazolt Ikarusz
után Fogel már eleve nagy horderejű, nemzetközi téttel bíró emberi jogi témát
keresett. A szakadárban (2020) Putyin
Oroszországa után egy újabb totális állam, Szaúd-Arábia legfelsőbb köreibe vezető
ügyet dolgoz fel, klasszikus, az okokat és összefüggéseket feltáró nyomozó
módszerekkel. Dzsamal Hasogdzsi (Jamal Khashoggi), a Washington Post szaúdi
ellenzéki újságírója, korábban az uralkodócsalád belső tanácsadója, nem volt
whistleblower, de sorsa több ponton a Rodcsenkovét idézi: miután nyíltan
kritizálni kezdte bin Szalman koronaherceg kirakat-reformjait, kegyvesztetté
vált és disszidálni kényszerült. Sokat elárul a szaúdi vezetésről, hogy annak
ellenére a kivégzése mellett döntöttek, hogy ekkor már évek óta külföldön élő,
nemzetközileg ismert közszereplőnek számított. Az isztambuli szaúdi követségre
besétáló, majd onnan „nyomtalanul” eltűnő Hasogdzsi halála az elmúlt évek egyik
legbizarabb, leghátborzongatóbb, a bizonyítékok ellenére a mai napig
következmények nélkül maradt politikai gyilkossága. Fogelt nem riasztja vissza
az ismeretlen arab terep és a hatóságok, szakértők, barátok és ismerősök
megszólítását kívánó, archív anyagokat és hiteles dokumentumokat igénylő,
diplomáciailag is kényes téma; ezúttal teljesen a háttérben maradva, a
kulcsszereplőknek hangot adva építi fel a filmjét.
A legfontosabb Hasogdzsi
beágyazottságának megmutatása, amelyhez a Föld kőolajtartalékainak majdnem fele
felett diszponáló, 80 éves szaúdi királyság működésének logikáját kell
megérteni. A férfiágon öröklődő, a királyi családon belül is szűkebb csoportok
kezében koncentrálódott hatalom a monarchia családi vállalkozás jellegét
erősíti; a mindent irányító, így a médiát is totális kontroll alatt tartó
királyi család szent, érinthetetlen és sérthetetlen. A rendszer működtetésében
az újságírókra háruló fontos feladat a kormányzás bölcsességének dicsőítése. A
szólásszabadság értelmezhetetlen fogalom egy ilyen önkényuralmi rezsimben, ezen
a falon legfeljebb az internet és a közösségi média tud rést ütni, ahogy azt az
Arab tavasz példája is megmutatta néhány éve. A szaúdi információs háború egyik
legfontosabb platformja a Twitter, ahol az ellenzéki hangok és kormánypárti,
fizetett trollok seregei összecsaphatnak. A
szakadár egyik kulcsszereplője nem véletlenül Omar, Hasogdzsi Kanadába disszidált
fiatal ellenzéki elvtársa, aki növekvő népszerűségű YouTube-videókban bírálja a
rendszert, melyet otthon maradt családja és barátai bebörtönzésével torol meg a
karhatalom. Az aktivista Omar fontos lehetőséget lát a fizetett állami
trollrendszer online meghekkelésében, több száz Twitter-fiókot fenntartó
önkéntesek válaszcsapásában, amelynek a finanszírozásába Hasogdzsi is beszállt.
A látszólag különálló szálak itt futnak össze és egyesülnek a globális kémkedés
kérdésében. Fogel filmje ezen a ponton tud többet és mást mondani az ügy
közismert részleteinél, a szaúdiak ugyanis az Izraeltől megvásárolt Pegasus
kémprogrammal bizonythatóan Omar telefonját is feltörték, ahogy
feltételezhetően Hasogdzsiét is.
A másik kulcsszereplő az
isztambuli Hatice Cengiz, Hasogdzsi történész-kutató menyasszonya, aki elkíséri
a követségre a végzetes napon, hogy aztán órákig hiába várja az épület előtt.
Cengiz nemcsak a közvetlen, személyes emlékei miatt fontos szereplő, hanem
nyilvánosság előtti kiállásáért, az amerikai kongresszusig is elvitt, a
felelősök és felelősségek kérdését firtató, Hasogdzsi emlékét életben tartó kommunikációs
kampányáért. Fogelnek nem nehéz a filmben a két kapcsolati profilt a török és
nemzetközi, emberi jogi nyomozás folyamatába beilleszteni, amelyből a
hangfelvételek, a kihallgatások és feltárt dokumentumok nyomán egyértelműen
kirajzolódik a koronaherceg bin Szalman személyes felelőssége.
A képi-hangi effektekkel,
profi vizualizációval dúsított, a szerteágazó szálakat áttekinthető struktúrába
rendező A szakadár sokkal
kidolgozottabb, megkomponáltabb, mint az Ikarusz,
de ez az igyekezet néha zavaró hatásvadászatba csap át. Mindkét film
thriller-logikát követ, de míg a doppingsztori ezt nyers, improvizatív
hitelességgel hozta, a Hasogdzsi-film néha kimódoltan adagolja túl a
feszültségkeltő és érzelmekre apelláló effekteket. Fogel láthatóan ráérzett az
emberi jogi téma fontosságára, de keresi a dokumentumfilmes hangját, amit az Ikaruszban, az ölébe pottyant
lehetőséggel egyidőben tulajdonképpen elveszített. A „bűnözés elképzelhetetlen
szintjeiről” szóló, diktátorokat kompromittáló filmjei súlyos bizonyítékokat
vonultatnak fel, nyílt hazugságokat lepleznek le, és miközben elkészülésük
pillanatában még kénytelenek a következménynélküliségét hangsúlyozni, valójában
éppen bemutatásukkal érnek el eredményeket: az orosz atléták 2018-as
szankciója, a streaming-óriások (Netflix, Amazon) A szakadár forgalmazása körüli hezitálása nyomatékosan jelzik Fogel
filmjeinek tétjeit. Innen nézve a Haute Route kétszeres elbukása minden volt,
csak kudarc nem – így lehetett Bryan Fogel, a saját határai helyett mások
határait feszegető filmesként, kegyvesztettek emberi jogi
ügynöke.
A SZAKADÁR (The Dissident) – amerikai, 2021. Rendezte: Bryan Fogel. Kép:
Jake Swantko. Zene : Adam Peters. Gyártó: Orwell Productions / Human Rights
Foundations. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 119 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|