KritikaGenezisNincs újjászületésSoós Tamás Dénes
A Genezis nagy súlyt emel, a romagyilkosságok következményeit kutatja. Örökké visszatérő, de mindmáig
megválaszolatlan kérdés, miért nem tud a magyar társadalom szembenézni a nagy,
nemzeti traumáival, miért nem viszi be a közbeszédbe és oldja fel művészeti
alkotásokban a nemzeti identitást deformáló problémákat, már csak azért is,
hogy ne szolgáltassák ki a kisembert a történelmet rendre a saját érdekei
mentén torzító politikának. Hiába listázták már az okokat az egészséges
vitakultúra szétporladásától a nemzetkarakterológiába mélyen beleégett áldozati
szerepkörhöz ragaszkodáson át a filmfinanszírozás szűkösségéig, ami egy kis
ország kis piacán megnehezíti a történelmi filmek elkészítését, manapság már a
kérdést feltenni is felesleges kezdeményezésnek tűnik, hiszen rövidúton fullad
teljes közönybe. Ezért is üdvözlendő gesztus, hogy Bogdán Árpád annak ellenére
is hozzányúlt a 2008-9-ben elkövetett romagyilkosságok témájához, hogy azt már
jó pár alkotás kitárgyalta. Született róla riportokból, perjegyzetekből,
tanúvallomásokból és nyomozati anyagokból rekonstruált metapróza (Vágvölgyi B.
András: Arcvonal keleten – Történetek a
romagyilkosságokról), a gyilkosok perét végigkövető, tárgyalótermi drámába
öltöztetett dokumentumfilm (Hajdu Eszter: Ítélet
Magyarországon), és az eseményeket fikcionalizáló, a társadalomban
eluralkodott előítéleteket viszont tűpontosan bemutató játékfilm is, amelyet a
Berlini Filmfesztivál Ezüst Medvével jutalmazott (Fliegauf Bence: Csak a szél). Bogdán az előzmények
ismeretében csiszolta a koncepcióját: a gyilkosságsorozathoz vezető út
feltárása (Csak a szél) és az
elkövetők portréját felrajzoló tárgyalás (Ítélet
Magyarországon) után a tragédia utóéletét dolgozza fel, és azt igyekszik
bemutatni, milyen módokon bélyegezheti rá a hatását egy ilyen trauma a
társadalom legkülönbözőbb tagjaira. Nemcsak az áldozatokra és a túlélőkre,
hanem a gyilkosságsorozathoz csupán oldalágon kapcsolódó emberekre: egy
sportíjászként edző tinédzserre, aki a negyedrendű vádlott barátnője, és az
ügyésznőre, akinek ugyanőt, a neonáci elkövetők sofőrjeként szolgáló, de a
gyilkosságokba védekezése szerint kényszer és félelem hatására belekeveredett
vádlottat kéne képviselnie.
Hogy a Genezis a legjobb szándéka ellenére sem
ér az elődök (és példaképek) nyomába, és nem képes átcsatornázni hármas
tagolású történetébe azok megrendítő erejét, épp a széles merítés következménye.
Bogdán Árpád második játékfilmje (az elsőt még 11 éve rendezte Boldog új élet címmel egy intézetis roma
fiúról) addig szegez a székbe, amíg a fókuszát a romagyilkosságok áldozatain
tartja. Első fejezetében, a tízéves Ricsiről szóló etapban jut a legközelebb
ahhoz, hogy hiteles, belakott közeget teremtsen a közösségi disznóvágással,
ahol összegyűlik a falu, hogy ha csak hitelre is, de pár kiló húst vásároljanak,
vagy épp a legelő szélén tartott, hajnali focimeccsel, amelyet Politzer Péter
operatőr szuggesztív képei mellett a környékbeli kutyákat lelövő és otthon
elfogyasztó erdészről szőtt legendamesélés színez emlékezetessé. Ricsit
édesanyja cigány mítoszokkal neveli az erdőben lakozó sárkányról, akinek a
szíve hideg és fehér (a film nem tisztázza, hogy szimbolikus-e ez a fehérség,
bele kell-e látnunk az előítéleteket), és csak arra vár, hogy felfalja az
elcsatangoló kisfiúkat. Bogdán, aki a cigánymitológiához visszanyúló misztikus
thrillerrel, A halottlátóval akarta
folytatni a Boldog új élet után a
rendezői karrierjét, de az MMKA összeomlása keresztülhúzta a számítását, ebben
a fejezetbe dolgozhatja be parkolópályára került filmtervének egyes motívumait,
és álmodhatja vászonra azt a mágikus realista stílust, amely a legközelebb áll
alkotói habitusához. Ennek jegyében rendezi a romagyilkosságot is, amelynek képeit
ugyan a Csak a szélhez hasonlóan koromsötétben
tartja, de Fliegauffal ellentétben nem nyúl antifilmes eszközökhöz, inkább az
áldozatokhoz tapadó kézikamerázással thrilleresíti a megrázó jelenetet, és a
Molotov-koktélok nyomán felcsapó lángokkal festi fel vidéki pokolvízióját.
És ahová kifuttatja a
túlélő kisfiú történetet, annak is van jogosultsága. Ricsinek az erőszak (és a
rasszizmus) ördögi körét kell megszakítania, elnyomni a visszaélések, a
megaláztatások, a sértések nyomán kiserkenő bosszút, és míg Bogdán végigjárja
vele ezt az utat, erős motívumhálót sző a fiú köré, akinek apját falopásért
ültetik két évre börtönbe, ő pedig már börtönből kölcsönzött ötlettel – zokniba
bújtatott szappannal – torolná a sérelmeket, mintha az apák sorsa elkerülhetetlenül
szállna vissza a fiúk életére. De hiába lett ez a Genezis legalaposabban megformált fejezete, a drámát elapasztó
hiányosságok már itt is érződnek. Víg Mihály máskor értő kísérőzenéje a
jelentős fordulópontokon túlságosan az előtérbe tolakszik, és giccsesre hangolja
a drámát, máskor viszont épp ellenkezőleg, a filmnek nem sikerül felszínre
hozni a jelenetben rejlő érzelmeket, mert az egyébként is esetlenül megírt
párbeszédeket az amatőr szereplők monoton hangon darálják el. Mint Fliegauf,
úgy Bogdán is a kisfiú szerepére talált igazán tehetséges amatőrt (Csordás
Milánt, aki külsőre is hasonlít az egyik áldozatra, Csorba Róbertre), igaz, a Genezisben szótlan szerepet kapott, de
létezni kivételesen hitelesen tudott a kamera előtt. Ez sajnos a további szereplőkre
már nem mondható el: a profi színészek kilógnak a felvillantott közegből (Kovács
Zsolt mintha egy amerikai noirból tévedt volna át cigarettájával és ügyvédi
szakszlengjével), az amatőröknek pedig csupán a fizimiskájuk, az arcuk marad
beszédes – a hanglejtésük kisepri az átélhető érzelmeket a dúvad
veszekedésekből és a csendes szóváltásokból egyaránt.
A későbbi fejezetekben
Bogdán addig a romagyilkosságok témáját éles meglátásokkal ugyan nem gyarapító,
de többé-kevésbé működő stílusa összeomlik, és felszippantja a történetet a
művészgiccs vákuumába. Az erőszak ciklikusságát megszakító kisfiú mellé olyan
alakokat sorakoztat fel, akik csak érintőlegesen kapcsolódnak a tragédiához,
belső konfliktusuk pedig még annyira sem. A sportíjász gimnazistának az abortuszáról
kell döntenie, az ügyvédnőnek pedig a gyászával kell számot vetnie, és hármuk
történetét az a bibliai metaforákkal aládúcolt, meglehetősen általános gondolat
köti össze, miszerint a halálból új élet sarjad. Művészi értelemben viszont
elmarad az újjászületés, amikor a Genezis
bibliai történeteket felelevenítő stílusa öncélú szimbolizmussá válik, mert a
történeteknek a dramaturgiáját nem, csupán a metaforáit dolgozza ki, és azoknál
is közhellyé üresedett megoldásokat használ: a víz mélyén magzatpózba menekülő
lányét, vagy az önmaga árnyékaként teperő, magát végkimerülésig edző ügyvédnő
gyászában a falra vetülő árnyék képét. Bogdán első filmjének pesszimista
világképét akarta pozitívba átbillenteni a Genezisben,
de ebben a filmjében épp az ugrás, a gödör mélyéről feltápászkodó ember
döntésének mechanizmusába nem tudott bepillantást engedni, és megmagyarázni, hogy
a szakadék felé vezető úton miért rántja valaki félre a kormányt, mi játszódik
le a gyász, a düh és a szenvedés intenzív megélése mellett a fejében.
Miközben az ügyetlen
színészi játék és a körben forgó történet elidegenít minket a szereplők
drámájától, a Genezis a közegről sem
mond semmi érdemlegeset, amiben ez a gyilkosságsorozat megtörténhetett. Pedig
ha volt tanulsága a Csak a szélnek és
az Ítélet Magyarországon-nak, hát az az
volt, hogy a rasszista indíttatású bűncselekmények soha nem légüres térben
születnek. „[Ezek az esetek] a társadalom szélesebb rétegét átható előítéletek
erőszakos megnyilvánulásai. A vádlottak az ún. cigánybűnözés elleni fellépés
örvén adtak felmentést maguknak, hogy a cigányokat ne tekintsék magukkal
egyenlő állampolgároknak” – ismerteti vádbeszédét az ügyész az Ítélet Magyarországon-ban, amelynek
legmegrázóbb pillanata nem az, amikor a tanúk elemi félelmével vagy a fennhéjázó
tanárként viselkedő bíró abszurd és szereptévesztő kioktatásaival szembesülünk,
hanem a vádlottak egyik ismerősével, aki már a kérdést sem érti, miért lehet a
tárgyalás témája az elkövetők neonáci nézetei, hiszen ugyanazt gondolják a
cigányokról, mint minden normális ember: lopnak, késelnek és élősködnek a
magyar nemzet testén. Ez a gondolkodásmód vezethet odáig, hogy a kiérkező
rendőrök baleseti csalásként könyveljék a gyilkosságokat, a mentő a
füstmérgezést jelölje meg a halál okaként, még akkor is, ha az áldozatokat
sörétes puskával lőtték fejbe, és emiatt nem merik kiejteni egyesek még a
cigány szót sem a tárgyalóteremben: vagy mert a szájukra sem akarják őket
venni, vagy pedig mert úgyis tudják, hogy azokról
van szó. Ez a tabusító, az előítéleteket meg sem kérdőjelező, a cigány-magyar
együttélést nem megoldandó problémának, hanem kivágandó mételynek tekintő
Magyarország az, ami a háttérbe szorul a romagyilkosságok mellé felsorolt, és
így ezt a tragédiát akaratlanul is relativizáló privát tragédiák mellett a Genezisben. Bogdán Árpád tagadhatatlan
jó szándékkal készítette el a filmjét, és ezt a jó szándékot igyekezett
felmutatni a sorstragédiákban is – csakhogy ez nem elég az árnyoldalak és az
onnan a fénybe vezető út hiteles bemutatása nélkül.
GENEZIS – magyar, 2018. Rendezte
és írta: Bogdán Árpád. Kép: Dobos Tamás. Zene: Víg Mihály. Vágó: Politzer
Péter. Producer: Ferenczy Gábor és Taschler Andrea. Szereplők: Csordás Milán
(Ricsi), Cseh Annamária (Hanna), Illési Enikő Anna (Virág), Danis Lídia (Mira),
Molnár Levente (Péter), Ravasz Tamás (Misi). Gyártó: Mirage Film Stúdió /
FocusFox. Forgalmazó: Hungaricom. 100 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|