Paranoia thrillerKoreai politikai thrillerekFehér gallér, zöldhasúTeszár Dávid
A piramis csúcsán a
koreai mozik tanúbizonysága szerint nincs szabály: a szereplők aljasságban és
kegyetlenségben licitálják felül egymást.
Amilyen gyakran kerül a
nemzetközi figyelem gyújtópontjába Észak-Korea és annak ellenséges retorikája,
olyan ritkán irányul érdeklődés Dél-Korea belpolitikai viszonyai felé. Ugyanez
igaz a filmes világra is: a testvérháború és megosztottság témája előbb termel
ki globális kritikai és/vagy közönségsikert (Kim Ki-duk vonatkozó darabjaitól a
Harcosok szövetségéig), mint a Koreai
Köztársaság belső viszonyait taglaló alkotások, noha számos filmre kívánkozó
sztorit szolgáltatott az élet. Kim Young-sam (1993 és 1998 között Dél-Korea
elnöke) az ellenzéki oldal egyik meghatározó egyénisége volt harminc éven át
egészen addig, amíg 1990-ben a saját pártja be nem olvadt a kormánypártba: e
meglepő politikai árulás eredményeképp foglalhatta el az elnöki széket három
évvel később. Kim Dae-jung (1998 és 2003 között Dél-Korea elnöke), a másik ellenzéki
hatalmasság mindent túlélt, noha számos alkalommal akarták likvidálni; ült
börtönben, volt házi őrizetben, de végül ő lett az, aki megszervezte az első
észak-déli csúcstalálkozót 2000-ben, amellyel utóbb kiérdemelte a
Nobel-békedíjat.
A korrupció vádja
felmerült valamennyi déli elnök esetében, mióta szabad választásokat tartanak
(1987. december): emiatt lett öngyilkos az elnöki ciklusát letöltő (2003-2008) Roh
Moo-hyun, és ebbe bukott bele az országot 1961 és 1979 között vaskézzel
irányító Park Chung-hee diktátor lánya, Park Geun-hye (2013-2017). Park 2016
őszén kezdődő korrupciós kálváriája az elmúlt harminc év legsúlyosabb belpolitikai
válságát idézte elő az országban, amely nem utolsó sorban magával sodort olyan,
korábban érinthetetlennek gondolt személyeket is, mint a Samsung-csoport
alelnöke (Lee Jae-yong). Az elmúlt néhány esztendő koreai mozijait
szemrevételezve két markáns trend rajzolódik ki: a japán gyarmati időszakot
(1910-45) kulisszául választó zsánerfilmek, valamint a legmagasabb szinteket
elérő, korrupciós témákkal foglalkozó politikai thrillerek és a politikumhoz
szorosan kötődő bűnügyi filmek.
Esemény előtt
A Bennfenntesek (Inside Men,
2015) a koreai kosztümös palotadrámák nagyvásznon és sorozatformátumban
egyaránt nagy népszerűségnek örvendő dinamikáját menti át a jelenkorba, amikor
is válogatott intrika és teátrális árulás sortüzébe állítja valamennyi
főszereplőjét: a bosszúszomjas gengsztert (Lee Byung-hun), az ambíciózus
ügyészt (Jo Seung-woo), a mesteri manipulátor napilap-főszerkesztőt (Baek
Yoon-sik) és az elnöki babérokra törő politikust (Lee Gyeong-young). A rendező
Woo Min-ho ars poeticájáról sokat elárul, hogy a legkevésbé ellenszenves főhős
itt a kegyvesztett gengszter, aki vendettára esküszik, és ezt lovagolja meg
ideiglenes jelleggel az ügyész, hogy megkezdhesse a romok eltakarítását az
elitnek nevezett körök morális atomkatasztrófája után. Kiválóan megírt, 130
perces játékideje ellenére is végig gördülékeny, bosszú- és bírvágymeghajtású
blockbuster a Bennfenntesek, amely a
tárgyévben a negyedik legnézettebb filmnek minősült Dél-Koreában, összesen
pedig több mint kilenc millió nézőig jutott, amely azt jelzi, hogy a téma – legalábbis
ezen a kivitelezési színvonalon – rezonált a közönséggel.
Az Egy erőszakos ügyész (A
Violent Prosecutor, 2016) hasonlóképp az igazságszolgáltatás és a vérbosszú
filmje, négy szólam helyett ezúttal két szólamra hangszerelve: a főhős ügyészre
(Hwang Jung-min) ártatlanul rákennek egy gyilkosságot, de a börtönben
találkozik egy csavaros eszű csalóval (Kang Dong-won), akivel megegyezik, hogy
idő előtt kijuttatja, amennyiben segít neki kideríteni az igazságot az őt
besározó, politikai pályára készülő egykori kollégájával kapcsolatban. Lee
Il-hyung alkotása kedélyesebb és konvencionálisabb, mint a sötét és kegyetlen Bennfenntesek, de a kényszer szülte buddy movie kulisszája mögött mégiscsak
arra megy ki a játék, hogy leleplezzék a közszolgálat maskarájában páváskodó,
fehér galléros bűnözőt. A börtönben megismert, jóképű smúzbajnok lehetőséget ad
a rendezőnek, hogy némi kritikával éljen az úgynevezett „elit” látszatéletével
kapcsolatban, hiszen megfelelő márkájú ruházatban, megfelelő szavakkal és gesztusokkal
előadva, megfelelő pillanatban elhintett elitegyetem és magas pozícióban lévő
személy nevének megemlítése nyomán könnyedén kinyílnak az ajtók a született
pozőr előtt. Az Egy erőszakos ügyész a
Bennfenntesekhez hasonlóan igazi
kasszasikernek bizonyult, és a 2016-os év második legnézettebb helyi filmje
lett.
Az esemény
A 2016 őszén kirobbant
korrupciós botrány alkalmával példátlan esemény történt Dél-Koreában: soha
annyi ember (2 millió) nem tüntetett még az országban, mint a novemberi és a
decemberi hétvégi gyertyafényes összejöveteleken. Arra már volt példa, hogy egy
dél-koreai elnök ellen alkotmányos vádeljárást kezdeményezzen a szöuli nemzetgyűlés
(Roh Moo-hyun, 2004), ezt azonban anno elutasította az alkotmánybíróság, így
Roh letölthette az elnöki mandátumát. Park Geun-hye esetében azonban olyan
bizonyítékok kerültek elő, amelyek nyilvánvalóvá tették a súlyos visszaéléseket,
így az alkotmánybíróság helyet adott a kezdeményezésnek: Park tisztsége ezzel
megszűnt és büntetőeljárást indítottak ellene. A vér nélküli „gyertyafényes
forradalom” sikerrel járt, így Dél-Korea történetében először mozdították el az
ország első emberét demokratikus eszközökkel. Az előrehozott választáson az az
ellenzéki párti Moon Jae-in nyert, aki a 2012-es elnökválasztáson alulmaradt
Parkkal szemben. Ezek után kevéssé meglepő, hogy a statisztikák tanúbizonysága
szerint a koreai nézőközönség idén kiemelten érdeklődik a politikai tartalmú
közönségfilmek iránt.
Esemény után
A király (The King, 2017) a ‘90-es évek elejétől kezdve több mint húsz év politikatörténetéről
tudósít két hataloméhes és korrupt ügyész szemszögéből. Egyikük (Jo In-sung)
elitegyetemet végzett zöldfülű, aki nem rendelkezik kapcsolatokkal, de mindent
megtenne azért, hogy felverekedje magát a „nagyokhoz”: az ő narrálásában
ismerkedünk meg az igazságszolgáltatás legfelsőbb köreivel, köztük a jéghideg,
örökösen kalkuláló sztárügyésszel (Jung Woo-sung), aki a szárnyai alá veszi őt.
Han Jae-rim nagyívű rise & fall
mozijának stílusa és elegenciája Scorsese Nagymenőkjét
idézi, miközben az idő múlását és a politikai szelek változását archív
felvételeken kísérhetjük nyomon, ami a külföldi nézőnek valószínűleg nem sokat
mond, mindazonáltal meghökkentő szinkronicitásokat tartalmaz. Ilyen például a
Roh elnök alkotmányos vádeljárását megszavazó parlamenti ülésről készült
felvétel (ez azért figyelemreméltó, mert A
király januári premierjekor javában zajlott Park elnökasszony
vádeljárásának elbírálása a dél-koreai alkotmánybíróságon), de említhetnénk a
rituális jósjelenetet is, amelyben a helyi sámán a következő elnök személyét
próbálja beazonosítani (ez azért ér ideget, mert az egész korrupciós lavina
elindítója és kulcsszereplője, Choi Soon-sil a Park Chung-hee alatt sámánista szektavezérként
meggazdagodott Choi Tae-min lánya, aki gyerekkori barátnője volt a bukott
elnökasszonynak). A király rokon a Bennfenntesekkel abban, hogy itt is
maffiamódszereket látunk a törvény mindkét oldalán, és nincs lényegi különbség
politikus, ügyész és gengszter között: valamennyien egy hatalmi rend részei,
amelynek számvitelében eszköz oldalon az anyag, forrás oldalon pedig az ember
áll. Faék egyszerűségű képlet lehengerlően magas színvonalon gyöngyvászonra
írva, nem véletlenül lett ez a munka az idei esztendő első koreai sikerfilmje.
Az ország elmúlt három
évtizedének legsúlyabb belpolitikai botránya után ezen a nyáron csapott össze
először a két meghatározó, kurrens koreai filmes trend a vetítőtermekben.
Megállapítható, hogy a politikai vonal kiütéses győzelmet aratott a japán
gyarmati korszak szuperprodukciójával szemben: Ryoo Seung-wan nagyköltségvetésű
A hadihajó-szigete (The Battleship Island) még a 6,5 milliós
nézettség ellenére sem termelte vissza a gyártási- és marketingköltségeket, míg
az Egy taxisofőr (A Taxi Driver) e sorok írásakor 12
millió nézőnél jár, és ezzel az idei év legnézettebb hazai gyártású alkotása.
Jang Hun megtörtént eseményeken alapuló mozija egy egyszerű taxisofőrt (Song
Kang-ho) tesz meg főhősnek, aki egy német újságírót fuvaroz Szöulból a messzi
Gwangju városába: nem sejt semmit arról, hogy épp 1980 májusában bontakozik ki
az a demokráciát követelő diáktüntetés, amelyet a regnáló katonai diktátor,
Chun Du-hwan ejtőernyős csapatok bevetésével lövetett szét. A több száz halálos
áldozatot követelő esemény a gwangjui mészárlás néven került be a helyi
történelemkönyvekbe.
A „gyertyafényes
forradalom” gyermekei úgy tűnik, nagyra értékelik azt, hogy a változás
ígéretéért anno emberek haltak meg, míg a jelen generáció erőszak nélkül,
demokratikus úton tudta leváltani az ország vezetőjét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8 |
|
|