Könyv‘56, te suhancForradalmi kötetMurai András
A Szűk Balázs
szerkesztette kötet elsőként tekinti át az ‘56-os forradalom hatvan évnyi filmes
megjelenítését.
Az ‘56-os forradalom
önálló tematikai vonulatként szeli keresztül az elmúlt hatvan év magyar
filmtörténetét. A témában az első film, az Éjfélkor
rögtön a forradalom leverését követően 1957-ben, még bizonytalan politikai
környezetben, a megtorlások előtt készült, Révész György rendezésében; eddig az
utolsó munkák egyike az 1958-ban játszódó, thriller-hatásokkal is dolgozó, túszdráma
történetet elbeszélő 2014-es A berni
követ. Az ‘56, te suhanc című
kötet (a „suhanc” negatív jelentése miatt első ránézésre talán zavarba ejtő cím
Déry Tibor forradalom alatt született írásából a magyar ifjúságra vonatkozó
kifejezését fordítja át ‘56-ra) e két dátum és film között nagy számban, és a
politikai tiltásoknak, tűréseknek és támogatásoknak kiszolgáltatottan
változatos stílusban készült játékfilmek áttekintését tűzte ki célul – könyvként
először
a hazai filmes szakirodalomban. Filmtörténész, történész, kultúrakutató,
médiatanár, összesen 19 szerző 35 hosszabb-rövidebb írásából (és Sára Sándor
bevezető gondolatiból) áll a hiánypótló kötet. E szép számú írás ellenére se
várjon az olvasó teljes körű, minden filmre és összefüggésre kitérő könyvet:
ehhez mindenekelőtt konszenzusra volna szükség az „56-os film” fogalmának értelmezésében.
Hol a határa az „56-os
filmnek”? Bár ezt a kérdést ilyen direkt formában talán kevés írás (például Hirsch
Tiboré, vagy Sepsi Lászlóé) veti fel, a tanulmányok témaválasztásaikból adódóan
is foglalkoznak vele. Tudjuk jól, ha ‘56-os filmekről beszélünk, semmiképp sem
szabad leragadnunk a történelmi eseményeket színről színre rekonstruáló rendezéseknél
– ezekből amúgy elég kevés készült –, hisz épp a Kádár-kori cenzurális
viszonyoknak köszönhetjük a legszebb, rejtjelekkel dolgozó ‘56-ra reflektáló
műveket. Valószínűleg ez az oka, hogy a kötet (megálmodója és első számú
szerkesztője Szűk Balázs) koncepciója szerint a lehető legtágabb értelmezéssel
dolgozik. Az 56-os tematikába beleférnek azok a történelmi parabolák is,
amelyek indirekt módon utalnak a forradalomra, vagy a korai Kádár-rendszer
megtorló intézkedéseire, vagy azon is túl, a kádári konszolidáció
megalkuvásokon alapuló társadalmára. Így lehetséges, hogy 115 ‘56-os
játékfilmet említ tanulmányában Szűk Balázs – érdemes lett volna azonban ezt az
‘56-os film-értelmezési koncepciót valahol világossá tenni. Ha máshol nem,
akkor a könyv végén található, precízen adatolt filmográfiához kapcsolódóan
mindenképpen kellett volna magyarázatot fűzni, hogy az olvasó számára érthető
legyen, hogyan kerül az Amerikai anzix,
A tanítványok, vagy épp A hídember az ‘56-tal foglalkozó filmek
listájára, vagy miért A tanúból vett
kép szerepel a belső borítón – ami fontos, de nem kifejezetten ‘56-os film.
A könyv két nagy
egységből épül fel, az első filmismertetésekből, a második átfogó
tanulmányokból áll. Az első rész 25 filmet mutat be, a művek keletkezésének
időrendjét követve. Nem azonos minőségűek ezek az esszék, többségük a
cselekmény elbeszélésre teszi a hangsúlyt, de vannak közöttük remek elemzések,
mint Hirsch Tibornak a forradalom és a szatíra viszonyát vizsgáló írása a Szamárköhögés kapcsán, Győri Zsolt Koltai-filmek
„kisember motívumát” végiggondoló szövege, vagy Szabó Elemérnek a film noir
nyomait kereső írása a Kolorádó kid-ről.
A rövid esszék olyan filmekre is felhívják az érdeklődő figyelmét, amelyek
szinte egyáltalán nem kerülnek szóba az ‘56-os filmes tematika kapcsán, mint
például a rövidfilmek, vagy az animációs rendezések.
A második része a
könyvnek nagyobb lélegzetű tanulmányokat tartalmaz, és a már említett tág
határokkal értelmezett tematika izgalmas témaválasztásokat eredményezett. Például
Deák-Sárosi László 1956 titkos parabolái
címmel olyan filmekről ír, amikről nem feltétlenül a forradalom jut eszünkbe, ő
viszont meggyőzően érvel A nagyrozsdási
eset és a Négyen az árban ‘56-os
vonatkozásai mellett. Szintén a „mi az ‘56-os film?”alapvető kérdését veti fel
Benke Attila a parabolákat és allegóriákat többek között a 80 huszáron és a hazai hibrid műfajhoz, az easternhez tartozó Rosszembereken keresztül vizsgáló írása.
Különösen izgalmas Hirsch Tibor szövege a Kádár-rendszer ‘56-os filmjeinek „műfaji
foglalatairól”, a melodráma és a groteszk alkalmazási módjairól. Hiszen míg az
utóbbi években gyakran készült műfaji formákat alkalmazó film a forradalom
eseményeiről, vagy az azt követő bosszú időszakáról, a rendszerváltozás előtti
időben inkább a szerzői filmes, és nem a zsáner-feldolgozás a meghatározó.
Bár az ‘56, te suhanc című kötet kevésbé tudja
az ‘56-os téma ábrázolásának változásait, az emlékezés és a felejtés viszonyát
és okait egységes gondolati ívbe szerkeszteni, kitűnően megmutatja a forradalom
megjelenítésének sokféleségét, felhívja a figyelmet az eddigi filmes kánonhoz
kevésbé, vagy egyáltalán nem sorolt művekre, és új szempontokat is érvényesítő
tanulmányokkal gazdagítja ‘56 (filmes) szakirodalmát.
Főnix Könyvműhely,
Debreceni Művelődési Központ. 2017.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|