Magyar MűhelyFoky Ottó (1927-2012)Bábok és babokVarga Zoltán
Foky a magyar bábfilm nagy mesterei közé tartozott, neve egy időben a zsáner szinonimája volt.
Éppúgy nem volt a magyar bábanimáció
megteremtője, ahogyan példaképe, Jiří Trnka sem a cseh bábfilmé, s mégis: ha
azt kérdezzük, emblematikus figuráinak köszönhetően ki vált a hazai
bábanimációnak jóformán a szinonimájává, akkor az idén 85 évesen elhunyt Foky
Ottó neve ugorhat be legtöbbünknek. Ami a tényeket illeti, Foky Ottó az 50-es
évek második felében került a Pannónia Filmstúdió animációs mozgókép-műhelyébe,
ahol kezdetben Imre István – akit bízvást nevezhetünk a magyar bábanimáció egyik
atyjának – munkatársaként tanulta ki a bábfilmkészítői mesterséget, legkivált figuratervezőként.
Imre István olyan jelentős munkái viselik magukon Foky Ottó keze nyomát, mint A Didergő Király bánata (1957), a Vetélytársak (1958), vagy a groteszk
szemléletmód kapcsán már Foky egyedi filmjei felé mutató A szentgalleni kaland (1961). Fokyt 1962-ben bízták meg a Zuglóban
létesített bábműterem vezetésével, s a következő évtizedekben a rendező a
magyar bábanimáció etalonjává vált (neki köszönhetjük a magyar animáció
egészestés bábfilmjeit is, a sorozatokból szerkesztett 1982-es Misi Mókus kalandjait és az 1986-os Éljen Szervác!-ot).
A rendszerváltással tört
meg az életmű, amennyiben a ‘90-es évekre jóformán lenullázott
animációsfilm-gyártás talán legnagyobb veszteseként a bábfilm-készítés teljesen
elsorvadt – s a rendező idejekorán, ereje teljében kényszerült nyugdíjba
vonulni. (Azóta a bábanimációt éppen Foky egykori munkatársa, Cakó Ferenc vitte
tovább s emelte új dimenzióba.)
Foky animációs életműve
bizonyos értelemben kétarcúnak mondható: önálló rendezései között egyfelől
elsődlegesen a gyerekközönség számára készített, a mesefilmeket gyarapító bábfilmek
képezik az egyik vonulatot, a másikat pedig olyan művek, amelyek bár
kétségkívül élnek a bábanimáció eszközeivel, folyamatosan elmossák a határokat
báb- és tárgyanimáció között, sőt animációs és élőszereplős filmkészítés
válaszfalainak ledöntésével is eljátszanak. A Foky-életműben ez mégsem
eredményez törést; ellenkezőleg, különösen jól példázza a szerzőiség
érvényesülését, hiszen folyamatosságot fedezhetünk fel a kétféle animációs
gyakorlat között, hiszen mindkettő a térbeli tárgyak megelevenítésére
támaszkodó stop-motion kategóriájába
sorolható. Mi több, az egyedi filmek sem nélkülözik azt a tanító jelleget,
amely elsősorban a mesék sajátja – s nem utolsó sorban Foky eredeti hivatására
vezethető vissza.
Foky Ottó tanítói
végzettséget szerzett, s ebben a munkakörben két esztendeig dolgozott, mégpedig
egyedi módszerrel: a tananyagot szemléltető rajzok sokaságával adta át a
kisdiákoknak. Ez az eljárás voltaképpen a Foky-mesék origójának is tekinthető:
a játszva tanítás irányelve bontakozott ki ekként. Foky meséiben a tanulság, ha
óhatatlanul leplezetlen is, nem leereszkedően didaktikus. Olyan mesefigurák
közvetítettek nála igaz értékeket – így például kitartásról, barátságról, a „többet
ésszel, mint erővel” stratégia hasznáról – a gyerekeknek, mint a Mirr-Murr, a kandúr (1972-75)
címszereplője s országos cimborája, Oriza Triznyák, vagy Misi Mókus. A korszak
gyerekfilmes világához elválaszthatatlanul hozzátartozó, de népszerűségét máig
megőrző kabalafigura, a Tévémaci megteremtése is az ő nevéhez köthető.
Bábcsibészek
A mesesorozatokhoz
hasonlóan ugyan a bábanimáció a meghatározó benne, de a formai határátlépés
iránti fogékonyságról is árulkodik Foky első önálló rendezése, a Siker (1962). Története ironikus portré
a sikerhajhászás hiábavalóságáról, illetve az érdemtelennek jutó múló
rajongásról: főhőse bölcsőtől a koporsóig minden tevékenységével – legyen az
szemmozgása csupán babakorában, kamaszként egy ifjú hölgynek adott szerenád,
vagy befutott rocksztárként adott koncert – kikényszeríti környezetéből a
hozsannát. Tükör előtt gyakorolva mozdulatait, már az őt ünneplő tömegről
vizionál, vágyait valóra váltva azonban a siker, mondhatni, fölemészti a
sztárt: az extatikus tömeg által rádobált virágcsokrok úgy nyelik el a testét,
miként a rajongók felszínes imádata a személyiségét – sírját azonban csak az életét
végigkísérő, önimádatát mindig kiszolgáló alakok gyűrűje veszi körül. A Siker utószava továbbmegy a narcisztikus
önmegvalósítás kigúnyolásán, s a modern médiavilág kérészéletű
(hulló)csillagokra épített sekélyességének kritikáját tálalja, az elhunyt Ze-Ze
plakátját ugyanis felváltja az új idolé, Blö-Blöé. A Siker legérdekesebb vonása mégis a bábfilmes határok lazítása: már
a főcím alatt valódi kezeket látunk tapsolni, s a csúcspontot adó nagy koncert
képsorában valódi twistelő emberek váltakoznak a Ze-Zét mutató beállításokkal.
A következő Foky-film, a Bohóciskola (1965) gondolja tovább a
formai határok elmosódásából fakadó játékos és a fantáziát meglódító
lehetőségeket. Főhősét – akinek vörös hajtincsei Ze-Ze külsejét is idézik, és
felfogható az ő köznapibb, de nem kevésbé renitens változatának – a szemünk
előtt hozzák létre az animátor kezei a bevezető képsorban, hogy aztán az iskolai
csengőszóra megelevenedve, immár a teremtő kezek nélkül, eliszkoljon a diák. Innen
veszi kezdetét a komisz Holzinger útja saját realitása, az iskola és vágyai
netovábbja, a cirkusz világa között: a nebuló már az osztályteremben is afféle
porondmestere a diákcsínyekből összeálló káosznak, s az iskolapadban is a „békabrekegés
tudományának” hódol. A teremből kitessékelt Holzinger előbb képzeletben talál
vigaszt a cirkuszban, ahol átveheti jeles bohócbizonyítványát, utóbb
valóságosan is elszegődik egy társulathoz. A cirkuszi jelenetek tornázzák a
magasba az animáció varázsvilágának kibontakozását: ebben a bohóciskolában a
súlyzó és az esernyő nyele is megelevenedik (ezáltal a bábanimáción belül
tűnnek fel tárgyanimációs mozzanatok), az egyensúlyozó oroszlánból kiskutya
bújik elő, a bűvész szárba szökkenő virágot csal elő a kalapjából – s ez csak
ízelítő a csodákból, melyek mindegyike az animációs gondolkodásmódban
favorizált, paradoxonokra épített képi fantázia megnyilvánulása.
Bohóctanáraihoz azonban Holzinger nem képes felnőni, az általa produkált
békabrekegés is kudarcnak bizonyul – miként a fiú hamisan csikorogtatott
hegedűjéből is földre hullnak a hangjegyek –, s innen éppúgy eltanácsolják,
mint az osztályból. Az iskolába visszatérő rosszcsont végül a korábban
összepingált Petőfi-portréval kacsint össze, demonstrálva, hogy virgonc
képzeletét a bohócbukás sem tette szárnyaszegetté. A Bohóciskola ekként realitás és vágyfantázia egybeolvadását ugyanúgy
példázza, ahogy előrevetíti a bábanimációból
kibontakoztatható egyéb animációs formák használatát is – ezt az ígéretet Foky
későbbi filmjei dúsan beváltották.
Jelenetek a babok életéből
A magyar animációs film
formai-stilisztikai megújulásához csatlakozó legjelentősebb Foky Ottó-művek (Ellopták a vitaminomat, Bizonyos jóslatok, Babfilm) létrejöttében oroszlánrészt játszott a rendező két
alkotótársa is, a forgatókönyvíró Nepp József és az operatőr Tóth János – az ő
szerzőiségük éppúgy érződik ezeken a filmeken, mint Fokyé, legyen szó a
groteszk humor súlyozott jelenlétéről (Nepp), vagy egy sajátos képköltészet
érvényesítéséről (Tóth). Ezek a filmek egyfelől egy művésztrió
együttműködésének gyümölcsei, másfelől pedig az animáció mibenlétére rákérdező
munkák is: báb- és tárgyanimáció csak elviekben stabilan kijelölhető határait
mossák el. Nagyvonalakban a bábanimációt hagyományosan az különíti el a
tárgyanimációtól, hogy önálló személyiségeket formálnak meg bennük az animált
összetevők (azaz a bábok), míg a tárgyak esetében az alkotók nem célozzák, hogy
azok hasonlóképpen autonóm karakterekké váljanak, ekként megőrzik tulajdon
tárgyszerűségüket – az animálás során sokkal inkább azáltal válnak többé „mindennapi
önmaguknál”, hogy milyen viszonylatba kerülnek egymással, illetve milyen
feszültség keletkezik az „arctalan”, „személytelen” tárgyak mozgásillúziójának
köszönhetően (lásd Walerian Borowczyk tárgyanimációit). Foky filmjeinek
termékeny feszültségét jórészt az adja, hogy az alkotók a tárgyakat voltaképpen
bábok helyett használják fel, a bábok szerepkörét objektumokra ruházzák át;
továbbá a különféle tárgyakat is felcserélik egymással azok egyes vizuális
hasonlósága alapján, hogy egy – részint megmosolyogtató, részint
elgondolkodtató – „kifordított világot” hozzanak így létre. Hasonló törekvések
más magyar alkotók filmjeit is megihlették, így Imre István Somogyi lakodalmasát (1968) vagy
Jankovics Marcell „telefonanimációját” (Mással
beszélnek, 1971).
A „bábnélküli bábfilm”
eszköztárát az Ellopták a vitaminomat
(1966) lépteti fel teljes vértezetben, s ez a paradoxon műfaji célokat is szolgál:
a cselekmény ugyanis bűnügyi paródiaként értelmezhető – amely a betörés
végrehajtásától a tettesek felkutatásáig s a zsákmány visszaszerzéséig ível –,
ahol a rablókat és pandúrokat az őket jelképező-helyettesítő tárgyak testesítik
meg. Így lesz a hét lakat alatt – vagyishogy befőttesüvegben – őrzött kincs egy
piros alma, a rablók kesztyűk (az okosabbik, a tervező-furfangos egy ötujjas
kesztyű, az inkább testi erejével operáló betörő pedig bokszkesztyű), az
éjjeliőr zseblámpa, míg a rendőri nyomozást eszközök sokasága „vállalja magára”
(nagyítótól enciklopédián át csavarhúzóig). A bűnözők – szakadt talpú cipővel
életre keltett – vérebével küzdő rendőr-tárgyak lázas párharca bravúros
gyorsmontázsra is lehetőséget ad az alkotóknak, az epilógus mégis visszariad
attól, hogy a film önfeledt fantáziavilágában zárja le a paródiát. Az utolsó
beállításban ugyanis visszakerül az alma a jogos tulajdonosához, egy kisfiúhoz,
aki el is kezdi jóízűen elfogyasztani – bár a tárgyak átlelkesítését joggal
tételezhetjük a gyerekképzelet üdítő megelevenítésének (ez egyúttal a Bohóciskola szubjektivitását idézi), az
animációs és az élőszereplős világalkotás törése erősen kizökkentő hatással
bír. Ezt a csapdát Fokynak és alkotótársainak az élőszereplős felvételek
nyomatékosabbá tétele ellenére is sikerült elkerülni a Bizonyos jóslatokban (1967), amely az Így lövünk mi (1965) szatirikus űrhajózási témájával rokonítható, s
a műfajparódiák sorát is folytatja: a tudományos-fantasztikum szituációit és
vizuális jegyeit teszi idézőjelbe. Bolygóközi utazásra invitál a szüzsé; idegenek
érkeznek a Földre, hogy ellenőrizzék vezetőjük jóslatát, valóban
megsemmisítette-e önmagát az emberiség. Felfedezőútjuk romok és maradványok,
hajdanvolt civilizáció emlékei közé vezet – a látogatók legalábbis ezt hiszik. A
paródia kulcsa a léptékváltás és aránytévesztés: az idegenek ugyanis parányiak
csupán, s egy étterem asztalán barangolva vélik úgy, poszt-apokaliptikus
miliőben járnak. Az üres asztal a kihaltság jelévé válik számukra, a tányérok
és kávéscsészék elhagyatott otthonok vagy félkész űrhajók, a cigarettahamu
vulkanikus nyomnak minősül, egy kenyérmorzsa pedig begyűjthető kőzettöredék.
Látogatóink félremagyarázásai felettébb mókásak, s van bennük rendszer; a
csattanóban megjelenő pincér is így válik számukra a világ új birtokosainak
egyikévé, egy istenné, aki a légytermetű látogatók szemében óriásfiguraként
magasodik föléjük. Itt jön a képbe a valódi ember megjelenése, de nem érezni
törést, hiszen az animált és az élőszereplős felvételek folyamatossága magából
a történetből következik. Figyelemre méltó az is, hogy a sci-fi kellékek ellenére
a Bizonyos jóslatok a rovarszereplős
animációval rokonítható – erről a virágformájú antenna, az űrhajó-enteriőr
kaptármintázata és az idegenek légyszemes sisakja is meggyőzhet.
A Bizonyos jóslatok disztopikus atmoszférateremtésének – melynek
meghatározó összetevője Tóth János sokszor nagylátószögű optikát alkalmazó
képkomponálása – egyenes ági leszármazottja a Babfilm (1975), a Foky-filmek talán legkülönlegesebb, s egyik
legtöbbet méltatott tétele. Mint animációs önparódiának is beillő címe jelzi,
babok szerepelnek benne: több ezer babot felvonultató epizódfüzért láthatunk,
egy titokzatos kozmikus megfigyelő által kémlelt bolygó életének katalógusát, a
nagyvárosok nyüzsgésétől a tanyasi szénakazlakban töltött pásztoróráig. Az
epizódok az emberi lét megannyi arcát mutatják be, csak éppen babok
közlekednek, versenyeznek, karamboloznak, nyaralnak, lázadnak és így tovább –
egészen addig, míg rakétát nem küldenek a felfedezett égi kukkoló sikeres
elkergetésére. Itt válik a legteljesebbé a mindennapi tárgyak alternatív
használata: konzerv-autók száguldanak, kanálban tologatják a babababokat, a tó
felszíne tükör, a kerítés fésű, a vízágyú szódásszifon – s még megannyi
frappáns egymásra rímelés található a babvilág s a mi életünk tartozékai
között. Hanghasználatában is a Bizonyos
jóslatok ikerfilmjének tekinthető, amennyiben itt is a zörejjé vagy
halandzsává torzított beszéd, s nem utolsó sorban a földöntúli hatást keltő,
ugyancsak zörejértékű elektronikus zenekíséretnek jut kiemelt szerep. A Babfilm bizarr panorámájában látottakhoz
fogható könnyedséggel mozognak a tárgyak, a hangvétel viszont sokkal
kedélyesebb Foky utolsó jelentősebb egyedi filmjében, a – szintén Nepp
Józseffel és Tóth Jánossal készített – La
Desodorában (1983). Az operát parodizáló animációk hagyományába illeszthető
tárgyfilm gyakorlatilag fürdőszobai közegre alkalmazza a nagy szerelmi drámát,
s legkivált kozmetikai eszközöket – szappant, dezodort, sampont – tesz meg
főhősökként. Ha innen hiányzik is a Babfilm
mélysége, a technikai virtuozitás terén nem kevésbé csiszolt darab;
kétségtelen, hogy fürdőszobai miliőt aligha láthatunk ilyen színpadiasan
fölcicomázva s dekoratívan fényképezve, mint az életművet bizonyos értelemben
megkoronázó La Desodorában. Nem
véletlen, hogy a rendező is egyik kedvenceként tartotta számon.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 7 átlag: 7.86 |
 |
|