Perzsa tükörJafar Panahi és a cenzúraA tiltás virágaiKránicz Bence
Jafar Panahit nyolc évvel
ezelőtt tiltották el a filmkészítéstől és ítélték házi őrizetre. Négy filmjét
mutatták be azóta.
Jafar Panahi, a ma élő
legnevesebb iráni rendező nem 2010-ben kezdett csatározni az iráni cenzúrával.
Karrierje során jóformán végig vegzálták a hatóságok: már első nagyjátékfilmjét,
A fehér léggömböt (1995) is nehezen
tudta leforgatni, A tükör (1997)
elkészítése után pedig semmilyen állami támogatást nem kapott. 2000-ben, a
velencei filmfesztivál fődíjával jutalmazott A kör bemutatója után a filmjeit betiltották Iránban, és négy évig
nem rendezhetett újra. Tudván tudva, hogy a fundamentalista jobboldal közellenségének
számít, Panahi 2009-ben a zöldpárti jelölt, Mirhossein Mousavi kampányát
támogatta, és nyilvánosan vitatta a választás tisztaságát, amely politikai
ellenfele, Mahmoud Ahmadinejad újraválasztását hozta. Ezután, 2010 márciusában
törtek rá a házában a rendőrök, hogy családjával és az éppen nála vendégeskedő
barátaival együtt letartóztassák.
A következő hónapok
kálváriájáról a nyugati sajtó is beszámolt, igaz, az iráni rezsim
várakozásainak megfelelően, egyre kisebb lendülettel. Panahit előbb meg nem
nevezett okok miatt tartották fogva, majd miután a legbefolyásosabb filmesek –
Steven Spielbergtől Martin Scorsesén át Robert De Niróig – petícióban
követelték a szabadon bocsátását, az iráni hatóságok államellenes
bűncselekményekkel és propagandával vádolták meg a rendezőt. Az ítélet: hat év
börtön és húsz évi eltiltás a filmezéstől. A kialakuló nemzetközi botrány
hatására a felsőbb bíróság, noha helyben hagyta az ítéletet, a börtönbüntetést
házi őrizetre enyhítette. A politikai vezetés várakozásai szerint Jafar Panahi
karrierje 2011-ben véget ért volna: a bírósági döntés értelmében nem írt és nem
rendezhetett, az otthonát évekig nem hagyhatta el. A filmezéstől való
eltiltásra Panahi azzal válaszolt, hogy azóta korábbi munkatempójánál is
sűrűbben, kétévente csinál filmet.
Muszáj-főhős
A Panahi-filmek története
innentől kezdve több is, kevesebb is egy szuverén szerző művészi munkájának
történeténél. Több, amennyiben minden film a diktatúrának mutatott középső ujj:
amíg nem zártok börtönbe, vagy nem állítotok mellém őrséget, filmet fogok
csinálni. A művek megítélése szempontjából nem kellene, hogy számítson, mégis
rendre bekerül a hírekbe, rendezőjük hogyan csempészi ki a filmeket az
országból, milyen szolidaritási akció szerveződik a fesztiváloktól távol maradó
Panahi miatt, és mit mondanak neves és szabad művészkollégái a tarthatatlan
helyzetről. Az Ez nem egy filmet
(2011) tartalmazó pendrive tortába csomagolva jutott el a cannes-i fesztivál
előzsűrijéhez, a Három arc (2018) premierjén
ugyanott üresen maradt egy szék a rendezőnek. A nemzetközi forgalmazók finom
falatok kíséretében egyezhettek meg a film bemutatásáról az első vetítést
követő fogadáson, miközben a rendező még mindig nem hagyhatja el a hazáját. Az
efféle faramuci helyzetek leválnak a filmekről, a szélesebb közvélemény számára
– és olykor a fesztiválokon Panahiról nyilatkozgató filmeseknek is – mégis
fontosabbak, mint maguk a művek.
Ha a bemutatás körülményei
egyszerre növelik a Panahi-filmek hírértékét és terelik el a figyelmet művészi
értékeikről, úgy a cenzúra kijátszásának kényszere szintén ellentmondásos
helyzetet teremt: a korlátozások gúzsba kötik a rendezőt, de nyilvánvalóan
inspirálják is. A tiltás életbe lépése óta bemutatott filmek eltávolodnak a
pályát nyitó gyerektörténetektől és a kétezres évek szikáran
társadalomkritikus, az önreflexiót jobbára nélkülöző Panahi-műveinek
hangvételétől, és a szerzőt állítják előtérbe. Mondhatni, jobb híján, mert ha
Panahi nem kap lehetőséget, hogy komoly stábbal, változatos helyszíneken
forgasson, akkor azt filmezi le, amit tud, vagyis végső soron saját magát. A
házi őrizet magányosabbá tette a rendezőt, a magány pedig felnagyította saját
művészi perszónáját: Panahi szereplőként is feltűnik mind a négy, 2010 óta
készített filmjében, az Ez nem egy film
és a Taxi Teherán (2015) esetében
pedig egyenesen ő a főszereplő és a főhős.
Ez nem jelenti azt, hogy újabb
filmjei ne kapcsolódnának ezer szállal a korábbiakhoz, ugyanannak a szerzői
életműnek szerves részeit képezve. Az Ez
nem egy film története éppen úgy banálisan hétköznapi és kívülről szemlélve
jobbára eseménytelen, mint A fehér
léggömbben a zsebpénze után kajtató kislány délutánja. Panahi
megreggelizik, elbeszélget a beugrós gondnokkal – csupa jelentéktelen, mindennapi
esemény, amely itt a cselekvésképtelenség jele, a rendezőt ugyanis otthonülésre
kárhoztatták. Szinte ösztönös önvédelmi reakció, hogy teljes emberi és művészi
lefokozottságának pillanatában Panahi kidomborítja és közszemlére teszi művészi
öntudatát: lakása fogságában arról beszél a kamerát tartó operatőr barátjának,
milyen filmet tervezett volna leforgatni, ha nem hoznak ellene ítéletet, és
szóba hozza A tükör híres trükkjét,
amikor a kislány főhős egyszer csak kiszáll a filmezés nevű játékból, és a „valóságban”
is hazaindulna. A rendező azt sugallja, neki is itt lenne az ideje abbahagyni a
szerepjátszást, ám valójában éppen ezzel a párhuzammal tesz hitet a továbbforgatás
igénye mellett. A 2010 utáni Panahi-filmekben A tükör előzménye után még kuszábbá válik fikció és valóság
viszonya: Panahi folyton dokumentarizmust mímel, a képbe komponálja és a
cenzúra mementójaként viszi színre magát, eközben megrendezett szituációkat
filmez le. Amit látunk, egyszerre a külső, diktatórikus valóság, és belső
művészi szabályok szerint működő fikciós világ. Olyan zárt játéktér, amilyet az
Ez nem egy film hőse is felrajzol
maga köré, hogy egy soha meg nem valósuló film jeleneteit eljátszhassa.
A dokumentarista attitűddel
folytatott játék és a bonyolult önreflexiós stratégia ugyanakkor nemcsak a
Panahi művészi öntudatát megerősítő terápia eszköze, illetve a kényszerítő
erejű intézkedésekből adódó egyetlen lehetséges alkotói válasz, hanem a
modernista iráni film hagyományaihoz való kapcsolódás jele is. Ahogy mestere,
Kiarostami, úgy Panahi is magától értetődően mozog abban a kulturális
tradícióban, amelyet az iráni filmrendezők társadalmi presztízse, sztárstátusza
tesz különlegessé. Éppen akkor, amikor a törvény erejével szakítanák el ettől a
hagyománytól, Panahi visszatalál hozzá. Nemcsak közéleti megnyilvánulásaiban,
hanem filmjeiben is felvállalja véleményformáló, sőt „társadalomgyógyító”
szerepét. Nyugati nézőként olykor megmosolyogtató, ha ebben a szerepben nincs
irónia, ha Panahi szinte eltelni látszik saját művészi fontosságának tudatával.
Ilyenkor nyugodtan jusson eszünkbe, a rendező milyen árat fizet a tanítómester
státuszáért.
Köztiszteletben álló és az
emberek között közvetíteni hivatott figuraként jelenik meg Panahi a Taxi Teheránban is. A film forgatása
idején már elhagyhatta a lakását, csak az országot nem, így aztán lakása
helyett egy másik, bezártságra utaló térben, egy autó volánja mögött látjuk
viszont. Ahogy utastól utasig, kerülettől kerületig követik egymást a film
epizódjai, egyre egyértelműbbé válik, hogy a mutatott kép a Nyugatnak szól:
Panahi kedélyes kalauzként villantja fel a teheráni mindennapok egy-egy
társadalmi problémáját, a kisemberi frusztrációkat. Művészileg éppen azért
gyengébb a film, mert a szerkezet túlságosan mesterkélt és egyszerű, a rendező
pozíciója pedig egyoldalú. Az életműre utaló reflexiók – jelentőséggel bíró
aranyhaltól öntudatos kislányig – inkább tűnnek a Panahi-katalógus
fellapozásának, mint a történet szerves részeinek, és ugyancsak keresettek a
társadalomkritikus futamok a halálbüntetés-párti bűnözőtől a taxi végső
kirablásáig.
Az utolsó utas, a Panahi
rendezőkollégája mellett kiálló, a hatóságok fenyegetésében élő művészekkel
szolidaritást vállaló nő jelenete nyílt panaszlevél: újabb és újabb
értelmiségiek kerülnek kiszolgáltatott helyzetbe, miközben külső segítség
aligha várható. A rendező egykedvűen tájékoztat a körülményekről, a képviselet
kedvéért viszont lemond a tőle megszokott, összetett formanyelvről. Az eltiltás
óta forgatott dokufikciós filmjei közül az Ez
nem egy film lassabb, bonyolultabb, a Taxi
Teherán a drámainak szánt jelenetek – elsősorban a haldokló férfi tortúrája
– ellenére szórakoztatóbb és felszínesebb, a lefojtott düh viszont mindkét film
mögött érezhető.
Pályán kívül
Formai szempontból az a 2010
utáni Panahi-film a legizgalmasabb, amely a legtávolabb jut az iráni társadalmi
problémák tárgyalásától, és egy olyan művészi élethelyzetet mutat be, amelynek
első látásra nincs köze a diktatúrához. Ahogy az Ez nem egy film esetében a kamerát tartó Mojtaba Mirtahmasb, a Behúzott függönyök (2013) stáblistáján
egy másik alkotótárs, A kör
forgatókönyvét is jegyző Kambuzia Partovi van feltüntetve társrendezőként. A
Berlinalén Ezüst Medvét nyert filmben Partovi elsősorban mégsem társrendező,
hanem színész és író, e két szerepe pedig össze is csúszik: egy olyan írót
játszik, aki bezárkózik magányos víkendházába, hogy nyugodtan dolgozhasson. Nem
sokkal később egy testvérpár jelenik meg a házban, akik egy tüntetés után a
hatóságok elől menekülnek (ezeket a jeleneteket nem Panahi, hanem valóban
Partovi írta). A valódi fordulat viszont nem ez, hanem amikor megsejtjük –
előbb vizuális nyomokból, például filmplakátok láttán –, hogy valójában Jafar
Panahi háza a történet helyszíne. Majd felbukkan maga Panahi is, a név nélküli
íróhős és a vele maradó, forradalmár attitűddel lázongó nő pozíciója pedig
elbizonytalanodik.
A film elején könnyen
átláthatónak mutatkozik a szerzői szándék: az író Panahi alteregója, az alkotói
válság leküzdésére szolgáló, önként vállalt rabság Panahi cseppet sem önként
vállalt elszigeteltségének tükre. A rendező bátor és rokonszenves vállalása
szerint az egyedüllét, legyen bár kényszerű vagy szabadon választott,
lehetőséget ad az alkotásra, a művészi megújulásra. Panahi felfogása szerint a
munkától való eltiltás érdekében kiszabott házi őrizet valójában pont, hogy
serkenti a munkát, hiszen magányában mást sem csinálhat, csak dolgozni tud. „Más
is van az életben, mint a munka” – okítja az utcáról betoppanó lány az írót. „Igen,
de számomra minden más idegen” – feleli a férfi, és bizonyára Panahit
visszhangozza. A nő viszont arra akarja rávenni az írót, hogy politikai
értelemben is foglaljon állást, segítsen a házba bekéredzkedő testvérpárnak.
Hiába zárja ki a külvilágot vastag, fekete függönnyel, a valóság rendre betör
hozzá. A képlet mégsem ilyen egyszerű, mert a testvérpár státusa is
bizonytalan. A báty egyik pillanatban még a házban van, majd eltűnik, húga
pedig gyanúsan úgy viselkedik, mint aki kifejezetten az írót akarta felkeresni,
nem csak véletlenül tört rá a házában.
Panahi mint szereplő
megjelenése végképp összegubancolja a szálakat: noha egy fedél alatt jár-kel
velük, nem találkozik az ideológiai vitába keveredő íróval és a nővel. Nem
többek ők a rendező fejéből kipattant szereplőknél, jelentőségük mégsem
gyengül, mert kettejük történetszála továbbra is téttel bír, miközben Panahi
voltaképpen nem csinál semmit. A rendezőt tétlenségre kárhoztatják, de
figuráinak megvan a saját életük. Panahi egyszerre hívja fel a figyelmet saját
fogságára és vívja ki a szabadságát azáltal, hogy filmjei szereplőjeként
tálalja magát. Ugyanazt a játékot folytatja, amit A tükörben kezdett el: egyszerre fokozza le és emeli fel
szereplőit, néha a Valóság, néha a Fikció feliratú dobozba pakolja őket, míg
végül sem a figurái, sem ő, a néző meg pláne nem tudja, melyik dobozban is
volna a helyük. Van egyáltalán doboz?
A ravasz önreflexiós hálózat
felépítése mellett Panahi karrierje egyik legviccesebb jelenetét is leforgatja
a Behúzott függönyökben. Az író
kutyája érdeklődve nézi a híradót, amelyben éppen a kötelező érvénnyel befogott
teheráni kóbor kutyákról beszélnek. A kutya a tévében figyeli, amint a rendszer
ellenségévé válik, az ő helyzete mégis kivételes, mert háziállatként jómódban
és biztonságban élhet, igaz, bezárva. A csattanó: az író kutyáját Jafar Panahi
viszi magával, mikor a film végén elhagyja a házat.
Legújabb filmjében, a Három arcban Panahi ugyancsak a háttérbe
húzódik, és az Ez nem egy filmmel
vagy a Taxi Teheránnal ellentétben
másnak engedi át a főhősszerepet. A történet középpontjában ezúttal egy
színésznő áll, aki rejtélyes videóüzenetet kap: egy kamaszlány segélykiáltása
jut el hozzá, amelyben a lány elmeséli, hogy ő is színészi pályára akart lépni,
ám ezt a családja megtiltotta, ezért az öngyilkosságba menekül. A hősnő nem
tudja mire vélni az üzenetet, de aggódik, így megkéri Jafar Panahit, hogy vigye
el a lány falujába. Rég láttuk Panahit ilyen nagy utat megtenni egy film
kedvéért, nem véletlen, hogy szerettei féltik is a bajtól. „Ugye nem csinálsz
filmet már megint?” – kérdezi tőle telefonon rosszat sejtő anyja. Panahi nem
árulja el az igazat, mert természetesen forgatni indul, északnyugatra, a török
határ közelébe. Noha vidéken is sokan felismerik, és egyesek nyíltan azt várják
tőle, hogy oldja meg a problémáikat, a rendező ezúttal jobbára megfigyelő
marad.
A Három arc nem az ő története, hanem három nőé. Három nemzedék
nőalakjainak, három színésznőnek jut fontos szerep a történetben: a kamaszlány
pályája el sem kezdődhetett, a hősnő éppen a pálya csúcsán van, a falu szélén
élő, idős színésznő pedig már visszavonult. Panahi társadalmi
problémafelvetései a Taxi Teheránnal
ellentétben itt nem kimódoltak. A Három
arc a női önállóság és érdekérvényesítés lehetőségeiről, az érvényesülés
érdekében hozott áldozatokról és felvállalt hazugságokról, a béklyóvá váló
családi kötelékekről szól. Ezek a témák persze párhuzamba állíthatók a rendező
korlátaival és dilemmáival, mégis üdítően hat, hogy Panahi nem nyíltan
önmagáról beszél, hanem szerényebben, visszafogottabban vesz részt a
produkcióban – miközben a hősnő az idős színésznő házában vendégeskedik, ő az
autójában vár. Eközben letagadhatatlanul az ő filmjét látjuk, ugyanazokat a
küzdelmes női sorsokat, mint A körben
vagy a Pályán kívül (2006) futballszurkolóinak
történetében. Mintha Panahi az eltiltás óta most először nem elégedne meg
azzal, hogy távirati stílusban tájékoztat az iráni közélet botrányairól, hanem
mélyebbre megy, bonyolultabb társadalmi csapdákat mutat be, és tartózkodik az
ítélkezéstől. „A legfontosabb, hogy mindent megmutass” – mondja neki operatőre
az Ez nem egy filmben, mikor
bekapcsolva az asztalon hagyja a kamerát. A Három
arcban Panahi elrejti a saját méltatlan helyzete miatt érzett fájdalmát,
hogy azokról beszéljen, akik nála rosszabb körülmények között, még több
korlátozástól fojtogatva élnek. Azért persze a diktatúráról is van véleménye:
szerinte azt csak bekapcsolt kamerával lehet megdönteni.
Három arc (Se rokh) – iráni,
2018. Rendezte: Jafar Panahi. Írta: Jafar Panahi és Nader Saeivar. Kép: Amin
Jafari. Szereplők: Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei. Gyártó: Jafar
Panahi Film Productions. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 100 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|