FesztiválGraz – DiagonaleLátásjavító gyakorlatokBuglya Zsófia
A társadalmi párbeszéd eszközévé tehető-e a filmkultúra? Az osztrák film grazi fesztiválja ezzel kísérletezik évről évre. A költői nevet viselő Diagonale az osztrák film
fesztiválja, mi talán úgy mondanánk, filmszemléje. Aki fellapozza a katalógusát,
könnyen azt hiheti – már a kreatív névadás okán is –, hogy egy nemzetközi
fesztivál anyagát nézegeti. A filmek száma impozáns, a mintegy száz versenybe
jutott alkotáson túl további hatvan-hetven látható a különféle történeti és
panorámaszekciókban. A címek közül sok – L’Animale,
Cops, Gatekeeper, Life Guidance,
Beyond – An African Surf Documentary, I’m
a bad guy, Weapon of Choice – eleve
nemzetközi. Beleolvasva a leírásokba, a témák változatosságára, országhatárokon
túlmutató fontosságára leszünk figyelmesek. Az is feltűnik, hogy az alkotók
átlagéletkora harminc és negyven között lehet, és hogy a női szerzők aránya jólesően
magas, röviden: egy nyitott, megújulni képes alkotói kör munkáiból láthatunk
válogatást. Akinek személyesen is sikerül eljutnia a grazi fesztiválra, az ezen
felül azt tapasztalja, hogy a vetítések eseményszámba mennek. A versenyfilmek
négyötöde premier vagy ősbemutató, a filmjüket elkísérő alkotók jelenléte pedig
vonzza a közönséget, idén közel 32 ezer látogatót.
Valóban ilyen sikeres az
osztrák film? Sok szempontból igen. Az alkotások száma, megvalósításuk
színvonala meggyőző; idén a fesztiválra 500 hosszabb-rövidebb művet neveztek. A
filmszakma támogatására fordított közpénz összege évek óta 72 és 80 millió euró
között mozog, ami nemcsak gyártásra, hanem egy komplex támogatási rendszeren
keresztül a filmkultúra egészére, például filmfesztiválokra és filmmegőrzésre is
fordítódik. A filmes terület kimutatásai egyébként lenyűgözőek, az Osztrák
Filmintézet éves beszámolói részletekbe menő képet adnak a gyártás, a
forgalmazás, a mozizás egészéről, a támogatottak és a foglalkoztatottak
számáról, körülményeiről, beleértve a televíziókban dolgozókat és a bérmunkákat
végzőket is. Egyszóval: ez a terület ismerni akarja magát, és azt akarja, hogy mások
is megismerjék. Az osztrák filmek jelen vannak a világ nagy fesztiváljain; a
magyar mozikba az idei Diagonale programjából három (versenyen kívül vetített) koprodukció
jutott el: Michael Haneke osztrák-francia-német Happy Endje, valamint a kisebbségi osztrák részvétellel készült Teheráni tabuk Ali Soozandeh-től és néhány
vetítés erejéig Valeska Grisebach Westernje,
a tavalyi Cinefest fődíjasa. A sikereket beárnyékolja, ami kritikaként gyakran
elhangzik, hogy az osztrák filmek a hazai mozikban nem teljesítenek elég jól,
alig néhány ugorja meg a százezres küszöböt, és díjak ide vagy oda, sokuk már 5-6000
nézőnél megtorpan. Tény, hogy az osztrák filmek piaci részesedése továbbra is
alulról súrolja az 5 százalékot.
Ennek fényében még
komolyabb eredmény, hogy márciusban egy hétre megtelnek a grazi mozik,
különösen hogy ez nem kifejezetten a populáris műfajoknak szól, hanem például a
dokumentumfilmeknek, az újabban innovatívnak
mondott kísérleti munkáknak és a történeti programoknak, idén például „a vidék”
témáját körüljáró tévé- és filmtörténeti válogatás darabjainak. Az ilyen
felkínált tematikák, társadalomkritikai hangsúlyok mindig is jellemezték a
fesztivált, ami egyfelől felelősségérzetről, másfelől irigylésre méltó
szuverenitásról árulkodik. A fesztivál megbízott intendánsainak, a felkért
kurátoroknak és zsűriknek karakteres az ízlésük, bátran és kreatívan válogatnak.
A megfogalmazásban mindig ott van, hogy ez az ő személyes választásuk, nem
pedig a szakma vagy valamilyen egyetemes kánon megnyilvánulása. Jellemző példa
erre, hogy a fesztivál életműdíját is, amelyet minden évben a megnyitón adnak
át egy színművésznek az osztrák film szolgálatában szerzett érdemeiért, egy
szakmai zsűri ítéli oda legjobb belátása szerint. Ez a véleményalkotás
szabadsága – és felelőssége, ami a fesztivál megannyi pontján megnyilvánul, és
azért sem mellékes, mert az autonómia kifejeződése egy olyan művészeti
területen, ahol a függetlenség – anyagi értelemben legalábbis – mindig
korlátozott.
De miről lesz emlékezetes
a 2018-as fesztivál? A mozivászonra szánt dokumentumfilmek gazdag kínálatáról
mindenképp. Elsőként talán Ruth Beckermann Waldheim
keringője című, a Berlinalén díjazott alkotását érdemes kiemelni. A szerző,
aki elsősorban személyes hangvételű esszéivel évtizedek óta biztos pont az
osztrák filmben, archív felvételek segítségével beszéli el annak a botránynak a
hiteles történetét, amely Kurt Waldheim egykori ENSZ főtitkár 1986-os államfői
jelölése, majd megválasztása idején robbant ki. Az ország első emberének
életrajzából kifelejtett, később a felbukkanó bizonyítékok ellenére tagadott-elbagatellizált
Wehrmacht-kötődés ténye egy csapásra felszínre hozta a náci múlt egész
társadalmat érintő, kibeszéletlen örökségét, s ezzel utat nyitott egy fájdalmas
megtisztulási folyamat előtt. A címben nevezett keringő arra a körkörös
retorikára utalhat, amellyel a karrierdiplomata – mint egy légies mozgású
parkett-táncos – minduntalan kipördült a neki feltett kérdések elől, mozgósítva
mindazokat a közhelyeket (parancsra cselekedtem, én is áldozat voltam, ott sem
voltam, nem tudhattam…), amelyek évtizedekre lehetővé tették a felelősség
kérdésének kollektív hárítását, elhallgatását.
Az
elhallgatás kultúrájához kapcsolódik Fritz Ofner és Eva Hausberger Weapon of Choice című munkája is, amely az egyik legkelendőbb osztrák exportcikk
nyomába ered, és egy, a bécsi valcernél távolabbi zenei világot hoz képbe. Nem
közismert, hogy a gengszter rapben számtalanszor megénekelt félautomata
fegyver, a rímek miriádjainak képzésére alkalmas „glock” osztrák találmány. Egy
„kis” alsó-ausztriai családi vállalkozásban készül az a most már évi másfél
millió darab, amelyet könnyű kezelhetősége és megbízhatósága miatt az osztrák
hadseregtől az amerikai rendőrségig a világon mindenütt használnak. A komoly
kutatómunkával elkészített film nemcsak a fegyverkereskedelem láthatatlan
tartományába enged bepillantást, hanem a fegyverkezés kultuszába is.
Megszólalnak lelkes fegyvergyűjtők, lőoktatók, rapperek, értelmetlen
lövöldözések áldozatainak hozzátartozói, de hivatásos katonák is, például egy Szaddam
Husszein elfogásáért kitüntetett veterán, akitől megtudhatjuk, hogy a diktátor
is egy glockkal védte magát. A film kitűnő példája annak az osztrák
dokumentumfilmekben gyakori gesztusnak, amivel az alkotók egy lokális témát univerzálissá
tágítanak (avagy kibontják egy univerzális téma helyi vonatkozásait).
Sok film megérdemelné az
említést, köztük az A Memory in Khaki
Alfoz Tanjourtól, amelyben az Asszad-diktatúra és a szíriai háború borzalmai,
egy valaha szép volt, mára eltűnt Damaszkusz emléke idéződik fel személyes,
töredékes visszaemlékezésekben, távol a publicisztikától, költői szépségben.
Ruth Kaaserer Gwendolynja portré egy felszabadítóan
öntörvényű emberről: Gwendolyn Leick antropológusnőről, aki – filigrán alkata
dacára – 52 évesen a súlyemelésben talált új kihívást, és végül háromszoros
világbajnokként vonult vissza a versenysporttól. Nikolaus Geyrhalter Építési intézkedés című, a Diagonale
kategóriadíját elnyert művének címe a politikai szómágia jegyében fogant. A Brenner-hágón
felhúzandó határkerítés kilátásba helyezése, amellyel a 2016-ban vizionált
migránstömegeket tervezték megállítani, érzékeny ponton érintette a helyi
lakosokat, hiszen Dél-Tirolt határolta volna el ismét Tiroltól. Geyrhalter a
tőle megszokott, türelmesen szemlélődő módszerrel, interjúalanyai integritását
megőrizve ad képet a régió lakóinak közérzetéről, aggodalmairól, józan
ítélőképességéről, legyenek akár határőrök, lelkes hagyományőrzők vagy a helyi
próbafúrásokon dolgozó vendégmunkások.
Ami a játékfilmeket
illeti, idén kifejezetten erős volt a mezőny, elsősorban a kitűnő színészi
alakításoknak köszönhetően. Most tűnik fel, mennyire magasra került a mérce az utóbbi
időben, mennyire hiteles arcok népesítik be az osztrák filmeket a legkisebb
szerepekig. A színészek éltetik Christian Frosch Murer – Egy per anatómiája című klasszikus tárgyalótermi
filmjét, amely megnyitotta, majd meg is nyerte a fesztivált. Franz Murer, a
kegyetlenségeiről híres, „vilniuszi mészárosként” is emlegetett SS-tiszt 1963-ban került bíróság elé Ausztriában,
ahol politikai nyomásra, az egybehangzó tanúvallomások sokasága ellenére valamennyi
ellene felhozott vádpontban felmentették (boldogan élt 1994-ig). A
színészeknek, elsősorban a címszereplő Karl Fischer hátborzongató jelenlétének
köszönhető, hogy az eredeti jegyzőkönyvek alapján írt, a hitelesség
imperatívuszának alárendelt szövegkönyv valódi drámává válik a vásznon. Nem
maradhat említés nélkül Barbara Albert új, ötödik nagyjátékfilmje, a Fény (nemzetközi címén Mademoiselle
Paradis) sem, amely az érzékek filmje, ismét egy remek színésszel, a
Cristian Mungiu Érettségijéből ismert
Maria Dragusszal a főszerepben. A rokokó arisztokrácia világában játszódó
történet hőse létező személy, a 18. század végi Bécsben élt, gyermekkorában
megvakult zongoravirtuóz, Maria Theresia „Resi” Paradis. Az ő „nézőpontjából”
ismerjük meg történetét, kalandos gyógyulási kísérletét, ami azt eredményezi, hogy
a rendkívül gazdag, korhű látvány közepette is folyamatosan arcának
rezdüléseire, hanghordozására, egyszóval belső tapasztalataira irányul figyelmünk.
A testi, a gyermeki, a társadalmi kiszolgáltatottság mély, láthatatlan rétegei
tárulnak fel előttünk.
Akár a fesztivál egésze
leírható egyfajta látásjavító terápiaként. A Diagonale a művek révén azokat a rejtett
kulturális, társadalmi összefüggéseket helyezi a fókuszba, amelyeknél elidőzni
a hétköznapokban ritkán nyílik alkalom. A filmfesztiválok kiváltsága, hogy
megteremthetik a rálátás eme kivételes pillanatait. Megmutatkozhat az, hogy a
film több fogyasztási cikknél, több a nemzetgazdaságot erősítő ágazatnál, több
művészetnél, több a megismerés, a dokumentáció és a társadalmi kommunikáció
eszközénél. Több ezeknél, hiszen mindezek összessége egyszerre. Éppen ezért
beszédes, mit üzen, mit hangsúlyoz egy ország a filmszemléjével és a díjaival.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|