Magyar MűhelyHetedik alabárdosSzínház az egész alvilágVajda Judit
A
színházi közeg sok vígjátékot sikerre vitt, de nem 100%-os garancia.
Remekül
kezdődik Vékes Csaba bemutatkozó nagyjátékfilmje, a Filmalap Inkubátor
Programjának első elkészült alkotása. Minden van benne, ami a nevetéshez kell:
szerencsétlen színpadi statiszta, véletlenül levágott lábujjú sztárszínész és
egy összeesküvés, amibe szegény hősünk tudtán kívül belekeveredik. A színházi
közeg több filmnek is szerencsét hozott már, a Lenni vagy nem lenni-től kezdve a Producereken át a Szerelmes
Shakespeare-ig. A Hetedik alabárdosban
ugyan egy jelentéktelen, örök statisztaságra kárhoztatott figura áll a
középpontban, ami annyira nem nézőcsalogató ötlet, de csakhamar kiderül, hogy a
sajnálatra méltó főhős előtt megnyílik a lehetőség arra, hogy berobbanjon, és
kis senkiből a vidéki színház kulcsalakjává váljon, hiszen megrendezheti
darabját, a Hetedik alabárdost – a
felemelő vagy épp vicces karriertörténetek pedig mindig sokakat érdekelnek.
De
Vékes Csaba rendező biztosra akart menni, és a szatirikus kiindulási alap mellé
a már említett Producerek című
musicalből ismert sztorit is lenyúlta: főhősünk „lila ködös fos” darabját
(idézet a színházigazgatótól) ugyanis arra szánják, hogy hatalmasat bukjon. Sőt
eleve azért esett rá a választás, mert totális csődöt jósolnak neki, ily módon
pedig könnyedén át lehet játszani a színházat az ukrán maffiának, akik valami
sokkal profitábilisabb műintézményt akarnak nyitni az épületben: egy wellness
szállót.
A
kitűzött célig eleinte kifejezetten jól sikerült jeleneteken át vezet az út:
nagyon ötletes az egész sztori miértjét megfogalmazó képsor, amikor a
kétbalkezes statiszta véletlenül elszabadult alabárdja nagyon rossz helyre
talál, vagy amikor a saját darabját színre vivő fontos rendezővé avanzsáló
karakter egy csocsómeccs keretében próbálja megtalálni a közös hangot új
csapatával. Úgy általában frappánsnak nevezhető, ahogy a címben is említett
fegyver többször is előkerül a cselekmény során, és mindig valamilyen sorsdöntő
eseménynek vagy akciónak lesz az elindítója.
Csakhogy
ahogy telik-múlik a játékidő, egyre több lesz az olyan jelenet, aminek semmi
köze a cselekményhez, nem árnyalja a karaktereket, nem vicces, és úgy általában
nem igazán érthető, mit is akartak vele mondani. Ilyen a színház nagy öregje és
a főhős közös berúgása vagy a statisztatárs váratlan megjelenése: ezeknek a
részeknek a mibenlétét azért is nehéz megfejteni, mert közben viszonylag célirányosan
halad a cselekmény is, így még feltűnőbbé válik ezen epizódok céltalansága,
értelmetlensége.
Hogy
a rendező még nem beszéli igazán jól a filmnyelvet, ezen kívül az is
bizonyítja, hogy nem tud mit kezdeni az olyan feladatokkal, mint egy suspense
kitartása vagy egy visszatérő poén jókor és jó helyen elsütése. Azt, hogy a
főhős darabját bukásnak szánják, a néző az elejétől kezdve tudja, a központi
figura viszont nem, ezért jogosan várhatnánk, hogy látványos körülmények között
derüljön ki, vagy legalábbis megmozgasson valamit emberünkben. Ehelyett az
történik, hogy mikor a színházigazgató feltárja Miki előtt az igazságot, ő kis
túlzással csak megvonja a vállát. Ami pedig a humorral való bánásmódot illeti:
több jeleneten keresztül okoz kínzó kíváncsiságot a közönségben, hogy miért van
a bonvivánt hozó Nagy Ervin arca folyamatosan barnára festve. Erről egy
színésztársa rántja le a leplet (nagy sikerrel játszotta Othellót, és fél, hogy
a barna maszk nélkül nem ismernék fel az utcán a rajongók), de olyan rosszul
időzítve, mintha a vicces bemondást inkább elrejteni akarták volna, nehogy
véletlenül csattanjon az a poén.
És ez
így megy a játékidő végéig: minden jó megmozdulásra jut egy fájóan kínos,
ráadásul tovább rontja a helyzetet, hogy a két végső csattanóból legalább az
egyik könnyedén kitalálható (a nagy színikritikus meghívásához kapcsolódó), így
a film végül részleteiben és egészében véve is csalódást okoz. Kár, mert csak
egy kicsit kellett volna még csiszolni rajta, a kölcsönzött ötletek helyett a
sajátokra fókuszálva, és a Hetedik
alabárdos abszolút működőképes kis magyar szatíra lehetett volna.
HETEDIK ALABÁRDOS – magyar, 2017. Rendezte és írta: Vékes Csaba. Kép: Bálint
Dániel. Zene: Kovács Márton. Vágó: Gotthárdi Balázs. Producer: Herendi Gábor,
Fancsikai Eszter, Fancsikai Eszter, Vékes Csaba. Szereplők: Bánki Gergely,
Sárközi-Nagy Ilona, Bezerédi Zoltán, Murányi Tünde, Kalocsay Mercedes, Ujlaki
Dénes, Nagy Ervin. Gyártó: Hetal Film. Forgalmazó: Skyfilm. 87 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 7 |
 |
|